Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford '34 Legend Car, #9 Vi är igång igen.
4 besök senaste veckan (8017 totalt)
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Börjar med en disclaimer: Jag tror det är en Ford '34 kaross, det är däremot helt säkert en Legend bil.

Har gått och funderat på det där mer räserbil ett tag men det varit lite dyrt i förhållande till budget och framförallt så är det inte så lätt att bygga, eller laga för den delen, räserbil när man knappt hållt i en svets. Mina sjukt dåliga plåtslagartalanger har hållt tillbaka alltså. Eller var det bara en ursäkt för att vara kärring?
Men så drogs det ju igång arbete med att starta upp en Legend serie i sverige, och legend bilar är ju mer mekano och har inte plåtkaross Så det var bara att beställa och sen se om man kan ratta runt en.

I februari var Fredde (team legends of sweden) över på turne för att köpa lite bilar, fick de här bilderna i ett mejl med frågan bu eller bä?



Jag flyttade över lite slantar.

Under våren kom bilen hem men inte jag, så Fredde förvarade ett tag.
10:e Maj var det så premiär för Legends cup i Sverige, 9:e Maj hämtade jag bilen och hjälp med att få den reglementsenlig. Jänkarna kör utan ljuddämpare och här krävs katalysator och ljuddämpare. Så det reglementsenliga Feritta systemet monterades och säkerhetsbrytare.

Till tävlingen kom 11 hugade. För mig gick ju tävlingen i sig inte helt kanon, körde av skruvarna som håller kardan i bakaxeln under de första varven i första race heaten. Men jag var rätt nöjd ändå, jag hade iaf startat! Och jag hade fått köra en timme träning före och gjort en mental lista över justeringar. Bilen var uppsatt för oval och hade lite märkliga inställningar
Så här såg det ut då med lite fart:


Ett roligt gäng var det och det verkade lovande för framtiden

Så efter detta justerade jag allt i förhoppning att få till en sorts baseline. Fick iaf bakaxeln att sitta rakt och framhjulen lika långt fram osv. Nånstans runt 9grader caster, 2,5 grader camber och lite toe-out fram. Nån millimeter så där, min mätning var väl inte världsklass.
Bytte ratt till platt och med mindre radie och svetsade om bromspedalen. Så nu fanns det hopp om att både kunna styra och inte fastna med benet när jag bromsar.
Just ja, varvstopp och shiftlight fick jag dit. Har varken varvräknare eller hastighetsmätare i bilen. Satte stoppet på 10300, shiftlight 500 före fick man på köpet.

Min händelse i första rejset kom sig fick jag höra av en lite konstruktionsmiss. Bakaxeln kan fjädra ut så långt att kardankruten precis vid klumpen slår i ramen. Jag fick hjulstudsen från helvetet vid starten så det slog i. Fixat med gummikuddar på ramen under axeltuberna.

24: Maj var det dags för rejs två och målen var högt uppställda, allt bättre än sista plats Och så hade jag någon förhoppning om att jag inte skulle vara för jäkla långt efter i tid. Att det iaf skulle finnas lite fart även om jag var kass i själva rejset. Den här gången var det tidtagning och tidskval.
15 stycken var vi nu på den tävlingen i cuppen. Sen kördes det en uppvisningstävling med kändisar samtidigt med inlånade finska bilar.

Bilen gick som en dröm, tror jag Gick ju svänga både höger och vänster och växla och stanna, inte illa.
Fick 3:e bästa kvaltid 7 tiondelar från bästa tid, vilket är en del trots allt på 38s (körde nya korta slingan). Var för övrigt samma 7 tiondelar efter Tony Rickardsson och Janne Flash Nilsson.
Min dag var ju gjord här jag var ju med i matchen iaf fartmässigt thumbs up

I kvalheatet så startade jag i första raden. Kördes två heat med 8 +7, de med udda kvalplacering i ett heat och de med jämn placering i det andra. Fyra första från varje till A final och de andra till B final.
Startade hyggligt dåligt och blev trea i heatet. Fick åka A-final och gjorde igen en inte allt för bra start. Och blåste sen av banan en vända i ivern och kom 5:a.

Lite bildfattigt för jag har inte lyckats ta någon bild själv på bilen. Men vill någon se lite mer hur de är uppbyggda eller har frågor kring bilen så grejjar jag det.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ser väldigt skoj ut!
Måste varit bra jobbat att få så god uppslutning i helt ny serie.
Kul med racerapport men var körde ni ? Och vad har ni för varvtider i förhållande till "vanliga" bilar?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Ja just ja, viss vital info föll bort

Första vändan var på Gröndal i Eskilstuna. Var ingen tidtagning då utan ett gäng race heat med placerings poäng. Sen var själva race heaten i hällregn. Men tror de andra som åkt nån gång före sa att de körde precis under 40s där. Jag har kört 42.0x med min evo. Mer referenser har jag inte.

Andra rejset var på Gelleråsen och deras korta slinga. Så där finns det väl inget att jämföra med heller.
Har ju som sagt inga mätare så jag vet ju inte hur fort det går, fartkänslan är påtaglig som subjektivt är det svårt att säga. Men jag gick på varvstoppet en bra bit före huvudposteringen på Gelleråsen. Enligt någon uppgift om utväxling och så vidare är det 160-170km/h. Tror vi hade ganska bra fart genom långa kurvan. Korta banan viker höger direkt räcket tar slut, i höjd med depåutfarten.
Finns lägre utväxlingar att tillgå, har beställt en som jag tror skall räcka till för att köra fullvarv på Gelleråsen och Kinnekulle. Då kanske det finns nått att jämföra med tidsmässigt.

De är sjukt roliga att ladda på med. En konstig blandning av att ha grepp och gå fort och samtidigt inte ha grepp, vet inte hur jag ska förklara. De är väldigt fysiska/intensiva att köra och och man måste vara på tå.


Intresset verkar stort, det finns fler bilar i landet och det har beställts många fler. Så det borde kunna komma några ytterligare på kommande rejs.
De som dragit igång det gör ett kanonjobb. Och de har gjort det lätt att bli med. Både genom att ta hem grejjerna på ett enkelt sätt och att vara väldigt öppen om alla frågor. Hoppas det kan hållas i, tror det här kan bli ganska stort och definitivt hållbart. Det är ju många saker som talar för konceptet.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Igår var det körning på Gröndal. Timeattack på en modifierad förlängd bana. Kolla in Facebook gruppen wacky wednesday för mer info och bilder. https://www.facebook.com/wwgreenvalley

Fordon av all de slag var välkomna, råkat rasa kopplingen på Evon så det blev Legend vilket iofs inte var så tråkigt
Trevlig kväll, sjysst kvällsnöje :Up:

Den förlängda banan tog 64.4 sekunder och det råkade bli kvällens snabbaste tid.


På lördag är det nästa race i serien, då i Hultsfred.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Hultsfred gick väl sådär...

Gjordes det bästa av situationen för att få till en tävling.
Pga tidsschemat och annat så kördes tävlingen med lottad start ordning i första kval heatet och omvänt i andra. Sen start i final efter summan av de två.
Banan gjorde det i princip omöjligt att köra om så det blev sådär.

Heat 1:
Lottades att starta först i första heatet. Tappade starten till han som stod bredvid. Körde sen snabbare och var sjuk frustrerad, tog lite höjd in i en kurva för att göra ett försök men blev omkörd istället

Heat2:
Startade sist och tog mig bara förbi två, ett haveri och en regelrätt omkörning.

Final:
Startade som fyra. Fick till en bra start men det fick inte han framför. Han och den som stod till vänster täckte upp fint och han som stod vänster bakom fläskade in bredvid och som det svängde gick det inte att hålla. Blev femma tillslut.

Summering:
Jag tror inte någon var snabbare men jag var en kratta i racen, eller hade otur.

Före tävlingen började kördes en del träning, vi varvade med drifting. Blev påkörd i sidan i uppliningen av en BMW, såg inte någon direkt skada då med än lite färg och bucklat insteg. Men jag hoppade en halvmeter i sidled vid träffen. Visade sig sen att att det spräckte axeltuben och jag körde alla racen med läckande bakaxel


Ska försöka få ihop det till 6:e Aug. Står just nu utan bakvagn. Ska bara byta koppling på evon först är det tänkt.

Bjuder på bonusbild från Gröndal om det funkar:

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Hade ihop bilen igen till onsdag förra veckan då Wacky wednesday körde time attack igen. Vet inte vad jag sysslade med första tre försöken. Åkte 64.88 och fick stryk av en GTR med tre tiondelar. De fortsatte lite efter utsatt tid och fjärde rundan gick på 63.57 så det blev godkänt till slut.


Bild lånad av Arvid Zachrisson, fler finns på facebook.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
På torsdag blir det körning på Gröndal och till helgen blir det Mantorp. Kommer och visar upp på Corvetteklubbens träff

Så bara att hänga dit 2.50 utväxling och se hur det blir

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Säsongen är igång igen så jag uppdaterar lite.

Först en recap från förra året:
Blev ingen 2.50 för de utgått så det blev 2.93 och den har suttit i sedan dess. Tror alla åker 2.93 numera. Ger en toppfart på lite drygt 180km/h. Väl lång tid att åka på varvstoppet på Mantorp men på Gelleråsen och Kinnekulle ger det nått hundratal meter på varvstopp bara.

Förra säsongen avslutades med tävling på Gelleråsen (långa slingan). Tror vi var 17-19 stycken så det växte stadigt under hela säsongen. Körde två race heat och jag blev 4:a i första och 3:a i andra, körde båda heaten i princip i kofångaren på bilen framför. Men det fattas lite på race vane fronten och jag kom inte förbi. Vi var nog väldigt jämna i fart iofs ändå.

Så bilen parkerades efter det och stod till sig lite.

Premiärade sen tidigt i år med att åka med Gruffman på Kinnekulle 12:e april. Var nog en bra ide, var skapligt ringrostig och det tog några pass innan jag fick fart men sen lirade det. Avslutade dagen med att ett hjullager tackade för sig, men det var sista passet jag tänkt åka iaf för jag hade ingen mer soppa med Detta gjorde även slut på det sista av mina R888or.

Som förberedelse inför första tävlingen blev det så lite service och byte av en drivaxel, vilket är ruskigt simpelt att göra. Plus att jag fick hem årets däck. Enligt årets regler är det bara Nankang XR611 (eller vad de heter) som gäller och max 6 däck för säsongen. Det är sex deltävlingar i Cuppen. Blir intressant att se hur det går.

Så igår 9:e maj var det dags för årets första tävling. Kördes tillsammans med SSK under Historic meet. Körde friträning, kval och två race heat. Riktigt bra dag! Fint flyt i arrangemanget, många fina bilar och grymt väder dessutom. Var 22-23 Legends på plats och det var ca 20 som körde racen. Lite initiala trubbel ställde till det för några.


Race 1:
Startade i fjärde position, kördes rullande start. Fick till det bra och tog mig upp till tredje direkt innan Kvarnkurvan. Kunde inte följa Emil Persson och Johan Ahokas (finska mästaren) som var i en klass för sig. Men höll undan för Johan Lennartsson ett par varv innan han klämde sig förbi. Sen blev det safety car ett par snurrat lite längre bak, fick en varvad i mellan mig och Lennartsson och vid återstarten så var det lång lucka fram och säkert bakåt. Så det var bara att åka hem fjärdeplatsen. Tyvärr lite oinspirerat nu så jag hade femte bästa varvtid och startade alltså som femma i andra racet.

Race 2:
I starten av andra heatet så höll alla fem längst fram sin position. Jag hamnade bakom Jocke Svensson och med Roy Andersson bakom mig och Peter Thornadtsson tätt efter honom. Låg och jagade så i några varv medan de tre i täten åkte ifrån. Sen på fjärde/femte varvet låg jag i höger spår bakom Jocke och fick lyfta lite för att inte köra på honom in mot bron, så gick Roy upp på insidan och passerade. Det var ju inte så lite frustrerande. Fortsatte jaga på som tusan bakom Jocke och ett par varv senare via en riktigt lång rundning till vänster över start och mål. Trodde nästan det skulle bli gräset ett tag men jag fick iaf en bilbredd och en centimeter tillgodo av Jocke thumbs up

Jagade sen Roy och försökte lite överallt, svårt att komma om på Kinnekulle när någon ligger lite i mitten över start och mål och kan täcka upp när man visar sig. Vi låg och kubbades ett antal varv, men på näst sista lyckades jag komma upp på insidan i sista kurvan så vi gick ut på start och mål jämsides. Jag fick lite bättre fäste och framåt bron låg Roy med framhjulen vid mitt bakhjul. Höll ut höger och gav en bilbredd plats inåt men hade bestämt mig för att i inte lätta på gasen. Tror Roy gjorde det för jag var i alla fall före in i Kvarnen och kunde sen dra ifrån en dryg sekund in i mål.

Riktigt skoj att raca lite och inte bara bli passerad. Två fjärde platser får jag vara nöjd med. Men hade varit roligt att bättra mig en halv sekund för att hänga på Johan Lennartsson.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford '34 Legend Car, #9 Vi är igång igen.
4 besök senaste veckan (8017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande