Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 -91 - Såld
3 besök senaste veckan (7994 totalt)
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Var ett tag sedan jag var aktiv här. Har tidigare när jag bodde i Stockholm haft några banpreppade BMW, en gammal 02:a samt en M3 E30, bägge med bur etc. men sedan jag flyttade tillbaka till Sundsvall så har intresset legat på is. Har kört lite med min nuvarande M3 på Onsdagsbuset här uppe men det har bara blivit några gånger per år.

Nu tänkte jag i alla fall försöka bli lite mer aktiv så en ny bil inhandlades i höstas. Tanken var att hitta något kul som inte kostade skjortan och som ändå hade potential att bli en duglig banbil. Var nära att bli en BMW igen men så dök denna upp till salu alldeles i närheten:



Visste egentligen inget om bilmodellen innan, men mittmotor och Toyota kvalité lät ju inte fel

Bilen var helt original, och då menar jag alla delar var samma som när den lämnade fabriken för 23 år sedan och 20+ tusen mil... Motorn och lådan kändes dock bra vilket var det viktiga, allt annat tänkte jag ändå byta ut.

Här ser vi lite av delarna som skulle bytas ut: Stålomspunna bromsslangar, polyuretan bussningar till hela bilen samt så köpte jag en uppsättning begagnade bromsar från en Mr2 turbo som är lite kraftigare, kom med gula EBC vilket duger bra till att börja med. Fräschade upp dom med lite färg och en TRD-logga Syns kanske även att jag bytt bakluckan mot en med den nyare vingen, lite lättare och mycket snyggare.



Till chassiet valde jag en uppsättning D2 Sport Modified coilovers, detta är ett rent budget bygge så det var det vettigaste jag kunde hitta om pengarna skulle räcka till resten. Tror nog att de kommer att räcka långt för mitt ändamål.



Impulsköpte även ett grenrör i rostfritt då jag trodde jag skulle spara en hel del i vikt samt kanske få en liten effektökning som bonus, men originalet ser inte så dåligt ut, ingen gjutjärns historia direkt, så denna är inte monterad ännu.



Så här såg det ut innan jag började riva.



Lite blandade bilder från bussningsbytet.







Glömde ta någon bild när jag monterade D2-kittet men det kommer, så här ser i alla fall bilen ut idag. Ja, bytte även ut de fula original blinkersena fram.









Trodde jag skulle hinna göra mer saker med bilen under vintern men inte, finns en hel del kvar som jag vill få gjort:

Ställa in chassiet, har bara höftat till det nu.
Klart ! Skaffa däck, blir troligen någon av "nästan r-däck" varianterna till att börja med.
Klart ! Skaffa två sitta still stolar, 2st Sparco Sprint blev det.
Klart ! Skaffa en större framspoiler, behövs då den blir väldigt lätt fram vid högre hastigheter.
Klart ! Byta kamrem.
Lättning pågår, inget extremt dock, vill kunna använda bilen även utanför banan.
M.m, m.m, m.m, m.m...

Fortsättning följer...[/i]

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Riktiga däck införskaffade, blev beggade Dunlop D01J R-däck med rätt så mycket mönster kvar köpta via forumet. De är såklart inte purfärska men verkar fräscha i gummit, inga sprickor eller andra skador. De satt också på 15-tums fälgar vilket ger ett betydligt större utbud på däck när det behövs. Vägde in på 14,6kg vilket väl är helt ok.


_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Hann väl inte med så många körningar som jag velat i fjol men några blev det i alla fall och bilen betedde sig bra. Var väl lite feg i början i och med att bilen var helt ny för mig men det gick bättre och bättre.

Har varit rätt flitig under vintern med bilen, för en gångs skull tänkte jag inte spara allt tills vårsolen börjat titta fram.

Det första jag gjorde var att riva ner kamremmen igen, för 3:e gången... Fick för mig efter jag bytt den i fjol att den hamnat en kugg fel, lite knepigt att se markeringarna för kammarna, så jag rev ner efter första bytet och flyttade fram vevaxeln ett kugg. Jag borde insett när jag därefter fick justera tändningen 10grader att det nog stått rätt från början men inte, körde i alla fall så hela säsongen i fjol. Har nu flyttat bak den ett kugg igen så nu skall det vara rätt...

Ett annat jobb jag gjort är att byta till Turbons bromsservo och huvudbromscylinder, bytte till dom större bromsarna ifjol men hade inte fått tag på servo och cylinder då. Bromsarna har fungerat men lite sega att ta och dålig känsla i dom.

Har också monterat en något större framspoiler:



Här syns även lite av Sparcostolarna(ja och bilen är dammig...).

Blev också en uppsättning fälgar och däck:



Black Racing är en lite äldre fälg men gjord i Japan och skall vara av bra kvalité och ganska lätta.

Satt Hankook Ventus R-S2 på fälgarna, samma däck som jag kört med på M3:an och tyckt fungerat bra. Nu var det 205:or runt om på de jag köpte så jag tog ett par av 225:or från M3:an och satte som bakdäck, blev riktigt bra.

Det enda som är kvar nu inför säsongen är att montera ett nytt avgassystem som jag väntar in: Fujitsubo Super Ti, rätt så sällsynt avgas till MR2, gjort i Titan


_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Riktigt fina bilar, har länge funderat på en sån men fastnade i mazdaträsket istället

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Kul bil med bra uppdateringar..

Var hittar du delar?

Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Per:

Var mest en slump att det blev en MR2:a för mig, kollade runt på det mesta innan bl.a. RX7-RX8 men denna dök upp i närheten så då blev det den.

Johan:

Delar finns det gott om, inte överdrivet mycket i Sverige kanske, men från England finns hur mycket som helst till vettiga pengar, det enda man får tänka på är skillnaderna mellan höger- och vänsterstyrt. Köpte t.ex. bromsservot från England och då sitter vacuumanslutningen på andra sidan, inga större problem dock, bara modifiera slangen lite så passade det.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Har nu äntligen fått mitt titan avgas monterat Fick hjälp av Rejsa-profilen Robert Ajdén att tillverka och montera ett adapterrör mellan det nya avgasets 3" rör och originalets vekare historia. Slutresultatet blev riktigt bra, vill inte tänka på hur det skulle blivit om jag själv försökt mig på att tillverka något med skarvar, klämmor och andra mindre bra lösningar. Antalet maskiner inblandade i konstruerandet var inte att leka med, inget en vanlig dödlig har i sitt villagarage precis. T.ex. en stor datorstyrd skärmaskin, som på några minuter tillverkade en kopparpackning till avgasflänsen från en stor kopparplåt, imponerande!



Viktmässigt sparade jag nog runt 5kg på bytet, vilket med tanke på placeringen på bilen är riktigt bra.

Åter igen, tack Robert för hjälpen!

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Ser ut att bli riktigt snabb i år
Du får vell koma ner och köra på helsinge motorstadion i år som vi prata om.

Mvh
Fredrik

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Får prenumerera här och följa utvecklingen

Är turbo bromsarna mycket större eller?
ÄR det GTI maskinen du har?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Trevligt värre!
Nu har jag också skaffat mig en MR2 för att ha som mittsverigeleksak! Vi får ta ett race nån onsdagkväll

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Fredrik:

Snabb och snabb, det beror väl på vad man jämför med men lite snabbare än i fjol får man väl hoppas på i alla fall. Du ligger inte direkt på latsidan med din bil heller ser jag, så där har man väl ingen chans i alla fall

Chriss:

Ja, de är en hel del större, är väl inte så att att de stoppar bättre för det då det är samma kolv area på oken, utan uppgraderingen är mest för att de klarar hårdkörning längre utan att mattas.

Ja det är en GTI, ville ha något som krånglar så lite som möjligt, man får satsa på lättning och väghållning i stället för effekt.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Thor skrev:
Fredrik:


Ja det är en GTI, ville ha något som krånglar så lite som möjligt, man får satsa på lättning och väghållning i stället för effekt.


Håller helt med förutom lättningen. Blir så brötigt då, bättre att köra snabbare

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
MR2:an är utrustad med ett system som heter ACIS, Acoustic Control Induction System. Detta består av en extra kammare på insuget vars passage kan öppnas och stängas av 4st spjäll. Tanken är att vid ett motarvarvtal upp till ca: 5000rpm så är spjällena stängda och kammaren är helt avskild från insuget. När varvtalet stiger över de 5000 varven så öppnas spjällen helt och en större volym blir tillgänglig för insugsluften. Kan inte den exakta teorin bakom funktionen, men det skall ge bättre vrid på låga varv och högre effekt vid höga varv.



Har länge misstänkt att mitt system inte riktigt fungerade som det ska, och när jag börjat undersöka saken närmare så visade det sig att den genomgående axeln där spjällen sitter hade fastnat helt i öppet läge. Tydligen ganska vanligt, kryper in fukt som gör så att axeln börjar rosta och kärvar ihop.

Monterade bort hela ACIS-delen, efter mycket våld och rotslösare så fick jag loss axeln som jag sedan polerade upp och smorde in.



Har inte hunnit köra så mycket efter fixet men har svårt att tänka mig att Toyota skulle bygga en såpass avancerad funktion om den inte gjorde någon nytta.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Nu när Onsdagsbuset här uppe är slut för säsongen så tänkte jag göra en liten statusuppdatering.

ACIS renoveringen gjorde riktigt stor skillnad faktiskt, klart bättre drag på låga varv än innan.

Har kört i alla fall 5 gånger på Mittsverigebanan i sommar, sammanlagt ca: 150varv. Har tagit lite tider med RaceChrono men inga resultat att skryta med direkt, väldigt jämna tider dock. Bilen har skött sig exemplariskt, inga incidenter. Hade lite problem första körningen med anliggande bromsar men det var bara längden på pinnen mellen bromspedal och bromskraftförstärkaren som var snäppet för lång efter bytet till den större förstärken från turbon, enkelt att justera.

Har samlat på mig lite punkter inför vinterns mekande dock:

- Nya bromsbelägg! De gula EBC var begagnade när jag satte på dom för två år sedan, och nu är det inte mycket kvar. Får se om det bli samma EBC igen, eller om det går att få tag på något annat.
- Bromskylning. Har väl inte haft några större bromsproblem men tänkte ända ta bort dimljusen och bygga någon form av kylning.
- Lättning. Blev inget gjort med det i somras så får väl ta tag i det också.
- LSD. Har lite problem med greppet i snäva kurvor så en LSD skulle suttit bra, har dock inte hittat någon i vettig prisklass ännu.
- Chassie/hjulinställning. Kör fortfarande med min höftade inställning på allt så hög tid för det också.






_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Thor skrev:
MR2:an är utrustad med ett system som heter ACIS, Acoustic Control Induction System. Detta består av en extra kammare på insuget vars passage kan öppnas och stängas av 4st spjäll. Tanken är att vid ett motarvarvtal upp till ca: 5000rpm så är spjällena stängda och kammaren är helt avskild från insuget. När varvtalet stiger över de 5000 varven så öppnas spjällen helt och en större volym blir tillgänglig för insugsluften. Kan inte den exakta teorin bakom funktionen, men det skall ge bättre vrid på låga varv och högre effekt vid höga varv.




Ser ut som ett insug med variabel längd, finns på många motorer. I princip ger det där insuget en längre längd på insuget när spjället är stängt vilket ger en avstämning som ökar lågvarvsmomentet. Med öppna spjäll så får insuget en kortare längd vilket ger en avstämning som är bättre anpassad för höga motorvarv.

Inte alls orimligt att du märket att lågvarvsmomentet blev bättre med fungerande spjäll.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Jag var bara upp en gång i år, synd att man inte tajmade in dig då, hade varit kul att sparka däck och kollat på MR2an lite mer grundligt

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004
Inlägg: 65


Trådstartare
Andreas:

Fast det är väl inte riktigt det ändå? Jag förstår teorin bakom ett variabelt insug där du med spjäll kan styra hur insugsluften kan ta en kortare eller längre väg, men här öppnas det bara upp till en tom kammare? I och med att det heter Acoustic så blir det väl kanske någon form av resonans eller våg som påverkar hastigheten på insugsluften, men som sagt greppar det inte riktigt...

Fredrik:

Ja det var lite otur, hade gärna kikat lite närmare på din bil också, du har ju inte legat på latsidan med den direkt Synd att du funderar på att sälja den men förstår problematiken.

_________________
/Torbjörn Lundkvist

BMW M4 -14
Porsche 911 C4 -99
Mini Cooper S Kelleners Sport -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 -91 - Såld
3 besök senaste veckan (7994 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande