Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1991 ban/busbil
1 besök senaste veckan (1720 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jahapp efter att spanat på detta forum i några år är det väll dags att lägga upp mitt lite blygsamma projekt i jämförelse med många andra. Vi börjar med lite historia.

Hade en Escort Cosworth tidigare som jag rasade motorn på och påbörjade ett monster bygge av den. När den närmade sig slutet så blev jag av med jobbet på grund av krisen 2009 och då fick den bara stå för jag började plugga och motivationen försvann helt. Bytte då till mig en fungernade, ja det finns sådana, Sierra cosworth i bra skick för att bara kunna sälja och få igen pengarna escorten var skyldig mig. Tyvärr så har dessa bilar förlorat sin popularitet och börjar bli gamla så man får inga pengar för dem så jag beslutade mig för att behålla den helt enkelt.

Första tanken blev att jag skulle bygga en Timeattack värsting av den med sedan insåg jag att jag inte kommer köra nog mycket för det ska vara värt det och med min extremt låga erfarenhet av bankörning så har jag nog minst lika kul men en relativt "normal" bil. Denna gången vill jag köra bilen och inte bara kosta på den massor när den står i ett garage. Visst är det kul att köpa nya saker men när man aldrig får prova dem så lessnar man. Så denna gången blir det lite vässat överallt men inget monster alls utan mer något hållbart som jag kan ha kul med.

Bilens nuvarande spec

Motor
Större garrett T3 turbo från SLT, större kompresor, 360lagrad, flowpreppad.
2.5" Supersprint hela vägen med 2 fullflödesdämpare.
330kit - Ljusblå volvo spridare, GGR chip, -31 wastgateklocka

Chassi
Röda konidämpare runt om, ställbara fram.
Sänkningsfjädrar ca 35mm.
Fjäderbenstag fram och bak.

Fälgar/däck och bromsar
17" Ace Dino fälgar med 215/40-17 chingtjång däck.
Stålomspunna bromsslangar fram+bak.
Större bromsskivor bak (okänt vad än så länge)


Planerna för framtiden är följande.
*Renovera toppen, diverse bultar där gängorna börjat vandra som behöver stålgäng och byta ventiltätningar och styrningar, slipa in ventiler osv.
*Köpa nytt plenum till insuget för att förbättra fördelningen av luften och inte smälta 3:ans kolv igen.
*Byta motor, växelåd och difffästen till nyare och lite styvare saker men inga hockey puckar.
*Mappaom bilen till ungifär samma effekt men bättre körbarhet.
*Montera Oljekylare
*R-däck till 17" fälgarna.
*Nya bromsar fram.
*Byta alla bussningar till powerfelx, nu är det bara vissa som är bytta.
*Coilovers av något slag, efterforskning krävs här vad som är prisvärt.
*Riktiga stolar
*Byte av styrsystem
*Byte av avgassystem
*Byte av turbo

De första 5 punkterna hade jag tänkt göra till sommaren så jag inte behöver ruinera mig på bilen och dessutom få köra lite till kommande sommar. Tanken är att ha en bil jag kan köra bana och konbanor med och även åka och köpa en glass.

Hoppas på kunna få mycket tips och tricks sedan när man väl börjar köra bilen. Jag vet att det finns mycket kunskap samlad på detta forum i alla fall.

Slänger upp några bilder på hur bilen ser ut.





[/b]

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth 4x4 1991 ban/busbil
1 besök senaste veckan (1720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande