Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13 besök senaste veckan (53872 totalt) |
Vår vita Peugeot räckte till att vinna SLC 2013. Den höll en hel säsong trots ganska mycket inledande strul. Är det en sak vi tar med oss av den erfarenheten så är det att ju mer man kör standard, desto mindre kommer man behöva meka och strula.
Därför skaffade vi oss en ny bil. Vi tog helt enkelt Rickards (Kimi - för att han är så snabb ) bruksbil och byggde om den till en racebil. Motor: Volym: 1 998 cm3 Kompression: 11.0:1 Effekt: 200 hk vid 7400 r/min Vridmoment: 193 Nm vid 5 900 r/min Redline: 7 900 r/min Varvstopp: 8 050 r/min i-VTEC aktivering: 6 000 r/min Spec vid inköp: BC coilovers Camberbultar Injen CAI Ingalls camberkit Stålomspunna bromsslangar Buddy Club Spec III catback Sedan dess har det hänt en del ... Interiör: Fullbur från Finess Stol - Sparco Circuit Pro II Ratt - Sparco 6-punktsbälte från Sparco Intercom från Peltor Kaross: En rejäl splitter Huvlås fram och bak Plastrutor Plastbaklucka Plastbackspeglar Lättning av kaross Motor: Piper-grenrör från JapTuning Hondata från JapTuning JDM-låda med torsendiff Ny slutväxel från en CRV (5.1 mot 4.7) Skunk2 steg 1-kammar RRC-insug Bafflat oljetråg Nytt avgassystem för att klara 92 db. Det förra klockades för 110 db på Mantorp! Fuelcell på 120 liter med catchtank Nya hårdare motor/växellådsfästen Nya bussningar till växellådan Chassi: KW 2-vägsdämpare med stenhårda fjädrar (kommer inte ihåg spec) JDM-krängare bak Fjäderbensstag Stabiliseringsstag mellan bakre länkarmar (enbart for show) Förhöjda spindlar Droplinks, delrin Ledlager till styrstagen Styrstagshöjare Fyrkolvsbrembo-ok från Boxster S -02 320 mm Nissan Qashqai-skivor Påbörjad rensning Burbyggnation Flådig dash! Fästen för stolsunderrede Före Efter Splitter Växellåda, ny vs. gammal Stolsinpassning Efter en misslyckad fyrhjulsinställning hos Skanstulls Däck och 2000 kronor i sjön blev det stressmek i går kväll innan Kimi drog ned mot Mantorp för dagens träning och kval. Det finns tydligen lite kvar att göra och König kastade sig i bilen för några timmar sedan för att ansluta och göra bilen redo inför tävlingspremiären i morgon. Ett enda krux bara. Hittills har Pegan satt snabbare varvtider än Typen. Kimi och König har att göra i natt! Själv är jag "fabriksförare" och dyker bara upp i tid i morgon och sätter mig och kör. _________________ Jens Trulsson |
||||
@Asse
Vi har redan bafflat tråget, fast med annat märke. Tack för omtanken. Just nu, race på Mantorp! Klicka här för livetiming! _________________ Jens Trulsson |
||||
Efter många sena nätter i garaget är vi nu äntligen på banan. SLC har racepremiär i dag och i skrivande stund ligger König Motorsport på andra plats i klass 2 och femma totalt. Hade det inte varit för Maria på Honda Sverige som gav oss en diffad växellåda och en hårdare krängningshämmare för bakaxeln hade vi presterat betydligt långsammare tider. Det som behövs nu är MER GREPP fram. Vårt splitterbygge funkade inte som tänkt utan hade motsatt effekt. Alltså, mer camber, bredare däck, mer downforce. Lite mer pulver i motorn skulle inte skada. Vi får se vad JapTuning kan hjälpa oss med! Vi tänker oss kammar, Hondata ECU-mappning, grenrör, insug, ventilfjädrar osv ... _________________ Jens Trulsson |
||||
Yay! JapTuning levererade första paketet i form av ett Piper-grenrör och Hondata. På torsdag ska det mappas. Innan dess ska det så klart stressmekas och få fram en hjulinställning som inte sliter sönder däcken på fyra timmar. Ordentlig bromskylning kan också vara att tänka på ... Vi får se hur det blir med den delen.
_________________ Jens Trulsson |
||||
På tre dygn har det hunnit bytas grenrör, montera och mappa Hondata, göra hjulinställning samt dekaltrimma. Man kan lugnt säga att vi är redo för Gelleråsen och deltävling två. Vi har ju ett fint ess i rockärmen också ... Honom får ni träffa i morgon.
John Kraft mappar vårt nya Hondata. Emil Daugaard på HPC fixar våra katastrofala hjulvinklar. Rakt och fint. Här dekaltrimmas det för fullt. Sponsorerna måste ju synas ordentligt när vi nu kör i Sveriges bästa racingserie. _________________ Jens Trulsson |
||||
Hej, häftigt bygge ni har och första frågan är om ni är snabbare än med Peugeotn ännu?
På vilket sätt funkade inte splittern? På bilden längre upp ser det ut att vara "luft" mellan splittern och kofångaren och det ska det inte vara, men det kan va synvilla. Vad är det för Dash panel ni kör med? Ser även ut som det är Kuhmo Ku36 däck, tävlar ni med dom? Hur funkar dom? Lycka till ,Per _________________ Per Axblom |
||||
König Motorsport - Racerapport från Gelleråsen, SLC deltävling 2:
Vi är ganska sent ute med allting, som vanligt. Kvällen innan racet står vi 23 mil bort i ett garage i Tumba och klistrar sponsordekaler från JapTuning och Honda. Även intercomsystemet från Peltor ska på plats. Det blir en sen avfärd och när vi kommer fram till paddocken är det becksvart och knäpptyst trots ett 20-tal husbilar och racetrailrar. Klockan ringer 06.30. Förarmöte 08.30. Bilen ska lastas av, det ska tankas och vi ska dubbelkolla alla kopplingar samt lasta av racebussen. Yra höns. Intercomradion visar sig endast fungera som envägskommunikation. Depån kan prata med bilen men inte tvärtom. Vi får leka tjugo frågor och be om blinkande helljus som svar. Eftersom vi slutade trea i klassen sist startar vi från tredje startruta. Teamchef König tar starten och det går undan. Herrejösses vad det går jämfört med förra racet. Det nya Piper-grenröret ger ett raspigare och fylligare ljud och mappningen av Hondatan ser till att hålla vtec inom arbetsområdet hela tiden (från 5 000 r/min med varvstopp på 8 250 r/min). Den nya hjulinställningen gör att det är en helt annan bil vi kör. Första förarbytet går lite långsamt men vi är snart ute igen. Det börjar regna. Våra Kumho V70A är ganska hala men vi presterar ändå bra tider. Regnet tilltar och vid tredje förarbytet beslutar vi att byta däck. Resultat: Gängpaj på tre hjulmuttrar och nio minuter i depån. Vi måste börja träna på depåstopp ... Regndäcken från Kumho funkar bra och stundtals är det bara två-tre ekipage som är snabbare än oss på banan. Tyvärr hjälper det föga när vi fortsätter att göra förarbyten på dryga fem minuter. I vår klass är det minimum med tre tankstopp på minst tre minuter styck. Vår lilla standardtank gör att vi måste göra fyra ... Den största missen kommer när jag kör. På väg mot Ejes kurva vet jag att jag kan bromsa senare tack vare abs:en. Systemet tror dock att jag är på väg att krocka och slår ifrån bränslepumpen. Återställningsknappen som ingen hunnit montera på dashen står inte att finna. Bogsering in till depån och totalt 15 minuter borta! Det fortsätter regna, vilket vi gillar. Däckskontot går nästan plus och vi drar bara runt 20 liter soppa i timmen. Tänk vad mycket en mappning och en hjulinställning kan göra! Sista timmen börjar det torka upp. Något som våra regndäck får panik utav. Bromspunkter flyttas successivt bakåt och kurvgreppet försämras med en alarmerande fart. Men det är nu bara ett varv som skiljer upp till nästa placering och vi är tio sekunder snabbare per varv. Ska det hålla? Eftersom intercomsystemet böjade tjuta Guantanamo-style i örat på mig slet jag desperat ur sladden och har ingen aning om hur långt det är till målflagg, vilken placering vi har eller hur långt det är till framförvarande. Fortsätt pressa! När målflaggan faller är vi 1.26,203 från en total femteplats och tolv poäng, istället för tio. Nåväl, vi slutar på en femteplats i klassen och eftersom bara vinnarna var före oss i förra racet på Mantorp borde vi, enligt matematikens regler, ligga på en total andraplats i klassen efter två körda race. Till nästa gång ska vi öva depåstopp, ordna 80-liters tank, snap-off och öva depåstopp. Jo, vi ska öva depåstopp också. Och så måste vi öva depåstopp! Lite bilfix blir det också: våra mjuka motorfästen stod inte pall för 7,5 timmar av brutalstryck så motorn vibrerade tyvärr sönder vårt fina grenrör i flexstycket. Erik König har nu svetsat och nya motorfästen är beställda av JapTuning. Airjacks och snabbtankningsutrustning står på önskelistan! Klicka för större bilder! _________________ Jens Trulsson |
||||
Ja, vi kom hem från Gelleråsen och sedan har väl inte så mycket hänt. Eller jo, egentligen har det hänt en del. Mest beställningar av delar då. Dags att sortera ut väghållningen en gång för alla, tyckte Jens och gick loss med kreditkortet på allehanda sajter.
Här ser du resultatet: Glasfiberhuv Glasfiberbaklucka Bättre begagnade coilovers från KW:s competition-serie. Ställbara i bump och rebound. Nya stabiliseringsstag från Hardrace Nya ledlager till styrstagen. Plastrutor från AWC Motorsport Plastics Camberbultar från Tegiwa Roll centre adjusters från Tegiwa Styrstagshöjare från Tegiwa Och nya motor- och växellådsfästen från JapTuning eftersom de förra gick sönder på Gelleråsen. Stackars Erik fick ställa sig och svetsa vårt splitternya grenrör. Det är inte helt enkelt att ta en gatbil och göra om den till en banbil för långlopp. _________________ Jens Trulsson |
||||
Jo ... Fast inget förutom de nya motorfästena och KW-dämparna finns med på Anderstorp. Resten blir sitter förhoppningsvis på när det är dags för Mantorp. Förhoppningsvis. Och folk undrar varför det inte händer något med Röda Svinet ... _________________ Jens Trulsson |
||||
Det blidde några grejer till! Att bygga en racingbil av en gatbil är dyrare än man först tror. Även om man utgår från ett bra grundämne.
Nya bussningar till växellänkaget En shortshift Fjäderbensstag Växelspaksförlängare ... Bakre stabilisatorstag Så, nu är jag officiellt pank. _________________ Jens Trulsson |
||||
|
||||
Okej, dags för en snabb racerapport: Eftersom det är hobbyracing har alla teammedlemmar fullt upp i veckorna. Ibland hinner grejerna helt enkelt inte att levereras i tid på grund av sena beställningar. I detta fall ver det däcken. Att köra ett åttatimmarslopp med begagnade r-däck och alldeles för små bromsar på en snabb bana som Anderstorp är vansinne. Men vi hade inget val. Sen ankomst till banan, runt 01.00 och sedan teamsnack i bussen över några öl. Duntajm vid 03.00. Klockan ringde 06.45. Upp, åka och tanka, lasta av bilen och förbereda inför träningen. Ingen hinner äta frulle ... Träningen går bra. Bortsett från att Anderstorp är insvept i tjock dimma som omöjliggör fullgas. Först ut är John Kraft som aldrig tidigare kört på Anderstorp. Första varvet är han på väg av ut i spenaten eftersom han inte kan se att rakan viker av åt höger innan Norra kurvan. Det slutar bra. "Kimi" hinner också köra några varv innan starten och är faktiskt näst snabbast på träningen när starten ska gå. Banan är fuktig, starten blir katastrofal men tempot höjs hela tiden och Rickard slår till med 1.57,757 som bästa tid. Något som vi sedan inte skulle komma i närheten av, tyvärr. Solen kommer fram och strålarna gör banan varm, precis som luften. T-shirtbeklädda kolla vi på race. Men tempen i däcken och bromsarna stiger och efter fyra timmar exploderar våra belägg av värme. Per Stacke på Pean hade målat värmefärg på skivorna innan starten. "Rött upp till 600-650 grader, sedan blir det vitt." Det fanns ingen färg kvar alls på våra skivor ... Vi byter belägg och skiftar däck fram och bak. Det kostar oss 21 minuter i depån! Resten av racet kuskar vi runt på bekväma 2.15-tider och motorbromsar för att hålla hela vägen in i mål. Vår strategi funkar och vi lyckas komma i mål två varv före Jonsson Bil vars snabbaste tid låg på 2.09. Till nästa race måste vi kunna satsa hela vägen. Nu står lättning på schemat samt nya större bromsar. Vi har en superlösning på gång. Hoppas bara att den hinner appliceras innan den 12/10. Då är det Mantorp. Vår vinst för oss upp i delad serieledning med Kaarle Motorsport som hittills vunnit två race men som tvingades bryta tidigt på Anderstorp på grund av växellådsproblem. Trist som bara den och vi vill verkligen inte vinna på någon annans olycka. (Bilderna snodda från SLC:s Facebooksida) _________________ Jens Trulsson |
||||
Har ni hunnit montera bussningarna till växelspakslänkaget? Är lite sugen på att köpa likadana till min bil. Kul att se vad som behövs för att bygga en långloppsbil av en Civic EP3. Har ju i princip likadan motor i min bil så det är ju intressant på det sättet också. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Det enda man behöver är ett bra chassi, STORA bromsar och nya däck. Allt annat är bara lullull. Men jag lovar att berätta vad som gör skillnad och inte. Hittills har inköpen ovan endast resulterat i fnysningar av kunniga. Ja, utom KW-chassit och glasfiberdelarna då ... _________________ Jens Trulsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 13 besök senaste veckan (53872 totalt) |