Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkring mot 3:e person i samband med förarutveckling ?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (37971 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8054



Japp, ett organ som kunde förmedla försäkring för säg 100-200krkr/person och banträff eller kanske 500kr-1000kr för säsongen Maj-September eller liknande skulle väl kunna dra in tillräckligt med medel för att kunna upphandla en ordentlig försäkring. Problemet är väl att få en försäkring första säsongen då man inte har några medel att betala den med... :-/
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tror ni det är möjligt att man som förening skulle kunna få teckna en försäkring som skyddar tredjepart till ett rimligt pris?
Ett pris som skulle funka hos arrangörer (Inga sexsiffriga belopp)!

Du kan anmäla dig till mig !
Nä men allvarligt.
Skulle man inte kunna starta en klubboberoende förening som drev frågan hos försäkringsbolagena? oavsätt om man lyckas eller inte så lyfter man ju ändå upp problemen till ytan. O så blir kunnandet samlat på ett ställe.

Eller ska man vara tyst o fortsätta som vi har gjort förut? Det funkar ju tills nått allvarligt händer...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ingmar Truedsson skrev:
Har inte SBF monopol på all motorsportaktivitet i Sverige, om man ska göra det lagligt, eller?
Jag har kollat med ett antal försäkringsbolag, men det finns ingen som har någon typ av motortävlingsförsäkring att sälja eller känner till någon som har det. Inte heller konsumenternas försäkringsbyrå visste något om detta.

Jag hittade denna bilden: http://www.freespeed.nu/SMC/LOMP1.jpg
Jag har mailat och frågat var det är för något, men inte fått svar.
Någon som vet vad detta är? Är det en lagtolkning eller är det från någon proposition?


Trygg-Hansa utfärdar motorsportförsäkring till SBF och är därigenom i lag förbundet att utfärda motorsportförsäkring till den som begär det. (Precis som med bilförsäkring). Vilket pris du får betala är däremot en annan fråga.........

.....men jag kan tänka mig att de måste använda samma beräkningsgrund som till SBF (fast sådant går ju lätt att trixa med)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



OK, men enligt han som jag pratade med på Trygg hansa så fanns ingen sån försäkring, men det finns säkert någon bra anledning till att de inte vill göra reklam för den.

Idag har jag i alla fall fått reda på vad det var för kommentarer jag hittade på www.freespeed.nu, det var några gamla kommentarer från 1976 som försäkringsbolagen hade. Jag fick också reda på att det finns en grupp med representanter från försäkringsbolagen som försöker få fram nya gemensamma rekommendationer för behandling av ärenden med tillhörande nya kommentarer. De försöker också att få till en ändring av lagen så att den passar bättre för de verkliga förhållandena som gäller nu, t.ex. att trafikförsäkringen enligt lagen gäller för en rallybil under tävling medan den inte gäller för en gatbil som "övningskör" på en bana. Förhoppningsvis finns det alltså snart mer info om försäkringsbolagens syn "vår" verksamhet. Lagändringar däremot tar ju tid.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ingmar Truedsson skrev:
OK, men enligt han som jag pratade med på Trygg hansa så fanns ingen sån försäkring, men det finns säkert någon bra anledning till att de inte vill göra reklam för den.



Kolla med finansispektionen istället. de är de som är utfärdare av tillstånd att meddela motorsportförsäkring.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Det har hänt en del , sen det snackade i den här gamla tråden

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Fett sex års trådlyft

och måste säga att det är lite fascinerande att läsa tråden och se hur mycket som ändrat sig sen dess, om inte annat spridningen av kunskap om det hela. Även om det finns djupa hål av okunskap både här och där fortfarande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Mats Karlsson skrev:
Japp, ett organ som kunde förmedla försäkring för säg 100-200krkr/person och banträff eller kanske 500kr-1000kr för säsongen Maj-September eller liknande skulle väl kunna dra in tillräckligt med medel för att kunna upphandla en ordentlig försäkring. Problemet är väl att få en försäkring första säsongen då man inte har några medel att betala den med... :-/


Fredrik fixade thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Fett sex års trådlyft

och måste säga att det är lite fascinerande att läsa tråden och se hur mycket som ändrat sig sen dess, om inte annat spridningen av kunskap om det hela. Även om det finns djupa hål av okunskap både här och där fortfarande


gatbils-träffsidan är nu nästan 100% med antingen valt att använda SMA eller SBF...

det som är totalt utanför och missat är alla privata raceteam, framförallt inom Elitracing som arrangerar sponsorsdagar och testkörningar och gör det helt utanför och tror inte det gäller dom, eftersom dom ju normalt sett tävlar inom SBF/STCC och därför borde inte deras sponsorsdagar vara motortävlingsförsäkrings-pliktiga även fast dom är det såklart med.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Fett sex års trådlyft


Sju?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkring mot 3:e person i samband med förarutveckling ?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (37971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande