Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (57799 totalt)
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Hej!

Här har jag tänkt skriva en logg på vad som gjorts med min bil sedan den införskaffades den 31:a Mars 2011. Första posten blir (just nu) en historik över bilen och vad som hänt med den sedan den var ny.


Lite grundläggande info:

Turbomatad 4-cylindrig boxermotor på 2.5 liter
Max effekt 300 hk vid 6 000 rpm
Max vridmoment 407 Nm vid 4 000 rpm
Tjänstevikt ca. 1600 kg

6-växlad manuell låda
Permanent fyrhjulsdrift med ställbar centerdiff

0 till 100 km/h på 5 sekunder


Historik:

Jag köpte bilen fabriksny och den har sedan gått 2400 mil (2014-04-24). Den gick första vintern i år (2013 till 2014) och fick p.g.a. sandbristen i Sverige ett hårt uppvaknande med ett antal stenskott från gruskrosset som numera används istället för sand. Det kanske blir sista vintern den får vara utomhus...

Det togs ett tidigt beslut (i samband med beställning faktiskt) att denna bil skulle gå på bana, men samtidigt togs ett beslut att den också skulle få se fin ut under ett antal år (dessa blev medans fabriksgarantin gällde, fram till 2013-03-31). Tyvärr blev ju vintern inte så snäll som jag hoppades så det blev nog bara 2.5 år som fin bil om man skall vara krass. :/

Sedan ny har den varit behandlad med lackskydd från BVS men nu känns det som ett under om de kan rädda den från dess nuvarande skick. Och i.o.m. att den skall gå på bana i sommar så har jag inte riktigt beslutat hur jag ska göra framöver, gissar att beslutet blir till hösten.

Lite bilder från den var ny (2011-03-31):




Det första jag reagerade på var att den lät som en symaskin (typ) på höga varv, så drygt en vecka senare blev det ett nytt (original) avgassystem (cat-back) från Ferrita.

Nytt cat-back avgassystem (2011-04-09):



Mycket bättre ljud efter detta, och mycket snyggare när man faktiskt ser att det sitter ett avgassystem där...

Lite kuriosa: Ena slutdämparen från originalsystemet sitter numera på en Alfa Romeo...

Efter detta tog det ett längre tag innan något mer gjordes på bilen, typ två år...

I September eller Oktober 2013 så monterades stänkskydd från Rally Armor runtom, detta som förberedelse för vintern och bankörningen som skulle komma under sommaren 2014.

Stänklappar á la rally:


_________________
Andreas Lindström
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Har längtat till man ska få se någon som aktivt kör med sin STI-racing och kanske skruvar lite med den också! Väntar med spänning! thumbs up

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tyvärr så märkte jag i fredags förra veckan att min hjälm slog i taket med originalstolarna så dessa måste bytas inför bankörningen. Då jag är 198 cm lång så kommer jag att måsta sänka min sittposition med åtminstone 5 cm (helst 10 cm) från originalhöjden.

Detta var lite taskig timing (mitt eget fel tyvärr) då jag nu helt plötsligt börjar få det lite stressigt inför licenskursen den 15:e Maj.

I lördags var jag ute och kollade under stolarna då jag läst lite på amerikanska forum om stolsbyten... till min lycka så var mina stolar mycket lättare att byta än de amerikanska då de amerikanska har en blåsa i stolsdynan som detekterar om en passagerare sitter där. Denna blåsa saknas tacksamt i mina stolar!

Det enda som då måste göras för att byta stolar är att montera ett 3.3 ohms motstånd på airbagskopplingen till stolen för att lura airbagsystemet att det fortfarande fungerar. Visst, jag tappar stolsvärmen... men jag tror inte det är ett problem men att vara kall på bana...

Förarstolens kopplingar (gula är airbag, lilla vita är stolsvärmen, stora vita är bältesavkännaren):


Passagerarstolens kopplingar (gula är airbag, lilla vita är stolsvärmen):


Mest troligt köper jag nya bältesfästen så att jag kan ha ett par per stol så att jag slipper flytta mellan stolarna.

Det verkar dessutom finnas stolsundereden specifikt tillverkade för denna bil från bl.a. Sparco och OMP, så det stora problemet jag har kvar nu är att hitta en stol jag kan sitta i... och var jag ska kunna provsitta dessa stolar innan köp.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Vet inte hur mycket mekande det blir till att börja med... men känner jag mig själv rätt så lär det nog inte dröja allt för länge.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Rolig läsning! Denna kommer jag garanterat följa

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Riktigt ball bil!

Du kan provsitta Sparcostorlar i Västervik. Inte så långt från dig. Ring Jesper på M&M Motorsport och bestäm en tid. 0370-71330 thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tack för tipset! Ska definitivt svänga förbi där inom de närmsta dagarna.

Nu vet jag var jag ska prova OMP (Trendab) och Sparco (M&M Motorsport) stolar... känns som en bra start.

Blir nog en tur till Nykvarn och en tur til Västervik på torsdag och fredag.

_________________
Andreas Lindström
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Finns bara en stol som fungera där, Ergo L av sparcos stolar!

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Personligen hoppas jag att jag kan hitta någon stol som fungerar... jag har väldigt lång rygg så hålen för bältena behöver vara väldigt högt upp. Speciellt om man tar hänsyn till ev. HANS / Hybridskydd som bygger ytterligare 1-2 cm.

Därav att jag måste provsitta stolen för att se hur bälteshålen hamnar.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Hur ser tankarna ut kring motoreffekten. Den förblir original så länge bilen är under garanti kanske?

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Antel skrev:
Personligen hoppas jag att jag kan hitta någon stol som fungerar... jag har väldigt lång rygg så hålen för bältena behöver vara väldigt högt upp. Speciellt om man tar hänsyn till ev. HANS / Hybridskydd som bygger ytterligare 1-2 cm.

Därav att jag måste provsitta stolen för att se hur bälteshålen hamnar.
Kolla på Sabelt, som har väldigt stora hål vertikalt.
Annars finns det inga stolar (på hyllan, custom går ju alltid) med hög rygg, det är den bistra sanningen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Jag kommer säkerligen att göra något åt motorn framöver men för tillfället tror jag 300hk får räcka. Jag är mer sugen på att göra åt väghållningen innan jag börjar på motorn.

Dessutom så är originalmotorn tydligen gjord av smör, mycket mer än steg 1 pallar inte bl.a. kolvar. Så jag funderar väl mer åt att om man ändå ska göra nått åt motorn... då köper man en ny och bygger från grunden. Men då blir det en liten annan kostnad dock...

Bilen i övrigt (växellåda mm) är tydligen god för uppåt 500 hk dock...


Angående Sabelt, finns det någon ÅF med stolar hemma inom vettigt reseavstånd (typ 40 mil) från Linköping?

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:

Angående Sabelt, finns det någon ÅF med stolar hemma inom vettigt reseavstånd (typ 40 mil) från Linköping?

ÅF:
http://www.lm-motorsport.com/
Partille, Gbg... Hör med dom om de har stolar, kanske? Hmm, de skriver att de har ett minimalt lager, låter inte så lovande...

Mvh
Mangan

EDIT:
Nä, inte mer motor för Andreas. Jag vill ha nån chans på Sviestad framöver.
(Som om jag hade nån nu... )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Testsuttit Sparco Ergo L nu... Väldigt skön stol, passade min kropp perfekt, men gränsfall på bältesgenomföringarna. HANS skydd fungerar inte med bältet då de bygger ca 4-5 cm och bältet ligger då nästan emot kanten på bältesgenomföringen även med 20 graders lutning på bältet. Med borttagen padding på HANS skyddet fungerade det bättre, och iom att hybridskydden bygger mindre på axlarna så borde då dessa fungera med stolen. Lutar väldigt mycket mot att det blir en Ergo L nu... det enda problemet nu är att stolen kan vara för stor för bilen... och det enda som kan avgöra det är en provmontering... :/

OMP stolarna verkar tyvärr inte vara ett alternativ då de två stolar som finns i XL förmodligen inte fungerar (ska prova mer imorgon då jag hämtar overall och skor). Den ena (HTE XL) har sidoskydd runt hjälmen och de uppskattas nog inget vidare av polisen om man skulle bli stoppad. Den andra (WRC XL) har en annan typ av bältesgenomföringar som troligtvis inte fungerar för mig...

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Kan du inte ta några bilder där man ser hur orginalstolens underrede ser ut? De bilder jag googlat fram ser ut som det skulle gå att montera orginalstolen lägre med andra underreden?

Känns som nån borde ha löst detta problem tidigare i en STI?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Jag kollade lite mer på det med stolarna, max jag kan sänka genom att ge mig på underredet är runt 2 cm vad jag kan se. Det kräver då ganska hårda modifieringar på metallen i sätet.

Jag skulle dock vilja ha originalstolarna så orörda som möjligt för att möjliggöra enkelt byte vid besiktning t.ex.

De flesta långa som jag sett på amerikanska forum har löst det genom att köpa andra stolar, t.ex. andra Recaro stolar. Har inte sett någon som kapat i originalstolen.

Jag tror jag kommer att kasta pengar på problemet som det ser ut i dagsläget... Sparco Ergo L, Sparco stolsbaser, Sparco sliders, Sparco sidofästen, harness bar, 6-punktsbälte med infästningar och ett Hybridskydd. Massa pengar, men lär nog bli skoj sen...

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu har de första delarna trillat in inför stolsbytet:



Lite originaldelar för att slippa plocka isär originalstolarna när dessa lyfts ur bilen.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Kommer bli bra som tusan detta! thumbs up

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Då har man kört en sväng till Västervik idag (tack för tipset Cammo!) och hämtat hem lite godbitar!



En av stolarna för att jag ska kunna se om den passar i bilen, det var lite tveksamheter med bredden upptill vid axlarna. Risken finns att den slår i b-stolpen.



Två styck 6-punktsbälten som även passar till HANS även om jag själv kommer att köra med Hybridskydd.



Och sist men inte minst ett antal monteringsdetaljer som sidomonteringsfästen och diverse bult och mutter.


Nu väntar jag bara på en leverans från USA där mina basplattor och sliders finns, sen blir det montering i bil. Leveransen har passerat San Fransisco så nu är det väl "bara" den sega svenska posten och tullen som är i vägen.


EDIT: Visst ja... den där lilla fyrkanten i stolen är en GoPro 3+ Black Motorsports edition som jag hittade ute på stan idag.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
sen blir det montering i bil

Baara o ringa! Jag assisterar gärna!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tack för erbjudandet!

_________________
Andreas Lindström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (57799 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande