Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 - Såld
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
21 besök senaste veckan (29078 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
En snålt utrustad 318is som erbjuder massvis av körglädje.

Här kommer lite info om bilen.

Kaross: Helt standard, finns en del brunt guld, men det är förhållandevis lite. Efter en lärorik sommar, med mycket köra och lite putsande, är tanken att få stil på detta.

Motor: Helt standard förutom ett Gr. N chip som tillåter högre maxvarv, någon mer effekt vet jag ärligt talat inte om det blev. Ett grövre kanonrör har monterats efter katalysatorn, består av en stor Simons ljuddämpare och 2.5" rör. Körs på 98 oktan bensin direkt från mackpumpen.

Chassi: Wietec fjädrar och stötdämpare köpta som en komplett sats. Det ska enligt tillverkaren sänka 60mm fram och 40mm bak men det gjorde den tack och lov inte på min bil. Kanske beroende på att jag har m-tech chassi som original? Jag gissar mer på att den sjönk cirka 25-30mm fram och 0mm bak. Komplett sats med Powerflex bussningar ligger och väntar på montering. I övrigt standard mässigt utförande. Har bytit en del grejer så det är fräscht iaf.

Bromsar: Fräscha originalgrejer. Letar andra belägg till framoken och Motul RBF 600 vätska är på gång.

Däck och fälg: På gatan har jag 17" fälgar med Goddyear Eagle F1 GSD-3 215/40 monterade. Fungerar utmärkt bra, har kört några få varv på Knutstorp med dom också, det fungerade bra men värmen tog överhand ganska fort tyckte jag. Möjligen att lufttrycket var i överkant vid det tillfället.
Jag har även en uppsättning 15" original fälgar som ska få sig en omgång med mer lämpade däck. Vad det blir är troligtvis klart. Det lutar åt att jag monterar Bridgestone re540s 205/50-15.

Inredning: Väldigt standard. Jag har andra stolar och är i slutskedet av monteringen av förarstolen i skrivande stund. Så kommer det bli tills kommande vinter anländer. Tanken är att få ned vikten på hela bilen och vi får se vad som finns kvar när jag är klar. Inget är bestämt ännu.

Det var nog allt som jag kan dela med mig av för tillfället. Jag återkommer med uppdateringar så fort det händer något som kan vara värt att dela med sig av.

Jag avslutar första posten med några bilder.

Här är bilen vid ett "depåstopp" på väg ned till Knutstorp


Här är underredet till stolen:


Här är stolen tillfälligt monterad:

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Den är riktigt vacker din pärla, Anton! Nästan så man fäller en tår.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Snygg som attan och stolen ser väldigt kramig ut!

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Johan: Stolen ÄR kramig! Jag har varit ute på långtur och kört in mig i den!
Nu först förstår jag vad bilen verkligen är kapabel till. Med standardstolen var det fullt upp med att sitta på plats.

Dock så inbjuder den defintivt inte till långfärd. Perfekt då man har strax över 20 mil till de flesta banorna..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Äsch då, lite rövsvett och ont i kroppen får man stå ut med
Tror det är i någon Hellraiser film dom säger: "För att kunna njuta måste man kunna plågas" vilket stämmer klockrent i 99% av alla fall

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ja då kan jag, efter att ha kört några varv på Sviestad i samband med licenskurs, tillägga att stol och bil i övrigt gör vad den ska!
Visst finns där saker att göra men det går helt klart att ha kul med denna bil!

Trots standardvätska till bromsarna hade jag inga som helst problem att få stopp på skrotet. Jag var faktiskt rädd att pedalarmen skulle vika sig några gånger efter rakan vid inbromsningen mot rondellen.
oj vad jag stog på bromsen! thumbs up

Jag körde på mina gatdäck. Jag hade 2.7 bar runt om men hade nog behövat något högre tryck fram, det vandrade upp lite på sidan av däcket. Bak fungerade det kanon med detta tryck.
Anledningen till att jag inte valde ett högre grundtryck var av efarenhet från Knutstorp en varm dag sommaren -03. Då gick jag ut med cirka 3.0 bar runt om men hade snart så pass varma däck att jag fick slå av ganska kraftigt på framfarten.

Nu vill jag har r-däcken och bussningarna monterade! Bussningarna står främst i kön. Det rör på sig ganska betänkligt i bakvagnen när det går lite fortare.

Avslutar med att berätta att det här är skrämmande beroende framkallande! (som om ni inte visste det )

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Igår tog jag en sväng förbi "soptippen" för att fråga om jag kunde få väga bilen. Det var inga problem alls, bara att köra upp på vågen.

Bilen var komplett med full tank (ca 55 liter) och reservhjul. Jag stod på sidan av.
Vikten stannade på 1123 kg.
Kommer inte ihåg vad det står i papprerna på bilen just nu, får kolla upp det.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag måste ha världens tyngsta 318is!!! >

Måste väga på en "riktig" våg...men det löser ju sig snart får vi hoppas.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Jag måste ha världens tyngsta 318is!!! >

Måste väga på en "riktig" våg...men det löser ju sig snart får vi hoppas.


Prata med Haglund. Han har erbjudit sig att efter överenskommelse modifiera valfri E30 till CSL-edition. Bara skicka bilen till honom så går han loss på karossen..
Var vänlig i tonen så blir priset lagom..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Jag måste ha världens tyngsta 318is!!! >

Måste väga på en "riktig" våg...men det löser ju sig snart får vi hoppas.


Det går bra att säga till andra att dom ska riva ut baksätet

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Jag måste ha världens tyngsta 318is!!! >

Måste väga på en "riktig" våg...men det löser ju sig snart får vi hoppas.


Det går bra att säga till andra att dom ska riva ut baksätet







_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jodå jag fixar CSL-byggen för rimlig peng. Garanterar dock inte vridstyvheten i karossen efteråt eftersom vinkelsli... kolfiberprylarna menar jag inte alltid går hand i hand med det.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sakta i backarna här!

Det är ändå jag som har patent på CSN Edition ett tag till...tillsammans med Micke E, så försök inte själa min affärside.

Mitt baksäte sitter i min bil pga att den är en bruksbil...

EDIT: Såg nu att det var CSL ni härjade om...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Uppdatering!

Fick mina efterlängtade r-däck idag!
Lagom sent för att gummigubben skulle ha börjat packa för att åka till gelleråsen. "Inte en chans att jag hinner med det idag" lät det i luren

Nästa man för rakning var den lokala meken som kan vara på ganska underhållande humör.. Kompisen fick ringa och kolla läget. Mycket riktigt.. Han skruvar sig gråhårig på nån gammal ford och verkar vara lagom intresserad att hjälpa en gammal rostig BMW att komma till start..
Hmm.. I brist på alternativ så gav jag det en chans..
Efter en liten pratstund kommer vi överrens om att jag får däcken krängda tills imorgon bitti. thumbs up

Så nu återstår bara lite sömn och en tidig uppgång för att hämta hjulen, åka hem och lägga om hjul på bilen. Sen bär det av mot Malmby och konbanan!

Det ska bli enormt kul att se hur jag kommer uppleva däcken.
om jag hinner med allt imorgon så återkommer jag med rapport då!

Däcken är förresten Bridgestone Potenza RE540 Soft 205/50-15 och krånglas på mina 15" kryssekerfälgar.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dags att skriva lite om bilen igen.

Däcken som monterades efter mycket bråk och stök. (dom är inte lite hårda i stommarna krängningsmaskinen svettades när däcken skulle på kan jag lova)
Nåväl allt gick bra till slut och jag fick en klockren möjlighet att få känna på r-däckens underbara värld!
Det var ju som sagt konbana under Attitude Motorclubs regi som stod på schemat. Dagen började med blöt bana, vilket passade kanon! Jag fick känna lite på grejerna och märkte vad som fungerar inte fungerar. När det sedan började torka upp så kom greppet i sjuka mängder vart efter däcken fick värme.

Ända sen jag köpte bilen har jag mer elller mindre tyckt att bussningarna har varit undermåliga/slut så nya inhandlades till vettigt pris. Att dom ska monteras har jag försökt att förtränga ett bra tag och jag har kört ändå. Känslan av att något är mjukt och dåligt i bakvagnen har funnits där hela tiden. Nu hoppas jag det försvinner då bilen står på en verkstad i Västerås för byte av samtliga bussningar. Jag hinner helt enkelt inte göra det själv, jag saknar all kunskap i ämnet och att lära mig under arbetets gång skulle ta hela sommaren. Jag vill ju köra!

Framvagnen vill få sig en översyn efter nya excentriska bussningar. Min tanke är att ställa Toe på -1mm. Är det vettigt? om inte vad ska jag jag ställa och varför?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anton Lillsund skrev:
*snipp* bilen står på en verkstad i Västerås för byte av samtliga bussningar. *snipp*


kostar?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Folxam skrev:
Anton Lillsund skrev:
*snipp* bilen står på en verkstad i Västerås för byte av samtliga bussningar. *snipp*


kostar?


PM!


Bilen är hemma igen! thumbs up
Tur var det att jag inte tog mig tid att ge mig på det där själv. Då hade hela sommaren gått åt till att skruva..

Det som saknas nu är de främre bärarmsbussningarna. Jag kom på att jag nog ska skaffa ett par extra "öron" att pressa de nya excentriska bussningarna i. Då slipper man bli ståendes onödigt länge med bilen när de gamla "öronen" med största sannolikhet kommer att gå sönder när dom monteras ned.
Fixas nästa vecka om jag bara hittar ett par "öron".


Klart thumbs up för de nya bussningarna! Mycket fastare känsla och mer vägljud iofs. Men det lever jag med.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Idag fick motorn ny smörja. Man kan tro att det är flytande guld Castrol säljer i dunkar... >
RS 10w-60 har jag iaf köpt och hällit i maskinen.
Jag har haft stora problem med att oljan blir för varm/tunn vid hård körning. Jag hoppas denna olja kan avhjälpa problemet tills vidare iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Då har jag hämtat ställbara topplagringar till fjäderbenen fram. Ruskigt fina grejer Arne har tillverkat! thumbs up thumbs up

Tyvärr finns inte tiden att montera dom just nu. Jag åker iväg på jobb nu på söndag. Men det gör att jag vet vad som väntar när jag kommer hem!
Ska bli riktigt kul att se vad detta kan göra åt min för nuvarande lite sparsmakade camber i framvagnen.

När jag kommer hem igen så väntar även byte av bärarmsbussningarna i framvagnen som börjar bli riktigt riktigt kassa nu. Det kommer kännas riktigt fint när detta är gjort.
Då är det inget som kan gå sönder.. Eller allt som är dåligt eller i akut behov av byte är bytt iaf.

Dessutom såg jag att Petri hade monterad en diffbroms med 4.10 utväxling på sin 316.
Hur gör ni när ni bara hittar såna grejer som jag letat efter länge och säkerligen kommer leta ännu längre efter innan jag hittar. >

EDIT: En bild på topplagringarna är på sin plats. Dom är snuskigt fina! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



inte för att jag har några topplagringar på min bil....
Men man borde ju skaffa ett par sådana att ha på väggen! Ruskigt fina!!! thumbs up
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
inte för att jag har några topplagringar på min bil....
Men man borde ju skaffa ett par sådana att ha på väggen! Ruskigt fina!!! thumbs up




thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 - Såld
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
21 besök senaste veckan (29078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande