Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i (M50B25) - 88, banpepprad originalbil.
1 besök senaste veckan (9074 totalt)
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
God afton!

Här kommer min tråd om min lilla E30, det är alltså en BMW E30 318i, eller rättare sagt det var det..

Från början var den rätt taskig, nedfall över hela bilen och asfalt längs hela sidorna. Men efter att polerat ett tag så blev det okej, det är som sagt ingen utställningsbil och putsa är tråkigt.
Började med att skicka ut den gamla slitna tyginredningen och hinkade i en beige skinninredning istället, klar skillnad och lite roligare.
Fick också tag i en uppsättning BBS RZ 378 fälgar som parades ihop med Kumhodäck.
Körde sedan hela sommaren 2013 med bara sänkta fjädrar vilket dödade stötdämparna och fick nedslag på besiktningen.

På listan!
- Motorbyte, M42b18 alt M52b28.
- Bakvagnsbyte.
- Tanken är att behålla inredningen, originalstereon, även Momo ratten i trä, vi se hur länge det fungerar..


Lite bilder..















Fick sedan tag i ett par grövre fjäderben (51mm) med Bilstein dämpare och med tillhörande skivor och belägg. Dem skruvades isär och renoverades.

Naturligtvis sattes det dit Bilstein dämpare bak också.




Golvmattan revs ur tillsammans med instrumentpanelen för att svetsa lite rost i torpedväggen.





Nya länkarmar inhandlades.



Imorgon blir det besiktning, fler bilder kommer!
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



SL skrev:
Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.
Håller med, kul att se! Ett tips är att skaffa någon skalstol, de där skinnstolarna kommer få dig att åka kana inne i bilen på bana.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
SL skrev:
Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.


Tusen tack! Tanken är att inte försöka ändra något på utsidan, utan lägga all krut på insidan med en lite småvässad M42a . Verkar dock svårt o få tag i en..
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Davve skrev:
SL skrev:
Fint jobb nerlagt där, gillar verkligen att originallooken bibehållits thumbs up
Blir intressant att följa fortsättningen.
Håller med, kul att se! Ett tips är att skaffa någon skalstol, de där skinnstolarna kommer få dig att åka kana inne i bilen på bana.


Bra tips, tack! Det går ju fort o hinka ur originalstolen när man ska åka bana. En skalstol med färdigt underrede för byte ska nog skaffas, hehe.
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Var som sagt besiktning idag, som tur väl gick det bra. En liten klapp på axeln fick jag också för skicket på bilen, kändes naturligtvis bra!



Nybesiktigad och nöjd!

Nu strax är det dags att riva bakvagnen. Nya bussningar och en krängningshämmare med nya stabstag ska dit, då det tydligen inte sitter någon på denna.. Bakaxeln (diffen) låter jag nog va för tillfället om jag inte kommer över någon vettig för en schysst peng.
Tanken var att byta till skivor bak, men det verkar vara lättare sagt än gjort o få tag i det, så jag avvaktar eventuellt lite.


Om någon har en M42b18 (318is) motor till en vettig peng över så är jag intresserad.

EDIT: Har kanske en lite dum fråga här.. Men för en nybörjare så.
Bilen har inte servostyrning. Vad anser ni? Är det en positiv eller negativ sak i bankörning? Jag har inga problem att köra den som den är nu, gillar det faktiskt.
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Då var det dags igen!
Bakvagnen åkte ned idag, lite bilder på hur det ser ut innan renovering..



Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Tjena!

Fin bil! Jag har ev bärarmar ifrån 325 liggandes om du är sugen?

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
mauritz skrev:
Tjena!

Fin bil! Jag har ev bärarmar ifrån 325 liggandes om du är sugen?


Tusen tack!
Oh tusan, inkl skivor, ok osv? Vad vill du ha?

Mvh
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Ska kolla över mitt lager; Återkommer!

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62




_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
SL skrev:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_318_is_bakvagn_50841147.htm?ca=22&w=3

Haha, såg den precis, tack! Synd den är 60-65 mil härifrån bara, men kan va värt o slänga iväg ett mail ändå .
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Nu har det allt hänt lite mer här..






Passade på att fixa till lite bultar och detaljer nu när bakvagnen är nere. Är ju trots allt roligare att skruva dit fräscha saker istället.





Ha det bra!

Mvh
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
mauritz skrev:
Ska kolla över mitt lager; Återkommer!


Hittat något roligt i lagret?
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



Jag säljer en lamelldiff om du är sugen på en sådan..ska köra svetsdiff nästa år så behöver den inte längre. lite info:

188mm
3.73
rostfritt hus
vitmålad kåpa med uttag för difftemp
ligger 0.3mm shims i

Om du är intresserad finns även hydralkopplingar, slangar, elpump, kyl osv för att ha koll på värmen

/Henrik

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Åkeson skrev:
Jag säljer en lamelldiff om du är sugen på en sådan..ska köra svetsdiff nästa år så behöver den inte längre. lite info:

188mm
3.73
rostfritt hus
vitmålad kåpa med uttag för difftemp
ligger 0.3mm shims i

Om du är intresserad finns även hydralkopplingar, slangar, elpump, kyl osv för att ha koll på värmen

/Henrik


Helt klart intressant!
Vart finns den och vad har du tänkt dig för den?

Med vänliga hälsningar Victor
Citera
Wiic

Här sen Sep 2009
Inlägg: 29


Trådstartare
Oj, var ett tag sen jag uppdaterade här. Det har hänt en del med bilen, jag låter bilderna tala för sig själva.







Halvklart..


Bilen har idag rullat ca 350 mil sedan renovering och fungerat otroligt bra. Nya planer i vinter!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i (M50B25) - 88, banpepprad originalbil.
1 besök senaste veckan (9074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande