Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Turbo Forsberg Motorsport | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 44 besök senaste veckan (140745 totalt) |
Hej på er allihopa..Efter att ha smygläst här i några år känner jag att de är dax o starta en projektråd=)
Köpte bilen för 3 år sedan i tron om att de skulle bli mkt åka o lite skruva..Hur jag tänkte då vet jag inte riktigt=) En bild på hur bilen såg ut vid inköp bmw 325 e36 1991 spec vid inköp m50b25 helsmidd 470hk på veven chassie k-sport premiärturen vart på gatebil mantorp 2011 med hela 3 varv pga av sprängd kylare och tryckrör som lossnade konstant Resten av 2011 fortsatt ungefär på samma sett avslutade säsongen med ett axiallagerhaveri av rang=) Bygde ny motor vinter 2011/12 Med följande recept Cp kolvar h-profil stakar Precision 6262 ar 0,63 Dubbla insug coopering 780cc spridare nya kamkedjor o spännare ny oljepump Bild från mappningen hos Witune i arboga med ett helt ok slutresultat 560whp vid 1.7 bar=) Sommaren därpå vart det desto mera köra och mindre skruva..Vart en hel del dragrace och bankörning både gatebil och några körningar med 5100 (Mkt bra event) Prövade även på lite drifting men tycker att bankörning är svårslaget=) Hösten 2013 Var planen att jag skulle montera bur och stolar absolut inget mer..Här vet jag inte riktigt när det gick fel=) Började med att köpa en bursats från kbt i köping helt enkelt för att jag gillar designen och tycker att dom är grymma. Inredningen åkte ur och all asfalstsmatta skrapades och bilen tinnertvättades Började med att låna en notch och passa in huvudbågen...Planen var att buren skulle tiggas och passformen skulle vara grym. Förstod inte riktigt hur svårt det var innan jag började=) Tyvär hade jag ingen kamera i början av bygget men slänger in dom bilderna jag har=) Passade även på att dra rör ner till bakvagnen vilket borde vara en klar förbättring [img]https://rejsa.nu/im/user/23275/2014-05-29-11-50-49_138.jpg[/img När buren var färdig så kapades resevhjulsbaljan bort för att ersätas av en rak plåt. Satt några 40mm rör emellan rambenen för o ha något stabilt att skruva fuelcellen i...Passade på att göra en brandvägg i alu och 4 dörrsidor som sedan skall flockas svart Sen vart de dax för instrumenteringen. Dashlogger i all ära men tycker att gamla hederliga analoga mätare är kaxiga speciellt i porsche. För o få det lite likt så föll valet på Vdo hastighet och varv samt stack vattentemp och oljetemp..Vart jäkligt nöjd med slutresultatet Kapade ur originalinstrumenthus och filade till en aluplåt som mätarna får sitta i kommer bli snygt med flockning=) Eftersom att de vart bestämt att bilen skall hel lackeras så åker motorn ur Bromsvåg från sellholm tuning Skönt o slipa allt kladd med abs enhet bromservo osv Nya dörrar skärmar huv skuff samt ett m-paket då dom gamla grejorna var för rostiga för att lackeras Atl 60L fuelcell med 2x044. Sitter skruvad i 2x40mm rör som är svetsade i rambenen under golvet Golvplåtar färdiga..Kommer lackas mattsvarta Gtr intercooler och Pwr oljekylare provmonterade..Passar på milimetern mellan rambenen på e36..Kommer kyla fint på mantorprakan=) Efter mkt velande så föll valet på 2st sparco pro 2000 då jag sitter riktigt bra i dem=) och ett plus är ju att dom är sjukt snygga med=) Efter att ha monterat ihop och byggt det mesta som skall göras innan lackering så strippades bilen för att kunna köras iväg Hade turen och kom över en komplett bakvagn och 6vxl låda från en bmw m3 3.2 med stora 210 diffen som jag kan greja med medans bilen är på lackering. Slänger in en bild på hur den såg ut när jag hämtade den Diffen monterades bort och skickades till sellholm tuning för genomgång och renovering..Till höger min 3,2 diff och en 3,0 diff till vänster Bakvagnen tillbaka från blästring _________________ Robert Forsberg |
||||||
Slänger in ett lite klipp från den sista körningen med 5100 förra året innan bilen revs
http://m.youtube.com/watch?v=pAulXvx _________________ Robert Forsberg |
||||||
Var förbi lackeraren och kollade in bilen förra veckan.ska bli mkt spännande o se resultatet o få börja skruva ihop bilen sen:) bilen kommer få färgen Steel grey från kia med mkt metallic både invändigt och utvändigt med svarta detaljer
_________________ Robert Forsberg |
||||||
Jä..igt häftigt bygge du har!
Snyggt byggt bur! Blir intressant o se denna nylackad, lite färg gör ju sån stor skillnad! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Tackar:) buren är jag riktigt nöjd med.. Den tog sjukt lång tid för mig att bygga😀 De kommer bli en helt annan bil med lite färg på:) _________________ Robert Forsberg |
||||||
Ja, det förstår ja, tar en j...kla tid o skapa en seriös bur. Men resultatet gör det värt allt arbete. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Så är det absolut=) _________________ Robert Forsberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Turbo Forsberg Motorsport | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 44 besök senaste veckan (140745 totalt) |