Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Carbon 7 2013
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (15040 totalt)
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
hej

jag tänkte lägga upp en tråd om mitt Locost bygge

receptet är:

ram av 25x25x2 mm rör
saab 2.0t motor
opel omega växellåda
volvo 740 bakaxel
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare


Stolarna är köpta från http://www.kitcardirect.co.uk




Saaben som får släppa till motorn
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Idag börjar jobbet med att lyfta ur motorn ur saaben:)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

Kul! Från ax till limpa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Som sagt kul att se från allra första början.
Carbon....mycket CF i plan? Annan anledning?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Ja tanken är att Kawasaki grön och kolfiber ska vara de dominerande färgerna:) jag har börjat med stolarna:)
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Motorn är halvvägs ute nu
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Har fått ringarna till undre spindelled nu så nu kan jag bygga klart framvagnen
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Lyfte ur motorn i kväll, och monterade motorstativet. Glömde givetvis att köpa långa bultar!!

Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Idag blir det motor+ växellådan som ska få sig en ordentlig tvätt. Om jag hinner så blir det till att börja passa in motor och växellåda i ramen också
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Har tvättat av motor och låda:) hann börja passa in paketet i ramen också:) får nog kapa tråget lite och en scoop på huven;)

Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Fundera på hur mycket det går att kapa oljetråget på en Saab motor. Någon som vet?


OBS bilden är upp och ner
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Oj vad högt det ser ut. Fast jag jämför ju med en Ford X-flow förstås... jämfört med den är nog allt högt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Ja, jag tog den värsta sidan och visade:) den andra är mer lagom:




Tanken är att göra tråget plant i denna höjd.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Om du gör den lägre än 85mm under tråget så kommer bilprovningen att gnälla, den klarar inte lyften..

Min är 87-88 under tråget, och den skrapar i.. Farthinder tas med försiktighet.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
Svante skrev:
Om du gör den lägre än 85mm under tråget så kommer bilprovningen att gnälla, den klarar inte lyften..

Min är 87-88 under tråget, och den skrapar i.. Farthinder tas med försiktighet.


Min plan är att det ska vara 9-10 cm markfrigång under den lägsta punkten, men jag vill ju inte ha motorn för högt heller:)
Citera
larsabil

Här sen Maj 2013
Inlägg: 10



Blir spännande att se utvecklingen!

_________________
Lars Andersson
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
larsabil skrev:
Blir spännande att se utvecklingen!


Tack:) fortsättning följer...
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



tråg frågan finns det nog en två - tre svar på i "forat" för bilen (locostsweden) , däremot kommer det bli intressant att se om du har någon bra lösning på en massa G, själv kör jag med lite högre olje nivå än jag vill för att lösa kinnekulle , kanske man måste bygga trappdoors

EDIT: hitta att mitt tråg är ca 8cm djupt och förlängt bakåt för att ha ca orginal olje nivå och mängd

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=49&st=60

föresten , min motor lutar dock liiite ( bättre plats för fötterna mot lådan) , så 8cm beror på hur högt bilen sitter mot motorn och installationen , har för mig jag sikta på att det första som tar i skall vara växelåda då den inte går att modda ändå. Det borde ge dig lite att mäta mot

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Gällande oljetråget, det viktiga är väl främst att inte minska totala oljevolymen samt att oljan stannar vid pickupen så den inte suger luft. På min b202 så har jag ändrat oljetråget men breddat det och byggt ett antal skvalpskott. Det knepigaste i min bil var att utforma ett oljetråget som överhuvudtaget fick plats :-) det finns väl en del sevens med saabmotorer så du är nog inte först ut med denna frågeställning.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Carbon7
Karlskrona
Här sen Apr 2013
Inlägg: 35


Trådstartare
supersonett skrev:
tråg frågan finns det nog en två - tre svar på i "forat" för bilen (locostsweden) , däremot kommer det bli intressant att se om du har någon bra lösning på en massa G, själv kör jag med lite högre olje nivå än jag vill för att lösa kinnekulle , kanske man måste bygga trappdoors

EDIT: hitta att mitt tråg är ca 8cm djupt och förlängt bakåt för att ha ca orginal olje nivå och mängd

http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=49&st=60

föresten , min motor lutar dock liiite ( bättre plats för fötterna mot lådan) , så 8cm beror på hur högt bilen sitter mot motorn och installationen , har för mig jag sikta på att det första som tar i skall vara växelåda då den inte går att modda ändå. Det borde ge dig lite att mäta mot


Tack för bra info:) jag har kollat på Locostsweden också och det blir nog ett tråg från en Saab 900 som jag kapar lite i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Carbon 7 2013
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (15040 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande