Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V 1991
4723 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Tjennare

Dags för en tråd om min Clio 16V så även den blir officiel busbil
Tror kanske inte jag behöver närmare presentation, Kika på min andra tråd så märks det vem jag är
Annars kan ni alltid kolla på www.jimmypetterssonracing.n.nu om ni fortfarande är nyfikna
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87203&sid=1047fe4593c6fadc4 . . . .

Utgångsobjekt:
Renault Clio 16V 1991
Avställd sedan 2008
Motorfel (3st ventiltryckare)
Bula i huven
spruken skärm vänster fram
trasiga strålkastare
Elhissar
Taklucka
Massa extra mätare
Riktigt skitig och oanvänd
19000 Mil

Önskelista:
Clio Cup box
Bur
Mindre inredning

Gjort:
Bytt tryckarna
Nya bromsar runt om inkl hjullager bak
bytt skärmen
fixat strålkastare
ny kamrem
ACM fälgar med slut Euromaster gummi
Fixat vinterdäck o fälg (Lånat)
Hårdare fjädrar fram

Kvar att göra:
Batteri
kåpor vid kamrem
2 st bränsleslangar
2 fästen
luftfilter
fylla olja
nya stift

Allt finns utom batteri men har eventuellt ett om det passar....

Och hel sanering av inredning och resterande bil

Lite bilder vill ni väl se oxå?













[URL=http://s1149.photobucket.com/user/R5race/media/IMG_0704.jpg.html]
[/URL]






Många bilder blev det så jag bjuder på ett par till

Extra motor....

....Med vatten i....


Kan inte låta bli denna bild heller

Rätt glad att jag bara blev 3a

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Nu har jag kommit så pass långt att igår kväll försökte vi få igång den men gick det? nej

Ström finns, gnista finns men inget bränsle... trots 12 liter ny fräsh 98 oktan (oktober)

Lokalisera felet.... Antingen ett relä som inte är med på noterna eller bränslepumpen....

Bränslepump verkar det finnas 2 av... på denna bil iallafall...

Men ger inte upp.... Den ska fungera men jag vill inte köpa ny pump den var ju dyrare än 4 däck till racebilen....


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Var förbi rejmes och kollade på pump... 4500:- njaaaeee så fick tag på en för 998:- istället

relät var helt och pumpen klickade tungt men vägrade surra igång så fick bli en ny...

Nästa problem infann sig när pappa skulle ta loss en slang från något som kan vara en liten pump från lilla till stora tanken... Nippeln gick av och den är bara att kasta... Vi ska prova att plugga den, byta pump och se om den startar så fort jag får pumpen

Hoppas kunna besikta den på torsdag eller fredag för första gången på 8 år eller så... senaste godkänd 2006...

Det rör på sig och snart får jag äntligen börja med min riktiga bil

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Lite ventil problem!

Tips mottages...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91446

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Nu har det som jag inte ville råka ut för....

Under provkörningen igår så vart det väldigt trasigt....

Varmkörde bilen och jag tyckte att ljudet (stenkross) blev bättre så jag hängde på huv och fixade det sista... Backade ut ifrån garaget och bilen tjuvstannade hela tiden men jag trodde det hade med tomgången att göra och lite bränsle då jag monterade bort förpumpen från lilla till stora tanken... hällde i lite mer bränsle (12Liter) och kom ut åp grusvägen och hann kanske 70 meter innan det sa rejält klånk och allt stannade till och med bilen.... fick putta hem bilen igen och jag skulle iväg så pappa utförde komp prov och visade att den var komplös på en cylinder...

Så nu står den och skäms igen i en snöhög...

Kommer aldrig bli av med den heller antar jag och eftersom jag lagt allt som allt 20K på den så får den stå tills jag har råd med en F7R motor att stoppa i istället....

Jag börjar faktiskt överväga mitt val av entusiastbilar då alla bilar jag har (renaulter) är trasiga med jobbiga fel....

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Maxi Dauphine
Torsås
Här sen Okt 2013
Inlägg: 52



Köpa min den skajag ju byta mot en RS 182

_________________
Herman Pit
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
2,0 eller 1,8?

Om jag ändå måste ha ur motorn så stoppar jag i 2,0 direkt... Måste man byta box oxå eller funkar 1,8ans?

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Maxi Dauphine
Torsås
Här sen Okt 2013
Inlägg: 52



1,8 komplett med box.

_________________
Herman Pit
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Hoppar nog isåfall, om man ändå ska lyfta ur så är de lika bra att ta 2,0 direkt enligt mig för att slippa jobbet igen...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Maxi Dauphine
Torsås
Här sen Okt 2013
Inlägg: 52



1,8 om du måste byta box vet jag inte.
Köp min GTT, fundera på sälja den.
Är i nyskick och rätt färg med.

_________________
Herman Pit
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Skulle vart ballt men eftersom jag redan har 10 Renaulter här hemma så sa pappa att nu fick jag inte köpa fler + att jag måste nu börja spara ihop pengar till sommaren....

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Linus Ekblom
Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009
Inlägg: 48



Det är inte "bara lyfta i" en 2,0 bara så du vet ... Finns en del elektronik att tänka på... Tex startspärr och att du måste ha exakt samma box till samma bil som du tar motorn ifrån eftersom den är ihop gift med startspärren.... Synd att det sket sig! Någon lyftare som sa upp sig antar jag??
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
jo jag vet men köper komplett bil att ta delar ifrå isåfall...

Nej lyftarna är det nog inte utan mer troligt att det är:
Vevlager
Vevstake
Kolvbult
Krokigventil
Hål i en kolv

Pga att den är komplös på en cylinder...

Ligger ute på blocket nu oxå som GDS/reservdelsbil och lär ju aldrig få igen dom 20 jag lagt på en allt som allt...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



tryckarna skall pressas tomma på all olja innan montering,sen är det att rusa motorn i ett tag på ganska högt varv så dom pumpar upp sig, komplös motor kan bara betyda ventil fel eller kolv.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Jag vet, jag har monterat tryckare i andra motorer utan missöden och dom tystnade men blev lite osäker med denna då det inte vart nån större skillnad...

nåt är trasigt iallafall och köper ingen den så får den stå tills jag är färdig med några 5or....

http://www.blocket.se/orebro/Renault_Clio_16V_51071284.htm?ca=8&w= . . . .

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V 1991
4723 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande