Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Carbon 7 2013 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15040 totalt) |
hej
jag tänkte lägga upp en tråd om mitt Locost bygge receptet är: ram av 25x25x2 mm rör saab 2.0t motor opel omega växellåda volvo 740 bakaxel |
||
|
||
|
||
Ja tanken är att Kawasaki grön och kolfiber ska vara de dominerande färgerna:) jag har börjat med stolarna:)
|
||
|
||
|
||
Lyfte ur motorn i kväll, och monterade motorstativet. Glömde givetvis att köpa långa bultar!!
|
||
Idag blir det motor+ växellådan som ska få sig en ordentlig tvätt. Om jag hinner så blir det till att börja passa in motor och växellåda i ramen också
|
||
Har tvättat av motor och låda:) hann börja passa in paketet i ramen också:) får nog kapa tråget lite och en scoop på huven;)
|
||
Fundera på hur mycket det går att kapa oljetråget på en Saab motor. Någon som vet?
OBS bilden är upp och ner |
||
Ja, jag tog den värsta sidan och visade:) den andra är mer lagom:
Tanken är att göra tråget plant i denna höjd. |
||
Om du gör den lägre än 85mm under tråget så kommer bilprovningen att gnälla, den klarar inte lyften..
Min är 87-88 under tråget, och den skrapar i.. Farthinder tas med försiktighet. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Min plan är att det ska vara 9-10 cm markfrigång under den lägsta punkten, men jag vill ju inte ha motorn för högt heller:) |
||
|
||
tråg frågan finns det nog en två - tre svar på i "forat" för bilen (locostsweden) , däremot kommer det bli intressant att se om du har någon bra lösning på en massa G, själv kör jag med lite högre olje nivå än jag vill för att lösa kinnekulle , kanske man måste bygga trappdoors
EDIT: hitta att mitt tråg är ca 8cm djupt och förlängt bakåt för att ha ca orginal olje nivå och mängd http://www.locostsweden.se/ipb/index föresten , min motor lutar dock liiite ( bättre plats för fötterna mot lådan) , så 8cm beror på hur högt bilen sitter mot motorn och installationen , har för mig jag sikta på att det första som tar i skall vara växelåda då den inte går att modda ändå. Det borde ge dig lite att mäta mot _________________ // TXbias BXrndtson |
||
Gällande oljetråget, det viktiga är väl främst att inte minska totala oljevolymen samt att oljan stannar vid pickupen så den inte suger luft. På min b202 så har jag ändrat oljetråget men breddat det och byggt ett antal skvalpskott. Det knepigaste i min bil var att utforma ett oljetråget som överhuvudtaget fick plats :-) det finns väl en del sevens med saabmotorer så du är nog inte först ut med denna frågeställning.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Tack för bra info:) jag har kollat på Locostsweden också och det blir nog ett tråg från en Saab 900 som jag kapar lite i |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Carbon 7 2013 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15040 totalt) |