Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx-8 2008 "Vardagsleken"
1 besök senaste veckan (5247 totalt)
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Hej hej,

jag matar ju av bilar som en player på korgen ligger runt... Men nu ska det blir slut med det. Gjort med av med miata nummer tre, får jag tröttat på att inte kunna köra däck till Nelzon när jag behöver.

så nu äger jag två wanklar, hur gick det till? Det är otroligt prisvärt


Min bilhistorik:

* Mazda Mx-5 1991 Konbaneleksak
* Mazda Mx-5 Roadsport C
* Toyota MR2 Trackdaybil
* Nissan 200sx Vintersladdbil
* Honda s2000 Trackdaybil
* Mazda Mx-5 Bruksbil som driftas ibland
* Mazda Rx-7 Fullvärdig race/Driftbil





Packar däck som en boss!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Välkommen till Wankelträsket. Snygg kärra du skaffat. Grattiis!!! thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Vart hos Nelson och provat fälgar, blir nog bra

Upptäckte att bilen hade dessa blåa progressiva fjädrar. Är det så orginal?



_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Grattis,

Nej svarta original men progressiva.

Ser ut som sänkfjädrar på höjden.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Fått på fälgar och däck. Ser lite roligt ut när bilen är så hög i fronten, men jag sparar till coilovers (vilket är svårt när man kör drifting samtidigt)



Lagom strech

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Sådana bilder får man inte lägga upp utan att bifoga följande formulär ifyllt:

Fälgfabrikat/modell (ser dock att det är XXR)
Fälgdimension (bredd, höjd, ET)
Däckfabrikat/modell
Däckdimension

Hur sitter däcket kvar på fälgen med sån stretch egentligen? Kanten som däcket ligger över är ju inte direkt hög och sidkrafterna jobbar ju för att trycka av däcket. Jag antar att man bör ha stenkoll på lufttrycket.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Victor. skrev:
Sådana bilder får man inte lägga upp utan att bifoga följande formulär ifyllt:

Fälgfabrikat/modell (ser dock att det är XXR)
Fälgdimension (bredd, höjd, ET)
Däckfabrikat/modell
Däckdimension

Hur sitter däcket kvar på fälgen med sån stretch egentligen? Kanten som däcket ligger över är ju inte direkt hög och sidkrafterna jobbar ju för att trycka av däcket. Jag antar att man bör ha stenkoll på lufttrycket.


tjena Victor!

Formuläret följer nedan!


Fälgarna

Fram: XXR 531 18x9.5 5x100+5x114.3 ET35 Hyper Silver
Bak: XXR 531 18x9.5 5x100+5x114.3 ET20 Hyper Silver

Ifrån http://stancetech.se/ så klart, levererar alltid som utlovat!

Däcken

Nankang AS-1 205/40 R18 86H

Ang. sitta kvar: högre däcktryck, men V-formen som däcket får gör det mycket stabilare, alla som gått ifrån smalare fälg till bredare vet hur mycket stabilare det känns. Kanten på fälgen är ju samma kant oavsätt som du kör med strechade smala däck eller inte?
Det kan vara lite jobb att få på däcken på fälgarna dock, tur man har proffshjälp: (filmen är ifrån en annan gång/bil/fälg)


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Nu har bilen fått bekänna färg. Två körningar har genomförts:

Driftbash 27:e Juli - Gröndal

73 bilar på plats på Gröndal. Alla tuffare än min, iaf mer modifierade Jag åkte dit med däck som var tänkta att drifta med på rx7an. Så det gick inte alls bra att köra, RX-8an har inte tillräckligt med effekt för att spinna dessa däck. Så jag bytte plats på framhjulen och bakhjulen då framhjluen va liite smalare, men även efter detta gick det inte särskilt bra. så många bilear betyder väldans lite bantid, så efter att kösystemet kollapsat, jag inte lyckas drifta nått bra så lämnade jag en banträff innan den var slut, för första gången i mitt liv.

Bankalas MX-5 Racingclub 1 Aug - Kinnekulle

Efter driftingen skulle jag hinna fixa däck och bromsar inför denna körning. På tisdagen var jag och la på r-däck på fälg, 235 breda yokohamas som var 10år(!) gamla. Bromsbeläggen kom på onsdagen, så jag åkte på onsdag kväll och skulle byta dessa. det gick smidigt, men nån idiot hade satt på för små skivor på bilen:







Som tur var visste jag en annan rx-8 ägare som hade två skivor liggandes, så på torsdagen efter jobbet åkte jag hämtade dessa, sedan åkte vi till Henrik i Örebro, där vi bytte skivor och käkade lite. Sedan bodde vi på hotell i Mariestad.

Väl på banan så körde jag ett pass lungt för att känna på bilen, sen gav jag nykeln till min kompis Johann som körde ett halft pass, kom sedan in o klagade på vibrationer. Först trodde vi det var nått fel vi gjort kvällen innan, skruvade av och på allt på ena sidan, och jag körde ett pass till, 3 varv eller så sen kom problemet tillbaka. Vi tror det va ett hjullager, och att problemet bara visade sig när det blir varmt, och det va slutkört. Jag fick möjlighet att köra ett par olika mx-5or under dagen, så jag hade rätt kul ändå

Liten film ifrån den lilla sväng jag ändå åkte:



Dock är jag jävligt trött på strul, tror inte jag haft en felfri trackday på hela året :/ rx-7an har jag redan ställ åt sidan för i år och nu tror jag det är helt slutkört. Kanske blir det en runda på Malmby 7 sept.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Film ifrån när jag kör Daniels miata, lite startövningar, och ifrån 2:40 kör vi minirejs över 3 varv, sjukt kul!


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Idag bytte jag hjulllager, sedan omskodde jag bilen med däck och fälgar ifrån driftbilen:



Mina stancedäck släpper ut luft mellan däck och fälg, jag snälade lite för mkt och köpte för billiga däck, så nu blir det till att byta...

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Igår va jag på Malmby och lekta lite med RX-8an:




_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx-8 2008 "Vardagsleken"
1 besök senaste veckan (5247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande