Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Viper GTS-r replica
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (39008 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Jag bygger sedan hösten 1998 en egen Viper GTS-r replica (GTSr600) (amatörbygge / SFRO). Jag har utgått från en BMW 535 -89 E34. Ramen är en rörram som jag svetsat ihop själv. karossen har jag plastat upp i formar som jag byggt på en egentillverkad skala 1:1 modell. Har i nuläget tråden på ett annat forum men planerar nu att flytta den hit på rejsa.nu. Nedan följer några bilder som visar lite hur bilen är byggd samt hur den ser ut. I nuläget skall jag regga in bilen. Saknas lite detaljer för detta. Därefter skall bilen förfinas, bla motormässigt (överladdning), lätta ram och kaross, finish mm












_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Borde inte en Svensk Viper-replica ha en motor baserat på 14liters Scaniaåtta?

Enormt projekt thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Imponerande jobb thumbs up

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Härligt bygge !!

(16 liters V8 i Scania numera !!!)

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Tufft att utgå från en BMW!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Besiktningsinformation amatörbygge - GTS-r600
Tänkte lägga upp lite info från mina erfarenheter med avseende på besiktningsprocessen för amatörbyggda bilar. Kan börja med att klargöra att byggprocessen pågått under lång tid varför regler som gällde när jag började inte alltid stämmer idag. Se även: http://sfro.com/index.php/bil samt den senaste bygghandboken. Fick i alla fall bilen äntligen godkänd och klar den 9/9.. Otroligt skönt.

Byggbesiktning (hösten 2000)
Nu har det gått några år sedan denna första besiktning, därav är minnet inte det bästa. Den utfördes hurusom av Lars Torngren hemma i garaget. Kortfattat går besiktningen ut på att säkerställa att alla grundläggande principer för ett fordon uppfylls. Exakt vad finns väl beskrivet på SFRO's sida, se länk ovan. Anmärkningar jag fick på denna besiktning var mindre saker såsom att bakaxrelbryggan slog i ramen. Kan säkert ha funnits något mer, men det kommer jag inte ihåg.

Bullerprov (hösten 2006)
Bullerprovet utfördes på Västerås flygplats av Gustav Ridderstolpe. Bilen tog jag dit på en trailer. Då de slutliga fälgarna gör bilen relativt bred, var jag tvungen att köra med gamla BMW hjul bak. Tyvärr hann en framfälg bli något skadad vid pålastning innan jag kom på att det är bättre att frakta den med slit och släng fälgarna. I alla fall bak. Väl i Västerås tog av bilen och monterade 19"-fälgarna. Själva bullerprovet är ett förbifartsprov, där man kör på en viss växel och i en viss hastighet in i ett utstakat mätområde. När man kommer in i detta område ger man full gas och mäter då ljudnivån med en mikrofon några meter på sidan av bilen. Nivån man skall klara av är relativ snällt satt. Så det är inga problem med ett någorlunda väldämpande system. Har man en motor som ger dovt, mullrande ljud bör det inte heller vara några problem. Värre är det med högvarviga, ettriga motorer. I Det system jag har i dagsläget består av en originalkat med dubbla 2" in och ut-gångar, som därefter följs av en fullflödesdämpare med dubbla 2" ingångar och dubbla 3" utgångar. Denna dämpare är ca 500 mm lång. Utblåsen är i 3". Med detta system erhålls ett dovt mullrande, men inte alls påtagligt högt ljud.

Under bullerprovet fick jag även chans att provköra bilen något. Detta var första gången jag körde bygget på asfalt. Innan detta hade det endast blivit en del test på grusuppfarten samt på den gräsbetäckta åkern. inte alls samma sak som asfalt. Bullerprovet gick i sin helhet bra, utan några egentliga problem. Vill minnas att det var lite frågor kring ifall min hastighetsmätare verkligen visade rätt. Detta skall den ha gjort då den var kalibrerad efter de aktuella däcken.

Slutbesiktning (hösten 2006)
I stort sett såg bilen lika dan ut 2006 som den gör idag. Det som skiljer är egentligen bara instrumentering och fronten. Likt byggbesiktningen utfördes denna besiktning hemma i garaget, samt även ute på allmän väg. Även denna skedde för ett antal år sedan. Det jag fick nedslag på var 1) dåligt fastsatta kablar (hängde för mycket i luften, och gick närmaste vägen), 2) saknades defrostersystem, 3) hastighetsmätare skymdes av ratten. I provet på väg gick allt bra. Bromsarna tog mycket bra och kursstabiliteten var god. Det stora jobbet efter denna besiktning blev att fixa ett defrostersystem. Detta skedde i och med att jag byggde en ny instrumentering och I-panel. Själva värmeväxlaren tog jag från en BMW Z3 som jag parallellkopplade till kylsystemet. Värmeväxlaren byggde jag in i en egen utformad plastlåda (glasfiber och polyester), som jag kopplade ett 3" alurör till samt en kupéfläkt. Systemet kan bara blåsa varmluft när det är aktiverat. Vilket är fullt acceptabelt då jag inte har några sidorutor, vilket medför god friskluftventilation i kupén. I och med den nya I-panelen bytte jag ut originalinstrumenten till Autometer instrument. Installerade även en snap-off OMP ratt. Därefter kunde man tydligt se hastighetsmätaren.

Ursprungskontroll (våren 2013)
Åren från 2006 och framåt innebar inte mycket arbete med bilen. Detta då jag fick en liten dotter under hösten -06. Samt en liten son under sommaren -09. Med småttingar hemma är det inte lätt att få tid över till att jobba med denna typ av projekt, eller något i huvud taget egentligen. Extra svårt är det när bygget står ca 25 km från hemmet. I alla fall, för ursprungskontrollen skickade jag in en kopia på slutbesiktningsprotokollet tillsammans med en beskrivning av vart alla delar kom ifrån. Trodde det skulle gå lätt men det visade sig att min gamla BMW som jag sålde vidare med papper, hade återuppstått med ny drivlina. Detta gjorde det lite mer invecklat att få mina delar accepterade. Men efter en utförlig förklaring så gick det igenom.

Enskilt godkännande (våren 2013)
Inte mycket att göra här, bara skicka in en kort anmälan via nätet eller post. Då denna är utförd kan man boka tid för reggning.

Registreringsbesiktning (hösten 2013)
I mina ögon har detta, dvs reggningen, alltid varit ett mycket stort hinder att övervinna. Bara att boka in en tid kändes som något mycket stort. Detta kanske pga att jag varje år (de senaste ca 10) alltid sagt att i år skall bilen reggas. Detta har dock aldrig hänt, fram till nu dvs. Hörde med andra som reggat innan mig och enligt dem var det inte så stor grej, bara att göra. Reggningen var bokad till 13/8 i Nyköping, hos Clear car. Dagen innan under test av all funktionalitet var bilen plötsligt helt död. För första gången var den död, och till råga på allt dagen innan besiktning. Det hela visade sig som att när jag vred på tändningsnyckeln och skulle starta dog allt. Till slut fick jag igång bilen och varvade den kraftigt i all den frustration som rådde. Då plötsligt sprutade det ut en hel del småflagor från generatorns ventilationsrör. Sen hade jag inga mer liknande problem med att bilen var död. Måste ha varit kortis i generatorn, antog jag. Ett annat problem med generatorn som jag hade då och även idag är att den inte börjar ladda förrän man varvar motorn hyfsat rejält. Efter varvningen laddar den på även i tomgång.



Besiktningskillen, Johan H., var mycket bra och sympatiskt. Själva besiktningen gick överlag mycket bra, det som gjordes var följande: 1) noga inspektion av all belysning runt om. Alla lyktor måste ha rätt markering. Tyvärr hade jag missat sätta dit röda reflexer bak, vilket blev ett nedslag. Dessutom kontrollerades bältena. Mina hade tyvärr ingen märkning, utan det blev ett anmärkning här med. 2) Ute vägdes även bilen med ett portabelt vågsystem. Bilen vägde in på dryga 1200 kg i tomvikt, med lite mer än 50 % av vikten bak. Blev mycket överraskad av att bilen var så pass tung bak. 3) Bilen togs in i hallen där halvljusinställningen kollades. Jag fick vara med att justera in den. Viktigt är att man lätt kan korrigera eventuellt fel riktakt ljus. Nu kollades även funktionen av främre halv och helljus, blinkers, bromsljus, skyltbelysning och parkeringsljus (kom inte ihåg hur det var med backljus?? Har dock en lykta för detta). 4) Sedan hissades bilen upp varvid en noga kontroll av bygget underifrån utfördes. Elkabeldragningen kollades, då jag hade en anmärkning från slutbesiktningen, mm. 5) Därefter utfördes vanligt broms- och avgasprov. Båda utan anmärkning. 6) Slutligen utfördes en testkörning. Bilen betedde sig mycket bra överlag. Ett mindre dilemma var att tutan tjöt till ibland när ratten vreds. Gjordes dock inga kommentarer om detta. Har ett problem med att släpkontakten i ratten kärvar lite och kommer åt jord i vissa lägen. Fixat idag :-)... Ett större dilemma under testkörningen var att hastighetsmätaren var helt död... Jag hade inte testat detta hemma innan. Typiskt. Fick slutligen tre anmärkningar på bilen, reflexer bak, säkerhetsbälten och hastighetsmätare. Dessutom lyckades jag inte hitta på protokollet från slutbesiktningen. Blev att åka hem och ta tag i dessa totalt fyra problem och sikta in sig på ett nytt försök.

Säkerhetsbälten köpte jag nya från Autoexperten (ca 700 kr styck). Reflexer bak köpte jag ett par relativt små med rätt märkning. Idag är inte själva storleken av betydelse på reflexerna. Det enda som spelar roll är att de har rätt märkning, dvs E-märkning samt typiskt 1a. Hastighetsmätaren krävde betydligt mer arbete. Den har alltid funkat innan, men inte nu. Ett problem jag hittade var att resetknappen hade fastnat i intryckt läge. Fixade detta men lyckades inte få den att bete sig helt ok. Drog då helt nya kablar till mätaren, både för strömmatning och signal. Sedan provkörde jag bilen med upphissat bakparti. Ett problem som jag hittade, men inte sett förut, är att min diffklump med aktuella däck ger 500 pulser per km. Mätaren kräver mellan 500 - 250 000 pulser per km. Jag ligger alltså längst ner inom detta intervall. Detta, tror jag, förklarar varför mätaren är något ojämn och skakig i beteendet. Dock förklarar det inte varför den ibland dör och kräver omstart. För att få lite säkerhet mot att den ibland dör installerade jag en strömbrytare på mittpanelen för hastighetsmätaren. Så om den dog/hängde sig kunde jag starta om den. Detta visade sig vara ett klokt drag.....



Återbesöket bokades in till 9/9, den här gången i Norrköping. En heldag ledigt från jobbet igen plus hyra av en biltrailer samt resekostnad till och från Norrköping. Blev i det stora hela ganska mycket uppoffring, i både tid och pengar, för att utföra besiktningen. Men, men det får väl vara ok då detta är inget man utför allt för ofta, och förhoppningsvis inte mer på ett tag efter denna dag... Väl i Norrköping, återigen med Johan H. som besiktningsman, så gick det snabbt att kolla reflexer, bälten och protokollet som jag hade lyckats lokalisera hemma. Sedan var det bara testkörningen kvar för att kolla mätaren. Denna gång fick jag köra. Kändes otroligt nice. Lika nice kändes det inte när jag såg att hastighetsmätaren plötsligt var död igen. Svor om och om igen för mig själv. Kändes rent förj---ligt... Startade om den med min installerade strömbrytare och fick till slut liv i den. Funkade nu hyggligt bra. Kom ut på en 70-sträcka där han ville se dess funktion. Funkade som tur var i stort hela denna sträcka så han sa att det var ok. Pust... Därefter la den av igen, men han gjorde inte någon större sak av det. Den kom efter ett tag igång igen, och så fortsatte det, på och av, under hela testet. Blir till att fixa detta hemma nu... Bilen var nu hur som helst helt godkänd... Dock kvarstår en hel del småfix för att den skall fungera helt smärtfritt. Det är jäkligt skönt att nu stå här med ett regnummer efter alla år.. Obeskrivligt..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Stort grattis!
Måste vara en underbar känsla!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581




GRATTIS!!

Det var på tiden att du fick tummen ur. Passa på och smaka lite mil och inspiration så du orkar med det sista rycket nu i vinter. Det blir underbart att stå med helt klar bil när våren kommer!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja det var inte så svårt som jag först trodde. Trots ombesiktning. Men detta var ju 1'a gången. Har nu ploppat upp en massa idéer på generation 2 av denna bil, med fokus på vikt, väghållning och effekt. Får se vart det bär åt. Först och främst kommer jag jobba med att få till finishen och skapa nya formar till karossen. Har även funderat på att bygga om den till en roadster med en hardtop. men vi får se.... Det som ligger i plan nu är:
* Lätta karossen (slipa ner och kolfiberdetaljer) och finisharbete
* Bromssystem: funderar på att ta bort EBS enheten som ändå inte funkar och installera bromsvåg utan servo
* Interiör i kolfiber, blästrad Alu och svart mocka
* Byta kylsystem
* Fixa alla mätare
* Byta bränslesystem till ett med säkerhetstank och utanpåliggande pumpar.

På lite längre sikt så:
* Ändra spårvidd fram så att den matchar karossen utan spacerplattor, kanske A-armar?
* Byta BMW 6'an till en LT1 eller helst en LS1 alu V8. (hur är det med 20 kW/100kg egentligen?)
* Optimera ramen. Idag byggd på känn. Göra lite beräkningar i CAD-programmet kanske?


Ove: kollade för 1'a gången in dina trådar här på rejsa.nu..... Är helt sanslöst vad du åstadkommer... Endast i min fantasi har jag den tid, de resurser och de kunskaper som krävs för att nå dit... Skulle vilja jobba heltid med att designa och bygga roliga bilar. Men som det ser ut idag är detta en utopi... Drömmen är att ha ett jäkligt stort garage med en massa utrustning där jag och andra byggare (som hyr in sig) kan jobba och njuta av tillvaron.. Marken finns men inte mer än så....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Grattis!! thumbs up

Då hoppas jag på att även få se den på riktigt under det kommande året.

_________________
/David Söderblom
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Imponerad att du håller motivationen kvar efter 15år. Lätt att intressen ändras över tid annars.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det har väl gått ganska mycket upp och ner genom åren. Ibland har jag funderat på varför jag började med detta projekt och inte bara köpte något objekt för att fixa till. Men i grund och botten har jag alltid haft begär efter att bygga allt själv från scratch. Detta är den första reggade bilen, men det har blivit lite annat i mindre skala innan bl a en 500cc crosscart. Har även ett mindre projekt under uppstart i garaget och det är bygget av en Willys jeep i skala 1:2 med delar från en 200cc 4-hjuling. Är i 1'a hand tänkt till barnen. Vi får se hur lång tid den tar. Prio ligger dock på att få till den stora bilen.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Hittade denna länk på nätet när jag surfade runt för att hitta tips på hur man enklast kan bygga upp en mockup till en kaross. Han i videon bygger sin kaross enligt samma metod jag använde. Skillnaden är den att han designade sin kaross själv medans jag scannade in en modellbil. Hans arbete med pluggen är något mer omfattande och ingående:

http://www.youtube.com/watch?v=24KqCMbILRc&list=SP1B713C2239BF7D60&index=3
http://www.youtube.com/watch?v=xdsFLRmEtpI&list=TLalqvhQAoPs0
http://www.youtube.com/watch?v=tpOcEX7nqZc

Sitter i nuläget och funderar på hur jag kan fixa till symmetrin i karossen. De fel som finns kanske inte syns så jättemycket, men jag skulle ändå vilja göra om vissa delar av karossen. För detta behöver jag bygga upp en ny skala 1:1 modell av delarna. Att jobba vidare med den befintliga karossen är svårt då det inte finns några tydliga riktmärken att ta hjälp av.... Men, men detta är inte akut... Ett annat sätt att göra det på är:

http://www.youtube.com/watch?v=-q4WYaBv2KA
..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har bilen stått och "skrotat" en tid... Dags för att fixa till den slutliga formen och finishen. vill gärna modda utseendet en del. Kastar in lite inlägg om hur det fortskrider. En idé är att bygga om den till en Toyota FT-1 look-alike eller en blandning av de båda...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



ThomHall skrev:
Nu har bilen stått och "skrotat" en tid... Dags för att fixa till den slutliga formen och finishen. vill gärna modda utseendet en del. Kastar in lite inlägg om hur det fortskrider. En idé är att bygga om den till en Toyota FT-1 look-alike eller en blandning av de båda...


Riktigt imponerad av dina kunskaper!

En Mclaren F1 LM replika vore inte fel på denna ram.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



robber skrev:

En Mclaren F1 LM replika vore inte fel på denna ram.


Det blir en ganska redig bula i fram för att få plats med motorn

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



2fast4u skrev:
robber skrev:

En Mclaren F1 LM replika vore inte fel på denna ram.


Det blir en ganska redig bula i fram för att få plats med motorn


Inga problem för denna herre inte med tanke på vad jag läst i denna tråd

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kan bli svårt med motorn fram i en kaross tänkt för mittmotorbygge... Men det är klart, med lite ändring av designen så... Har kikat på hur FT-1 förhåller sig till Vipern med hjälp av geometrimodeller som jag införskaffade. Det jag behöver hålla fix är hjulbasen och framrutan. FT-1 har betydligt längre hjulbas samt är dessutom bredare. Har idag problem med att fylla ut Viper-karossen. Trots att jag har flyttat ut bärarmarna rejält bak. Fram är det dock BMW orignalbredd. Kommer sannolikt öka spårvidden fram genom att flytta ut hjulupphängningen. Vill dock inte göra en ny besiktning. Kanske kan skylla på mätfel. Idag skiljer det väldigt mycket i spårvidd fram och bak, säkert 150 mm. Är väl inte optimalt gissar jag??

Planen för projektet från och med nu är följande:

1) Kika på lite olika designutföranden från befintliga modeller, samt försöka göra lite egna ändringar och förslag. Är absolut ingen designer så vi får se hur det går.
2) Kommer utföra en del strömningsberäkningar för olika utföranden av design, mest för skoj. Jobbade tidigare med CFD-beräkningar under 12 års tid, så området ligger mig varmt om hjärtat .
3) Geometriskt analysera min befintliga kaross och jämföra den mot en korrekt 3D-modell.
4) Slutföra designen av interiör och exteriör.
5) Påbörja arbetet med att ta fram en fullskalemodell. Se över möjligheten att slippa tillverka en form.
6) Karossframställning och tillverkning av interiördetaljer såsom dörrpaneler, mittkonsol etc.
7) En förhoppningsvis färdig kaross som passar bra på ramen och ser bra ut.

Steget efter detta får bli, vad jag kallar det, steg 3 i projektet. Då kommer fokus ligga på det mekaniska. Hjulupphängning, drivlina etc. Men till dess är det lite tid. Måste få bilen helt klar till min dotters student. Hon fyller 9 i år .

Lite bilder på hur de två modellerna förhåller sig:



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



ThomHall skrev:
Måste få bilen helt klar till min dotters student. Hon fyller 9 i år .


Mmmm, långtidsprojekt - I like!

Akta dig, nio år går fort. Jag är inte klar efter sju år, mest pga 2,5 års rostlagning som höll på att sänka mig totalt. Tänkte att det allt som allt skulle ta sju år max, så nu är det övertid mao. Nu har du inte den typen av oförutsedda problem i ditt projekt, men tiden går fort ändå.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Som jag skrivit i tidigare inlägg så var mitt stora dilemma med att tillverka karosspluggen problemen med att uppnå rätt tolerans och form. Dessutom tog det en hiskligt massa tid i anspråk. Tror jag spenderade de första tre åren av bygget (-98 till -00) med att bygga 3D-modellen och fixa formar och gjuta kaross. Har funderat fram och tillbaka hur jag skall kunna lösa tillverkning av karossplugg på ett mer effektivt sätt. Finns ju några bra och framgångsrika handkraft-baserade arbeten bla Bailey Blade (se klipp ovan) samt Ajdéns bygge. Så visst går det. Men jag ville nu, för kommande karossuppdateringar, göra det på ett mer automatiserat och kontrollerat sätt. Efter mycket surfande runt på nätet så beslutade jag mig under hösten 2013 för att prova bygga en 3D-fräs. Detta var ett helt nytt och outforskat område för mig. Vilket gjorde det än mer spännande. Detta projekt är vad som har tagit all min fritid sedan bilen blev reggad.

Den första fräsprototypen stod klar till sommaren 2014. Denna tillverkade jag från en gammal byggställning. För drivning av fräsen använde jag mig, efter rekommendation, av servomotorer istället för stegmotorer. Arbetsområdet i denna fräs blev ca 2200x1200x600 mm. Jag siktade dock lite väl högt. Byggställningen samt remdrivningen av X-axeln klarade inte av uppgiften. Fräsen blev på tok för känslig för vibrationer, samt så blev matningen i X-led inte distinkt nog. Men jag lyckades i alla fall fräsa fram en provmodell



Det jag lärde mig från detta bygge var att jag inte kan nå ett bra slutresultat med en allt för enkel och klen fräs. Ska jag lyckas måste jag satsa betydligt mer. Jag måste få till en rejäl och stabil stomme. Kan inte ha allt för stort arbetsområde av stabilitetsskäl, men även pga otillräcklig matningshastighet. Måste ha precisa och robusta linjära styrningar. En rejäl och lämpligt utformad frässpindel. Fler än tre axlar. Inbyggd övervakning som stänger ner maskinen om något mekaniskt fel inträffar.. mm mm

Jag blev och är helt såld på denna teknik. Tycker det är grymt häftigt med att kunna ta fram fysiska modeller från en virtuell modell. Så jag bestämde mig under hösten 2014 för att ta fram en uppdaterad version av fräsen enligt ovan riktlinjer. För att jag skulle kunna motivera detta omfattande projekt, och investering, är ett mål att kunna använda denna maskin i en framtida sidoverksamhet för alla möjliga typer av uppdrag, från konstobjekt till båtar, mm. Dessutom skall maskinen vara utbyggbar för att kunna hantera andra tekniker såsom adderande metoder likt en 3D-skrivare osv. För att få det riktigt bra kunde jag inte utföra allt arbete och planerande själv utan fick blanda in kunnigt folk inom området.



Ett stort problem med att ha en strikt 3-axlig maskin är att det blir mycket svårt att komma åt och fräsa på vissa ställen då fräsverktygen har en begränsad längd, samt så blir maskinen inte särskilt flexibel. Därför blev jag tvungen att föra in fler axlar. Från en början ville jag ha en "äkta" 5-axlig maskin, där fräshuvudet kan vrida sig runt två axlar. En nackdel med detta, förutom problemet med dyra CAM-program och komplexiteten, är att det tar effektiv arbetsyta i anspråk. Så mitt val blev att få till en maskin likt Frogmill med roterande arbetsstycke (A-axel) samt dessutom bygga in en B-axel, så att frässpindeln i alla fall kan vrida sig kring Y-axeln.



Då jag sysslat en del med programmering så bestämde jag mig för att själv ta fram ett mellansteg mellan det enklare och överkomliga CAM-programmet och fräsmaskinen. Detta hack konverterar fräsprogrammet så att det passar maskinens konfiguration av axlar. Om jag exempelvis skall fräsa med vridet spindelhuvud så vrider jag istället materialet i CAM-programmet. Därefter utförs en geometrisk transformation av koden via skriptet. Den fräsning jag kommer utföra är initialt indexerad, dvs jag roterar inget under pågående fräsning. Utan roterar mellan de olika fräsingreppen.



Fräsen är inte helt klar ännu men är tillräckligt redo för att kunna börja provköra lite. Det jag håller på med nu är att få till en "vagga" där arbetsmaterialet kan ligga i. Behövs fräsning runt om, kör jag utan vagga. Vridningen av spindeln är ännu inte klar. Dock är allt förberett så det bör kunna fixas relativt enkelt. Annat som återstår är täckpaneler, fräsövervakning samt hantering av frässpån.

Så detta är bygget av pluggfräsen i lite korta drag. Då den inte riktigt hör hemma på detta forum så lämnar jag detta projekt och återgår nu till min planerade modifiering av bilbygget.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1503



Jag vet inte hur det är för andra, men jag skulle vara väldigt intresserad av att se en (ännu mer) utförlig genomgång av hur du byggt fräsen! Att bygga sina egna verktyg och maskiner är ambitiöst, och väldigt imponerande.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Viper GTS-r replica
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (39008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande