Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 R 2006 Modsport 1
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (30985 totalt)
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare
Hej på er!
Här kommer ett nytt bygge på en Corvette Z06 2006. Ville gärna ha en Z06 från början då dessa redan har så mycket "Race-godis" från fabrik så som kylare på diff o växellåda, framvagnsbrygga i magnesium (alu på vanliga C6) o framför allt: HELA ramen i Aluminium istället för plåt som på vanliga C6...vilket innebär 63 kilo lättare ram! Sen ska man ju inte heller glömma bort LS7 motorn, kraftigare växellåda, diff, koppling mm mm.
Utgångsobjektet köptes som skadad/krockad från USA med bara 2400 mil på mätaren...en mycket fin bil antagligen innan det small...men så här såg den ut vid inköpstillfället:








Sen efter hemkomsten o nerrivning av bilen visade det sig att ramen var krokigare än väntat så reperation var ej lönsamt, istället valdes o köpa in en donator kaross i form av en 2011 ZR1:a även den från USA, denna bil var ej smälld utan var inlöst för stöld, så den var i princip länsad på allt...(någon var tydligen sugen på en 638 hästars LS9:a!!)
Så här såg den ut efter hemkomsten och tillfällig ditsättning av en C5 framvagn för o få den rullbar (bak hade dom vart snälla nog o lämnat hjulställen men diffen var väck)



Det första som gjordes nu var o skicka väg den till Finess så dom fick bygga bur...detta var ju inte bara då bilen som sagt har Alu ram...Finess hade ej byggt någon sådan bur/infästningar förut så en hel del research o även bollande med Svenska Bilsportförbundet fick göras innan vi kom överens om hur infästningspunkterna skulle göras i ramen. När det var klart så var det bara o sätta igång för dom med burbygget....Crom-moly rör valdes för o spara några kilon även här...






_________________
Jonas Jansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Vilken standardmotor blir det (ordentlig torrsump?), och hinner du ut i år?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2467



Coolt!

Lite nesligt med ramen på första objektet, men bra att det löste sig.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Välkommen till Modsport!

Jättekul att du väljer att lägga upp bygget här också! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vilken standardmotor blir det (ordentlig torrsump?), och hinner du ut i år?


LS7 med förbättrad orginal torrsump, ett kit från Aviaid.
Planen är o testköra i år...

_________________
Jonas Jansson
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Kul med lite fler vettar!

Kommer att följas.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare

Sen var det dags o flytta över hela drivlinan till den nya karossen...inkl. elsystem mm.








Trevligt med en handbyggd motor från fabrik...byggd av Mr. P.R Sage..

_________________
Jonas Jansson
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare
Här har drivlinan kommit i bilen och buren har fått färg....






_________________
Jonas Jansson
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Mycket tufft bygge. kommer följas

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Häftigt bygge!

_________________
Christian Lindén
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



RIKTIGT tufft! Detta ska solklart följas!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej Jonas!
Jättekul att se racecorvetten här! Ska bli kul att se resultatet, mycket ballt..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



det här är så häftigt att man börjar undra varför man inte kommit på samma idé själv (som om jag behöver fler idéer jag inte kan genomföra)... Hur hittade du objekten?

kul med fler corvetter på svenska banor, kommer att följa det här noga thumbs up

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare

Brädan på plats...fick kapas lite i ytterändarna för frigång för buren...i princip så försvann dom yttre vent. utblåsen...


_________________
Jonas Jansson
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Fett bygge Jonas! Kommer bli grymt snabb med enkla mods! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Kihl
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare
Dags för Pfadt bussningar i länkarmarna för bättre camber...



Svinto funkar rätt bra o göra rent Aluminium med för er som inte redan upptäckt det... thumbs up




Lite mer "Godis" som kommit hem... Bla. ATI Superdamper..Pfadt motorfästen o Diff-fästen, kallare termostat, Sparco ratt med löstagbart nav, bromssköldar med slanganslutning för kylning, ARP bult till vevaxeln, Katech remspännare mm. mm.




Ny kraftigare C5 R Kamkedja från Katech...


Skvalpplåten till oljetråget från Aviaid...




Insatsen till Torrsumpstanken...

_________________
Jonas Jansson
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare

Har rivit isär motorn för lite uppgraderingar...bla ny kamkedja, förbättring av oljekontroll mm.
Här syns den vevaxeldrivna oljepumpen...ingen anledning till uppgradering av själva pumpen då den är fullt tillräcklig för mina behov...


Orginal skvalpplåt utgår med detta kit....


Orginal titanstakar räcker länge...även smidd vev på dessa maskiner orginal...och sexbultade ramlageröverfall är ju inte heller fel, men det har alla LS maskiner...


Orginal oljetråg med sina dubbla avtappningspluggar...


Insidan av tråget...här syns dom dubbla kanalerna till torrsumpen...och även oljepickupen till våtsumpen...




Skvalpplåten monterad runt pickupen...denna och insatsen till torrsumpstanken ska räcka gott o väl för våra svenska banor. (eftersom vi svänger åt båda håll o inte åker en halv ovalbana som en del av racerbanan) Finns värre kit o köpa från Aviaid (läs full torrsump med remdriven pump) om man nu skulle behöva det.

_________________
Jonas Jansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Fränt bygge!

Har ni koll på att ventilerna i dessa maskiner är sådär? Får tydligen för sig att gå av i tid och otid!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt bygge!

Har ni koll på att ventilerna i dessa maskiner är sådär? Får tydligen för sig att gå av i tid och otid!

MVH Erik


Jodå har koll på det, ska riva av ventilkåporna o kolla spelet på denna motor framöver (innan uppstart)
Tydligen var det så att GM hade problem med en av CNC maskinerna som fräste topparna så detta problem gäller inte alla LS7:or...men självklart ska det kollas upp...

_________________
Jonas Jansson
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare

Nya svängdämparen från ATI monterad med ny ARP bult...




Nya motor o diffästen monterade från Pfadt...


Ny tunnelplåt från LG Motorsports.


1-7/8" Headers i rostfritt från LG Motorsports på plats...




Spännrulle från Katech för lite bättre drivremskontroll...(händer att remmen kastas av med orginalspännare)


Tänkte testa med en lite annorlunda uppsättning på bromsar i bak....dom är nämligen frambromsar från en C5 Z06...eftersom C5/C6 Corvetten använder samma spindlar fram som bak så är detta bolt-on...handbromsen försvinner ju naturligtvis men inget behov av en sån på en Modsport bil...(dessutom försvinner några välbehövliga kilon på köpet)

_________________
Jonas Jansson
Citera
Z06 R
Karlskoga
Här sen Feb 2011
Inlägg: 28


Trådstartare

Dags för resten av avgassystemet...som är tillverkat i rostfritt och kommer även det från LG Motorsports...(förutom katalysatorerna)


kattar på plats...


X-pipe direkt efter kattarna...




_________________
Jonas Jansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 R 2006 Modsport 1
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (30985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande