Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Besök hos Williams/BMW F1
1 besök senaste veckan (4331 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Ja då är man tillbaka i Sverige efter en kanon helg i England med bla besök på Williams/BMW F1 fabrik.

Tyvärr fick vi inte fotografera inne i fabriken

Men det blev lite bilder ifrån williams privata samling.

Passade även på att fota mig ihop med Ayrton Senna på Madame Tussauds

Sista bilden är ett perfekt exempel hur snyggt man kan göra det i trädgården


































_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Avundsjuk? Vem, jag? Nej nej.. Inte alls..


Mycket trevligt att du delar med dig av bilder!! :

Lamellpaketet ser ut att ha väldigt liten diameter. Kan du på ett ungefär uppskatta diametern på den?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961





Jaaa.
Inte alls dåliga semesterbilder.
Jag är då avis iallafall.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:


Avundsjuk? Vem, jag? Nej nej.. Inte alls..


Mycket trevligt att du delar med dig av bilder!! :

Lamellpaketet ser ut att ha väldigt liten diameter. Kan du på ett ungefär uppskatta diametern på den?


Varsågod!

Vågar man säga ett jag igentligen inte är något F1 fanatiker , men detta besök fick mig att uppskatta F1 på ett helt annat vis.

Helt sjukt att se hur det kan se ut då endast funktionen har betydelse och inte pengarna.

Det jobbar ca 500personer i fabriken, och det byggs ca 8bilar/år.
Ibland dom mest kostnads och tidskrävande avdelningarna var kolfiberavdelningen.
3man jobbade heltid med att handbygga grenrören, mycket trevliga killar f.ö.

Lamellpaketet var ca 1dm i diameter!!!! och på den motorn vi såg i fabriken dvs 2004motorn var det 5 lameller i och inget svänghjul.

Jag har lite flera bilder som jag kan lägga upp imorgon.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fler bilder är ett
och 1 dm i diameter är


_________________
/Anton Lillsund
Citera
rIK
katrineholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 49



Ja....mkt trevliga bilder!!

en fråga: vad har du använt dig av för kamera?


// r

_________________
richard sandell
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Wärhner skrev:

3man jobbade heltid med att handbygga grenrören


Borde bli rätt många grenrör på ett år

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wärhner skrev:




Ser ut som en helt vanlig linjär lägesgivare för typ 2-3000 kr som är monterad på stötdämparen. Men eftersom väl knappast något är std på en sådan bil så gissar jag att skenet bedrar. Ngn som kan berätta om lägesgivaren?

_________________
Pär Hylander
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
rIK skrev:
Ja....mkt trevliga bilder!!

en fråga: vad har du använt dig av för kamera?


// r


Jag är inte någon stjärna på att fota, därför är kvaliteten på bilderna där efter.
Kameran är en sony DSC-P10 5Mpixlar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Wärhner skrev:

3man jobbade heltid med att handbygga grenrören


Borde bli rätt många grenrör på ett år


En av killarna som byggde grenrören förklarade att dom byggde 4st par med grenrör till 4bilar dvs 16par grenrör och så fort dom gör någon förändring på motorn så skall grenrören göras om dvs 16par grenör till.
Varje grenrör volym/längdmäts när det är klart och får max diffa 2mm i längd mellan cylindrarna.

Varje grenrör tar upptill 200tim att bygga.

Det byggs även flera uppsättningar miniatyr grenrör till modellen som skall testas i vindtunneln.

F.ö var precis den nya vindtunneln färdigbyggd, där kan upptill 1/1 skala bilar testas.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Wärhner skrev:
Varje grenrör tar upptill 200tim att bygga.


och varje gubbe kostar säkert minst femhundra i timmen..lustig att det går åt £££

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Här kommer lite mera bilder.

Vissa bilder kan man se årsmodell, förare och modellbeteckning i bakgrunden.






























_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up thumbs up

Trevliga bilder! Fasen vad skoj det hade varit att kunna åka dit och titta lite! Nån gång måste jag göra det!


Kan någon vänlig själ berätta om den bilen med aktivt chassi som var så outstanding när det begav sig i mitten på 90-talet finns med bland ovanstående bilder?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Anton Lillsund skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Trevliga bilder! Fasen vad skoj det hade varit att kunna åka dit och titta lite! Nån gång måste jag göra det!


Kan någon vänlig själ berätta om den bilen med aktivt chassi som var så outstanding när det begav sig i mitten på 90-talet finns med bland ovanstående bilder?


Den här:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tack!

Men FW14 kom den redan 1991 som det står i bakgrunden?
Jag hade bestämt för mig att den härjade fritt -94 eller -95

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Tack!

Men FW14 kom den redan 1991 som det står i bakgrunden?
Jag hade bestämt för mig att den härjade fritt -94 eller -95




om man kollar på bilderna så hette bilarna F16 F16B 1994 och F17 F17B 1995 och var Rothmans sponsrade.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Anton Lillsund skrev:
Tack!

Men FW14 kom den redan 1991 som det står i bakgrunden?
Jag hade bestämt för mig att den härjade fritt -94 eller -95


1991 hade bilen en del barnsjukdomar, men 1992 var Nigel Mansell överlägsen.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bilder o videos
Besök hos Williams/BMW F1
1 besök senaste veckan (4331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande