Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
1, 2, 3 ... 25, 26, 27   >>
43 besök senaste veckan (195598 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Jaha var börjar man den här berättelsen då? Påtryckningarna om att starta en tråd har varit många och långa från såväl stora som små. Och då jag själv uppskattar alla trådskapares många berättelser om såväl framgång som motgång så kanske man skulle dra sitt eget strå till stacken och på kuppen kanske både få och ge kunskap? Det vore inte rätt att inte berätta historien fram till idag så några av de första inläggen kommer bli rent historiska.


Knutstorp 2017


Knutstorp 2015


Knutstorp 2015


Knutstorp 2014


In session - Knutstorp 2013

Kap 1- En lång resa


Att man överhuvud taget börjat med detta ofog till banåka är i sig en paradox. Min första bil, som var en gammal e34 med fler mil på mätaren än räkneverket klarade av, vansköttes till den milda grad att min far fick ta både bil och mig till gör-det-självhall utan pardon för oljebyte efter allt för många mil med rödblinkande service-lampor. Tvagning fick den knappast heller. Vare sig på utsida eller insida och jag fick bannor av min kompis när han lånade den för att köra sin nyblivne flickvän på dejt, men fick skämmas över sophögarna på golvet. Kort och gott fick denna första bil inte mycket kärlek och den gick sitt öde till mötes när den frontalkrockade med en lastbil på en såphal norsk vinterväg.
En ny bil behövdes. Via lite 325or hittades körglädjen och så småningom en M5a av någon outgrundlig anledning. Av ytterligare någon outgrundlig anledning hamnade jag på ring knutstorp tillsammans med BMW sport club. Detta var på tiden när man fick köra prova-på dagar. Vilken upplevelse! Men det blev också bara en upplevelse, för mer banåka med M5an blev det inte.


Första och sista gången på Knutstorp med M5an

Många år senare skulle en bränslesnål och ekonomisk e36a införskaffas. Bilköp gjordes fast med hjärta istället för hjärna då jag föll pladask för en röd 323ti. Köpet visade sig dock inte så dumt. Praktisk, stor, liten, busig, snabb, nogolunda bränslesnål. En riktig allt-i-ett bil helt enkelt.


Början på resan - Nyss hemkommen efter inköp


Mmm som i M52


Ett K-sport kit med helt för mjuka konstanter inhandlades.

Bankörning hade diskuterats med en likasinnad kompis och när våren kom anmälde jag mig till licenskurs. Kursen gick av stapeln och med de uppgraderingar som redan hunnits med under vintern var det en sannerligen angenäm upplevelse att nästan hålla jämn fart med poscharna på lilla Sviestad under kursen! Coilovers, fräscha bromsar och små 15" R-däck gjorde kort och gott susen. En månad senare var det dags för Mantorp med BMWSC. Körningen var kul men från passagerarstolen i diverse instruktörsbilar förstod man plötsligt att man hade lite att lära.. ! Går det att köra så fort? Och herregud vad Sjöströmmaren formligen flög förbi! Så fort skulle det ALDRIG gå att köra.
Compactens förträfflighet var hur som helst uppenbar. Banbil och bruksbil i ett - kunde det bli bättre? Dagen efter klubbens Knutstorpskörning i juli bar det t.ex av på tre veckors europasemester ner till södra Frankrike. Bilen skötte sig med bravur (trots att krängningshämmaren hade trillat av på Knutan) och jag glömmer aldrig fälgtvätten vid hemkomst efter 350 mils körning med xp8or..


Premier med BMWSC på Mantorp


Compacten på långresa i mögelostens land.


Compacten med finsällskap i Chamonix.


Bromsarna känndes vettigt att gå igenom och fräscha upp.


Blev XP8or första året. Bra belägg, men därefter har det blivit PFCs långlopps-belägg. Bra när man kör mycket

Efter en säsong på räserbanan med många nya bekantskaper togs så ett kanske oväntat beslut - compacten skulle avpolletteras som bruksbil! En stor anledning till detta var att renovering av bakvagn stod på önskelistan och tidsoptimist till trots, insåg jag att det skulle behövas ett stillestånd på pallbockar. Garage, garagekumpaner och fyra pallbockar införskaffades. Sen var den begynnande och långsamma konverteringen mot banbil ett faktum. Första vinterns projekt var totalrenovering av bakvagn, lättning och skalstolar. Lite redigare däck och fälg än de små 15"arna införskaffades också. Istället blev det 16" e38-fälgar med et 23 och 225 Kuhmo-däck. Med en liten högst timid valsning fick detta plats.
Bakvagnen demonterades till molekyler och allt lämnades på blästring och lack. Nya hjullager. Nya bromssköldar, nya hjulnav. Svetsade fästen för cameber och toe-justering på bakvagnsbalken. Byggde om k-hämmaren till justerbar med skjutbara fästen. Slipade rost och lackade delar av underredet. Alla bussningar byttes till hårda polska plastbussninger (för er som funderat på dessa bussningar(strongflex) så är min bild av dessa (gula) att de är klart mycket hårdare än powerflex men har en passform som kan kräva lite dremmel). Lite andra uppgraderingar letade sig också ner i bilen så som oljekylare och ett m50 insug. M50 insuget klassar jag som den mest prisvärde uppgraderingen på hela bilen, då det införskaffades till det timida priset av 150 sek på lokala skroten. Originalinsuget är som alla vet lite utav ett mysterium och inget annat än en strypnig. Har ni inte bytt så byt nu!


En skopa nyrenoverad bakvagn.


Balk med camber/caster-bläck påsvetsade.


Excenterbult


Hoppas det finns fler som uppskattar rent och fint


Blästrat och nylackat - Finns det något bättre?


Pga ett väl häftigt citronsyrebad fick vi kosta på oss nya nav också..


Lösning inspirerad av andra liknande här på rejsa. Fräste ut egna alubläck som är skjutbara. Har dock ändrats lite samt att yttersta stumparna på krängaren är kapad.

Efter en lång vinter med många roliga garagetimmar var fas ett mot banbilskonvertering avklarad. Kännslan att köra bilen var helt förändrad. Nu började det kännas som en rejsbil! Skalstol och moccaratt - hur kan två detaljer göra så stor skillnad? Det hade även installerats 6-punktsbälte vilket det råder delade meningar till hurvida det är bra att ha i en bil utan bur. Men då det ändå fanns någon form av långt framskjutna planer på burbygge, så valde jag att köra med dessa så länge. Våren kom och den årliga Mantorpspremieren med den. Norrut rullade bilen och gissa om man var sugen på att prova den på bana? Med sprillans nya 225or och en 200 kg lättare bil var det plötsligt en helt annan sak. Inte längre var man långsammast. Det känndes tom som att man höll jämn fart med den stora skaran i lugna gruppen vilket var kul. Och även om Sjöström flög förbi på rakan, så hade man lite häng i kurvorna. Jag vill här passa på att rikta ett tack till allas vår "compact"-fadder. Det har aldrig varit någon tävling att köra ikapp med Johan, men med alla pikar man fått så har det såklart sporrat en till att få upp farten. Och faktiskt hade nog inte detta lyckats utan all den coaching Johan gett mig både på banan och i depå. En del av de tips om förfinade spårval jag fått har deffinitivt gjort skillnade och lett till snabbare framfart. Överlag är ju den coaching man kan få genom instruktörerna i BMWsc något jättebra och man känner sig lite mer välkommen som nybörjare när man får åka med de duktiga instruktörerna, så ett tack till klubben går också ut.


Kontrollrummet


Det viktiga - Inför 2012 vägdes den in på 1120 fulltankad. Dock har den lättats en hel del till och det är väldigt oklart vad den väger i nuläget. Ny invägning står på önskelistan. Edit. Bilen invägd våren 2014 till 1014kg torr och tom


Kinnekulle med BMWsc


Härlig tvådagars sommarträff på Knutan.


Septemberkväll på Anderstorp med Maciek. Övergick här från 16" till 18" bbs rk.

Under säsongen gjordes diverse uppgraderingar undertiden som bilen hölls rullande. T.ex glasfiberhuv (sparar 20 kg) och en lamelldiff med 3:73 i utväxling. Den sistnämnda uppgraderingen var, även om den är rätt dyr, en av de bästa jag gjort. Utväxling är och kommer alltid vara en kompromiss. På lite långsammare banor upplever jag 3:73 som helt optimal, medan jag hade velat ha lite lägre på snabba banor som Anderstorp. Men alla vet ju att det är Knutstorp som räknas

Vintern kom av någon onödig anledning så även efter denna säsong och gjorde sig påmind genom att det inte kom upp några bandagar på rejsas kalender. Tretton bandagar hade hunnits med under säsongen så det kändes trots allt rätt ok. Bilen åkte återigen upp på pallbockar

Fortsättning följer..




_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ääääääntligen


_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det var på tiden! Roligt att denna pärla får skåda ljuset. Hoppas att vi får hela storyn

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1202



Snyggt ! Ska bli kul och se varför rapp är så rapp!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Riktigt fin bil i lagomt uppgraderad stil

Tänk en lite masserad M54b30 i den där

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Uffe24 skrev:
Snyggt ! Ska bli kul och se varför rapp är så rapp!


Det är ju puddingen bakom ratten som gör den snabb Uffe

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Tackar alla.

Sjöström: Absolut. Fortsättning följer.

Erik w: Ja visst hade det suttit fint. Men så var det det där med vit streamer..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vad roligt med en tråd Fredrik! Ditt mycket fina och seriösa bygge förtjänar all uppmärksamhet!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632



Haha, jaså du tog steget Grattis!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Se där ja thumbs up

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



Hoppsan!
Nu väntar man på den välformulerade fortsättningen!

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
prox
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 65



Såg denna på Knutan i somras. Grymt fin! Nästan så att man blir sugen på en compact som bruks/busbil.

_________________
Alexander Mullaart
MX-5 -01
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Kul att se dig här.

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



oväntat! och kul!! thumbs up thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Nya finskor hämtades i helgen. Alltid svårt när man ska välja färg, men blev blanksvart. Valet stod mot gold.
Fälgen är en klassad WTCC fälg från TeamDynamics 9*17 ET 18. 9kg. Känndes vettigt att ha ytterligre en uppsättning. Kör annars på BBS RK 8,5*17 ET 15 (8kg/st)


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010
Inlägg: 187



thumbs up

_________________
Gustav Kassermo

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567




_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



Jäkligt snygga.
Blankt å fint till putsar-Fredrik

Mmmmmm, Gold! Jag kanske får hålla ögonen öppna efter nästa gruppköp!

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



thumbs up thumbs up

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Jo dom borde bli klädsamma på kärran
Tänkte det kunde passa sammanhanget och lägga en bild på mina ovan nämnda BBS rk. Blir inte lätt att välja..



_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



frapp skrev:
Jo dom borde bli klädsamma på kärran
Tänkte det kunde passa sammanhanget och lägga en bild på mina ovan nämnda BBS rk. Blir inte lätt att välja..

Hmm, båda fälgarna är skitsnygga. Ett lyxproblem!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
1, 2, 3 ... 25, 26, 27   >>
43 besök senaste veckan (195598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande