Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGC-GTSR -69 SHP editon
3 besök senaste veckan (5816 totalt)
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Jaha, sommaren är väl att betrakta som över för i år. Lika bra det för i samband med Ekebyträffen (Eskilstuna) så liknade C:n mest en ångbil och kokade galet, har kört bilen efter det och den kokar oavsett, förrut bara vid lågfart så någonting har ju hänt med bilen.....
Men det har ju lett fram till ett avstamp i bilens historia, "nu är det slut på gamla tider" & "nu ska hela rasket bort" fick man ju sjunga i skolan (31:an för er som inte minns) C:n som den står idag är snart ett minne blott. När den rullar ut ur garaget kommer den inte längre vara en MGC GT utan en MGC GTSR SHP Edition. S som i Sebring, R som i Replica och SHP som i South Hill Performance dvs mitt garage

För er som inte vet vad som skiljer MGC från MGB kan man sammanfatta det i.
Treliters rak sexa och torisionsfjädring fram istället. I övrigt inga större grejer förutom att den är lite kraftigare och bra mycket tyngre... På utseendet ser man skillnad på att det är 15" fälgar på C:n istället för 14" som är standard på B:n och att C:n har en annan huv med bulor på för att få plats med motor och förgasare, original i alu faktiskt. thumbs up

Här är väl planerna i stora drag.
Sebringkit
Renoverad motor med värre kam, 3st Dellortoförgasare och digital tändning
Bättre väghållning
Ventilerade skivor fram (japanska) med 4-kolvs 240 ok
skivbromsar bak, ev MGB då jag sett att det passar eller mest troligt 240 även här.
Bromsvåg utan servo.
Bur
15" alufälgar 5-bult istället för centrumbult
Aluinredning med riktiga stolar och bälten
Naturligtvis BRG med fronten i BRG och inte gul eller röd som de flesta valt.

Tips på vad jag missat?

Anledningen till att jag lägger en byggtråd här är för att jag kommer behöva mycket hjälp med väghållning och bromsar, då är detta rätt ställe, annars hänger jag mest på Sävarturbo då jag insett att det finns mycket att lära där. Så nu får ni bevisa att jag gjort rätt val.


Som den ser ut idag.


Ungefär som det kommer bli. Detta är Shaun Holmes bil och han tar ut ca 280hk ur motorn. thumbs up

_________________
David Croner
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Kul projekt - skall följas! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



Bra med fler Sebrings thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Kompletterande info om utgångsbilen.
Såldes ny till USA 1969 och har gått i Kalifonien, jag har bland annat originaldokumentation och intyg på att bilen blivit godkänd med bortplockad avgasrening (ni förstår amerikansk byrokrati, långt papper och liten innebörd). Min morfar köpte bilen 1997 och jag har gillat den sen dess, han gick bort 2009 och i våras blev det klart att jag fick överta bilen. (Äntligen!)

Tillägas bör att detta är bara det "lilla" projektet jag håller på med. Jag samlar även delar till att bygga en replica på 20-talets engelska sportbilar som en sorts privat hyllning till min morfar som låtit mig uppleva och köra bilar som få ens får se. Bla Bentley, Riley, Lea Francis, även Bugatti står på hans meritlista, dessutom två 100-åringar som ni aldrig hört talas om och jag inte kan stava till heller för den delen.

Åter till detta bygge.
Med digital tändning menar jag någon form av MS om jag inte hittar ett system för enbart tändning för bättre pengar.

Tips och synpunkter mottages tacksamt.
Det kommer ta mig några år att slutföra detta men tanken är att resultatet ska bli därefter också.
Jag kommer väl börja demontera bilen på allvar om några veckor då jag för tillfället håller på och renoverar min isjakt som jag ska sälja.

_________________
David Croner
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Tjenare.
Som tok på gamla Engelska bilar så blir ditt projekt en favorit tråd att följa. En av de snyggaste MG-C som jag har sett (bara på bild, tyvärr) är denna. http://www.autozone.be/mg-mgc-for-sale/oldtimer-6114267
Ger kanske lite tankar på hjul och lack ;-)

Hälsningar
Patrik.

_________________
patrik nilsson
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Kult prosjekt

Selv bygger jeg MGB GT med Ford Zetec, Type9, Hoyle forstilling og Classic Conversion Engineering 4-link bakstilling. Jeg tenker å bruke MegaJolt til tenning siden Zetec'n ikke har fordeler. Bygger om Zetec'n til to dobble Weber 45DCOE.

Blir spennende å folge prosjektet ditt.

PS min far eier også en av ca 80 Lea Francis 2,5 liter Sports

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Sonus skrev:
Kult prosjekt

Selv bygger jeg MGB GT med Ford Zetec, Type9, Hoyle forstilling og Classic Conversion Engineering 4-link bakstilling. Jeg tenker å bruke MegaJolt til tenning siden Zetec'n ikke har fordeler. Bygger om Zetec'n til to dobble Weber 45DCOE.

Blir spennende å folge prosjektet ditt.

PS min far eier også en av ca 80 Lea Francis 2,5 liter Sports

Har du någon byggtråd på din bil?
Den vi har är en har är en Hyper S, 1,5l med kompressor. (Till salu förresten)

*edit* Megajolt verkar vara ett vettigt alternativ till tändning. Frågan är bara hur kunskap om det står sig här i Sverige?? Ett MS (om jag inte tar ett äldre) är ju betydligt dyrare.

_________________
David Croner
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Har en byggetråd på http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=127484&highlight=sonu . . . .

Den er ikke oppdatert på lenge da husbygging tar mesteparten av min tid.

Megajolt er jo MS men uten sprider styrning. Man kan vel bruke MS til kun tenning?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Jo men om Jolten kostar mindre än ett MS så gör det ju inget. Kommer ju bara att använda tändning i MS i vilket fall. Å andra sidan är det många som är duktiga på MS så det är kanske lättare att få hjälp med det...

_________________
David Croner
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Tog en liten tur till Åland igår och hämtade två förgasare till. Nu är det ju fler som undrar varför i helvete man åker till Åland för att hämta förgasare....
Jo, jag har sedan tidigare två förgasare och att ens hitta två likadana är svårt, och när jag väl hittat dem så tror folk att de säljer diamanter så därför åkte jag till Åland. Tanken från början att ta släp med och plocka ihop allt jag ville ha till mitt stora kommande projekt men sakerna var för dåliga för det. Det slutade med bränsle, båt och betalning för förgasarna under 1200kr. De förgasare jag mailat på har legat runt 4000kr Taxfreen utnyttjades ju självfallet också så jag tycker nog att det var värt resan även om jag inte hade sällskap.

_________________
David Croner
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Croner skrev:
Sonus skrev:
Kult prosjekt

Selv bygger jeg MGB GT med Ford Zetec, Type9, Hoyle forstilling og Classic Conversion Engineering 4-link bakstilling. Jeg tenker å bruke MegaJolt til tenning siden Zetec'n ikke har fordeler. Bygger om Zetec'n til to dobble Weber 45DCOE.

Blir spennende å folge prosjektet ditt.

PS min far eier også en av ca 80 Lea Francis 2,5 liter Sports

Har du någon byggtråd på din bil?
Den vi har är en har är en Hyper S, 1,5l med kompressor. (Till salu förresten)

*edit* Megajolt verkar vara ett vettigt alternativ till tändning. Frågan är bara hur kunskap om det står sig här i Sverige?? Ett MS (om jag inte tar ett äldre) är ju betydligt dyrare.


Hvordan går prosjektet?

Jeg fortalte min far om Hyper'n og han ble nyfiken (?). Send meg gjerne mer info på en PM om den ikke er solgt allerede

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Det går långsamt. Har iaf rivit bort insug och grenrör. Avgasröret (Downtown trimsystem) åker på tippen då det är helt slut. Förgasarna kommer passa finfint. =)

Hypern är såld till Danmark till en herre som verkar vara väldigt seriös. Vi är övertygade om att han kommer vårda den väl. thumbs up

_________________
David Croner
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Croner skrev:
Det går långsamt. Har iaf rivit bort insug och grenrör. Avgasröret (Downtown trimsystem) åker på tippen då det är helt slut. Förgasarna kommer passa finfint. =)

Hypern är såld till Danmark till en herre som verkar vara väldigt seriös. Vi är övertygade om att han kommer vårda den väl. thumbs up


Da tror jeg min far blir lettet så han slipper å fundere på hvordan han skulle fått finansiert enda en bil

Angående MGC'n så må du gjerne slenge ut bilder underveis

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2094



Kul projekt! Ser fram emot att följa detta thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGC-GTSR -69 SHP editon
3 besök senaste veckan (5816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande