Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Superkart PVP 2001 -2004 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 28 besök senaste veckan (36550 totalt) |
Kanske den här får vara med den med?
Min banracebil är en PvP superkart med en Rotax 250 twin. Inköpt 2001 men uppdaterad varje säsong med det nyaste prylarna från Danmark, till iår blev det nya kaliprar till bromsarna runt om och på motorsidan har det blivit en moddad låda förutom det vanliga bytandet. Blocket är faktiskt från 1986 men det bevisar väl egentligen bara att bra kvalitet håller i längden. Motor: 250cc, 2 Cylindrar, 2 st Dellorto 39mm, PVL digitalt tändsystem, 6växlad sekventiell, speedshift etc etc. Kör SG 100 soppa och Shell olja, och JA det ryker om den.... Toppfart: ni vet hur det är, men jag har enligt varvräknaren (digitala) haft ett varvtal motsvarande 247 km/h i slutet på rakan innan Adelaide på Magny Cours, utan kompensation för omkretsökning på bakdäcken... För närvarande är karten Nordisk Mästare från kinnekulle ring 2003. Eftersom det är ett forum för banracing så misstänker jag att varvtiderna kan vara av intresse... Falkenberg 39.312 (banrekord), Kinnekulle 48.919 (tidsträning), Karlskoga 1.04.801 (tidsträning det med).. Målet 2004: Snabbare!!!!!!! (åsså försöka behålla NM bucklan i Stockholm) Tävlingarna i år blir en shakedown på Kullen i samband med SSK premiäreni slutet på April, STCC Karlskoga och Falkenberg och sen NM i Augusti på Kinnekulle ihop med SSK. Nu jäklar skall det äntligen rejsas! Ett varv kvar på Nordiska Mästerskapen Kinnekulle 2003, fotograf Bengt-Åke Liljevind. Jag #2 och min Teamkamrat Bobo Westman #3 inför Starten på Falkenbergs STCC 2003. Svart ÄR Snyggt! Inför Starten på Nordiska 2003, lätt nervös och vi, jag och min fästmö (som är världens bästa mekaniker) hade just upptäckt vattendroppar på ena Cylindertoppen och trodde att jag skulle få avstå starten... Tur att vi satsade på att genomföra loppet... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Får man föreslå att du provar Agip Racing 2-taktsolja istället!?..junior kör sina 2-taktshojar med den och är mycket nöjd..inget sotande eller oljerinnande ur avgasrören som med Shell som han också provat.. Grym kart!! _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Underbar!
Hmm, jag tycker 120-130 känns ganska snabbt i min kart, vill inte tänka på hur det dubbla känns... Vad är minimivikten på en Superkart, 200 kg inkl. förare? Under 40 s runt Falkenberg är inte illa, borde bli närmare 170 i snittfart. De svenska banorna är väl inte precis salsgolv så blir det inte väldigt skakigt att åka i de hastigheterna i en Superkart? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Tack för inläggen Boys, jag önskar att jag hade lika coola bilar som era! Porsche rules!
Agip har jag inte testat och nu på ålderns höst efter 10 säsonger är man nog för "gammal" för att lära sig läsa av nya mönster på kolvarna. 0-100 km/h gjordes tester på 1990, då körde man med Teknikens Värld's rullande hjul monterat och det gick i snitt på 2,35 sekunder. Då med en 20 kg för "tung" förare. Fast inte jag dock Minimivikten ligger på 210 kg med förare... Väger man runt 73 så klarar man sig precis med tom tank. Som den miniman jag är på 65 pannor så har jag fått lägga 8 kg bly i botten, det gör ju inget direkt... ;-) om man säger så här: Känslan i slutet på rakan på kalslkoga är och man hinner inte överhuvudtaget fundera på asfaltsskarven vid 75 meter innan man landar och bromsar vid 5o skylten... Visst skakr det som f-n ibland men vaddå? Det skall väl kännas att man kör? Visst är det coolt med Superkart men ibland kan det vara kärvt i blötan (Bilden från LeMans) _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Helt fantastiska prestanda. Antagligen hur kul som helst om man vågar!
Dock skulle jag nog inte våga..... ingen bälte (?), ingen bur/båge, inga deformationszoner att prata om och detta på något av det snabbaste på 4 hjul _________________ Pär Hylander |
||||||
Hmm nej det är väl baksidan dårå. Visst är det läskigt första varven på banan varje år men sen.. vaddå odödlig??? Vi åker på nån sorts motorcylkelreglemente med Skinnställ (oracigt tycker jag). Meningen är att man skall åka ur bilen vid en smäll och inte hamna upp och ned. Visserligen funkar det i praktiken(testat själv ett par gånger) men det kan kännas lite okul när det bär iväg åt fel håll. Min teamkompis Bobo vann på Dijon i höstas när han låg på sjukan... Ledde loppet, fick punka i snabb-böjen i botten ut på rakan, backade ut i räcket på 5ans växel, skrotade karten men bröt ingeting ochhjälmen blev bara repad. Rödflagg p.g.a hans smäll. Fick vinnarbucklan på sjuksängen, coolt för en 62 åring... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Hörrödu att köra en Porsche måste vara som att kliva in i en buss och sega iväg jämfört med din supervassa kart _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Vilket läckert fordon! Jag glömmer aldrig då vår klass på en sk friluftsdag (på dåvarande ASEA Industriskola runt -75-76, ja j-ar vad åren går! ) fick oss en uppvisning av en Superkart på en övningkörnbana här i V-ås...Vi grabbar stod med stora ögon när föraren drog iväg och bara mata i växlar bam-bam-bam.. ..han gjorde inget annat än växla tyckte man...otroligt häftigt,och sen avslutade han med att rita åttor alldeles framför oss...oj vad impade vi var..
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Tjenare Benjamin!
<40 på Falken är ju inte illa pinkat, holy shit!! Jag har kommit ned på 47.86 med min std250 Aprilia RS250 men den tänker jag inte lägga upp några bilder på här, det är ju ingen b*l... När går nästa tävling? |
||||||
Ahh, ja kanske i prestanda ja men du får åka din varje dag! Jag får åka mina 6 helger om året... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Fasen va grymt det måste vara att köra den!! Får man fråga vad det kostar cirkus att köra ex. SM med en sån bil? Måste ju vara billigare än tex. långlopp m.m.
Verkar hur kul som helst!! Det bästa måste ändå vara att den får plats i en minibuss? Helt otrolig!!!!!! _________________ Rachid Rachid |
||||||
Tjenare Torkel! Så du är också medlem här, undrar när nästa bekant dycker upp? Allt funkar bra med TrackTimer kan jag meddela, nu igger äntlige 10 års racing inlagt på burken ... Nästa race är STCC på Karlskoga 29/5 om jag inte hinner klart till SSK premiären på Kullen nu 24-25/4 väntar på en leverans från en seeeg fransost som lovat nästa vecka seda i Januari > . _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Säg bara till, vi har en tvåsitsig och det finns nog en annan som går att låna.. Radical är för dom äldre :-). Det finns två grundregler när man provkör en superkart som skiljer sig från den "normala" bilen. 1. Stel bakaxel = Ingen diff = Bromsa först, sväng sen. Annars bakåtresa i dungen. 2. Tvåtakt = full gas fram till bromspunkt, tvärnit, tagga ned genom låddan mkt sent! Ingen motorbroms! Då smälter kolvarna som ett alminiumlager på cyllarna eller så sticker vevlagrerna, Rotax gillar inte 13.500 varv utan smörjning... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
En racehelg med dubbla finaler går lös på 8-10.000:- med allt inklusive resa.. Om du satsar högt med nya däck till varje final. Ett språjlans Chassie 55-60.000 och en ny motor ungefär samma eller lite mer. Mendå vinner du rakt ur lådan utan ytterligare trimning. Jepp Cheva Van duger gott! Jag har till och med fått med mig allt i en Cheva Transporter ett par gånger... /Benjamin _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Vi har nog runt 100 000 inlägg på Rejsa som handlar om beräkning av fjäderkonstanter, dämparinställningar, bärarmsgeometrier osv. Skall vi skrota dessa tankar nu när det tydligen går så mycket fortare att åka ofjädrat?
Bromsade du förresten vid 50-skylten på Gelleråsen Vad är farten då? runt 230-240 km/h? Hur "långsamt" går det som minst i trösen efteråt? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Kolla jag har kört den. Och tro mig, det var den absolut mest otäcka upplevelsen i hela mitt liv.
|
||||||
Bara genom att se responsen på ditt inlägg så tror jag att du förstår vilken respekt det finns för prestanda på det här forumet. Undrar om du förstår hur avundsjuk man är på dig, åka land och rike runt, och vinna tävlingar i en högprestandabil _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Superkart PVP 2001 -2004 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 28 besök senaste veckan (36550 totalt) |