Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (19530 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Vi har en Porsche i kretsen omkring oss i Karlstad som vi funderar på att bygga om till långloppsbil, då den inte är speciellt lämplig för varken gata eller banträffar, i det utförande den är idag.
Framför allt är det buren som måste göras om, om man inte är 165 cm lång

Nuvarande utförande:
Porsche 996 turbo -02.
Motor uppgraderad.
Större turbos.
Annat soppasystem. (GT2 pump samt 044)
Rostfritt SMR avgassystem.
Bytta dumpar.
5 bars bränsletrycksregulator.
Större intercoolers.
Sachs sinterlameller.
Carrera cup svänghjul.
Stumma motor samt vxllådsfästen.
FVD luftslangar till turbosarna.
PROTOMOTIVE programvara.

Förstärkt diffhuslock.
Carerra CUP DIFF.

SQS Seqventiellt spakställ.

Carrera CUP Sachs dämpare runt om.
H&R ställbara krängare.
RSR undre bärarmar fram.
RSR toe stag bak.

6-kolvs CUP bromsok fram .
4-kolvs bak.
PFC skivor samt belägg fram.
CUP skivor samt PFC belägg bak .

RSR vinge bak.
Glasfiber dörrar.
Glasfiber huv.
Plastrutor runt om.
Canards i kolfiber.

WIECHERS Skruvbur.
6-punkts bälten samt 3 punkts fram.
Sparco stolar.
Snap of ratt.
Rensad samt lackad invändigt.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Frågan är nu till specialisterna....vilken väg man ska välja.

Som jag ser det, för att få en bra Långloppsbil.

- Störra tank. (hur stor är den orginal ?)
- Ny svetsad racingbur.
- Bort med 4-hjulsdriften ? (vad går det åt för delar till det ?)
- Lätta yttligare (tips morages tacksamt)
- Någon form av laddtrycksreglering, då bilen kommer att gå med R-däck, med varierande kvalitet på förare.


Jag har inte skruvat speciellt mycket Porsche....så var tycker hjärntrusten ..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ta bort 4wd kräver bara lite meck

För att få den bra som ban bil behövs fram spindlar bytas till gt3 och lite mer i fram

Gt2/3 tank är 90 liters en sådan behövs

Om prog av mig eller koppla i en laddtrycksstyrnkng styrning så får ni ner effekten.

Böttre ic om den ska gå som banbil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ta bort 4wd kräver bara lite meck

För att få den bra som ban bil behövs fram spindlar bytas till gt3 och lite mer i fram

Gt2/3 tank är 90 liters en sådan behövs

Om prog av mig eller koppla i en laddtrycksstyrnkng styrning så får ni ner effekten.

Böttre ic om den ska gå som banbil



Vad är det för skillnad på spindlarna ?
Vinklar, förstår jag...men hur ?
Det sitter bärarmar med uni-balls.

Det sitter större ic i. Men trorm du det behövs mer ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Hur stor tank sitter det i orginal ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
Ta bort 4wd kräver bara lite meck

För att få den bra som ban bil behövs fram spindlar bytas till gt3 och lite mer i fram

Gt2/3 tank är 90 liters en sådan behövs

Om prog av mig eller koppla i en laddtrycksstyrnkng styrning så får ni ner effekten.

Böttre ic om den ska gå som banbil



Vad är det för skillnad på spindlarna ?
Vinklar, förstår jag...men hur ?
Det sitter bärarmar med uni-balls.

Det sitter större ic i. Men trorm du det behövs mer ?


4wd spindlar dom ser ut som skit i geometrin

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
Ta bort 4wd kräver bara lite meck

För att få den bra som ban bil behövs fram spindlar bytas till gt3 och lite mer i fram

Gt2/3 tank är 90 liters en sådan behövs

Om prog av mig eller koppla i en laddtrycksstyrnkng styrning så får ni ner effekten.

Böttre ic om den ska gå som banbil



Vad är det för skillnad på spindlarna ?
Vinklar, förstår jag...men hur ?
Det sitter bärarmar med uni-balls.

Det sitter större ic i. Men trorm du det behövs mer ?


4wd spindlar dom ser ut som skit i geometrin



Ok.

Anonns:

GT3 spindlar köpes..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Hur stor tank sitter det i orginal ?


55liter org

Edit kan va mindre tillockmed i USA säger dom att dom får i 45-50 liter

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om jag minns rätt sitter det 997 turbo eller 996 gt2 ic dom är goda för ca 500hk

Men om ni ska backa av på effekten så duger dom men ska ni åka Max så skulle jag uppgradera, bra ic är aldrig fel och i långlopp blir det varmt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
Om jag minns rätt sitter det 997 turbo eller 996 gt2 ic dom är goda för ca 500hk

Men om ni ska backa av på effekten så duger dom men ska ni åka Max så skulle jag uppgradera, bra ic är aldrig fel och i långlopp blir det varmt


Jag har ingen aning om vad som sitter där idag. Har inte börjat titta på den äv.
Vi kom överens i morrse, att vi skulle kolla upp vad som krävs för att göra den användbar.

Naturligtvis ska det gå att använda all effekt som finns i maskinen...när det behövs.
Man skulle kunna tänka sig tre olika driftfall.

- Fullt ös.
- Ammatör-förare
- Regn.

Vad föreslår du att vi ska ha för ic ?


EDIT:
Känner du till bile sedan förut ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
Om jag minns rätt sitter det 997 turbo eller 996 gt2 ic dom är goda för ca 500hk

Men om ni ska backa av på effekten så duger dom men ska ni åka Max så skulle jag uppgradera, bra ic är aldrig fel och i långlopp blir det varmt


Jag har ingen aning om vad som sitter där idag. Har inte börjat titta på den äv.
Vi kom överens i morrse, att vi skulle kolla upp vad som krävs för att göra den användbar.

Naturligtvis ska det gå att använda all effekt som finns i maskinen...när det behövs.
Man skulle kunna tänka sig tre olika driftfall.

- Fullt ös.
- Ammatör-förare
- Regn.

Vad föreslår du att vi ska ha för ic ?


EDIT:
Känner du till bile sedan förut ?


Vi som byggt delar av den, inte kaross osv men motor delen har vi byggt, även vissa chassie saker

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



barth skrev:
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp


Bra input Barth

Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars..

Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
barth skrev:
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp


Bra input Barth

Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars..

Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos


Jag hade fått för mej att det sitter ganska bra lådor i dessa.

Kylning får det ju bli i vilket fall som helst.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
barth skrev:
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp


Bra input Barth

Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars..

Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos


Jag hade fått för mej att det sitter ganska bra lådor i dessa.

Kylning får det ju bli i vilket fall som helst.


Ja lådan är bra, men det sitter ingen kylning alls på dessa org..140-160 grader i är inte ovanligt i korta stint.. så i långlopp måste kylningen låda verkligen titta övers

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Supramannen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
barth skrev:
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp


Bra input Barth

Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars..

Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos


Jag hade fått för mej att det sitter ganska bra lådor i dessa.

Kylning får det ju bli i vilket fall som helst.


Ja lådan är bra, men det sitter ingen kylning alls på dessa org..140-160 grader i är inte ovanligt i korta stint.. så i långlopp måste kylningen låda verkligen titta övers


Ja...nu fattar jag.
Kylning blir det på alla våra bilar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458



Jag har en 90L tank från en 997.2 cup till salu, den borde passa, du kan ju prova om det går först. 996/997 är så pass lika i fram, så jag tror det lirar.

I övrigt inget att invända mot ovanstående kommentarer. Kylning MÅSTE fixas som sagt var, du steker lådan annars. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon hemmapulad variant med extern pump o kylare, de som gör så brukar fortfarande ha problem med värmen (dessutom blir det ingen trycksmörjning med en sån lösning, dvs räkna med att byta kronhjul/pinjong var 30H). Bäst är att bygga om med original pump och värmeväxlare. Jag har ett sånt paket liggande, men lådan måste isär för att göra den konverteringen, så ni vet.

Ja just det, det sitter troligen inte någon bra diff i. Om den är uppdaterad med en gammal cupdiff eller dylik, så är ju iofs diffen bra, men diffhuset är fortfarande klent på dem, så det är en stark rekommendation att kolla på, de brukar gå rakt av när man har lite pulver. Nyare cuppdiff (09 o framåt) eller en Guard är att rekommendera.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Även center hus olje sqvirt och lite mer saker, inga problem att lösa men det kostar en slant

Sitter en Diff i den Cup äldre stil.. men den duger till denna då det är en R däcks bil...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag funderar på, blir inte detta typ världens hittills mest kostsamma långloppsbil att driva ?


_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



mblixt@gmail.com skrev:
Jag funderar på, blir inte detta typ världens hittills mest kostsamma långloppsbil att driva ?



Är väl inget som är dyrare än nått annat i samma klass..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Jag funderar på, blir inte detta typ världens hittills mest kostsamma långloppsbil att driva ?



Varför det ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (19530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande