Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster Turbo -05
1, 2   >>
14518 besök totalt
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Nu har jag äntligen köpt en Speedster Turbo!
Det är en 05:a med hardtop och kolfiberdiffusor bak och drygt 2500 mil på mätare. Bilen är intagen till Sverige 2006 och har bara haft en ägare i Sverige innan mig. Bilen är annars helt orginal men jag funderar på att köpa Öhlins coilovers och ATS DTC fälgar med R-däck till att börja med. Uppgraderingstips mottages tacksamt!
Det första som kommer att göras är att ta bort stripesen på bilen...

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grym - välkommen till Lotus världen thumbs up thumbs up

Upptäck bilen först innan du lägger på massa godis

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Tack Josen! Ja efter 5st Miator och den senaste med Öhlins och 15x9 fälgar med semi R-däck så var det dax att gå vidare . Jag funderar om man ska köpa nya fälgar med gatdäck eller semi r-däck istället för R-däck så man hinner lära känna bilen. Jag har aldrig haft en bil med mittmotor innan.
Räcker det att bara uppgradera bromsbeläggen och bromsvätskan eller bör man köpa värre bromsar?

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Helt rätt att gå vidare med Lär dig bara turbo-knuffen i bilen och behandla den med respekt så det inte händer något. Speciellt i blött... Mitt-motor bilar kräver lite mera men belönar också mera

Du behöver inte uppgradera bromsar, räcker gott och väl i std.
Tar ner räser Elisen i slutet av Anderstorp (ca 200 km/h) i race på std bromsar utan problem thumbs up
Bra belägg och Motul 660 räcker långt. Jag kör CL beläggen ( race varianten CL6 ) men tror inte du behöver dem i första steg. http://www.elise-shop.com/brakes-c-9.html

Däck, tror Figgz har hittar bra std däck som verkar kunna plågas på bana och gata thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nitron dämparna är lika bra som Öhlins IMO, inte billiga men billigare.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Jag hade köpt 46mm Nitron NTR dämpare.
Bredare framfälgar är nog bra så du får på 195 breda framdäck och kan bli av med understyrning.
ABS modulen från en Lotus Elise/Exige eller en VXR220 ska förbättra bromsarna då den är 4 kanals istället för 2 kanals som vanliga Speedster har.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6506



Kul bil thumbs up Du behöver verkligen inte modda mängder för att köra fort, på med bra däck/fälgar och ev. andra coilovers. Sedan är det bara bensinkortet du behöver modda för det blir lätt många mil bana sen

Jag kör själv med ATS DTC, 205 fram och 235 bak. Funkar väldigt fint, dock har jag lite understyrning kvar i snävare böjar så 215/40 fram och 235/40 bak är en riktigt bra kombination annars! I däcksväg har jag kört gatdäck på min nu, Bridgestone Potenza Adrenaline fram och Nokian Z G2 (ett däck utan TW-märkning) bak. Det har iaf funkat för ~1.03 på Kinnekulle med min 2.2a och 1.28:53 i Superstage. Lite mer kraft så hade det gått fortare 500 banvarv på den uppsättningen hann jag med i år, fram är det 6mm kvar på och bak ca 3½mm.

Rdäck och Öhlins är såklart snabbare med en bra chaufför än mina gatdäck och GAZ coilovers, men jag tror inte att jag hade kört direkt mycket fortare bara med andra dämpare. Gatdäck är bra på sitt sätt med, bilen blir härligt lättkörd och det finns ett stort nöje att köra mittmotorbil såpass kontrollerat men direkt sätt att man känner bakdelen kliva ut en decimeter eller två i böjarna när man har fint tempo Att kunna köra dessa bilar på gränsen ser jag som en stor del av nöjet, inte nödvändigtvis att det skall vara snabbst med max grepp, med medaljens baksida att man inte lär sig häva en mittmotorsladd.


Grattis till köpet, en av de mest kompletta bilarna för rimliga pengar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Ser ut som du har fått tag i ett riktigt fint exemplar.

Har du lite fler bilder från andra vinklar?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Funkar det med 245 bak? Eller är 235 max vad man bör ha?
Jag tänkte beställa härifrån http://www.regelin-performance.de/lng/en/17-set-of-rims-ats-dtc-tourin . . . . eller finns det något bättre/billigare ställe? Brukar det fortfarande vara gruppköp på dom fälgarna någonstans? Jag är nog mest inne på semiR eller gatdäck som första set däck.

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Figgz ska man inte ha 215/45-17 och 235/40-17? Eller har du samma (40)profil fram och bak?
Stripesen är nu borttagna och liten regskylt monterad bak.


Nu återstår en en tvätt och maskinpolering.


_________________
Magnus Nilsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6506



Diskreta och fina framsteg, men vad hände med Opelmärket?

Jag kör 205/40 R17 fram och 235/40 R17 bak. Tyvärr hade jag redan framdäcken liggande, annars hade jag valt 205/45.
Ska du ändå köpa nytt nu så hade jag rekommenderat max 215/40 R17 fram, tar du 45 profil så är risken stor att det tar i när du vrider fullt och det känns onödigt.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Grattis till en kul bil!

Jag åker 215/45/17, 235/40/17, Kumho V70A, på min Turbo. Det funkar fin-fint, med liiiite skrap vid fulla styrutslag. Jag hade tänkt köra 245 bak men blev avrådd. Det går, men kräver lite modifikationer enligt vad jag förstått.

Jag kör också med originalbromsar, CL5+ och Motul-vätska, funkar också helt okej för det tempo jag lyckas få till.

Jag åker original-chassie än så länge, det är mjukt när det börjar gå undan, men funkar också till att få till iaf. hyffsat tempo med en medioker chaufför.

Kör hårt!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Chassi
Håll bilen så mjuk du kan, ger mest grepp och mera progressivt beteende thumbs up Hårdare chassi kanske 'känns' bättre men ger mindre marginaler på gränsen/dåligt grepp.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Jag kommer nog att satsa på Yokohama AD08 215/40-17 och 235/40-17 med ATS DTC fälgar. Både däck&fälgar är slut i lager men kommer in i början av december.
Jag kollar lite på Nitron 46mm dämpare... http://www.elise-shop.com/nitron-46race-pro-track-day-shocks-46mm-p-50 . . . . vad är det man behöver på dom? Vad är det man kan/bör lägga till?
Det är väl bäst isf att köpa Road&track än race.

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Svarta ATS DTC fälgar beställda!
Vad säger ni om en oljekylare till Turbomodellen?
Här finns det en för 229 euro.
http://www.regelin-performance.de/lng/en/opel-vauxhall/speedster-turbo . . . .
Eller kan man vänta med det. Det är MYCKET annat man vill ha oxå....

_________________
Magnus Nilsson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Även turbomodellen har väl oljekyl orginal? På na:n så sitter det iaf en olja/vatten-värmeväxlare nere i motorrummet framför vxlådan.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
meldert skrev:
Även turbomodellen har väl oljekyl orginal? På na:n så sitter det iaf en olja/vatten-värmeväxlare nere i motorrummet framför vxlådan.

Ja det finns en oljekylare orginal men med denna så blir det två st. Jag kanske väntar och ser vilka temperaturer som oljan kommer upp i.

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Nu har jag fått leverans från Klasen-Motors. En ny intercooler,front pipe och så har jag uppgraderat min ECU.
Kan våren skynda sig hit nuuu

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Nille skrev:
Nu har jag fått leverans från Klasen-Motors. En ny intercooler,front pipe och så har jag uppgraderat min ECU.
Kan våren skynda sig hit nuuu

Delarna är nu monterade och bromsvätska och stålomspunna bromsslangar är oxå bytta.

_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Nya Öhlins coilovers monterade hos Öhlins i Karlstad. Killarna gjorde ett kanonjobb!



Nya däck och fälgar har oxå monterats!


_________________
Magnus Nilsson
Citera
Nille
västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 113


Trådstartare
Första körningen för i år och med Speedstern! Det var på Gelleråsen med Mx5racingclub.
Jag har inte ens hunnit gjort en hjulinställning ännu men bilen var kanon på banan. Nu skulle man bara vilja ha bättre bromsklossar i första hand...



_________________
Magnus Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster Turbo -05
1, 2   >>
14518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande