Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 touring -74 Projekt: "veteranbilen..." SÅLD.
6261 besök totalt
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Istället för grumla min andra racetråd så tänkte ja lägga in denna här istället, det kommer förhoppningsvis bli en blandning av kul gatbil o rolig enklare form av bankörning. o kanske lite körning i "veteranbilsklassen"...


Bilen i fråga, en BMW 2002 touring -74 står än så länge som ett projekt ute, men den skall påbörjas rostlagning o total genomgång av allt.
Motorn 2lit. M10 skall ur liksom 4vxl låda, ner kommer något med liiite mer effekt iaf, inget enorm men roligare blir det!

Funderar på nån form av breddare, Turbo eller nå liknande skulle va sjysst.
En bur ska nog i så småningom oxå, en enklare variant tänkte ja som säkert kommer spåra ur...

Bromsar kan man ju ta lite vad som passar, E21 323 passar direkt, men vore trevligt med kanske 280-300mm skivor fram...

Dämpare o chassie får komma framöver, första som gäller är att få karossen rostlagad, o klar att förstärka med bur o div svetsning.
Och ur med motorpaket o i med lite roligare saker!

Dagsläge:





_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Kul bygge!
Klart du ska åka med turbobreddare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83199&highlight=

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
lillebror skrev:
Kul bygge!
Klart du ska åka med turbobreddare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83199&highlight=

Mvh Peter


Ja eller hur, skulle väl passa fint



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123



Det här är en av snyggaste bilar nånsin,tycker jag! Även fast man höll på med japanska bilar hela tiden=)
Men nästa project för mig blir en gammal Bmw! Helst med v8 och singel turbo=)
Men skulle man ha en sån touring som är hyfsat original,så skulle jag stoppa i en m42/43 ellet var den nu heter,en 16V från e30/e36 318is=) Vore lagomt och utan krångel,tycker jag!
Tråden kommer att följas! Lycka till!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja lite så tycker ja med, himla fräck o snygg karossmodell! thumbs up

Denna blir ingen originalbil, men kommer bara använda BMW-delar för det.
Modernisera lite o göra den trevligare på väg, är väl tanken!

Ang. motorn så är en V8 med turbo rätt fräckt, och haft tanken, men tror det blir en lite annan väg för denna, lite mer udda, men bra med effekt ändå !!

Förövrigt är motorn o lådan som sitter i till salu: M10 2,0 med Dr Schrick kam (vet ej vilken än, men såg nästan ny ut) samt originalförgasare. 4vxl låda. Finns även ett 2" sportsystem helt nytt från grenrör o hela vägen bak, aldrig monterat ens.... Intresserad kan PM:a, o bjuda nått.






_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Så har jag fått in touringen i verkstan, dags o börja göra en insats!


Inredningen uttagen och asfaltsmattor borta, fram kom en del rost....


Bara resten kvar då

Fick med lite färdiga plåtar, bl.a dessa, bygger resten själv efter hand!


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123



Hehehe! Sånt här är det värsta som finns! Bara att ta fram rondellen och svetsen
Ingenting annat! När man väl blir av med all rost då kommer det trevliga stunder i garaget!
Lycka till!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Vadim skrev:
Hehehe! Sånt här är det värsta som finns! Bara att ta fram rondellen och svetsen
Ingenting annat! När man väl blir av med all rost då kommer det trevliga stunder i garaget!
Lycka till!

MVH//Vadim


Tack!
Ja, men det är rätt så enkelt ändå, speciellt när man har en bil helt tom utan massa skit som kan brinna upp...

Men du har helt rätt, när rosten är borta, då börjar det roliga!
Visste från början om all rost, så det är ingen överraskning precis, men gillade bilen i övrigt. Sånt man får räkna med på en bil som imorn natt fyller 40 år!!!!



Funderar bygga om pedalstället till hängande istället, hatar dessa stånende pedaler, dom viker liksom undan när man trycker på dom
Och samtidigt even ersätta rattstång till en E30 samt styrväxeln till en E21. har en servoväxel o en kort styrväxel liggande
.
Even blir det en helt annan framvagn oxå..... skulle ju bara bygga om liiiite var det ja......

Bakvagn blir nog original, kommer troligen har 4/100 runt om, har gått om fälgar isf.
Dock lätt ombyggd bakvagn med Diffen o även växellåda 323 E21, har redan liggande, får man fungerande hastighetsmätare, blir sbp nöjda oxå.

Frågan är om man klarar sig på trummor bak, jag tror på att det räcker på en så pass lätt bil med renoverade trummor bak, det svåra är att finna backar som har bättre bett.... hitta nya bättre beläggmaterial att limma på??? eller göra om till skivor bak?? hög bromsverkan bak är inte det mest önskvärda precis...

Fram blir det lite större skivor o ok, runt 280-300mm med bättre ok. flytande eller 4-kolvs? får kolla runt vad som kan funka. Finns ju mängder. brukar ju finnas gott om bra belägg oxå då!
Blir samtidigt bara 15" fälg så utrymmet är begränsat, men 280-300 med vanliga ok funkar ju smidigt.

Motorn skall byggas vidare på oxå, den blir smått rolig den med

Men först, köpa kapskivor, 2kvm plåt o 15kg svetstråd......
Sen börja med det roliga: Bur från Finess!


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



E21 Racing skrev:

Frågan är om man klarar sig på trummor bak, jag tror på att det räcker på en så pass lätt bil med renoverade trummor bak, det svåra är att finna backar som har bättre bett.... hitta nya bättre beläggmaterial att limma på??? eller göra om till skivor bak?? hög bromsverkan bak är inte det mest önskvärda precis...
Jag körde lite konbana och tog min licens i en E30 320i med M20B25, upplevde aldrig att trummorna där bak var något problem eller blev speciellt varma. De räcker nog. thumbs up

Kul bil, en 02 blir vem som helst glad av att se!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Davve skrev:
E21 Racing skrev:

Frågan är om man klarar sig på trummor bak, jag tror på att det räcker på en så pass lätt bil med renoverade trummor bak, det svåra är att finna backar som har bättre bett.... hitta nya bättre beläggmaterial att limma på??? eller göra om till skivor bak?? hög bromsverkan bak är inte det mest önskvärda precis...
Jag körde lite konbana och tog min licens i en E30 320i med M20B25, upplevde aldrig att trummorna där bak var något problem eller blev speciellt varma. De räcker nog. thumbs up

Kul bil, en 02 blir vem som helst glad av att se!



Jo, nog kommer det funka alltid, beror förstås hur den ska användas, men rejäla frambromsar o original bak, bara man uppnår bromsbalans så.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
tommyhjortasen
Ulricehamn
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Laga upp rosten, modifiera hjulupphägningen samt lite milt trim på motorn är vad jag skulle göra.

Förresten, visst ja, jag har en -73 touring enligt det receptet.

_________________
Tommy Mårtensson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Touringen är ju en riktig favorit. Ska bli kul att följa utvecklingen av denna. Seså jobba på nu

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Har kommit en bit med svetsning, hjulhus bak nästan klara, golvet till stora delar klart, osv, är hela bagagegolvet och förargolvet kvar bl.a (nya plåtar finns)
Byggt det kraftigare för att bätte klara en burmontering.


Tyvärr har ja för mycket ja vill o för lite plats/pengar + andra pers. skäl bakom....., så verkar luta åt att denna för ge vika, en stund eller för alltid.... kanske säljer eller ställer åt sidan ett slag. fast åt sidan brukar innebära oftast allt för länge.....hmm, trist läge...sälja nu? ja om nån ger nå vettigt så tror ja det.....



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Va f..
Du har ju precis kommit igång!
Men jag vet hur det kan vara/är med brist på tillgång till pengar. Mitt 02-bygge får nog också läggas på
längre sikt. Åtminstone i dagsläget.
Surt ändå när du bestämt dig och kommit igång...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Va f..
Du har ju precis kommit igång!
Men jag vet hur det kan vara/är med brist på tillgång till pengar. Mitt 02-bygge får nog också läggas på
längre sikt. Åtminstone i dagsläget.
Surt ändå när du bestämt dig och kommit igång...




Ja, det känns skit, det oxå... började väl utan att tänka mig för riktigt, men tror iaf det är bättre o inse i tid att det inte kommer gå bra, än att lägga massa tid o pengar o sen inse....
Har en anledning till att dra på mig för mycket tyvärr, av mkt personliga skäl, och har man tillräckligt mycket har man nått o fokusera tankar på istället...

Hur som, hade ja haft större garage, hade den hamnat i ett hörn tills vidare....
Känns fel o ställa ut en rostlagning i vinter o sen börja om......när nu det blir...


( har en BMW Cup bil som ja helst och först o främst av allt vill pressa till gränsen i sommar oxå )
Even återkommer denna 02:a senare eller så övergår det i att mitt tredje projekt för överta dennas plats.... det projektet innefattar en annan BMW....
och dom andra får invänta sin tid....

Ja måste även snickra ihop en ny bruksbil oxå, bilen står o väntar på en ny motor bl.a..... som att man inte har o göra....




Så, 2002 Touring -74 Till Salu !
....massor av delar finns, PMa om intresse finns. Trimmad M10 Dr schrick kam, sportsystem, massa nya delar, extra fram o bakvagn mm mm. Bilen har taklucka o varvräknare




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 touring -74 Projekt: "veteranbilen..." SÅLD.
6261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande