Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Motoroljenoja
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (17458 totalt)
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



Får man sticka in lite i tråden och fråga vad ni har för erfarenheter av Valvoline VR1 Racing Syntetic Blend 10W-60? Ska köra med den i Porschen.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Valvoline VR1 Racing Syntetic Blend 10W-60

Hmm jag blir galen på kassa sidor där de inte har en teknisk beskrivning av oljan.
http://www.valvolineeurope.com/se/index.asp?pageid=8bdb107102284c3d925 . . . .
Detta hittar jag men INTE ett datablad


Hittade efter idogt letande
https://www.valvoline-technology.com/data/VALV/ValvExtSecurity.nsf/fsV . . . .
se
-->Europe/Middle East/Africa 152
--->Netherlands
----->Passenger Car Motor oils
------>Racing Motor oil
och
------->Next
------->VR1 Racing motor oil

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



tja
.. vad jaghar fått lära mig är följande !

gammal motor 1985 - äldre << mineral olja

nyare motor 1985 - yngre << syntet olja.

MVH/
........

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
KristianAE86:
citat:
gammal motor 1985 - äldre << mineral olja

nyare motor 1985 - yngre << syntet olja.


Vad grundas detta på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



KristianAE86 skrev:
tja
.. vad jaghar fått lära mig är följande !

gammal motor 1985 - äldre << mineral olja

nyare motor 1985 - yngre << syntet olja.

MVH/
........


Läs rapporterna som finns länkade till innan.... slutsatsen där är mer:

Mineralolja << för dom snikna
Syntetolja << för dom som vill ha det bästa oavsett motorålder..... välj sen typ beroende motortyp och ålder.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



fuling skrev:
ThomasT:
Vad menar du med åldras? (Bryts den ner av sig själv)

Jag vet inte exakt vad som händer. Det var Anders Carlsson på Ace som nämnde det som en nackdel när han häller den oljan i sina kundbilar, om inte kunden hade förstånd att byta olja 1gg/år.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



KristianAE86 skrev:
tja
.. vad jaghar fått lära mig är följande !

gammal motor 1985 - äldre << mineral olja

nyare motor 1985 - yngre << syntet olja.

MVH/
........


Så Chrysler 1970, 440 motorn borrad 452 , mek lyftare borde inte ha funkat med synt olja , det sa alla som såg och hörde vad vi hällde i den, men den funkade utan problem vid 7000 Rp/m

Har aldrig fått en förklaring på det här med synt olja och gammla motorer

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Johan Edlund skrev:
krister Andersson skrev:
Motul olja med hög esterhalt ska va bra för oss som oroar oss för gammal motorer , men dyr e den


I deras racingoljor så vill jag minnas att de påstår att den enbart är baserad på esteroljor, esteroljor vilket man också brukar använda som turbinolja om jag inte missminner mig då den har utmärkta högtemperaturegenskaper. Kan dock vara elak mot packningar och även på lack om man dräller och har sig.


Har hört det , men inte fått det bekräftat om det stämmer

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



nån som vet i vilka steg API-klassningen går?

oljan jag ska skaffa mig är en 5W-50 som är klassad API SG/CE ...
Citat:
Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre.

den borde duga till min holk va?

om jag säger 189 kr för en 4 liters dunk, vad säger ni då?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Folxam skrev:
om jag säger 189 kr för en 4 liters dunk, vad säger ni då?




Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Strax nedanför mitten av den här sidan förklaras vad de olika klasserna (SG, SH m.fl.) betyder.

http://www.prod.mobil.com/mobil_se/smorjmedel_lattafordon/ordlista.html

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



oljor tar till sig vatten och bensin, men då man får upp arbetstemperaturen på oljan till ganska höga värden vid lite roligare körning(min gammla turboscona jag hade förr gav 110-140 grader på oljetempmätarn), så dunstar både bensinräster och kondensvatten, men smutsen kvarstår ju förståss.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



krister Andersson skrev:

Har aldrig fått en förklaring på det här med synt olja och gammla motorer



Fördommar och konservatism.
När syntetoljorna introducerades var det oftare lägre kallviskositet än de mineraloljor som fanns tillgängliga, vilket fick resultatet att man såg skilnad (mer tunnflytande) när man hälde den ur flaskan. Då drogs slutsatsen att syntet var tunnare, och mineral tjockare. men i verkligeheten måste man ju jämföra viskositeten vid arbetstemp.


Själv tror jag att skilnaden mellan en *bra* mineral och en *bra* syntet (med samma spec) är ganska liten, däremot finns det färre *billiga* helsyntetsoljor.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Själv tror jag att skilnaden mellan en *bra* mineral och en *bra* syntet (med samma spec) är ganska liten, däremot finns det färre *billiga* helsyntetsoljor.

Problemet är att mineral oljan har svårt att klara ett brett viskositets område.
Sen kan jag inte hitta några fördelar med en mineralolja, så varför då använde en sådan???

Jag högg en syntetolja, 10W-60 med hög klassning, en så kallad racolja.
Sen om min snurra kanske skulle klara sig på en betydligt biligare olja vet jag inte.
De hundringar extra det kostar tar jag, lurad är jag i vilket fall som hälst

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

fuling skrev:
ThomasT:
Vad menar du med åldras? (Bryts den ner av sig själv)

Iof skall man väll byta olja i en racerbil minst en gång om året oavsätt hur mycket den har gått.
Eller har någon andra åsikter???


Min är inte alls så trimmad (om man ser till %) som din och jag kör 50 mil mellan oljebytena.
Förra året körde jag ca 100 och fick massa skäll av han som bygger åt mig :/
Enligt honom så såg han på bla kamaxeln att jag nytt för sällan.
Sen tyckte han att det var bättre att byta oftare och ha en billigare olja än köpa Motul som jag gjorde då och inte ha råd att byta.


Quakerstate har blivit uppköpta av midland om jag inte har helt fel.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Sparade trådar/FAQ
Motoroljenoja
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (17458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande