Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (53872 totalt)
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Vår vita Peugeot räckte till att vinna SLC 2013. Den höll en hel säsong trots ganska mycket inledande strul. Är det en sak vi tar med oss av den erfarenheten så är det att ju mer man kör standard, desto mindre kommer man behöva meka och strula.

Därför skaffade vi oss en ny bil. Vi tog helt enkelt Rickards (Kimi - för att han är så snabb ) bruksbil och byggde om den till en racebil.



Motor:
Volym: 1 998 cm3
Kompression: 11.0:1
Effekt: 200 hk vid 7400 r/min
Vridmoment: 193 Nm vid 5 900 r/min
Redline: 7 900 r/min
Varvstopp: 8 050 r/min
i-VTEC aktivering: 6 000 r/min

Spec vid inköp:
BC coilovers
Camberbultar
Injen CAI
Ingalls camberkit
Stålomspunna bromsslangar
Buddy Club Spec III catback

Sedan dess har det hänt en del ...

Interiör:
Fullbur från Finess
Stol - Sparco Circuit Pro II
Ratt - Sparco
6-punktsbälte från Sparco
Intercom från Peltor

Kaross:
En rejäl splitter
Huvlås fram och bak
Plastrutor
Plastbaklucka
Plastbackspeglar
Lättning av kaross

Motor:
Piper-grenrör från JapTuning
Hondata från JapTuning
JDM-låda med torsendiff
Ny slutväxel från en CRV (5.1 mot 4.7)
Skunk2 steg 1-kammar
RRC-insug
Bafflat oljetråg
Nytt avgassystem för att klara 92 db. Det förra klockades för 110 db på Mantorp!
Fuelcell på 120 liter med catchtank
Nya hårdare motor/växellådsfästen
Nya bussningar till växellådan

Chassi:
KW 2-vägsdämpare med stenhårda fjädrar (kommer inte ihåg spec)
JDM-krängare bak
Fjäderbensstag
Stabiliseringsstag mellan bakre länkarmar (enbart for show)
Förhöjda spindlar
Droplinks, delrin
Ledlager till styrstagen
Styrstagshöjare
Fyrkolvsbrembo-ok från Boxster S -02
320 mm Nissan Qashqai-skivor


Påbörjad rensning


Burbyggnation




Flådig dash!


Fästen för stolsunderrede
Före

Efter




Splitter



Växellåda, ny vs. gammal


Stolsinpassning




Efter en misslyckad fyrhjulsinställning hos Skanstulls Däck och 2000 kronor i sjön blev det stressmek i går kväll innan Kimi drog ned mot Mantorp för dagens träning och kval. Det finns tydligen lite kvar att göra och König kastade sig i bilen för några timmar sedan för att ansluta och göra bilen redo inför tävlingspremiären i morgon.

Ett enda krux bara. Hittills har Pegan satt snabbare varvtider än Typen. Kimi och König har att göra i natt!
Själv är jag "fabriksförare" och dyker bara upp i tid i morgon och sätter mig och kör.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Kul bygge!
Ni borde slänga i en sånhär i tråget

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
@Asse

Vi har redan bafflat tråget, fast med annat märke. Tack för omtanken.

Just nu, race på Mantorp! Klicka här för livetiming!

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare


Efter många sena nätter i garaget är vi nu äntligen på banan. SLC har racepremiär i dag och i skrivande stund ligger König Motorsport på andra plats i klass 2 och femma totalt.

Hade det inte varit för Maria på Honda Sverige som gav oss en diffad växellåda och en hårdare krängningshämmare för bakaxeln hade vi presterat betydligt långsammare tider.

Det som behövs nu är MER GREPP fram. Vårt splitterbygge funkade inte som tänkt utan hade motsatt effekt. Alltså, mer camber, bredare däck, mer downforce. Lite mer pulver i motorn skulle inte skada. Vi får se vad JapTuning kan hjälpa oss med! Vi tänker oss kammar, Hondata ECU-mappning, grenrör, insug, ventilfjädrar osv ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Yay! JapTuning levererade första paketet i form av ett Piper-grenrör och Hondata. På torsdag ska det mappas. Innan dess ska det så klart stressmekas och få fram en hjulinställning som inte sliter sönder däcken på fyra timmar. Ordentlig bromskylning kan också vara att tänka på ... Vi får se hur det blir med den delen.


_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
På tre dygn har det hunnit bytas grenrör, montera och mappa Hondata, göra hjulinställning samt dekaltrimma. Man kan lugnt säga att vi är redo för Gelleråsen och deltävling två. Vi har ju ett fint ess i rockärmen också ... Honom får ni träffa i morgon.


John Kraft mappar vårt nya Hondata.


Emil Daugaard på HPC fixar våra katastrofala hjulvinklar.


Rakt och fint.


Här dekaltrimmas det för fullt. Sponsorerna måste ju synas ordentligt när vi nu kör i Sveriges bästa racingserie.



_________________
Jens Trulsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Hej, häftigt bygge ni har och första frågan är om ni är snabbare än med Peugeotn ännu?

På vilket sätt funkade inte splittern? På bilden längre upp ser det ut att vara "luft" mellan splittern och kofångaren och det ska det inte vara, men det kan va synvilla.

Vad är det för Dash panel ni kör med? Ser även ut som det är Kuhmo Ku36 däck, tävlar ni med dom?
Hur funkar dom?

Lycka till
,Per

_________________
Per Axblom
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
König Motorsport - Racerapport från Gelleråsen, SLC deltävling 2:

Vi är ganska sent ute med allting, som vanligt. Kvällen innan racet står vi 23 mil bort i ett garage i Tumba och klistrar sponsordekaler från JapTuning och Honda. Även intercomsystemet från Peltor ska på plats. Det blir en sen avfärd och när vi kommer fram till paddocken är det becksvart och knäpptyst trots ett 20-tal husbilar och racetrailrar.

Klockan ringer 06.30. Förarmöte 08.30. Bilen ska lastas av, det ska tankas och vi ska dubbelkolla alla kopplingar samt lasta av racebussen. Yra höns. Intercomradion visar sig endast fungera som envägskommunikation. Depån kan prata med bilen men inte tvärtom. Vi får leka tjugo frågor och be om blinkande helljus som svar.

Eftersom vi slutade trea i klassen sist startar vi från tredje startruta. Teamchef König tar starten och det går undan. Herrejösses vad det går jämfört med förra racet. Det nya Piper-grenröret ger ett raspigare och fylligare ljud och mappningen av Hondatan ser till att hålla vtec inom arbetsområdet hela tiden (från 5 000 r/min med varvstopp på 8 250 r/min). Den nya hjulinställningen gör att det är en helt annan bil vi kör.

Första förarbytet går lite långsamt men vi är snart ute igen. Det börjar regna. Våra Kumho V70A är ganska hala men vi presterar ändå bra tider. Regnet tilltar och vid tredje förarbytet beslutar vi att byta däck. Resultat: Gängpaj på tre hjulmuttrar och nio minuter i depån. Vi måste börja träna på depåstopp ...

Regndäcken från Kumho funkar bra och stundtals är det bara två-tre ekipage som är snabbare än oss på banan. Tyvärr hjälper det föga när vi fortsätter att göra förarbyten på dryga fem minuter. I vår klass är det minimum med tre tankstopp på minst tre minuter styck. Vår lilla standardtank gör att vi måste göra fyra ...

Den största missen kommer när jag kör. På väg mot Ejes kurva vet jag att jag kan bromsa senare tack vare abs:en. Systemet tror dock att jag är på väg att krocka och slår ifrån bränslepumpen. Återställningsknappen som ingen hunnit montera på dashen står inte att finna. Bogsering in till depån och totalt 15 minuter borta!

Det fortsätter regna, vilket vi gillar. Däckskontot går nästan plus och vi drar bara runt 20 liter soppa i timmen. Tänk vad mycket en mappning och en hjulinställning kan göra!

Sista timmen börjar det torka upp. Något som våra regndäck får panik utav. Bromspunkter flyttas successivt bakåt och kurvgreppet försämras med en alarmerande fart. Men det är nu bara ett varv som skiljer upp till nästa placering och vi är tio sekunder snabbare per varv. Ska det hålla? Eftersom intercomsystemet böjade tjuta Guantanamo-style i örat på mig slet jag desperat ur sladden och har ingen aning om hur långt det är till målflagg, vilken placering vi har eller hur långt det är till framförvarande. Fortsätt pressa! När målflaggan faller är vi 1.26,203 från en total femteplats och tolv poäng, istället för tio.

Nåväl, vi slutar på en femteplats i klassen och eftersom bara vinnarna var före oss i förra racet på Mantorp borde vi, enligt matematikens regler, ligga på en total andraplats i klassen efter två körda race.

Till nästa gång ska vi öva depåstopp, ordna 80-liters tank, snap-off och öva depåstopp. Jo, vi ska öva depåstopp också. Och så måste vi öva depåstopp!

Lite bilfix blir det också: våra mjuka motorfästen stod inte pall för 7,5 timmar av brutalstryck så motorn vibrerade tyvärr sönder vårt fina grenrör i flexstycket. Erik König har nu svetsat och nya motorfästen är beställda av JapTuning.

Airjacks och snabbtankningsutrustning står på önskelistan!

Klicka för större bilder!

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ja, vi kom hem från Gelleråsen och sedan har väl inte så mycket hänt. Eller jo, egentligen har det hänt en del. Mest beställningar av delar då. Dags att sortera ut väghållningen en gång för alla, tyckte Jens och gick loss med kreditkortet på allehanda sajter.

Här ser du resultatet:


Glasfiberhuv


Glasfiberbaklucka


Bättre begagnade coilovers från KW:s competition-serie. Ställbara i bump och rebound.


Nya stabiliseringsstag från Hardrace


Nya ledlager till styrstagen.


Plastrutor från AWC Motorsport Plastics


Camberbultar från Tegiwa


Roll centre adjusters från Tegiwa


Styrstagshöjare från Tegiwa

Och nya motor- och växellådsfästen från JapTuning eftersom de förra gick sönder på Gelleråsen. Stackars Erik fick ställa sig och svetsa vårt splitternya grenrör. Det är inte helt enkelt att ta en gatbil och göra om den till en banbil för långlopp.





_________________
Jens Trulsson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Hörde att ni skall dopa er Kraft-igt till nästa lopp!

Låt inte han köra med er.

------------

Lycka till i racet!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Jäklar vad ni satsar. Själva så har vi bytt olja.....blir tufft på Anderstorp.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
JohnC skrev:
Jäklar vad ni satsar. Själva så har vi bytt olja.....blir tufft på Anderstorp.


Jo ... Fast inget förutom de nya motorfästena och KW-dämparna finns med på Anderstorp. Resten blir sitter förhoppningsvis på när det är dags för Mantorp. Förhoppningsvis.

Och folk undrar varför det inte händer något med Röda Svinet ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Det blidde några grejer till! Att bygga en racingbil av en gatbil är dyrare än man först tror. Även om man utgår från ett bra grundämne.


Nya bussningar till växellänkaget


En shortshift


Fjäderbensstag


Växelspaksförlängare ...


Bakre stabilisatorstag

Så, nu är jag officiellt pank.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fan, ni kommer ju bli att räkna med på allvar thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare


Okej, dags för en snabb racerapport:

Eftersom det är hobbyracing har alla teammedlemmar fullt upp i veckorna. Ibland hinner grejerna helt enkelt inte att levereras i tid på grund av sena beställningar. I detta fall ver det däcken. Att köra ett åttatimmarslopp med begagnade r-däck och alldeles för små bromsar på en snabb bana som Anderstorp är vansinne. Men vi hade inget val.

Sen ankomst till banan, runt 01.00 och sedan teamsnack i bussen över några öl. Duntajm vid 03.00. Klockan ringde 06.45. Upp, åka och tanka, lasta av bilen och förbereda inför träningen. Ingen hinner äta frulle ...

Träningen går bra. Bortsett från att Anderstorp är insvept i tjock dimma som omöjliggör fullgas. Först ut är John Kraft som aldrig tidigare kört på Anderstorp. Första varvet är han på väg av ut i spenaten eftersom han inte kan se att rakan viker av åt höger innan Norra kurvan. Det slutar bra.

"Kimi" hinner också köra några varv innan starten och är faktiskt näst snabbast på träningen när starten ska gå. Banan är fuktig, starten blir katastrofal men tempot höjs hela tiden och Rickard slår till med 1.57,757 som bästa tid. Något som vi sedan inte skulle komma i närheten av, tyvärr.

Solen kommer fram och strålarna gör banan varm, precis som luften. T-shirtbeklädda kolla vi på race. Men tempen i däcken och bromsarna stiger och efter fyra timmar exploderar våra belägg av värme. Per Stacke på Pean hade målat värmefärg på skivorna innan starten. "Rött upp till 600-650 grader, sedan blir det vitt." Det fanns ingen färg kvar alls på våra skivor ...

Vi byter belägg och skiftar däck fram och bak. Det kostar oss 21 minuter i depån!

Resten av racet kuskar vi runt på bekväma 2.15-tider och motorbromsar för att hålla hela vägen in i mål. Vår strategi funkar och vi lyckas komma i mål två varv före Jonsson Bil vars snabbaste tid låg på 2.09. Till nästa race måste vi kunna satsa hela vägen.

Nu står lättning på schemat samt nya större bromsar. Vi har en superlösning på gång. Hoppas bara att den hinner appliceras innan den 12/10. Då är det Mantorp.

Vår vinst för oss upp i delad serieledning med Kaarle Motorsport som hittills vunnit två race men som tvingades bryta tidigt på Anderstorp på grund av växellådsproblem. Trist som bara den och vi vill verkligen inte vinna på någon annans olycka.







(Bilderna snodda från SLC:s Facebooksida)

_________________
Jens Trulsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



The Cartorialist skrev:
Det blidde några grejer till! Att bygga en racingbil av en gatbil är dyrare än man först tror. Även om man utgår från ett bra grundämne.


Nya bussningar till växellänkaget


Har ni hunnit montera bussningarna till växelspakslänkaget? Är lite sugen på att köpa likadana till min bil.

Kul att se vad som behövs för att bygga en långloppsbil av en Civic EP3. Har ju i princip likadan motor i min bil så det är ju intressant på det sättet också.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
The Cartorialist skrev:
Det blidde några grejer till! Att bygga en racingbil av en gatbil är dyrare än man först tror. Även om man utgår från ett bra grundämne.


Nya bussningar till växellänkaget


Har ni hunnit montera bussningarna till växelspakslänkaget? Är lite sugen på att köpa likadana till min bil.

Kul att se vad som behövs för att bygga en långloppsbil av en Civic EP3. Har ju i princip likadan motor i min bil så det är ju intressant på det sättet också.


Det enda man behöver är ett bra chassi, STORA bromsar och nya däck. Allt annat är bara lullull. Men jag lovar att berätta vad som gör skillnad och inte. Hittills har inköpen ovan endast resulterat i fnysningar av kunniga. Ja, utom KW-chassit och glasfiberdelarna då ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



De fnysningar jag hört har varit av kärlek!!!
Att du går in för det så bra!
Du är ju Jens!
Och alla behöver en Jens!!!!
Kram

_________________
Erik König
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Jag hämtar tanken i morgon torsdag!
På fredag blir det samtal till bad ass parts ang catchtank och facet pump tror jag

_________________
Erik König
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



König skrev:
De fnysningar jag hört har varit av kärlek!!!
Att du går in för det så bra!
Du är ju Jens!
Och alla behöver en Jens!!!!
Kram


Aha, det var därför ni vann...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6065



Bilen har gått och blivit en pizzabracer...


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (53872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande