Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i (M50B25) - 88, banpepprad originalbil. | 1 besök senaste veckan (9074 totalt) |
God afton!
Här kommer min tråd om min lilla E30, det är alltså en BMW E30 318i, eller rättare sagt det var det.. Från början var den rätt taskig, nedfall över hela bilen och asfalt längs hela sidorna. Men efter att polerat ett tag så blev det okej, det är som sagt ingen utställningsbil och putsa är tråkigt. Började med att skicka ut den gamla slitna tyginredningen och hinkade i en beige skinninredning istället, klar skillnad och lite roligare. Fick också tag i en uppsättning BBS RZ 378 fälgar som parades ihop med Kumhodäck. Körde sedan hela sommaren 2013 med bara sänkta fjädrar vilket dödade stötdämparna och fick nedslag på besiktningen. På listan! - Motorbyte, M42b18 alt M52b28. - Bakvagnsbyte. - Tanken är att behålla inredningen, originalstereon, även Momo ratten i trä, vi se hur länge det fungerar.. Lite bilder.. Fick sedan tag i ett par grövre fjäderben (51mm) med Bilstein dämpare och med tillhörande skivor och belägg. Dem skruvades isär och renoverades. Naturligtvis sattes det dit Bilstein dämpare bak också. Golvmattan revs ur tillsammans med instrumentpanelen för att svetsa lite rost i torpedväggen. Nya länkarmar inhandlades. Imorgon blir det besiktning, fler bilder kommer! |
||||
|
||||
Tusen tack! Tanken är att inte försöka ändra något på utsidan, utan lägga all krut på insidan med en lite småvässad M42a . Verkar dock svårt o få tag i en.. |
||||
Bra tips, tack! Det går ju fort o hinka ur originalstolen när man ska åka bana. En skalstol med färdigt underrede för byte ska nog skaffas, hehe. |
||||
Var som sagt besiktning idag, som tur väl gick det bra. En liten klapp på axeln fick jag också för skicket på bilen, kändes naturligtvis bra!
Nybesiktigad och nöjd! Nu strax är det dags att riva bakvagnen. Nya bussningar och en krängningshämmare med nya stabstag ska dit, då det tydligen inte sitter någon på denna.. Bakaxeln (diffen) låter jag nog va för tillfället om jag inte kommer över någon vettig för en schysst peng. Tanken var att byta till skivor bak, men det verkar vara lättare sagt än gjort o få tag i det, så jag avvaktar eventuellt lite. Om någon har en M42b18 (318is) motor till en vettig peng över så är jag intresserad. EDIT: Har kanske en lite dum fråga här.. Men för en nybörjare så. Bilen har inte servostyrning. Vad anser ni? Är det en positiv eller negativ sak i bankörning? Jag har inga problem att köra den som den är nu, gillar det faktiskt. |
||||
_________________ Sonny Långström 325i -89 635 CSi -86 |
||||
Nu har det allt hänt lite mer här..
Passade på att fixa till lite bultar och detaljer nu när bakvagnen är nere. Är ju trots allt roligare att skruva dit fräscha saker istället. Ha det bra! Mvh |
||||
Jag säljer en lamelldiff om du är sugen på en sådan..ska köra svetsdiff nästa år så behöver den inte längre. lite info:
188mm 3.73 rostfritt hus vitmålad kåpa med uttag för difftemp ligger 0.3mm shims i Om du är intresserad finns även hydralkopplingar, slangar, elpump, kyl osv för att ha koll på värmen /Henrik _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||||
Helt klart intressant! Vart finns den och vad har du tänkt dig för den? Med vänliga hälsningar Victor |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i (M50B25) - 88, banpepprad originalbil. | 1 besök senaste veckan (9074 totalt) |