Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX - 06, Racerapport TrackAttack
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (29702 totalt)
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Hej!

Sista oktober 2013 signerade jag ägarbeviset på min absoluta drömbil - en vänsterstyrd MR-grå Evolution 9 MR. Planen inför sommaren 2014 är att bygga bilen enligt listan nedan och förbättra den redan, ganska bra, väghållningen som bilen har. När jag har fått till bra väghållning kan det bli mer effekt om jag känner mig själv.

På väg hem från Kalmar till Skellefteå:



_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Sedan fick jag hem bältesstag och NRG rattnav.





Någon vecka senare så kom min Sparco R345 ratt.



Efter mycket läsning kom jag fram till att HSD MonoPro verkar vara de bästa coiloverkitet man hittar för under 10tkr så ett par såna beställdes.



Även nya modellanpassade underreden och sparco sidofästen hittade hem. Jag kommer nog bara börja med att byta förarstolen, sen får vi se hur det blir senare.


RRS 6p-bälte, Sparco handskar och bältesplattor landade i brevlådan


Sedan fick vi tag på ett garage! Uppdatering kommer nog senare ikväll.

_________________
Albin Kihlgren
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Trevlig bil! Vad tänker du köra för stol(ar)? Går och funderar på att byta ut de tunga originalstolarna i min VI.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Donker skrev:
Trevlig bil! Vad tänker du köra för stol(ar)? Går och funderar på att byta ut de tunga originalstolarna i min VI.


Tack, ja jag är väldigt nöjd med bilen! Då jag är ganska lång (189cm, ~83kg) och har provsuttit lite olika stolar med resultat att bälteshålen vid nacken sitter för lågt på många stolar så kommer jag köpa stolen "RRS Futura" från rallyshop.se. FIA-godkända och relativt billiga.

--------------------

Jag och min polare fick tag på ett garage!


Rensade bilen på all ljudkabel som inte var original.
[/img]


Bytte även kåpan vid ratten till orginal. Tidigare satt det en med inbyggd mätarhållare och jag valde att byta till orginal eftersom jag ska ha mätarna i radio-panelen istället.


Sedan började jag även byta till mina dress up bolts i motorrummet.



Var i garaget och skruvade ihop bältesstaget, pillade på lite med inredningen




Jag var även i garaget igårkväll och monterade bältesstaget



Nu är tråden ikapp verkligheten. Så detta är gjort hitills.

_________________
Albin Kihlgren
Citera
sunken-nsr
södertälje
Här sen Sep 2013
Inlägg: 35



Ser bra ut! Ser fram emot fler bilder o bygget av bilen, lycka till thumbs up

_________________
Oscar Sundqvist

BMW M3 E46 ESS
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Snyggt!

Vad är det för håldelning på nrg-navet? Har en snapoff liggande och funderar på att byta ratt men har inte lyckats få fram några uppgifter på håldelningen.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Norden skrev:
Snyggt!

Vad är det för håldelning på nrg-navet? Har en snapoff liggande och funderar på att byta ratt men har inte lyckats få fram några uppgifter på håldelningen.


Tjena!

Det är O70mm alltså Sparco, momo osv:) sugen på att sälja din snap-off?

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



kihlgrendude skrev:
Norden skrev:
Snyggt!

Vad är det för håldelning på nrg-navet? Har en snapoff liggande och funderar på att byta ratt men har inte lyckats få fram några uppgifter på håldelningen.


Tjena!

Det är O70mm alltså Sparco, momo osv:) sugen på att sälja din snap-off?


Tackar! Jag har ratt som passar snapoffen, passar snapen bara på nrg-navet beställer jag likadant och monterar det i min IX :-)

Har nu måttat lite, hålmönstret till delen som sitter i ratten är 70mm och i delen som ska sitta mot navet är det 74mm.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Halloj!

Var i garaget igårkväll och när jag skulle byta stötdämparna så fick jag en mycket trevlig överraskning! Jag la märke till att krängningshämmaren bak var justerbar och det stod mycket riktigt "Flat Out" på den - så det är en whiteline krängningshämmare som sitter bak! Hade inget att mäta med så jag kunde inte mäta hur grov den var men det ska jag göra nästa gång jag är i garaget!

Bagaget innan:

Orginal bilstein fjäderben med tein sänkfjäder - höger bak

HSD MonoPro med 7kg fjäder - höger bak

Färdigmonterat, enkelt att ställa hårdhet från bagaget

HSD MonoPro med 7kg fjäder - vänster bak

Såhär hög är den just nu, ska testa och se hur det känns!

Rensat bagage så jag ska kunna ställa hårdhet utan att bråka med bagageinredning

Såhär ser det ut när den står på coilovers runtom:


Jag väntar nu på min RRS futura stol som kommer med rykande färsk 2014-markering och så fort jag får den så kommer det börja hända mycket grejer!

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Var i garaget igårikväll. Kom fram till att krängningshämmaren bak är en Whiteline "Flat Out" 24mm. Det är ju helt perfekt för det var ju en sådan jag hade tänkt skaffa eftersom jag trodde att det var orginalkrängare som satt på!

Pillade med diverse saker igår. Plockat ur förarstolen och monterat mitt nya underrede till RRS-stolen som jag borde få snart. Jag har även stoppat i baksätet och även bytt rattnav och ratt!

Klockan är mycket och jag orkar inte skriva så mycket mer så bilderna får tala för sig! (ursäkta mobilbilder med kass kvalitet men jag glömde kameran hemma idag!)

I med baksäte

Nya underreden och sidofästen till stolen

Dags att montera nya rattnavet och ratten






_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Har även fått hem mätarna nu! I början av veckan så får jag hem en Gruppe-S stereo-panel med hål för 3st 60mm mätare så bilder kommer även på den!




_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Då har den efterlängtade Gruppe-S panelen kommit! Ni andra som har monterat oljetemp och oljetryck, hur har ni fäst sensorerna och vad har ni använt för sensorer osv? Tips mottages:)!



_________________
Albin Kihlgren
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Monterade mina givare i blindpluggarna som finns vid oljefiltret, var lite meck att hitta adaptrar med rätt gänga, har för mig att jag fick gänga om insidan på adaptrarna till slut. Mina mätare är nån billighetsvariant från Hova, körde med tillhörande sensorer.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Dom är allt fina och snabba dom där rackarna!!!
Ska jag ge mig in i racebils-träsket någon mer gång så ligger en Evo 8-9 riktigt bra till från england

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Donker skrev:
Monterade mina givare i blindpluggarna som finns vid oljefiltret, var lite meck att hitta adaptrar med rätt gänga, har för mig att jag fick gänga om insidan på adaptrarna till slut. Mina mätare är nån billighetsvariant från Hova, körde med tillhörande sensorer.


Har kollat upp detta nu!=) Blindpluggarna har en gäng som är 3/8" BSPT och mina givare är 1/8" NPT. Finns faktiskt färdiga adaptrar till evos har jag sett! Ni får se lösningen här sen !

Erajk skrev:
Dom är allt fina och snabba dom där rackarna!!!
Ska jag ge mig in i racebils-träsket någon mer gång så ligger en Evo 8-9 riktigt bra till från england


Ja dom är ju förvånansvärt snabba faktiskt! Har haft en 4 och har just nu en 7 och en 9! Älskar bilarna:)

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Har också funderat på ett bältesstag i min eftersom jag inte vill förstöra inredningen. Det jag funderar på är om det går att ha sitt 3p bälte i samtidigt? Dels eftersom det antagligen är säkrare på gatan om bilen skulle rulla men också för att inte bälteslampan ska gnälla.

Sen är ju frågan om detta verkligen är så säkert egentligen. Krockar borde det ju vara bra, men vad händer om bilen rullar. Då hade man ju egentligen velat ha bur ifall man hade 4p bälte? Trycks taket in kan det ju vara bra att "ducka"

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Erajk skrev:
Har också funderat på ett bältesstag i min eftersom jag inte vill förstöra inredningen. Det jag funderar på är om det går att ha sitt 3p bälte i samtidigt? Dels eftersom det antagligen är säkrare på gatan om bilen skulle rulla men också för att inte bälteslampan ska gnälla.

Sen är ju frågan om detta verkligen är så säkert egentligen. Krockar borde det ju vara bra, men vad händer om bilen rullar. Då hade man ju egentligen velat ha bur ifall man hade 4p bälte? Trycks taket in kan det ju vara bra att "ducka"


Det går jättebra att ha 3p bälte samtidigt. Du har rätt att bur är att föredra om man ska ha "riktiga" bälten men bur är ju ALLTID att föredra. Men tills vidare kommer jag köra på denna lösning. Om du läser i min projekttråd på garaget (heter kihlgrendude där också) så har jag citerat "Gripenland" (som jobbar med bilsäkerhet) där han skriver om just "riktiga bälten" utan att ha bur!

----------------------------

Har fått hem lite smågrejer sista dagarna!

Klickfäste till baksätet samt bultar till fjäderbenen fram! Skönt med nytt och fräscht


Paket från GA med min + polarens hjälmar





Har även provmonterat Gruppe-s panelen och jag tror det kommer blir riktigt bra! Bilder på det kommer senare

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Spännande läsning
Finns riktigt fina stag till 350z jag ska läsa på lite mer om.

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Hallå!

Har några paket med godsaker som är påväg till mig. Bland annat fälgar, nya r-däck, RRS futura stol, snapoff stålomspunnen AMS-slang för oljetryck och en adapter till oljetemp.

Jag har blästrat plåten som sitter i huvscoopet och den ska lackas svart. Var i garaget idag en sväng och fixade med smått & gott. Tänkte att det kan vara kul med lite bilder även om det inte har hänt så mycket nytt. Så fort jag får stolen och adaptrarna så jag kan montera mätarna så kommer det börja hända mer!

Ny orginalbult + mutter (kul med nytt & fräscht, mindre kul att de tar över 200kr för bult+mutter) ;-)

Har monterat bältena i bältesstaget

Såhär sitter ratten just nu. En snapoff ska leta sig hit snart också.

Plockade ner fronten


Är även sugen på nya tryckrör hela vägen, nytt luftfilterkit och ett mini-batteri kit. Lutar just nu mot att det blir ett Injen coid air intake (+ svarta injen tryckrör) och ETS mini-batteri kit! Någon som testat dessa produkter?

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Fick hem åkafort-grejer idag! Nämligen Rota Torque fälgar och Dunlop Direzza 03G 235/45-17 däck! Jag har läst rätt mycket och de verkar vara en av de bästa R-däcken så jag hoppas jag blir nöjd med greppet i sommar!








_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142


Trådstartare
Idag har det trillat in en del efterlängtade grejer så ikväll och imorgon så blir det nog en del tid i garaget. Stolen, 6punktsbälte och snapoff ska monteras. Har även fått det som krävdes för att jag skulle kunna montera oljetryck/tempgivarna i oljefilterhuset. Fick även ett par nya Sparco handskar då de andra var en storlek för små.

RRS futura stol



Svart snapoff med sparco bultdelning

AMS stålomspunnen slang för oljetryck (3/8 BSPT till 1/8 NPT) samt en reducering med samma storlek för oljetemp.

Nya handskar!

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX - 06, Racerapport TrackAttack
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (29702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande