Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GTE 75B Appendix K, Grusdebut!
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (58092 totalt)
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Efter att gasat runt på banor senaste årtionden både i Sverige och utomlands så har
ändå alltid suget efter rallyåka funnits.
Tävlade i skogen från mitten av 70-talet till slutet på 80 talet. Åkte både Volvo Amazon ,Opel Ascona A
och även BMW 1600ti men drömbilen var Kadett GTE.

Många kvällar har min kompis Krister och jag suttit och drömt över en flaska Laphroaig.
En dag dök BILEN upp, en Opel Kadett GTE. Årsmodell 1975, perfekt eftersom man då får bygga
grupp 4 spec enligt appendix.
Bil och bil, en tom kaross och två pallar delar.



Med följde också en motor som inte såg så rolig ut, den hade stått lagred ett antal år på en verkstad.




Planerna är att bygga en bil enligt Appendix K.
Det innebär en hel del begränsningar eftersom man bara får använda delar från
den aktuella tidsperioden. Vissa delar är nästan omöjligt att hitta och hittar man
dom så kostar det.
Men vi har lyckats skrapa ihop det mesta vi behöver.

En lustig sak hände när vi var på väg hem efter det vi hämtat bilen.
Vi stannade i Katrineholm för att äta och när vi kom ut till bilarna satt
det en lapp under ena torkaren.
På lappen stod det : "Jag har en likadan bil. Vil ni ha den får ni den gratis. Tel ......"

Vi ringde direkt. Det visade sig vara en fruntimmer från Stockholm som hade sitt
föräldrahem utanför Katrineholm. Där i en loge stod en Kadett Coupe sedan 20 år tillbaka.
Visserligen en 1200:a men i ett väldigt bra skick, knappt någon rost.






Efter en avspolning av 20 års fågelskit efter alla svalor så såg den riktigt fin ut.



Efter det har vi lyckats komma över ytterligare en kaross så nu har vi
två extra. Av gammal erfarenhet vet man att det kan gå åt.

Så här såg GTE-karossen ut när vi hämtade den.



Som synes väntar en hel del jobb.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Åhh va fränt!
Ett riktigt "barnfind" dessutom.
Hur ofta händer det??

thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Härligt med ännu en 70-tals Opel!

Motorfästena brukar vara lite svåra att få tag på, men det kanske ni har koll på?
Sitter ju rätt modell på motorn ni fick med.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Vilken röta Hade en Grupp A -75B GT/E -80 - 81, en av mina favoritbilar, och som sagt, rätt årsmodell (egentligen en -76:a, men GM Nordiska passade på att typa in tidiga, tillverkade hösten -75 med avgasreglerna som gällde fram till årskiftet).

Det tråkiga var, att trots att karossen var bytt efter en rullning under 70-talet, mot en ny råkaross, så var den duktigt rostig redan -81 Total avsaknad av rostskydd, för att hålla ner vikten maximalt, kostar på i vårt klimat, och mängderna av saltlake som sprids på vägarna i det här landet gör inte saken bättre thumbs down I stället för att misskreditera dubbdäcken (på felaktiga grunder, men här gör man en Seppo Pentinen, och ser bara på dom "fakta" som talar för den egna saken) så skulle man i stället ploga och sanda, och spara saltanvändningen till branta bussgator!

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Trevligt med en rallyracer till här på rejsa
Har själv byggt några Escort mk2 (grupp h) så detta bygge kommer följas med intresse.
Tänk på att ha mycket kontakt med den som utfärdat igångsättningstillståndet så slipper
du mkt bekymmer vid bes med att montera bort/bygga om efteråt, för det finns många delade meningar
vad som är godtjänt på appendix k.

_________________
Calle Nordegren
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Det första vi gjorde var att ta kontakt med en besiktningsman så han fick
ta en titt på utgångsmaterialet Vi har även fått ett igångsättningstillstånd.
Men som du säger, det finns väldigt många olika uppfattningar om vad som
är godkänt eller ej.
Det mesta går att läsa sig till i appendix men vissa saker är en fråga om bedömning.
T.ex vipparmsbrygga, vissa säger att det är ok men vår besiktningsman har en
helt annan uppfattning.
Eftersom vi tänkt oss att klassa in den i internationella appendix k så kommer vi
att vara väldigt noga med vad vi gör för modifieringar.

_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Lägger ut ett antal bilder från tiden det begav sig.
Första debutanttävlingen 1974. Notera dom eleganta navkapslarna.
Köpte bilen av ett befäl i lumpen för 800- och monterade skivor fram
från en gammal P1800.



En till av ett antal Amazoner som avverkades.



BMW 1600Ti. Tog tyvärr slut mot en bergvägg i en högersväng.
Den hade varit skoj att haft kvar.



En av ett antal Asconor . Hade startnummer 1 vilket inte var det optimala på grund av att
det hade snöat på natten och man hade sandat vändproven men lyckades i alla
fall ta en 5:e plats totalt.


_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Det första vi har gett oss på är motorn.
Det visade sig att innehållet var betydligt trevligare än utanpåverket.
Väldigt fina Omegakolvar som var anpassade till förbränningsrummen.
Även blocket var bra med honingsreporna kvar men tyvärr ett 2 liters som vi inte får använda.
Men vi hade ett 1900 som borrades.
Toppen är duktigt portad och ventilerna var i mycket gott skick, slipades bara in.
Däremot var en ventilfjäder av så alla byttes. Veven var gränsfall så
en nyslipad monterades. Allt vägdes in och balanserades.
Matchportade insugningsrören och rätade även ut kanalerna.
Det satt en Enem R13 kam i men vi bytte till en TG086 som är en modernare kam.
Nu ser den lite trevligare ut.






_________________
Thord Johnsson
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Ser bra ut thumbs up
Vet du vem som har portat toppen?

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



THoRD skrev:
Första debutanttävlingen 1974. Notera dom eleganta navkapslarna.
Köpte bilen av ett befäl i lumpen för 800- och monterade skivor fram
från en gammal P1800.





Roligt att se, ännu roligare när det finns en Kadett Sport i bakgrunden, den måste ha varit helt ny 1974, då den bara fanns som årsmodell -73B, och sällsynt, då det bara togs in ett fåtal bilar.

Började tävla 1975 med MC, men gick över till bil 1980, och blev 3:a i debuttävlingen på Mantorp Park, just i en Kadett Sport (omlackad utan fält av Bernt Karlsson)



CIH är tyvärr lite i tyngsta laget, men ett måste i AppK... Med en C20NE, C20XE eller C20LET blir kadetten betydligt bättre balanserad, nästan som med ohv, och man kommer ifrån det mesta av understyrning in/överstyrning ut

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Kadett sportar växer inte på träd.
Jag vet inte vem som portat toppen men det satt en Enem-dekal
på ventilkåpan. Jag vet inte om Carneborn är skyldig.

_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Det knallar på.
Delar blästrade och lackade:




_________________
Thord Johnsson
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Det blir aldrig riktigt som man tänkt sig.
Karossen visade sig kräva mer jobb än vi trodde.
Eftersom det satt front, huv och skärmar från en 79:a monterat så
tog dessa bort. Då upptäckte vi att höger ramsnok var uppslagen och krävde riktning.

På grund av att snoken var uppslagen så hade inner skärmen blivit något
kortare i passningen mot fronten så man hade bara svetsat dit en passbit istället.
Man hade också lagt ett extra gummi under ena kylarfästet för att få den rak.
Dessutom var svetsarna under all kritik. Man undrar hur folk kan göra ett sådant fuskjobb
och känna sig nöjda.

Så det var bara att skära bort alltihop och göra rätt.



Lyckades få tag på en oanvänd originalfront, visserligen till en 1200:a.
Kylarfästena flyttades över från den gamla fronten.






innan den nya fronten kunde svetsas kollades passningen mot skärmar och huv.



Nu är det bara resten kvar

_________________
Thord Johnsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Nackdelen med Historisk är att det oftast blir en helrenovering innan det går att bygga tävlingsbil - men fint blir det thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Klingan75 skrev:
Nackdelen med Historisk är att det oftast blir en helrenovering innan det går att bygga tävlingsbil - men fint blir det thumbs up


...och så undrar folk varför AppK-bilar är så dyra Bara att hitta klassade bitar i bra/renoverbart skick är ett lotteri/avancerat detektivarbete...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Som t. ex. en tätstegad ZF-låda. thumbs up
Vi fick med en Quife-låda som vi inte är klassad så den
kunde vi inte använda.
Opel-låda med tät drevsats är visserligen klassat men håller inte när
det blir lite för mycket effekt i motorerna.

Vi hade flyt och hittade en Zf. Dom finns med många olika drevsatser men
vår är en så kallad "asfaltslåda" med en hög etta för snabba starter.
Blir kanon på asfaltsproven. thumbs up
Sedan ligger resten av växlarna väldigt tätt och avslutas
med femman som har 1:1.




Kardan vi fick med var till en Ascona A och därmed för lång men vi lyckades hitta en
GTE kardan i Tyskland.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Det är skrämmande och se hur en del rallybilar ser ut när man är ute på tävling, man förstår inte att dom orkar hålla på med skiten. Tex på skilling 50 rallyt i höstas såg jag en VOC 940 där bakaxeln både satt fel i läng- och sidled, helt ofattbart att man bara vågar ge sig ut bland träden och stenarna.

Ditt bygge ser för övrigt helrätt ut, mer App K bilar i skogen.

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Tackar för kritiken, skall väl bli helrätt vad det lider. Men det
är en lång process.

_________________
Thord Johnsson
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Skrev jag något som verkade kritiskt tar jag bestämt avstånd från det. Jag ser inget fel med detta bygge, möjligtvis att det är en Opel då kanske

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Då missuppfattade du mig, jag tackar för dom vänliga orden

Är man insnöad på Opel så är man

_________________
Thord Johnsson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



THoRD skrev:
Är man insnöad på Opel så är man


Det är lite svårt att förklara för folk som int begrip... men har man sett ljuset, så har man

Angående ZF-lådan, du menar inte låg 1:a och tätstegat från 2:an och uppåt? Så var det på min låda, och det gjorde underverk med starterna

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GTE 75B Appendix K, Grusdebut!
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (58092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande