Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 535i-87 "Tänkt Clubsport" SÅLD
3 besök senaste veckan (9503 totalt)
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Hej!

Nu tänkte jag försöka mig på det här med "bygg/biltråd". Kommer vara ett relativt långsamt bygge då både tid och pengar är begränsat.

Tråden kommer fungera som en diskussion/fundering/minnes/hjälptråd för mig, kommer nog ha lite funderingar

Så till bilen, hade sneglat på annonsen både en och två gånger och läst tidigare byggtråd ett flertal gånger men inte kommit till skott att ringa på den. Men tillslut kunde jag inte hålla mig och kontaktade Per Lidbom som var ägaren till bilen.

Annonsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=A9W-4w61X1k

Efter ett par dagars mail/telekonversation fram och tillbaka bestämdes att jag skulle kunna kolla på bilen Fredag 29 Nov, då jag hade ett annat ärende i den riktningen.

Väl framme på rätt adress mötes jag av en mycket trevlig snubbe(Per), det bjöds på kaffe och lite småprat innan det var dags för att kika på bilen.

Batteri hinkades i och bilen vreds igång, mysigt ljud ur den lite masserade M30:in trots lite orolig tomgång(kall) samt avgasläck

Bilen rullades ut i det lilla dagsljus som var kvar och ett par var togs runt bilen, verkade helt ok i skicket, lite småsaker men inget större kunde hittas, sprucken vindruta, tankmätare ur funktion bla.
(tråkig rostskada vid ena huvgångjärnet samt buckla framskärm/dörr på men det hade diskuterats tidigare)

(Ursäkta de värdelösa bilderna)





Efter en stunds prisdiskussion/vad som fanns för grejer, gjorde vi affär och handpenning fördes över. (Provkörning gjordes ej pga. punka, ej fastskruvade delar, ej inställt chassi och detta var jag medveten om innan)

Jag begav mig hemåt, nu var det dags för att försöka planera hur jag skulle få hem bilen.

Pga. nytaget mc-kort ville jag inte chansa på att köra de 30mil enkel resa med otillåten fordonskombination(fegt?). En polare med BE kunde ställa upp som chaufför och tid för upphämtning bestämdes till Fredagkvällen 6 Dec. Lämplig dragbil samt släp lånades.

Detta sket sig ganska kraftigt pga snö och sjuklig blåst, såhär i efterhand är jag tacksam att vi inte beslutade att åka då vägen var avstäng på flertalet olika ställen i timtal.








Nya tag togs på Lördagsmorgonen och vi kom iväg vid ca 06:30 och väglaget var nu betydligt bättre. Ett gäng timmar senare anlände vi till platsen för upphämtning.

Bilen kördes/puttades fram för lastning och allt flöt på riktigt bra, efter lite fika samt överförning/skrivande av papper begav vi oss hemåt.

Min goda vän Rickard sköter lastandet briljant!






Resan hem flöt på utan incidenter, eftersom snön ställt till lite problem hade jag ej hunnit frigöra plats hemma i lilla garaget så bilen ställdes på min arbetsplats tillfälligt.





Då 3/4 däck inte höll luft(bilen skulle behövas flyttas lite in och ut) tänkte jag slänga på ett par andra hjul.

Vad jag inte hade tänkt på var de låsbara kåporna på Alpinafälgarna

Projekt nyckelletning inleddes, meddelande skickades till Per och han var ganska övertygad om att nyckeln skulle finnas i bilen. Letade som en galning, delar av inredning lyftes ur, men ingen nyckel hittades.




Bara att avvakta och hoppas att den skulle hittas, ville om möjligheten fanns slippa borra ur låsen(1000-1200:- för en ny sats).

Här kommer lite random bilder på första snabbtitt:

Vad fan är det jag köpt



Konstig dragning av givarkabel på bilden ovan? Japp



Läcker kylarvätska, hoppas på torrsprucken slang.



Alpinafälgarna behöver en översyn.



Vindrutan skall bytas.



Bild på rostskadan, verkar som framskärmen är upphängd i solstrålar så här får nog limpistolen jobba lite



Lite kablar som skall snyggas till





Eftersom snön ställde till det så fick bilen stå på arbetsplatsen fram till Fredagen 13 Dec. Först då gavs äntligen tillfälle för att flytta finbilen till vinterförvaring på annan ort.





Och e28:an kunde flytta in i garaget hemma.

Då nyckeln till fälgarna ej var hittad blev första åtgärden att borra ut låsen, gick smidigt med sved lite thumbs up




Mitt mål med bilen är att bygga en bil i "Clubsport tema", "trackday bil", "glassätarbil". Vill att den ska se originallik ut utvändigt men lite trevligare sväng/banegenskaper.

Prio blir att få bilen besiktigad under nästa år, tror senaste besiktning var 2005.

Bilen pallades upp för lite noggrannare granskning. Höll samtliga tummar och tår för att det skulle se vettigt ut.

Hade vid nyckelletningen märkt att gaspedalen satt löst i nederkant och detta betyder nog rost så mattan ska ur, men detta får vänta.

Började istället nedmontering bakifrån:



Reservhjulsbaljan skall svetsas igen.



Lite smidiga "rostlagningar" hittades.



Avgas lyftes ner(får täta det lite)








Bromsok bak behöver en översyn och annan leverantör av belägg(Biltema)




Bromssköldar, bussningar bärarmar samt hjullager behöver bytas.



Fjäderben bak sopslut, rostiga och har nog läckt ett bra tag.












Lite oroväckande buckla i tanken( blev lite yr i bollen av att demontera bakvagn så misstänker att den läcker)




Verkar dessvärre som att det får blir ett tankbyte












Tror jag hittade varför tankmätaren inte fungerade, dålig ledningsförmåga genom ett buntband

Sitter det inte en förpump i tanken på dessa? Denna kan inte ha varit inkopplad heller, behövs kanske inte?



Nästan allt rensat fram till växellåda.




Tyckte det var konstigt att det inte var påpenslat upp i fjädertornen.







Verkar som färg fäster dåligt på rost




Detta blev jag oerhört besviken på

När man kan trycka tummen rakt igenom.






Speedparts och andra godbitar kommer nog få vänta ett bra tag tills jag lyckats få ordning på grunderna. Trodde faktiskt inte mitt första inköp till bilen skulle bli rostskyddsprimer, sliptrissor, bläster osv.







Eller nu ljög jag nya nyckelämnen(fick bara med en nyckel) samt främre sandplåt är beställda.


Nu får det vara nog som första inlägg, lite långt kanske Skall vidare hålla mina inlägg lite kortare.

_________________
Stefan Rydén
Citera
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Idag var tanken att beställa hem lite grejer för uppfräschning av bakvagnen samt lite servicegrejer till bromsoken. Fastnade lite vid bakbromsarna, sitter solida skivor(original 535 misstänker jag).

Men visade sig sitta ett ok för solid skiva(535?) samt ett ok för ventilerad skiva(e34 540?)





Någon som är duktig på bromsar och kan tipsa lite om vilken väg som är bäst/vettigast att gå:

Kan det vara värt att byta skivor till ventilerade samt byta ut det ena oket till ett för ventilerade skivor?

Tips på vettiga bromsbelägg mottages gärna

Skall vara något som matchar frambromsarna, sitter 4kolvsok med 324/30mm skivor fram. Skall även sitta Pagid rs19 belägg samt 25mm huvudcylinder enligt uppgift.



_________________
Stefan Rydén
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Så denna hamnade hos dig! Grattis till köpet! Jag var riktigt sugen men kom aldrig iväg för att titta på den.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Tack Abbe! Kommer nog bli en trevlig bil efter att den fått lite kärlek

_________________
Stefan Rydén
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Stefan1985 skrev:
Tack Abbe! Kommer nog bli en trevlig bil efter att den fått lite kärlek



Det tror jag absolut att det blir, ska bli roligt att följa utvecklingen! Jag ska eventuellt byta min 323ti mot en M535 e28 framöver.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Abbe o skrev:
Stefan1985 skrev:
Tack Abbe! Kommer nog bli en trevlig bil efter att den fått lite kärlek



Det tror jag absolut att det blir, ska bli roligt att följa utvecklingen! Jag ska eventuellt byta min 323ti mot en M535 e28 framöver.


Tycker jag låter som ett klokt beslut trots att compacterna har sin charm!

_________________
Stefan Rydén
Citera
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Inte mycket har hänt! Motivationen är ganska låg för tillfället.

Trillat in lite smågrejer

Nyckelämnen,kanske inte det roligaste





Ny frontplåt, läggs i "bra att ha hyllan" (seriös paketering från Tyskland thumbs down )




Verkar ha klarat sig ganska bra, lite riktning får det bli





Bromsarna bak var ju ingen höjdare, så chansade och budade hem ett par dyra "nyrenoverade" ok. Ska bara få säljaren att få "tummen ur" å skicka betalningsuppgifter










Fick motvilligt sälja bäste isbilen då jag ganska snart insåg att e28:an kommer att sluka betydligt mer pengar än jag hade hoppats på

Såldes billigt till en kompis, hoppas och tror han kommer att få sjukt kul i den

Hoppas på att pengarna räcker till att få ordning på bakdelen(bromsar, fjäderben, bussningar osv.)








I övrigt så har jag börjat lite smått med blästring av bakvagn, kommer uppdatering när jag kommit lite längre thumbs up


Har även börjat jakten på en kofångare fram, dörrsidor bak(mörka) samt nackstöd bak för mörka m535 inredningen(ja jag vet, inte mycket race med nackstöd å skit men det är ju lätt att skruva ur)

Söker även lite andra prylar så är det någon som vet någon som sitter på mycket e28 prylar så får ni gärna hojta till thumbs up

_________________
Stefan Rydén
Citera
Stefan1985
Karlsborg
Här sen Nov 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Idag tog jag mod till mig med hjälp av ett par öl och gick ut för att kroka av sandplåt samt framskärmar







Högersidan verkar ganska bra.


Vänstersidan är betydligt sämre, här är inte ens försök till rostlagning gjord.









_________________
Stefan Rydén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 535i-87 "Tänkt Clubsport" SÅLD
3 besök senaste veckan (9503 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande