Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 -91 grrr. pump-problem?
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (19558 totalt)
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej. Efter många sökningar på nätet så slutar jag ändå på detta underbara forum. Så efter många funderingar om jag skulle starta en egen tråd så var det dags.
Bilen i fråga startade sitt liv som en Visningsbil i Torslanda där den användes att köra runt slipsnissar och visas upp. Till slut hamnade den i Norra skåne hos mina föräldrar som köpte den.
Dom hade den i 8 år och skötte den väl. När dom sedan skulle byta bil frågade dom mej om jag ville ha den. Självklart ville jag det.
Det dröjde inte länge innan jag började smida planer för den.
Bilen kördes ner i en kompis garage och plockades ner i delar. Här någonstans skulle bilderna komma men dom dom ligger på mobilen så dom kommer i nästa inlägg ganska snart.

En dag när jag gick på skroten hittade jag ett fint turbogrenrör och tänkte: denna hade passat fint. Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att hänga dit grejerna. Jo visst var det?
Tyvärr blev jag av med garageplatsen och släpade hem bilen med avplockad topp och halvrensad.
Efter vintern skrotade jag alla planer på turbo under huven, sugtrim är manligt.

Så vad ska jag göra med bilen då? Bana, drifting eller grus? Inte säker men jag börjar nog på asfalt.

Bilen byggs med lite budgetkänsla så jag är inte sugen att lägga 40-50k på bilen.

Om bilen då
Volvo 940 1991
B230FB
531 topp med VX3-kam
rensad på inredning
Sitta still-stol och orginal passagerarstol.
Batteriet flyttad till bagaget
Bränsleröret flyttad in i kupen.
Lite andra saker men det syns nog på bilderna.
Tack för mej så länge

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare



_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hmm. Undrar vart resten av bilderna tog vägen. Hade ju 15-20 bilder. Jaja får försöka igen imorgon. Bilderna visar hur den såg ut när den drogs ut ur garaget och ställdes på vägen utanför mitt hus. Den allra första bilden är när jag byggde en ny kylarbalk då den gamla var så rutten. Notera att det var när jag fortfarande gick i turbotankar.


Edit: var ute under dagen och tog ett kort på hur den ser ut idag. Kanske inte någon showvinnare och definitivt inte någon vinnarbil. Men det är min bil.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Dags att uppdatera lite vad som händer. Toppen är avplockad och rensad på delar och tvättad med hetvattentvätt. Kommande projekt är plana den 2, 5-2, 8mm och sanera ventiler från avlagringar.
Någon som vet ett bra knep? Nån kemikalie man kan använda kanske? Sen ska allt slås ihop med hårdare fjädrar och ställbart kamdrev. Ska även matchporta när man ändå är igång.
Nån som har bra tips på tändstift?
Ska se om jag kan komma överens med rejsa appen och ladda upp bilder.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Alla ventiler, fjädrar och tryckare utplockade

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Om man behöver andra stift vid överladdning vet jag inte men vi har alltid åkt bp7rs.

Ultraljudstvätt brukar vara enklast till motordelar.

thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Daniel Steiner skrev:
Om man behöver andra stift vid överladdning vet jag inte men vi har alltid åkt bp7rs.

Ultraljudstvätt brukar vara enklast till motordelar.

thumbs up

Finns olika typer av ultraljudstvätt? Har en på jobbet som används till rengöring av mätverktyg.
Kan ska kolla upp det

_________________
Jens Pedersen
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



lägg i ett kar med diesel några dagar sen gå dit o borsta med en diskborste med jämna mellanrum funkar kanon... sist kan man ta lite fälgrent på toppen och spola sen av med högtryck...

edit: sorry såg att du redan tvättat toppen... men ventilerna om du ska slipa dem med ventilslip så är det bästa o blästra bort sot och sånt men se bara till att blästra så du inte träffar skaftet för mycket... alltså riktning mot tallrik...

_________________
Joel Jakobsson
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Tackar för svaren

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Bränslepumpen som satt i tröttnade på tillvaron i somras så en ny pump "044" typ från biltema med ett nytt filter satt i bagaget när röret ändå skulle dras om

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Var ett tag sen jag uppdaterade här. Toppen blev planad och när den var av var det ju lika bra att snygga till den lite. Dvs matchporta.
Efter planingen slipade jag till kanterna i förbränningsrummen, har läst nånstans att vassa kanter kan ge mer motstånd för blandningen under kompressionen som kan ge misständning. Sant eller inte? Lika bra att slipa till dom.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Lite före och efter på avgasporten

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Här är bilder på ett ställbart kamdrev som jag testar. Att montera det vette sjutton.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Här börjar montera ihop allt igen. Återkommer med en rapport om det funkar.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej hej. Nu börjar det dra ihop sig. Var imorse och hämtade det sista som behövs, dvs kamrem,stift och nytt filter.
Nu i helgen när jag satte ihop allt började jag fundera om man kan plocka bort kanistern. Inte för den är ivägen men vad gör den för nytta?
Har även börjat mäta in min nya kylare om den får plats, inte för bilen går varm men känns bra att vara ett steg före.
annars brukar jag vara en vecka efter
Kommentera gärna. Det piggar upp i det grå höljet som lagt sig över landet.

hej på er

_________________
Jens Pedersen
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej på er. Fick ihop bilen och tänkte starta upp den och ta en testrunda.
Tyvärr ville den inte starta. Den får bränsle och den har ny fördelare+rotor. Kammen och allt det där är kollat.
ska kolla gnistan imorgon. Har sökt lite på nätet och många verkar ha problem med impulsgivare/vevaxelgivare.
Är tveksam på att den är bytt nån gång. Är i så fall 23 år och 30000mil gammal.
Nån annan som vågar sig på en gissning?

_________________
Jens Pedersen
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

har man gnista brukar oftast vevaxelgivarn funka. men är den så gammal är det vettigt att byta den iaf.

har du fördelaren på toppen? sitter den i blocket är det lätt att den hamnar 180 grader fel.

har du varit löst med svänghjulet så kan det vara klurigt att sätta tillbaka det rätt igen om jag förstått det rätt. har dock begränsad erfarenhet av volvo.

_________________
MVH
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Henn0 skrev:
har man gnista brukar oftast vevaxelgivarn funka. men är den så gammal är det vettigt att byta den iaf.

har du fördelaren på toppen? sitter den i blocket är det lätt att den hamnar 180 grader fel.

har du varit löst med svänghjulet så kan det vara klurigt att sätta tillbaka det rätt igen om jag förstått det rätt. har dock begränsad erfarenhet av volvo.

Hej. Har bara haft av toppen och fixat den. Fördelaren sitter på kammen. Får väl köpa en ny givare på måndag om jag inte får liv i den imorgon.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Stefan Persson
Malmö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 214



Hej!

Hade en 740 för en del år sedan som inte startade helt plötsligt och då var det givaren som lagt av. Fick tipset att kolla på nålen på varvräknaren när jag körde runt motorn. Normalt så ska nålen "hoppa till" när motorn går runt. Om nålen star helt stilla så är det givaren!


Lycka till!

//Stefan

_________________
Stefan Persson
FeniX Motorsport
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73


Trådstartare
Stefan Persson skrev:
Hej!

Hade en 740 för en del år sedan som inte startade helt plötsligt och då var det givaren som lagt av. Fick tipset att kolla på nålen på varvräknaren när jag körde runt motorn. Normalt så ska nålen "hoppa till" när motorn går runt. Om nålen star helt stilla så är det givaren!


Lycka till!

//Stefan


Tackar. Måste kolla detta när jag kommer hem. Jag vet ju att den gick bra innan jag lyfte toppen. Annars är det väl bara att gå igenom alla sladdar och se om jag har missat nån eller om nån lossnat

_________________
Jens Pedersen
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Varvräknaren triggas av kl1 på tändspolen. (rödvit kabel)
Så för att varvräknaren skall hoppas krävs att tändmodulen är hel.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 -91 grrr. pump-problem?
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (19558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande