Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ford escort mk2 1975
7 besök senaste veckan (3855 totalt)
LönnART
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 44


Trådstartare
hej och välkommen till min projekttråd!

tänket att bygga en riktig gat räcer började komma redan när jag var 14 när min bror fick körkort och börja leta lite hästigare bil än en mercedes 190e på 2.0 l iallafall under den tiden har det pendlat mellan en 740 turbo monster till en fet amerikanare men under tiden man växte upp lärde man sig ett och annat om lagar och regler om trimmning och modifieringar på nyare bilar så jag leta upp en en bil från -75 och tidigare och ja det blev en escort mk2 som kommer användas i ett senare skede men nu över till motorn det viktigaste typ där jag valde en bmw e36 318is från -94.

den info jag har hittat och kommer använda är och kommer använda mig av är strokning som jag hittat på engelska sidor här är ett jätte bra ex.
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M42

motorn ligger alltså orinal på 1.8 liter och kommer strokas till 2.0 liter eller helst 2.1 liter

inköpslistan:

vevaxel från m47 på 88 slag (sitter i e46 318d/320d och e39 520d)
stakar på 135mm (140mm orginal)
kolvar på 86mm (e36 s50b30 euro spec)
blocket kommer borras från 84>86mm alternativt max 87mm ( 86mm=2048cc 87mm=2069cc)
toppen kommer att portas och ventiler kommer bytas.
kommer även slänga in en skruvkompressor i mixen.
bilen kommer slutligen köras på sprit.

köpte en hel motor med rätt vevaxel i sen har jag även fått mejl från usa angående kompressorn fick detta svaret : They are good up to about 580hp and have a maximum input speed of 13,500 rpm. You can find more by using the attached excel file.

i excel filen fanns ett litet program som räknade ut varvtal men bäst av allt remskivans storlek men vet inte riktigt om jag kan lita på det låter liksom för bra för att vara sant.

bild på programmet i länken http://www.ladda-upp.se/bilder/euhdjfbvfvfruj/

kunde inte sova så satt och räkna lite och kan ju vara till användning för någon annan behöver bara lite hjälp att fylla i några frågetecken
tack vare bonje's m42 turbo tråd och lite engelska sidor fick jag ihop detta
SETUP 1

motor m42b18 saker som ska göras för 2.0l

Orginal-topp → porta → vassare kammar ? → byta ventiler/fjädrar

orginal-block 84mm → stressborra till 86mm

kolvar orginal O=84 komphöjd=31,65 → s50b30 O=86 komphöjd=32.8

vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm

orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm

volym orginal 1796 cc → 2044 cc


SETUP 2

motor m42b18 saker som behöver göras för 2.1l

Orginal-topp → porta → vassare kammar ?→ byta ventiler/fjädrar

orginal-block 84mm → stressborra till 87mm

kolvar orginal O=84 komphöjd=31,65 → custom O=? komphöjd=32.8

vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm

orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm

volym orginal 1796 cc → 2092 cc

fick hem en karosseri snurra från england och den var riktigt jävla grymt enkel att montera kan rekommendera den till alla som vill renovera en kaross



mer info om snurran på http://www.rolloverjigs.com/

video: http://www.youtube.com/watch

hoppas det kan bli godkänt...

_________________
Jesper "LönnART" Lönn
Maniac racing

Escort mk2 "beemer down under"
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Jag kommer hålla koll här då jag kör med likadan motor. Nja, de blir väl inte så likt när du byggt klart... Sedan gillar jag ju 70-tals bilar sjukt mycket, blir en fin kombo med hetsad BMW-spis i Escorten.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
LönnART
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 44


Trådstartare
man tackar just nu är det mycket data sittande för att bygga camberplattor och bärarmar till framvagnen

_________________
Jesper "LönnART" Lönn
Maniac racing

Escort mk2 "beemer down under"
Citera
LönnART
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 44


Trådstartare
håller på med bärarmen för framvagnen.

spindeln kommer från en bmw e36 och kommer köra med gaz gold coils, ställbara topplager och bärarm.

vill ha lite överstyrning men samtidigt en universalbil som går att sladda runt med och lite pill så ska den gå fort runt banan.
frågan eller snarare frågorna är:

vilka hjulvinklar är att satsa på med en mk2 på ca 850-1000 kg?

vilken vinkel ska armen ha vid stillastående belastning rak eller yttre leden närmare marken eller tvärt om?

hur kan jag mäta hemma?

nogons som har tips och råd är välkomna vill gärna komma ner på backen och piska lite med den.


vänster sett framifrån höger sett ovanfrån så ser ni hur jag tänkte bygga justeringarna

_________________
Jesper "LönnART" Lönn
Maniac racing

Escort mk2 "beemer down under"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ford escort mk2 1975
7 besök senaste veckan (3855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande