Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1.8 1994
3 besök senaste veckan (1811 totalt)
hyperkub
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej!

Anders heter jag, kommer från Göteborg och jobbar på Volvo PV som formbestämmare. Jag är egentligen en SAAB-kille men kom över en MX-5 billigt och insåg vilken grym bil det var. Så nu är planen att reparera över vintern och försöka komma ut på lite trackdays i vår. I slutändan tror jag målet är att slänga på en liten snigel på grenröret och ett stabilt chassi.
Jag kör även en Yamaha R1 som pendlar-maskin, så bilen känns i sammanhanget lite trött

Såhär ser hon ut nu, skitig och lite småsliten men ack så rolig. Finns rost i tröskel främst på vänstersidan samt lite på höger, men resten av bilen är rostfri. Om någon har tips på en bra Miata-rostlagare i södra Sverige så vore jag tacksam.



Egentligen det enda jag har gjort förutom att sladda runt i kvarteret är att byta slav- och huvudcylinder till kopplingen, vilket verkar vara förbrukningsvara på dem här bilarna.



Först av allt nu i vinter skall jag nu laga den rost som finns i trösklar.
Nästa plan är att sälja av OZ superleggera-fälgarna (nästan nya, om någon är intresserad) som sitter på och köpa något annat, samt nytt chassi och lite andra godsaker.

Så, förslag på viktiga saker som alla nyblivna MX-5-ägare borde göra? Är Roadsport tillräckligt roligt för att lägga pengar på, eller ska jag bygga rolig busbil för gata? Hit me!

MVH

_________________
Anders Magnusson
---------------------
SAAB 900 Aero '84
---------------------
Behöver du hjälp med CAD/Konstruktion/3D-print? Hojta!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Grattis till ett riktigt bra bilköp!

Ett 4-stegsprogram från en tidigare Miata-ägare:
Steg 1: Gå med i MX5racingclub.se (om du inte redan gjort det?)
Steg 2: Läs på de byggtrådar som finns på det forumet. Det finns ett par lite äldre och längre trådar med mycket info i. Det finns massor av kunskap om hur man får dessa bilar att gå fort och hålla länge på det forumet. De allra flesta frågorna från nya ägare är redan besvarat 100ggr, så sök och läs på lite innan du postar dina frågor.
Steg 3: Roadsport C med Miatagänget är otroligt roligt. Låt bli att öppna motorn eller trimma utanför Roadsports reglemente. Bygg bilen direkt så den passar i Roadsport C, så slipper du bygga om saker senare. Du KOMMER att hamna där tillslut!
Steg 4: Ha superkul med en otroligt rolig, slitstark, lättmekad och riktigt snabb liten bil. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1.8 1994
3 besök senaste veckan (1811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande