Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -95 Burbygge pågår
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20540 totalt)
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Tänkte försöka mig på det här med byggtråd igen, blir troligtvis i nuläget inga större operationer(har ju spårat ur förr).

Men kom över ett bra utgångsobjekt (tror jag) för att bygga mig en rolig clubräser för vettiga pengar tror jag.

M3 3,0 -1995 17000mil i originalskick fick däremot med en massa åka fort prylar som jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera med märke ,spec osv.




Hemkommen







Nån som känner igen detta insug å kan tänkas veta vad det är för tillverkare och spec. på det?

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Är det ingen som kan tänkas känna igen kolfiberinsuget?? Hade varit intressant att veta om det är nåt att ha..hmm

Nån som har erfarenhet av att åka med 6 puckad sinterlammel och sachs tryckplatta?
Det blir inte allt för jobbigt med 6 puckad va?
Prylarna följde med vid köpet..





_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Efter lite strul med sinterlamell vid kopplingsbyte sitter nu org lamell med sachs racingtryckplatta.


Koppling som var sämre än dålig!

Passade även på att byta hardygummi som hade gjort sitt...



Ny vs. Gammal

När bilen var uppe byttes även servoslangarna/rör som följde med vid köpet och det var vä'l ingen lyx direkt!


Äckligt!

Glömde tyvärr ta bild på dom nya delarna

Å helt plötsligt kunde jag testa hur bilen gick utan tokslirande koppling
Har dock lite strul med att bilen går ojämnt/orent på tomgång ;:/
Felsökning pågår...

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
DuCCe
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 137



Ska du ha 500.- för insuget

_________________
Daniel Hult
Cayman GT4 CS
Porsche 964 C4 -91
Bmw M3 E36 -96 såld
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



mauritz skrev:

Nån som har erfarenhet av att åka med 6 puckad sinterlammel och sachs tryckplatta?
Det blir inte allt för jobbigt med 6 puckad va?


Man lär sig hantera det men det är precis inget man fickparkerar, eller kör upp på släpet med :-)

Det kommer att bli perfekt med bilen, ...när det har spårat ut alltså

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
DuCCe skrev:
Ska du ha 500.- för insuget


Tack men nej tack!

Får väl se hur långt framför dig jag ligger på banorna är det för många sec så får jag väl ge dig ett bra pris på det som lite dispans

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
964RS skrev:
mauritz skrev:

Nån som har erfarenhet av att åka med 6 puckad sinterlammel och sachs tryckplatta?
Det blir inte allt för jobbigt med 6 puckad va?


Man lär sig hantera det men det är precis inget man fickparkerar, eller kör upp på släpet med :-)

Det kommer att bli perfekt med bilen, ...när det har spårat ut alltså

/A


Ja det är ju en tidsfråga bara;) Ska bli kul å komma ut å gasa lite !

Får mötas upp på nån banträff!

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Fick ett ryck för några månader sedan och skruvade dit Kw chassiet jag fick med när jag köpte bilen.
Och det var hemskt vilken motivation jag fick till att dra igång bygget som jag tänkt göra en längre tid.








Även en ratt fick jag dit






Sen var jag ute och gjorde gatorna osäkra i växjötrakten , vilken skillnad på uppträdande trots gamla sunkiga bussningar och bromsar. men kul var det

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Ja då var äntligen operation bygga banbil igång!
Nerplockning påbörjad






Det här blev en stor viktbesparing, men sen är frågan svetsa igen med takluckeplåten? Kolfiber takluckedummy el gå all in med kolfibertak.(underlättar vid burbygge) försöker jag motivera inköpet med

Någon som har koll på om ett byte till kolfibertak sätter stopp vid bmwcup el road/modsport?

Vill även ha in tips och ideer kring burbygge i e36 coupe tänker att jag ska bygga själv och att bilen ska vara besiktigad samt byggd för bmwcup och road/modsport.

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
qtaakz
Varberg
Här sen Mar 2013
Inlägg: 76



Kalle . Jag har försökt skicka PM till dig men de lägger sig i min utkorg idag så vet inte om du fått de .
Skicka gärna ett PM till mig !

_________________
Linus Anthav
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Kul med ännu ett bygge!
Såg att du hade bytt till ett nytt servokylrör. Så att du vet så verkar det vara lite svajig kvalitet på denna artikeln då flera banåkare har haft sådana som släpper i pressningen till röret

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Gott med byggstart "på riktigt" thumbs up Ska bli kul att följa.
Vet du vad takluckeenheten väger?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



GTIDave skrev:
Gott med byggstart "på riktigt" thumbs up Ska bli kul att följa.
Vet du vad takluckeenheten väger?


17kg om jag minns rätt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Kul med ännu ett bygge!
Såg att du hade bytt till ett nytt servokylrör. Så att du vet så verkar det vara lite svajig kvalitet på denna artikeln då flera banåkare har haft sådana som släpper i pressningen till röret


Ja har hört detta, men röret följde med när jag köpte bilen så monterade det ändå.
Hur bygger ni om? Ny presskoppling på org rör?

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Newberg skrev:
GTIDave skrev:
Gott med byggstart "på riktigt" thumbs up Ska bli kul att följa.
Vet du vad takluckeenheten väger?


17kg om jag minns rätt.


Ja det kan nog stämma ingen rolig vikt så högt upp iaf!
Takluckeplåten kommer dock monteras tillbaka då det är ett krav i BMW cup.

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Tröttnade på uppdatera då ingen verkade intresserad av ännu ett simpelt m3 bygge .
Håller på med Burbygge nu . Ett jäkla pyssel det!😁

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



En M3:a blir väl aldrig simpel?

Burbygge ja, det kan ta sin lilla tid. Kan bli väldigt mycket tillpassande för att få till de där perfekta skarvarna. Men - det är det värt, blir mycket roligare att svetsa sen!

17 kg - det blir mycket sidomoment kring rotationspunkten på bilen som försvinner. Rent lättingsmässigt, undra om det inte är något av det effektivaste man kan göra?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



GTIDave skrev:
17 kg - det blir mycket sidomoment kring rotationspunkten på bilen som försvinner. Rent lättingsmässigt, undra om det inte är något av det effektivaste man kan göra?


Helt klart mycket tyngd långt uppe. Jag ersatte med glasfiberersättare som inte vägde mycket, svetsar man dit ytterplåten så väger ju den nått kilo också.

Känns som de lär vara en av de enklaste och billigaste lättningarna man kan göra. Även byta originalstolarna mot lätta sportstolar och lätta underreden sparar väldigt mycket vikt och är ju inte så svårt, de är dock inte helt gratis.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Turbovin
Skövde
Här sen Jul 2006
Inlägg: 25



Fick du reda på vilket insug det är? Tycker det ser ut som ett från Mac Motoren eller Göke, varianterna med CSL-filter invändigt.

_________________
Juha Rautiainen

Subaru Impreza Sti Type R
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
GTIDave skrev:
En M3:a blir väl aldrig simpel?

Burbygge ja, det kan ta sin lilla tid. Kan bli väldigt mycket tillpassande för att få till de där perfekta skarvarna. Men - det är det värt, blir mycket roligare att svetsa sen!

17 kg - det blir mycket sidomoment kring rotationspunkten på bilen som försvinner. Rent lättingsmässigt, undra om det inte är något av det effektivaste man kan göra?


Hehe så sant så! Dom trådarna som följs frekventast av mig

Ja exakt så slipper man bli besviken i efterhand.

Ja det skulle jag tro, simpelt att plocka ner var det oxå. Visst takplåten väger lite men stor besparing ändå.

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328


Trådstartare
Turbovin skrev:
Fick du reda på vilket insug det är? Tycker det ser ut som ett från Mac Motoren eller Göke, varianterna med CSL-filter invändigt.


Jo fick reda på det, kommer dock ej ihåg nu (har det nerskrivet) Är för övrigt till salu om nån är sugen?
Stämmer bra det där med csl filter.

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -95 Burbygge pågår
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande