Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 2002
6504 besök totalt
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Bilen som är en Lotus Elise S2 inhadlades från England i somras.

Spec när jag köpte den:
Motor: Honda K20 med Jackson Racing kompressor, 284hk på bakhjulen i Rototest bänk.
Chassi: Nitron NTR 40mm med 400lbs fjädrar fram och 500lbs fjädrar bak.
Bromsar: AP racing 4 kolvsok, AP 308mm skivar med aluminiumnav och Pagid blå klossar runt om.
Övrigt: Lackad i Type 25 färger, Pro Alloy aluminum kylare, Exige clam från 2008, Team dynamics Exige fälgar och hardtop.

Tanken är att ha bilen som trevlig sommarbil som även klarar lite banträffar.

Köpet blev ganska hastigt då de flesta Honda konverterade bilar brukar säljas fort. Hade tur och ringde 5 minuter efter att annonsen kommit ut och 20min senare var flygbiljetter bokade till London dagen efter. Flög till england på söndagen och tittade på bilen. På måndagen betaldes den och på tisdag gick färden mot Sverige.

Redo för hemfärd hos köparen.


En av de många tankstoppen. I Danmark gick det inte att tanka 98.


Hemma i Sverige och redo för svensk sommar utan tak.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2798



Najs kälke. Danmark är ett riktigt U-land när det kommer till bränsle, ja... Bara en sån sak som att de har 92-oktanigt är ju nästan pinsamt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Wow! Perfekta kombon det dar. Har sjalv lurat pa en Honda-Elise (fast garna en S1:at) och det blir sannolikt/forhoppningsvis nasta karra for mig.

Hur har du tankt gora med registrering? Blir lite knepigt med Honda-motorn kanske?

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

xtimmyx skrev:


Hur har du tankt gora med registrering? Blir lite knepigt med Honda-motorn kanske?


+1 på den frågan?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
clarohr
Lyngby, Danmark
Här sen Sep 2009
Inlägg: 28



Citat:
[/Bara en sån sak som att de har 92-oktanigt är ju nästan pinsamt.]


Det er vel ikke pinsamt, at ha 92-oktan.
Det som er pinsamt er, at man inta hittar Shell V-power-standeren med 99-Oktan på en Shell-tank... ;-)

_________________
Claus Rohr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Jag regbesiktade den i november utan problem. Man ser ju inte vad det sitter för motor i den när plastkåpan sitter på.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



JBT skrev:
Jag regbesiktade den i november utan problem. Man ser ju inte vad det sitter för motor i den när plastkåpan sitter på.


Var Hondamotorn inskriven i V5C?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
JBT skrev:
Jag regbesiktade den i november utan problem. Man ser ju inte vad det sitter för motor i den när plastkåpan sitter på.


Var Hondamotorn inskriven i V5C?


Nej.
Om Hondamotorn är inskriven kan det bli problem. Då måste säljaren först skicka in en ändring till DVLA att det sitter Rover snurra i den igen. Det är i och för sig mycket enkelt att göra, bara skriva att man vill ändra cylindervolym och motornummer på V5C.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Wow vilket flax! Jag trodde de kollade och antecknade det faktiska motornumret vid regbesiktning.

Grattis till en sannolikt helt fantastiskt kul bil iaf!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Har börjat riva ner bilen för att montera Quaife diff och allmänt fix av (dåliga) engelska lösningar. Ska även snygga till bärarmar och uprights.

Bilen uppe på pallbockar.


Bakre clam borta. Här syns tydligt den engelska ingenjörskonsten tydligt. Notera fastsättningen av schismen med maskeringtejp till clam:n


I england är det uppenbarligen helt okej att låta stålomspunna slangar ligga emot aluminium


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Blev först lite orolig över reg-bes också. Men skönt att det gick bra, vore olyckligt att behöva plocka ur det där krutpaketet för att få den godkänd thumbs up

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Nu står dock motorn och skäms på en pall



Växellådan är också isär för installation av Quaife diff.




Isärtagen koppling för koll av lamell. Visade sig vara inom spec.


Ny självjusterande remspännare monterad. Fyndade en Gates spännare för 360kr på reservdelar24.se. Billigare än en begad på skroten...

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Nu är bilen ihop och besiktad. Gick igenom med blankt papper.
Är det någon som har vågar att låna eller hyra ut så man kan väga in bilen?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Har du någon aning om vad den väger? Hur känns hårdheten i fjädrarna? för hårt eller kan man köra ännu lite hårdare?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Den väger ca 800kg. Jag tycker att det känns bra med de fjädrar jag har. Det man bör göra är att vrida stötdämparna till det mjukaste läget när man ska åka på gatan då blir det mycket bättre komfort.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



JBT skrev:
Den väger ca 800kg. Jag tycker att det känns bra med de fjädrar jag har. Det man bör göra är att vrida stötdämparna till det mjukaste läget när man ska åka på gatan då blir det mycket bättre komfort.


Tjänstevikt?

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



dubbelpost-

_________________
Per Axblom
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48



Kul bil.
Engelsk ingenior kunst sucks! Men det er ikke bare ingeniorene. Snekkere og murere er ennå være, og noen ganger jobber de med biler også...

_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
JBT skrev:
Den väger ca 800kg. Jag tycker att det känns bra med de fjädrar jag har. Det man bör göra är att vrida stötdämparna till det mjukaste läget när man ska åka på gatan då blir det mycket bättre komfort.


Tjänstevikt?


Väger väl ca 900kg med mig. Har tjänstevikt på 849.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 2002
6504 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande