Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ? | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (19530 totalt) |
Vi har en Porsche i kretsen omkring oss i Karlstad som vi funderar på att bygga om till långloppsbil, då den inte är speciellt lämplig för varken gata eller banträffar, i det utförande den är idag.
Framför allt är det buren som måste göras om, om man inte är 165 cm lång Nuvarande utförande: Porsche 996 turbo -02. Motor uppgraderad. Större turbos. Annat soppasystem. (GT2 pump samt 044) Rostfritt SMR avgassystem. Bytta dumpar. 5 bars bränsletrycksregulator. Större intercoolers. Sachs sinterlameller. Carrera cup svänghjul. Stumma motor samt vxllådsfästen. FVD luftslangar till turbosarna. PROTOMOTIVE programvara. Förstärkt diffhuslock. Carerra CUP DIFF. SQS Seqventiellt spakställ. Carrera CUP Sachs dämpare runt om. H&R ställbara krängare. RSR undre bärarmar fram. RSR toe stag bak. 6-kolvs CUP bromsok fram . 4-kolvs bak. PFC skivor samt belägg fram. CUP skivor samt PFC belägg bak . RSR vinge bak. Glasfiber dörrar. Glasfiber huv. Plastrutor runt om. Canards i kolfiber. WIECHERS Skruvbur. 6-punkts bälten samt 3 punkts fram. Sparco stolar. Snap of ratt. Rensad samt lackad invändigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Frågan är nu till specialisterna....vilken väg man ska välja.
Som jag ser det, för att få en bra Långloppsbil. - Störra tank. (hur stor är den orginal ?) - Ny svetsad racingbur. - Bort med 4-hjulsdriften ? (vad går det åt för delar till det ?) - Lätta yttligare (tips morages tacksamt) - Någon form av laddtrycksreglering, då bilen kommer att gå med R-däck, med varierande kvalitet på förare. Jag har inte skruvat speciellt mycket Porsche....så var tycker hjärntrusten .. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ta bort 4wd kräver bara lite meck
För att få den bra som ban bil behövs fram spindlar bytas till gt3 och lite mer i fram Gt2/3 tank är 90 liters en sådan behövs Om prog av mig eller koppla i en laddtrycksstyrnkng styrning så får ni ner effekten. Böttre ic om den ska gå som banbil _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Vad är det för skillnad på spindlarna ? Vinklar, förstår jag...men hur ? Det sitter bärarmar med uni-balls. Det sitter större ic i. Men trorm du det behövs mer ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
4wd spindlar dom ser ut som skit i geometrin _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Ok. Anonns: GT3 spindlar köpes.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
55liter org Edit kan va mindre tillockmed i USA säger dom att dom får i 45-50 liter _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Om jag minns rätt sitter det 997 turbo eller 996 gt2 ic dom är goda för ca 500hk
Men om ni ska backa av på effekten så duger dom men ska ni åka Max så skulle jag uppgradera, bra ic är aldrig fel och i långlopp blir det varmt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jag har ingen aning om vad som sitter där idag. Har inte börjat titta på den äv. Vi kom överens i morrse, att vi skulle kolla upp vad som krävs för att göra den användbar. Naturligtvis ska det gå att använda all effekt som finns i maskinen...när det behövs. Man skulle kunna tänka sig tre olika driftfall. - Fullt ös. - Ammatör-förare - Regn. Vad föreslår du att vi ska ha för ic ? EDIT: Känner du till bile sedan förut ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Vi som byggt delar av den, inte kaross osv men motor delen har vi byggt, även vissa chassie saker _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning. Hur stora turbos sitter det på den? Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp |
||||||||
Bra input Barth Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars.. Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jag hade fått för mej att det sitter ganska bra lådor i dessa. Kylning får det ju bli i vilket fall som helst. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja lådan är bra, men det sitter ingen kylning alls på dessa org..140-160 grader i är inte ovanligt i korta stint.. så i långlopp måste kylningen låda verkligen titta övers _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Ja...nu fattar jag. Kylning blir det på alla våra bilar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har en 90L tank från en 997.2 cup till salu, den borde passa, du kan ju prova om det går först. 996/997 är så pass lika i fram, så jag tror det lirar.
I övrigt inget att invända mot ovanstående kommentarer. Kylning MÅSTE fixas som sagt var, du steker lådan annars. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon hemmapulad variant med extern pump o kylare, de som gör så brukar fortfarande ha problem med värmen (dessutom blir det ingen trycksmörjning med en sån lösning, dvs räkna med att byta kronhjul/pinjong var 30H). Bäst är att bygga om med original pump och värmeväxlare. Jag har ett sånt paket liggande, men lådan måste isär för att göra den konverteringen, så ni vet. Ja just det, det sitter troligen inte någon bra diff i. Om den är uppdaterad med en gammal cupdiff eller dylik, så är ju iofs diffen bra, men diffhuset är fortfarande klent på dem, så det är en stark rekommendation att kolla på, de brukar gå rakt av när man har lite pulver. Nyare cuppdiff (09 o framåt) eller en Guard är att rekommendera. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||||
Även center hus olje sqvirt och lite mer saker, inga problem att lösa men det kostar en slant
Sitter en Diff i den Cup äldre stil.. men den duger till denna då det är en R däcks bil... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Varför det ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ? | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (19530 totalt) |