Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 S50b30 1995 motor renovering
1 besök senaste veckan (3790 totalt)
Ducce75
Skogstorp
Här sen Jun 2012
Inlägg: 35


Trådstartare
Då var det ett faktum. Vevstaks lager ras.
Köpte bilen augusti 2012, var riktigt nöjd till en början saknade dock service papper= lägre pris = riktigt korkat. kan man lugnt säga såhär i efter hand.

Jag var alldeles för sugen att handla en M3:a. Det var enligt mej rätt färg och inredning. Motor och låda gick smidigt och ljudlöst. Hissade upp bilen och kollade under, men det går inte att se om tidigare ägare har skött olje service enl. Bmw:s rekommendationer. Stort misstag.



I alla fall körde bilen på sen sommaren och var jätte nöjd, gjorde ett olje byte som tidigare ägaren rekommenderade då han menade att det var dags. Sagt och gjort, efter det så tyckte jag att den började "rassla" vid avslag på gasen vid vissa varvtal..... Skumt. Vintern kom, ställde av den och under vintern så kollade jag ventil spelet köpte R-däck och funderade om det kunde vara kam kedjan som slammrade.

Våren kom och det var dags för premiären för bankörning med BMW Sport Club på Mantorp.
Åkte dit glad och nöjd att äntligen få prova M3:an på bana. Kvällen innan i Mantorp så monterade jag R-däcken för första gången för att testa om de gick fritt i hjulhusen, varmkörde bilen som vanligt till 70 grade på olje temp mätaren innan jag varvar den över 4K rpm, och när jag trampade på lite så började det KLONKA som om det satt en liten dvärg undermotorhuven med en slägga

Åkte tillbaka till depå området stängde av motorn och knäckte en öl....
Fick sitta hela lördagen och kolla på när polarna fräste runt på Mantorp. Kul för dom...
Inte ens 5 varv i passargerar sätet på en Porsche GT3 RS kunde få mej på bra humör. (Men det var helt hysteriskt kul).

Släpade hem åbäket. Sen var det bara att sätta igång och riva isär den.





Motorn ute



Lite metall spån...



Inte mycket kvar av treans stak lager

Har nu fått ur vev och skickat den på slipning.
Fick bort Vanosen efter lite klurande upptäckte också det här när jag lyfte på locket till magnetventilerna på vanosen:


Tampen till den undre magnet ventilen hade lossnat och kortslutit mot locket

Som om inte det var nog med vevlagret.
och så var båda motorkuddarna av motorbalken hade sprickor runt hålen där motorkuddarna ska skruvas fast jag behövde inte lossa motorkuddarna för att få ut motorn....

Just nu sitter jag och letar efter delar som ska bytas.
*Vev och stak lager
*Bultar till botten delen
*Ny stake
*Nya kolvringar
Hade tänkt att stress hona loppen.
*nya motor kuddar
*Packnings satts m.m
Ja, listan blir lång och sannerligen inte billig

_________________
Johan Persson
BMW SC/CS
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Ajdå den motorn såg ut att kunna vara i bättre skick , köpsuget kan vara ett farligt sinne ibland och även om det kan löna sig blir det ju oftast tvärt om när man har bråttom.

Hoppas att du får ihop den ordentligt och kan lägga motorproblem bakom dig framöver

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Ducce75
Skogstorp
Här sen Jun 2012
Inlägg: 35


Trådstartare
Är i behov av en stressplatta.
Finns det någon i närheten av sörmland som ligger på en stressplatta till en S50 som går att låna/hyra?

_________________
Johan Persson
BMW SC/CS
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



ser inte kul ut hur långt hade den gått?

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Ducce75
Skogstorp
Här sen Jun 2012
Inlägg: 35


Trådstartare
Bilen hade gått lite över 19K när den rasa. Hittade en spricka i olje tråget igår också, men som tur var så har företaget jag jobbar på skaffat en alu svets så jag fick hjälp att laga det samma dag.
Tänkte passa på och måla både blocket, tråget och växellådan i grå hammar lack

_________________
Johan Persson
BMW SC/CS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 S50b30 1995 motor renovering
1 besök senaste veckan (3790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande