Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318IS -93
2 besök senaste veckan (3391 totalt)
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Hej på er alla där ute i stugorna. Är en "grabb" som hittade hit för ett tag sen.
Bilhistorien är mest volvo, lite cheva å en gammelford, men har nu ramlat över en bmw till vad jag tycker rätt pris. Är tänkt att den ska hitta ut på nån bana i framtiden, men inte i år.
Hjulagerbyte bak och se över framvagnen, för har hemska vibrationer i ratten vid jämn hastighet. Men vad har man å räkna med, med 22st ägare innan mig i sverige.

Lite bilder då
spec

utrustning engång i tiden

säljarens bilder


Lägger upp bilen bara för å sätta lite press på mig själv å få tummen ur, detta kommer inte att ha hastighetrekord i åbli klar med den, men tänker inte sikta på rubba nån från pallbockstronen

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Skede
Kalmar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 12



Kul! Nån speciell klass du ska rikta in dig på eller allmän track-day bil?

_________________
Stefan Skedebäck
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Blir nog bara allmän trckday å konbanor, men sneglat på bmwcup. Där vet jag inte vart jag hamnar isåfall, för jag letar delar till ett m42b20(b21) bygge.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Har 2st av dessa. Men om jag förståt det hela rätt så är det svårt att få stolarna att sitta bra i bilen. Går det att få fast dom på original underrede?

Hur mycket behövs bytas för att kunna använda M3ans bromsar runt om?



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



tias240 skrev:
Har 2st av dessa. Men om jag förståt det hela rätt så är det svårt att få stolarna att sitta bra i bilen. Går det att få fast dom på original underrede?
Så här har jag gjort:

Lite mer info om detta finns på sidan 8 i min projekttråd, klicka på bilen i signaturen så kommer du till tråden. Kanske kan ge dig någon idé om hur du ska göra? Bör kanske påpeka att mitt hemmabyggda underrede är helt fast. Inte smidigt men kanon för körkänslan.

2-liters M42? Låter intressant, vad är receptet på det?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Satt å sträckläste din tråd igår, så har lite koll på hur du gjorde

Angåend m42b20 så är det relativit simpelt. N47-vev, s50b30-kolvar, som kortas ner 3,8mm i överkant å man borrar blocket efter kolvarna. Man kan köra med originalstakar men då lär man göra en bussning för kolbulten eftersom den är mindre på s50. Annars blir det specialbeställda, men då blir det dyrt på en gång. Som jag har förstått det hela, så ska man (om man är stöddig) kunna komma upp i 2,3l med annat borr å kolvar

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Böt VB hjullager hus, verkade behövas. Detta lager skulle ha gått max 100 mil, men fd ägaren erkände att han inte var nån vidare mek.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Då bilen gått sådär 27000+mil så är det ju lite grejor som är slut. Så det ska beställas lite grejor.

Länkarmar fram, ska man satsa på dom förstärkta eller duger dom vanliga?
Excentriska bussningar?
Coil-over-kit eller väghållnings-sats med vanliga ben å fjädrar?

Vad rekommenderas?
Budget på Coils är 6-8kkr.(inte hugget i sten, men inga 20kkr kit)

Hjälp en som har noll koll på vad som gäller på bmw

Tack på förhand// Tias

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Kan ge min syn på saken, därmed inte sagt att jag har rätt.
En sak är säker, i längden tjänar du på bra grejer.

Jag kör med vanliga länkarmar, köpte dessa innan jag visste bättre. De duger helt klart, men exempelvis Meyle HD har inget gummi alls i spindellederna vilket bara kan vara av godo vid bankörning, både i känsla och hållbarhet.

Excentriska bärarmsbussningar har den egenskapen att de ger mer caster = lugnare styrning och stabilare bil. Rekommenderas. Du tappar dock lite styrkänsla, i alla fall jag tycker så då styrningen blir trögare.

Coiloverkit. Köper du inget "seriöst" coiloverkit kan du lika gärna köpa en väghållningssats. Lågpriscoils är anpassade för gatkörning. Därmed inte sagt att man inte kan köra med sådant på bana! Jag har själv kört tre säsonger med ett väghållningskit med vanliga fjädrar och ben. Du har kul med detta men bilen är väl gungig med det bättre grepp du får med r-däck. Med facit i hand skulle jag nog köpt ett riktigt chassie från början, men det är ju det här med pengar också. Jag började utan att ha samlat en budget för allt.
Håll utkik på Säljes-avdelningen här efter mer seriösa coils om du inte vill betala alltför mycket, det dyker upp bra begagnade grejer emellanåt då E36 är en populär bil. Ska du köpa nytt utan att bli ruinerad är det nog XYZ som gäller. Alla som handlat detta är nöjda(?) med en väldigt bra support. Jag köpte mitt D2 på annat ställe och har tyvärr haft problem med leveransen även om det till slut löste sig.

Till sist rekommenderas bra bromsbelägg fram! Jag köpte mina Ferodo DS3000 i England för 1500kr, det är billigt för så bra belägg! Bak har jag kört Biltema hela tiden och de är inte slut än.

Lycka till!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Davve skrev:
Lite tänkvärda saker att tänka på


Man kanske skulle slå en pling till xyz å höra. Bärarmar, bussningar och styrstag blir från Schmiedman iallafall. Bussningar till bakvagnen? Vad rekomenderas där, gummi, powerflex, delrin? Blir mest gata.

Försöker få ihop en lista på saker att sukta efter/införskaffa. Man ska kanske köpa bakvagnen som Schmiedman har upplagd under beggade grejor?

Nu är vissa frågetecken uträtade, men lite nya har kommit till... Blir nog bra i slutändan

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Var till ludvika å fick en arbetsorder. Skitfel, men ville veta vad som behövs fixas.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Hur kan man utnyttja detta om man söker efter lite extra omp i maskineriet? Eftersom man har bara COn å hålla sig till. :-)

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55


Trådstartare
Sitter på vänster fram, är det riktigt?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318IS -93
2 besök senaste veckan (3391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande