Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Saxo VTS 1998
6417 besök totalt
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Citroen Saxo VTS 1998

Tanken var aldrig att det skulle urarta såhär, kände sugen för att köra bana igen (senast var 2008)
och tyckte att detta var en lämplig bil (tidigare haft 106 XSI, som fungerade helt ok).

Detta är ett litet projekt som jag håller på med.
En Citroen Saxo VTS 1998 import från Danmark 2007 om jag ej missminner (inte utav mig).
Med en 16V Motor (TU5J4) på 118hk / 145Nm , och efter jag plockat ut endel inredning väger runt 800-900kg.

Tanken är att det skall bli Bus/Banåka bil. Nu används den dagligen, då jag fixar med min S70 så jag kan sälja den, nedan har jag sammanfattat det mesta till dagens datum (typ).


Bilen inköpt och hemma,I Början utav Augusti 2012.



Mitten utav Augusti 2012
Jag synade bilen ganska noga tyckte jag, och den skulle vara ganska rostfri, njae.. inte speciellt rostfri.
Bort med gammal plåt och dit med ny.


Ny plåt ditsvetsad.


Slutet utav Augusti 2012
Visade sig att även en balk var ganska rostig och skulle inte gå igenom besiktning.
Bort med gammal plåt och dit med ny (så gott det gick att få dit en ny)


Bra rondell till vinkelslipen detta.


Tröttnade på att slipa bort underredsmassa och färg runt balken så gjorde lite annat istället.


Svetsade denna i garaget där jag bara har 1fas svets med flusstråd, och var lite mesig och brände inte på ordentligt, så nu i efterhand har jag fått lagat spaken 2gånger, den är lite för lång så den går förbi ett visst läge och där blir den väldigt trög/tung att få tillbaks - Skall kortas när jag får tid.


Längden blev iof ganska bra.


Växelspaken var väldigt sladdrig, särskilt i sidled. Inte direkt något ovanligt på 'MA' lådan, brukar vara denna sprinten som slits ut/sliter ut hålet.


Blev lite bättre, men inte tillräckligt.



Därefter så sågade jag bort fästen för reservhjulsbaljan, slipade och lackade.



Bankade sedan till en plåt till balken, förstärkte den invändigt.



Början utav September 2012
Köpte på mig ett grenrör från en Peugeot 307. De har katalysatorn precis efter grenröret, och därför är det ganska kort.



22 September 2012
Hade haft ett vinande/skrikande oljud, visade sig vara remskivan. Då original remskiva sitter vulkad, och vulkningen släppt, vilket gjorde att remskivan vobblade endel.
Beställde ett 'kit' med ny remskiva, och hjul och distans till generatorn i solid aluminium.


Efter jag monterat det, pulade jag lite med detta här..


Turbon är en TD04HL-13T



Såhär såg det ut i motorrummet efter jag lackat och fixat lite.


Bort med det gamla, och slipa bort lite rost.


Lackade lite.


Återmontering, blev lite finare.



30 September 2012
Fick hem en IC jag beställt från KL-Racing.


Därefter började jag måtta lite, IC'n var lite för bred och därför behövde jag pula lite med fläktfästena.




Blev en j-vla massa av och på med fronten, så jag gjorde det enkelt för mig.
Monterade huvlås fästen för fronten.



Början utav November 2012
Monterade mitt lite mindre oljefilter. Prov måttar för turbon, gick ingen vidare vid detta tillfälle..





Oljeretur i tråget, jag fegade ur och vågade inte kräma på mer utifall tråget skulle slå sig.


December 2012
Därefter så började jag med något helt annat (som vanligt)
Tyckte jag hade något konstigt glapp, så jag hade hittat en annan styrväxel som bara gått några få mil, då den legat på lager några år.



Januari 2013
Passar på att lackar lite när ändå det mesta utav skiten är borta.





Styrväxeln monterad.


Beställde även en DIN1 mätare hållare.



Mitten utav Januari 2013
Sen blev jag sugen på att mecka lite med något annat
Fästen för IC'n, fixades och sågade ur lite i fronten.








Slutet utav Januari 2013
Det ena tryckröret kommer att få gå igenom här.


Fixade till kablaget lite.



Början utav April 2013
Blev en ny fräsig knopp från biltema, som jag fick modifiera för att passa.



Slutet utav April 2013
Pulade lite med ett tryckrör, blir en väldigt snäv böj för att inte röret skall slå i backen.



Har även gjort om lite, monterat oljetrycksgivare och nytt luftfilter.



Lackade även fälgarna mattsvarta.



Mitten utav Juni


Svetsa i gjutjärn sägs ju vara ganska svårt, men jag värmde-bankade-lät det svalna , och gjorde såhär hela tiden. Får se om det sitter kvar sen när man fått ihop bilen.


Plastade mig även en vågig huv .



Därefter så punktade jag fast en fläns.


Blir ganska tajt, mellan Turbo och kyl.




En bild på adaptrarna för vattenkylning utav Turbon.



Augusti 2013
Pulade lite med ett nytt avgassystem , blir 2,5". Krämade även på dåligt här som synes på vissa svetsar.



Blir något sådant här.


[img]http://i661.photobucket.com/albums/uu337/Bimmis/20130821_160919_zps5e3aa6ba.jpg
[/img]

Därefter provstartade jag och det verkar tätt, sen fick jag demontera allt och återmontera org avgassystem osv, då jag brukskör Saxon, tills jag fått sålt Volvon och kan köpa något bränslesnålare.

Har även noterat att turbon drar olja, inga ovanliga glapp el dyl. så letar efter en TD04HL-13T eller 16T.
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Har du bättre bussningar till motorn? Framförallt det undre motorfästet, för det är den rörelsen på motorn som kommer döda kylaren om du har otur. Jag har varit där själv nämligen med samma typ av motorn och ungefär lika mycket plats. Vilket sprut tänkte du köra? Jag tror inte att det nuvarande klarar överladd, om det liknar Boschen som sitter på TU5JP4an. Annars kör hårt, jag fegade ur på min

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Kul bygge!

Finns många snabba saxo och 106 tyvärr inte så många i sverige där alla kör blyslädar.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Saxo VTS 1998
6417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande