Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (47604 totalt)
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Hej, har följt rejsa nu i ca. 2 månader och är väldigt imponerad av alla byggen här. Har lärt mig massor och kommer lära mig ännu mer i fortsättningen. Därför tänkte jag börja ett projekttråd av min Mercedes Coupe -72. Vet ej om den kommer att bli någon bra banbil men är väldigt intresserad av se hur långt jag kan komma med den. Vill också behålla den originala looken så mycket som möjligt. Pro-touring heter det visst på jänkarspråk.

Det är alltså en originalbil på 150 hk som jag ville få lite mera krut i. Tyckte att den enklaste lösningen (att börja med) var att swappa in en modernare motor. Det blev en Mercedes M104 från en E320 -93.

Här är Coupén:











Och här är originalmotorn



Den här spisen skall i





Blir alltså en long story short -version för jag är redan mitt i bygget. Jag hoppas verkligen på tips och råd.

mvh
johannes

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Specsen för motorerna:

M114, 250 CE -72
210 Nm at 4500 rpm, 150 hp at 5500 rpm

M104, E320 -93
310 Nm at 3750 rpm, 220 hp at 5500 rpm (utan kat så lär denna ge ca. 240hp)

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Här är Mercan med M104 motor. Bilen ser bättre ut i bilden men är väldigt rostig inunder. Mekaniskt så är den i bra skick och motorn har gått 21000 med full service bok tom. 16000 mil (-98).

Bra för bygget är att bilen saknar både ASR och immobilisier samt att den är manuell.



Motorn ur bilen.



Denna är med HFM-SFI motorstyrning och en 5 växlad ZF 717.450 dogleg låda.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Här kommer den gamla motorn ut.



Lite jämförelsebilder på motorerna.











På sista bilden kan man se att M104 bygger väldigt kraftigt mot vänster, insuget i synnerhet. Idén är att få den på plats utan att behöva modifiera rambalken. Annars blir det trubbel med besiktningsgentlemannen.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Dit ska den.

Batterihyllan måste bort samt dom två "stängerna" från torpeden till rambalkarna. Jag har aldrig riktigt förstått vilken funktion dessa stänger fyller?? Enda jag kommit på är "dragstyvhet" dvs. om framaxeln gungar neråt. Förstår inte riktigt hur den skulle kunna göra det...






_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
First take...














_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Nu kanske någon undrar varför jag inte tog en AMG C36 version av M104 motorn istället... Främsta orsaken att jag valde bort den var att den är automat från fabrik och det är ett helsike att bygga om den till Getrag eller ZF. Vissa har gjort denna swap, i synnerhet till lill-Mercan (W201), men med mina kunskaper i elektronik så bestämde jag mej att inte gå den vägen Men... kanske nån dag när man nu så småningom börjar lära sig.

Den andra orsaken var att AMG motorn har ett annorlunda oljetråg som måste bearbetas, och när jag varken har svets, svarv, fräs och är totalt okunnig med dessa så...

Shown fortsätter.

mvh
johannes

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



thumbs up thumbs up

Klart kul projekt !!

Trevligt med lite nyare motor i äldre kaross!



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Skoj med fler gamla mercor!

Din bil ser riktigt fin ut också.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
E21 Racing skrev:
thumbs up thumbs up

Klart kul projekt !!

Trevligt med lite nyare motor i äldre kaross!




Tack, tack!

Jag ville ha mera drag över hela varvregistret och därav M104n. Hoppas att den blir mera bekväm även som bruksbil på sommaren.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
robber skrev:
Skoj med fler gamla mercor!

Din bil ser riktigt fin ut också.

Tackar Yes, det tycker jag med. Fler gamla mercor!

Lite av inspiration till det här bygget är Carlsson W123 (fast jag gillar W114 karossen bättre).



Ett fint klipp av Carlsson MB:n.

http://www.youtube.com/watch?v=RMA5cQwn3nI

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Ser lovande ut!

Jag och min farsa bygger på en SLC 450 dvs brorsan till din bil.

Vi strövar efter detta utseendet https://www.youtube.com/watch?v=RmkJBOaVcKM

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Va trevligt! Fint med nitar på Mampe. Ser rätt bestialisk ut

Så du tänker köra automat (SLC 450). Hur funkar det?

Btw, du visste om att våra bilar har samma hjulupphängning fram/bak samt att W107 är byggd på samma ram som W114 (W115).

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



hismajestics skrev:
Va trevligt! Fint med nitar på Mampe. Ser rätt bestialisk ut

Så du tänker köra automat (SLC 450). Hur funkar det?

Btw, du visste om att våra bilar har samma hjulupphängning fram/bak samt att W107 är byggd på samma ram som W114 (W115).

Mampebilen var automat. Kommer köra den tills den rasar.

Roligt med samma upphängningar visste jag inte.

Vad ska du köra för setup med dämpare/fjädrar?

/Robin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
robber skrev:
Vad ska du köra för setup med dämpare/fjädrar?

/Robin


Jag kör H&R -55mm fram/bak samt KYB monotube gas. Dessa är specsade för min bil. Jag uppdaterar med bilder as soon as... jag hittar dom.

Din bil skall ha andra fjädrar, t.ex. H&R -50mm fram, -15mm bak.

Har din SLC anti-squat (anti-dive)?



/
johannes

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



hismajestics skrev:
robber skrev:
Vad ska du köra för setup med dämpare/fjädrar?

/Robin


Jag kör H&R -55mm fram/bak samt KYB monotube gas. Dessa är specsade för min bil. Jag uppdaterar med bilder as soon as... jag hittar dom.

Din bil skall ha andra fjädrar, t.ex. H&R -50mm fram, -15mm bak.

Har din SLC anti-squat (anti-dive)?

/
johannes


Hej!

Ok kollat fjädrar men blir inte klok. Inköpt bilstein dämpare som ska på snart. Fjädrar är det värre. Tänkte köra original men kapa 2 varv.

Jo min har anti-squat.

Vad menar du med -50mm fram och -15mm bak?

/Robin

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
robber skrev:

Hej!

Ok kollat fjädrar men blir inte klok. Inköpt bilstein dämpare som ska på snart. Fjädrar är det värre. Tänkte köra original men kapa 2 varv.

Jo min har anti-squat.

Vad menar du med -50mm fram och -15mm bak?

/Robin


Bilstein är bra, B6 antar jag? Kapa inte originalfjädrarna (gamla och slöa), du sänker bilen, jo, men tappar progressivitet.

Ex.vis. -50mm/-15mm betyder att du sänker bilen med 50mm fram, resp. 15mm bak. Men, anti-squat bak kan ha betydelse för bakfjädrar. Googla H&R, dom kan äldre Mercedes.

:j

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



hismajestics skrev:
robber skrev:

Hej!

Ok kollat fjädrar men blir inte klok. Inköpt bilstein dämpare som ska på snart. Fjädrar är det värre. Tänkte köra original men kapa 2 varv.

Jo min har anti-squat.

Vad menar du med -50mm fram och -15mm bak?

/Robin


Bilstein är bra, B6 antar jag? Kapa inte originalfjädrarna (gamla och slöa), du sänker bilen, jo, men tappar progressivitet.

Ex.vis. -50mm/-15mm betyder att du sänker bilen med 50mm fram, resp. 15mm bak. Men, anti-squat bak kan ha betydelse för bakfjädrar. Googla H&R, dom kan äldre Mercedes.

:j


Kollat hr tidigare och de hade bara höga fjädrar men ska kolla igen. Ja kapa är bonnit och nödlösning deluxe men hittar inget bra.

Tack för inputen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Hur går det här då med min mbkollega?

Något nytt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Hej du! Händer, händer...

Har bl.a. installerat en förflyttad oljefilter från Mocal. Den ursprungliga, som du ser på bilden (dålig iPhone bild), var alldeles för stor för att få plats vid torpeden där gasvaijer, kylslangar etc. skulle löpa.





Nu blev det ju inte med blå slang, men ändå.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Har också byggt en ny kabelhärva för motorn. På Mercedes, mellan 93-95, var kablarna av "återvinningsbart" plastmaterial som inte tålde värmen i motorutrymmet.





Köpte en beggad från en R129 M104 -97 som jag använde som grund. Den bilen hade automat+immobilisier så det var inte bolt-on.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (47604 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande