Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette Z06 R 2006 Modsport 1 | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (30985 totalt) |
Hej på er!
Här kommer ett nytt bygge på en Corvette Z06 2006. Ville gärna ha en Z06 från början då dessa redan har så mycket "Race-godis" från fabrik så som kylare på diff o växellåda, framvagnsbrygga i magnesium (alu på vanliga C6) o framför allt: HELA ramen i Aluminium istället för plåt som på vanliga C6...vilket innebär 63 kilo lättare ram! Sen ska man ju inte heller glömma bort LS7 motorn, kraftigare växellåda, diff, koppling mm mm. Utgångsobjektet köptes som skadad/krockad från USA med bara 2400 mil på mätaren...en mycket fin bil antagligen innan det small...men så här såg den ut vid inköpstillfället: Sen efter hemkomsten o nerrivning av bilen visade det sig att ramen var krokigare än väntat så reperation var ej lönsamt, istället valdes o köpa in en donator kaross i form av en 2011 ZR1:a även den från USA, denna bil var ej smälld utan var inlöst för stöld, så den var i princip länsad på allt...(någon var tydligen sugen på en 638 hästars LS9:a!!) Så här såg den ut efter hemkomsten och tillfällig ditsättning av en C5 framvagn för o få den rullbar (bak hade dom vart snälla nog o lämnat hjulställen men diffen var väck) Det första som gjordes nu var o skicka väg den till Finess så dom fick bygga bur...detta var ju inte bara då bilen som sagt har Alu ram...Finess hade ej byggt någon sådan bur/infästningar förut så en hel del research o även bollande med Svenska Bilsportförbundet fick göras innan vi kom överens om hur infästningspunkterna skulle göras i ramen. När det var klart så var det bara o sätta igång för dom med burbygget....Crom-moly rör valdes för o spara några kilon även här... _________________ Jonas Jansson |
||
|
||
|
||
det här är så häftigt att man börjar undra varför man inte kommit på samma idé själv (som om jag behöver fler idéer jag inte kan genomföra)... Hur hittade du objekten?
kul med fler corvetter på svenska banor, kommer att följa det här noga _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Dags för Pfadt bussningar i länkarmarna för bättre camber...
Svinto funkar rätt bra o göra rent Aluminium med för er som inte redan upptäckt det... Lite mer "Godis" som kommit hem... Bla. ATI Superdamper..Pfadt motorfästen o Diff-fästen, kallare termostat, Sparco ratt med löstagbart nav, bromssköldar med slanganslutning för kylning, ARP bult till vevaxeln, Katech remspännare mm. mm. Ny kraftigare C5 R Kamkedja från Katech... Skvalpplåten till oljetråget från Aviaid... Insatsen till Torrsumpstanken... _________________ Jonas Jansson |
||
Har rivit isär motorn för lite uppgraderingar...bla ny kamkedja, förbättring av oljekontroll mm. Här syns den vevaxeldrivna oljepumpen...ingen anledning till uppgradering av själva pumpen då den är fullt tillräcklig för mina behov... Orginal skvalpplåt utgår med detta kit.... Orginal titanstakar räcker länge...även smidd vev på dessa maskiner orginal...och sexbultade ramlageröverfall är ju inte heller fel, men det har alla LS maskiner... Orginal oljetråg med sina dubbla avtappningspluggar... Insidan av tråget...här syns dom dubbla kanalerna till torrsumpen...och även oljepickupen till våtsumpen... Skvalpplåten monterad runt pickupen...denna och insatsen till torrsumpstanken ska räcka gott o väl för våra svenska banor. (eftersom vi svänger åt båda håll o inte åker en halv ovalbana som en del av racerbanan) Finns värre kit o köpa från Aviaid (läs full torrsump med remdriven pump) om man nu skulle behöva det. _________________ Jonas Jansson |
||
Fränt bygge!
Har ni koll på att ventilerna i dessa maskiner är sådär? Får tydligen för sig att gå av i tid och otid! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jodå har koll på det, ska riva av ventilkåporna o kolla spelet på denna motor framöver (innan uppstart) Tydligen var det så att GM hade problem med en av CNC maskinerna som fräste topparna så detta problem gäller inte alla LS7:or...men självklart ska det kollas upp... _________________ Jonas Jansson |
||
Nya svängdämparen från ATI monterad med ny ARP bult... Nya motor o diffästen monterade från Pfadt... Ny tunnelplåt från LG Motorsports. 1-7/8" Headers i rostfritt från LG Motorsports på plats... Spännrulle från Katech för lite bättre drivremskontroll...(händer att remmen kastas av med orginalspännare) Tänkte testa med en lite annorlunda uppsättning på bromsar i bak....dom är nämligen frambromsar från en C5 Z06...eftersom C5/C6 Corvetten använder samma spindlar fram som bak så är detta bolt-on...handbromsen försvinner ju naturligtvis men inget behov av en sån på en Modsport bil...(dessutom försvinner några välbehövliga kilon på köpet) _________________ Jonas Jansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette Z06 R 2006 Modsport 1 | 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (30985 totalt) |