Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 2002 | 6504 besök totalt |
Bilen som är en Lotus Elise S2 inhadlades från England i somras.
Spec när jag köpte den: Motor: Honda K20 med Jackson Racing kompressor, 284hk på bakhjulen i Rototest bänk. Chassi: Nitron NTR 40mm med 400lbs fjädrar fram och 500lbs fjädrar bak. Bromsar: AP racing 4 kolvsok, AP 308mm skivar med aluminiumnav och Pagid blå klossar runt om. Övrigt: Lackad i Type 25 färger, Pro Alloy aluminum kylare, Exige clam från 2008, Team dynamics Exige fälgar och hardtop. Tanken är att ha bilen som trevlig sommarbil som även klarar lite banträffar. Köpet blev ganska hastigt då de flesta Honda konverterade bilar brukar säljas fort. Hade tur och ringde 5 minuter efter att annonsen kommit ut och 20min senare var flygbiljetter bokade till London dagen efter. Flög till england på söndagen och tittade på bilen. På måndagen betaldes den och på tisdag gick färden mot Sverige. Redo för hemfärd hos köparen. En av de många tankstoppen. I Danmark gick det inte att tanka 98. Hemma i Sverige och redo för svensk sommar utan tak. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Wow! Perfekta kombon det dar. Har sjalv lurat pa en Honda-Elise (fast garna en S1:at) och det blir sannolikt/forhoppningsvis nasta karra for mig.
Hur har du tankt gora med registrering? Blir lite knepigt med Honda-motorn kanske? _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
+1 på den frågan? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det er vel ikke pinsamt, at ha 92-oktan. Det som er pinsamt er, at man inta hittar Shell V-power-standeren med 99-Oktan på en Shell-tank... ;-) _________________ Claus Rohr |
||||
Var Hondamotorn inskriven i V5C? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Nej. Om Hondamotorn är inskriven kan det bli problem. Då måste säljaren först skicka in en ändring till DVLA att det sitter Rover snurra i den igen. Det är i och för sig mycket enkelt att göra, bara skriva att man vill ändra cylindervolym och motornummer på V5C. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Wow vilket flax! Jag trodde de kollade och antecknade det faktiska motornumret vid regbesiktning.
Grattis till en sannolikt helt fantastiskt kul bil iaf! _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Har börjat riva ner bilen för att montera Quaife diff och allmänt fix av (dåliga) engelska lösningar. Ska även snygga till bärarmar och uprights.
Bilen uppe på pallbockar. Bakre clam borta. Här syns tydligt den engelska ingenjörskonsten tydligt. Notera fastsättningen av schismen med maskeringtejp till clam:n I england är det uppenbarligen helt okej att låta stålomspunna slangar ligga emot aluminium _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Nu står dock motorn och skäms på en pall
Växellådan är också isär för installation av Quaife diff. Isärtagen koppling för koll av lamell. Visade sig vara inom spec. Ny självjusterande remspännare monterad. Fyndade en Gates spännare för 360kr på reservdelar24.se. Billigare än en begad på skroten... _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Den väger ca 800kg. Jag tycker att det känns bra med de fjädrar jag har. Det man bör göra är att vrida stötdämparna till det mjukaste läget när man ska åka på gatan då blir det mycket bättre komfort.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Tjänstevikt? _________________ Per Axblom |
||||
Kul bil.
Engelsk ingenior kunst sucks! Men det er ikke bare ingeniorene. Snekkere og murere er ennå være, og noen ganger jobber de med biler også... _________________ Knut Aas Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038 Porsche 944 TURBO MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008 |
||||
Väger väl ca 900kg med mig. Har tjänstevikt på 849. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 2002 | 6504 besök totalt |