Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 320 -89.Fartfabrikens och Schaedorens nya isrejser! | 2 besök senaste veckan (4505 totalt) |
Hej Hej!
Som säker många av er vet redan så är vi ett gäng glada Bmw nördar (ja tydligen kallar dom oss nördar!? ) som har ett hobby garage ihop utanför Vinslöv i Skåne, i detta garage byggs det på våra banbilar av olika modeller allt ifrån Ovanligt lätta e34or till ovanligt breda m3or, alltså på en ganska hyfsat seriös nivå! MEN jag har kommit fram till att om vi ändå har en verkstad på en bondgård utanför VINSLÖV så skulle vi behöva ett lite mer, låt oss säga osofistikerat projekt för att få ut våra ungdomliga mer oseriösa känslor! Så efter lite funderande så kom jag fram till att vi borde ha en isbil som vi ägde tillsammans i garaget som alla kunde mecka på när andan föll på! Men var skulle vi få sådan ifrån? Och det skulle ju inte kosta något helst heller.... Hmm där stod jag och tittade ut ifrån mitt sovrumsfönster och svaret kom ganska av sig själv, för där utanför på parkeringen stod min gamla e30 precis på samma ställa som jag ställde den sist jag hade varit ute och kört med den för 4-5 år sedan! Detta är ju briljant! Jag ringde min goda vän Jens på Kran och Transport och frågade om han inte kunde göra mig en tjänst, då jag vet hur e30 trumbromsar bruka rosta fast rätt ordentligt! Dagarna gick och helt plötsligt så ringer Jens mig och säger att han har vägarna förbi och kan ta bilen! sagt och gjort bilen kom ut till verkstaden så jag kunde överraska dom andra med den! Dom andra i garaget blev lyckliga över donationen men ställde väl sig lätt tveksamma till skicket, det märket tydligt att dom hade alldeles för lite tilltro till E30 modellens odödlighet men efter lite entusiastiskt snack med målande bilder över en rått byggd budget e30 på isen med fullt ställ så var deras entusiasm med på topp! Första uppdraget var att få loss bromsarna, det löste jag och Tobbe genom att dra den runt gården med hans Caddy samt bearbeta bromsarna med en slägga av den stora modellen! Gick hur smidigt som helst! När den väl rullade av "egen" maskin så ställdes den in i en ekonomibyggnad som vi har bredvid garaget och väl där så påbörjades arbetet med att få igång motorn! med lite ström från ett friskt batteri så så gick starten runt, startgas sprutades till höger och vänster och visst fan tände den! LYCKA! Efter den började vi kolla bränsle och byggde en egen anordning med biltema bränslepump och dunkar... Nu fick vi tydliga livstecken ifrån motorn! Härligt! Men varför funkade inte original bränslesystem då? Fel letades men hittades inte... Hmm vi kanske skulle helt enkelt prova att slå på soppa i original tanken? Vi måste börja lita på E30 guden! Sagt och gjort, och helt plötsligt så hade vi fram soppa till motorn på rätt sätt med! (Tänk att en bil inte ens kan stå i 4-5år utan att bli slangad av buset på byn!) Efter att ha kopplat på allt igen så startade hon som en dröm! Nåja, en m20 med jämn tomgång finns väl knappt? Det ända vi har bytt hittills är någon enstaka returslang som läckte samt fyllt på olja och vatten! Så där står vi idag! Nu är det dags att få upp henne på lyften för att plocka isär bromsar mm och se hur eländigt allt ser ut! _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
|
||||
Det räcker med en M52 till han, se på Ahlin han kör skiten ur oss alla i sin 328 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
||||
|
||||
Kul att folk gillar vårat nya projekt!
Tanken är väl att först och främst köra lite retro M20 style, dom låter ju rått med sina 12 ventiler. Och enligt L-P är det ju världens bästa motor Färg och rullning av skärmar samt ny front (den gamla har varit i ett och annat dike...) diskuteras vilt... Bidrag tages tacksamt emot! Även om någon har grejor på hyllan som ni tycker passar bilen bra! Det som sökes mest just nu är: +Någon sorts Front! +Broms delar +Nya framskärmar +Ny huv +Klistermärken +Njurar +Insugsgummi _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 320 -89.Fartfabrikens och Schaedorens nya isrejser! | 2 besök senaste veckan (4505 totalt) |