Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 16V 1991 | 4723 besök totalt |
Tjennare
Dags för en tråd om min Clio 16V så även den blir officiel busbil Tror kanske inte jag behöver närmare presentation, Kika på min andra tråd så märks det vem jag är Annars kan ni alltid kolla på www.jimmypetterssonracing.n.nu om ni fortfarande är nyfikna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Utgångsobjekt: Renault Clio 16V 1991 Avställd sedan 2008 Motorfel (3st ventiltryckare) Bula i huven spruken skärm vänster fram trasiga strålkastare Elhissar Taklucka Massa extra mätare Riktigt skitig och oanvänd 19000 Mil Önskelista: Clio Cup box Bur Mindre inredning Gjort: Bytt tryckarna Nya bromsar runt om inkl hjullager bak bytt skärmen fixat strålkastare ny kamrem ACM fälgar med slut Euromaster gummi Fixat vinterdäck o fälg (Lånat) Hårdare fjädrar fram Kvar att göra: Batteri kåpor vid kamrem 2 st bränsleslangar 2 fästen luftfilter fylla olja nya stift Allt finns utom batteri men har eventuellt ett om det passar.... Och hel sanering av inredning och resterande bil Lite bilder vill ni väl se oxå? [URL=http://s1149.photobucket.com/user/R5race/media/IMG_0704.jpg.html] [/URL] Många bilder blev det så jag bjuder på ett par till Extra motor.... ....Med vatten i.... Kan inte låta bli denna bild heller Rätt glad att jag bara blev 3a _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Nu har jag kommit så pass långt att igår kväll försökte vi få igång den men gick det? nej
Ström finns, gnista finns men inget bränsle... trots 12 liter ny fräsh 98 oktan (oktober) Lokalisera felet.... Antingen ett relä som inte är med på noterna eller bränslepumpen.... Bränslepump verkar det finnas 2 av... på denna bil iallafall... Men ger inte upp.... Den ska fungera men jag vill inte köpa ny pump den var ju dyrare än 4 däck till racebilen.... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Var förbi rejmes och kollade på pump... 4500:- njaaaeee så fick tag på en för 998:- istället
relät var helt och pumpen klickade tungt men vägrade surra igång så fick bli en ny... Nästa problem infann sig när pappa skulle ta loss en slang från något som kan vara en liten pump från lilla till stora tanken... Nippeln gick av och den är bara att kasta... Vi ska prova att plugga den, byta pump och se om den startar så fort jag får pumpen Hoppas kunna besikta den på torsdag eller fredag för första gången på 8 år eller så... senaste godkänd 2006... Det rör på sig och snart får jag äntligen börja med min riktiga bil _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Nu har det som jag inte ville råka ut för....
Under provkörningen igår så vart det väldigt trasigt.... Varmkörde bilen och jag tyckte att ljudet (stenkross) blev bättre så jag hängde på huv och fixade det sista... Backade ut ifrån garaget och bilen tjuvstannade hela tiden men jag trodde det hade med tomgången att göra och lite bränsle då jag monterade bort förpumpen från lilla till stora tanken... hällde i lite mer bränsle (12Liter) och kom ut åp grusvägen och hann kanske 70 meter innan det sa rejält klånk och allt stannade till och med bilen.... fick putta hem bilen igen och jag skulle iväg så pappa utförde komp prov och visade att den var komplös på en cylinder... Så nu står den och skäms igen i en snöhög... Kommer aldrig bli av med den heller antar jag och eftersom jag lagt allt som allt 20K på den så får den stå tills jag har råd med en F7R motor att stoppa i istället.... Jag börjar faktiskt överväga mitt val av entusiastbilar då alla bilar jag har (renaulter) är trasiga med jobbiga fel.... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
2,0 eller 1,8?
Om jag ändå måste ha ur motorn så stoppar jag i 2,0 direkt... Måste man byta box oxå eller funkar 1,8ans? _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Hoppar nog isåfall, om man ändå ska lyfta ur så är de lika bra att ta 2,0 direkt enligt mig för att slippa jobbet igen...
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Skulle vart ballt men eftersom jag redan har 10 Renaulter här hemma så sa pappa att nu fick jag inte köpa fler + att jag måste nu börja spara ihop pengar till sommaren....
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Det är inte "bara lyfta i" en 2,0 bara så du vet ... Finns en del elektronik att tänka på... Tex startspärr och att du måste ha exakt samma box till samma bil som du tar motorn ifrån eftersom den är ihop gift med startspärren.... Synd att det sket sig! Någon lyftare som sa upp sig antar jag??
|
jo jag vet men köper komplett bil att ta delar ifrå isåfall...
Nej lyftarna är det nog inte utan mer troligt att det är: Vevlager Vevstake Kolvbult Krokigventil Hål i en kolv Pga att den är komplös på en cylinder... Ligger ute på blocket nu oxå som GDS/reservdelsbil och lär ju aldrig få igen dom 20 jag lagt på en allt som allt... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
tryckarna skall pressas tomma på all olja innan montering,sen är det att rusa motorn i ett tag på ganska högt varv så dom pumpar upp sig, komplös motor kan bara betyda ventil fel eller kolv.
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
Jag vet, jag har monterat tryckare i andra motorer utan missöden och dom tystnade men blev lite osäker med denna då det inte vart nån större skillnad...
nåt är trasigt iallafall och köper ingen den så får den stå tills jag är färdig med några 5or.... http://www.blocket.se/orebro/Renault _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 16V 1991 | 4723 besök totalt |