Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 450SLC V8-Turbo | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 29 besök senaste veckan (220727 totalt) |
Jag och farsan fick denna bil 2011 och tanken var att renovera upp till originalskick.
VI har genom åren velat men nu blir det racebil av henne. Bilen gick igenom bes förra veckan så nu har vi 2 skattefria år att busa. MB körde rally och standardbilsrace med dessa på 70/80talet vårt mål är att bilen ska se ut som en sådan. Beställning har gjorts till Summitracing på lite delar men mer kommer. Listan> https://dl.dropboxusercontent.com/u/ Vi behöver nu hitta passande fjädrar. Så som bilen ser ut idag: Stuket vi är ute efter Alla tips och förslag på förbättringar och allmänna tips mottages varmt! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
KUL!!
Forældrarna hadde en 450SLC på 80-talet och ænda sedan dess har man funderat på en sån (eller en SL) med Cheva smallblock och 4-væxlat. Jag kan dessværre inte oppna lænken till vad du bestællt.. Vad blir det for grundrecept? Du skriver "Racebil", ska den tævlas eller blir det trackdays? Kul med lite udda fåglar. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||||||
Med racebil menar jag trackday/bus.
Börja tävla i en serie vore skoj men jag har varken tiden eller kunskapen. Det som finns i pdfen jag länkat till är bla nya BIlstein stötdämpare och div slitdelar som fördelarlock osv. Prio1 är att byta alla oljor samt att slipa och laga all rost som finns på bilen och sen montera dämpare/fjädrar. Har också en tanke att byta ut bussningar i fram/bakvagn mot bättre diton då de befintliga säkert är original och torrsprukna. Vore skoj att gjuta egna i någon spännande plast. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Trevligt.
Hoppas man får se Merc:en på någon bana under 2014. Ja Mercorna brukar kunna vara lite svampiga så att gå for poly dær det funkar och unballs dær det ær mojligt ær ju aldrig fel. Har tagit bort allt gummi i upphængningen på min Corvette och det gorde verkligen underverk. Ær det Bilstein "HD" eller "Sport" du skaffat? Eller kanske en annan modell? //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||||||
Ursäkta nu var jag snurrig. Skulle köpa Bilstein HD men hittade inget vettigt så jag beställde "Koni 26-1019 - Koni Special D Shocks" fram och "Koni 301020 - Koni Special D Shocks" bak. Läst och hört om varierande resultat om både Bilstein HD ( Heavy Duty) samt dessa. Känns som att all förbättring är till det bättre nu när originalditona läcker. BUssningarna är mjuka original och när de är torrsprukna så tillför de bara glapp och irritation Eftermarknadsdelar till denna bilen förutom stötdämpare och tänddelar existerar knappt. Rattnav beställt också så en ratt där man inte tar i knäna och vindrutan ska monteras. Tips mottages varmt, ingen mocka. Lekte lite i gimp _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
|
||||||||||
Ja, i dag fick vi ett trist besked. Redaktionen förlorar en fantastisk medarbetare och kollega i Kraniel. Men som ansvarig projektledare (och jönsare) för Röda Svinet kommer jag se till att den lever vidare i auto motor & sport. Nu blir det tajtare deadlines med uppdatering varannan vecka istället för varannan månad.
Just nu befinner sig Röda Svinet i lackboxen för att gå från blå gris till att bli ett rött svin. Då passar vi även på att smälla på lite annat godis. Den som vill se Röda Svinet live bör bege sig till Arlanda Bilfestival på lördag. Gratis entré för alla som kör sportbil! Och du Robber, riktigt coolt projekt! Vi måste ju ordna så vi kan köra tillsammans någon gång. _________________ Jens Trulsson |
||||||||||
Stackars Kraniel. Bara det att ni får in henne i en lackbox talar för att ni har större plånbok än oss Hade varit riktigt skoj att se henne live synd att hela helgens aktiviteter är inbokade. Vi siktar på att ha bilen mera "klar" till våren. Vi får alla delar vi beställt nästa vecka förutom Koni dämparna som var restade och levereras i slutet av september. kolla www.summitracing.com de hade galet mycket delar till W107an, lär ha till er W126 också. Priserna är hysteriska tex dämparna kostade 1/3 av vad billigaste leverantören i Sverige tog. Bilarna måste självklart få träffas! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Varken lätt eller billigt så det blir en utmaning att ens komma med.
The sky is the limit! /Robin
_________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Så du tänker bygga enligt Apendix K? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Det vore skoj! dock är det bara en dröm som det inte finns tid till. Bilen behöver först kärlek sen kommer det att provas på bana och annat skoj. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Mini uppdatering innan de roligare delarna kommer.
Ny ratt i tidsenlig modell. Innan Efter Dock sticker rattnavet ut endast ca 1dm från brädan och 1 dm till måste den minst ut så blir till att köpa någon spacer. Har idag också träffat min polare som har en SLC med ca 800hk doppel türbo. Vi har snackat lite glasfiber och annan lättning som han också är intresserad av. Nu väntar vi svar på priset på skärmar samt huv i glasfiber. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 450SLC V8-Turbo | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 29 besök senaste veckan (220727 totalt) |