|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
07 Apr 2013 13:06
Började för länge sen, ca 8 år sen att bygga på denna bil, tanken var då konbana samt några svängar på mittsverige..
Ascona B -77
Rensad inredning 2 sportstolar
Finess bur
Volvo 240 4kolvsok
Honda Civic VTi Skivor
Biltemas gula dämpare samt lesjöfors sänkfjädrar
Saabs Org styrsystem tronic 5 Fullt mappbart..
Orginal turbo för besiktningen
orginal avgasrening
18 år och påbörjade skärmbreddning
Flöt på bara bra
Asconans orginalbromsar var inte de bästa, samt för att besiktiga med motorn jag ville behövde jag lite mer diameter..
Valet föll på volvo 240 4kolvsok med honda Civic VTI skivor som jag hittade här på rejsa faktiskt..
Sen kom då motor och låda in i bilden
Saab B204E med Opel omegas r28/28 parat bakom med distans för urtrampningslagret..
Stort hål fick kapas upp och till slut
Låg den ju faktiskt där nere
Grenrör byggdes en adapter på och senare såg den ut såhär
Tråget fick modifieras en aning också för att få lite frigång..
En Bur svetsades in oxå
Sakta flöt det hela på
Vi bytte garage
Den fick lite färg!
Den var även ute på egna äventyr
Sen har det tyvärr bara varit stopp.. Kopplingsproblem, bristande motivation och andra saker sätter stopp för det mesta, tanken är väl att en liten tråd om detta kan pigga upp och sparka mig i arslet lite så man kommer ut på vägarna igen..
Vad tror ni?
Kan ni sparka lite på mig?
För hon ser mest ut att må illa nu..
_________________ Fredrik Lindgren
|
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50
07 Apr 2013 14:24
Spark-spark
Grymt projekt!
Har den motor/växellådskombinationen och kan nog lösa ditt kopplingsproblem.
Vad är problemet?
_________________ Rikard Larsson
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
07 Apr 2013 15:32
Roligt att höra
Har nog mest haft problem med att luftningen av kopplingen, vet inte om det är kopplingscylindern som är kass.. får ur all luft som synes men vill inte koppla ur riktigt.. har 17 mm distans..
_________________ Fredrik Lindgren
|
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50
08 Apr 2013 06:28
Var har du distansen?
Mellan växellådan och slavcylindern:
Eller har du delat slavcylindern:
_________________ Rikard Larsson
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
08 Apr 2013 13:04
Den sitter mellan växellådan och slavcylindern..
_________________ Fredrik Lindgren
|
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50
08 Apr 2013 13:23
Det hade jag också först, men det läckte växellådsolja. Det sitter en packbox i den triangelformade bottenplattan och eftersom ingående axeln smalnar av tätar packboxen inte så bra om man flyttar ut den.
Nu lär inte det ha med ditt luftningsproblem att göra, men om du delar motor/växellåda, kolla noga efter läckage.
Om det kommer in luft i systemet är väl slavcylindern eller huvudcylindern kass.
_________________ Rikard Larsson
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072
08 Apr 2013 14:19
Spark!
Skitfräck bil! Jag har också motivationsproblem med skruvandet, men du har ju en mycket roligare bil, så ut och skruva!
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
08 Apr 2013 22:12
Ahh , granngaraget!
Måste nog slå en lov upp till er nån kväll så jag får se både din och Thomas bil!
_________________ Jocke Hellqvist.
|
palm16v
Umeå
Här sen Okt 2008
Inlägg: 16
08 Apr 2013 22:22
Grymt roligt att du lagt upp en tråd svårt att summera 8års byggande på ett inlägg då jag vet hur mycket tid och kärlek som är lagt ner på bilen då man haft äran att följa med och hjälpa till lite grann iaf under årens lopp, nu måste det där sista bara finputsas så du får leka också framöver
_________________ Thomas Palmgren
Audi 80 quattro -85 16v turbo
|
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50
09 Apr 2013 06:14
Kom på ett långskott till problemet. Om distansen är för tunn trycks slavcylindern isär för mycket och packningen inne i cylindern tätar inte. Men då borde du bli av med bromsvätska (eller kopplingsvätska).
Dessutom låter 17 mm lagom. Jag har 19 mm och det är med, efter mina mätningar, marginal på båda hållen.
Vilket svänghjul har du? Det finns två tjocklekar. Og 9-3 har det tunna.
_________________ Rikard Larsson
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
09 Apr 2013 07:06
Lillen skrev: | Ahh , granngaraget!
Måste nog slå en lov upp till er nån kväll så jag får se både din och Thomas bil! |
Låter som en bra ide Jocke , jag följer nog med på den promenaden och kikar jag med
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
09 Apr 2013 18:59
Det är bara ni kommer och hälsa på.. vi är där rätt ofta.. iaf någon av oss
Jag kör 9000 svänghjul.. gissar det är lite tjockare..
_________________ Fredrik Lindgren
|
Bumbi81
ovesholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 51
09 Apr 2013 19:48
ett tips är att använda 9-5 svänghjul för då slipper du distanser
vi har det på en kadett c med saab spis i
_________________ Johan Löfberg
9000 TURBO 85:a
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
09 Apr 2013 20:10
Hur lirar det med kopplingen jag har nu på 240 mm?
Samma kanske?
_________________ Fredrik Lindgren
|
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21
11 Apr 2013 17:31
Precis en sån här bil skulle jag byggt, dock på en Manta B om jag vetat vad jag vet idag.
Nu blir nog mitt urspårade bygge med 3l Toyotaturbosexa aldrig klart.
En fråga: Har du satt ett glasfiber "skal" på ett vanligt motorhuvinnanmäte? Ser lite ut så på en bild. Har haft samma planer om man nu börjar med bilen igen, med bara glasfiber blev huven så vek märkte jag.
_________________ David Hermansson, Finnerödja
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
11 Apr 2013 18:48
Det är en glasfiber huv från KMA på Opelsportclub forumet.. Fina grejor faktiskt.. Tror han gör till Manta B också..
Helt i glasfiber denna, likaså innanmätet.. tror jag betalade runt 1000 lappen för denna. Dock 4 år sedan
_________________ Fredrik Lindgren
|
David H
Finnerödja
Här sen Okt 2012
Inlägg: 21
11 Apr 2013 21:45
Ok, tackar för den infon. Endast "skalet" jag köpte från RP var nog fasen dyrare om jag minns rätt... Köpte det -07.
Riktigt kul bil och hoppas att inspirationen återkommer, vet själv hur det är...
Började mitt bygge -07 och det är ej klart än, inspirationsbrist som sagt
_________________ David Hermansson, Finnerödja
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877
01 Maj 2013 18:19
Kul bygge gillar utseendet på den. Har du nå planer på att komma å köra nå konbana i fällfors?
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
03 Maj 2013 06:57
Fällfors står på schemat.. skall prova ut orginal motor i sommar och se vad man kan behöva åtgärda, är juh mer inställd på svänga så borde funka rätt bra detta
_________________ Fredrik Lindgren
|
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54
Trådstartare
09 Jun 2013 16:47
Stått lite still, husköp och lägenhetsförsäljning har tagit lite tid, lite garagetid har det blivit, tog tag i ett litet sidoprojekt som ska köras lite på konbana enbart..
Asconan skall snart iväg och rastas, måste lufta bromsarna och kopplingen sen skall det vara OK
Behöver dock färgtips till kadetten, röd och vit tror jag.. röd under och vit upptill?
Bmw m42b18 sitter i samt m3 låda lite överseriöst men fanns i garaget..
funderar på en m45 kompressor på detta? kanske kan vara ngt?
_________________ Fredrik Lindgren
|
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204
10 Jun 2013 22:04
Kul byggen. Håller själv på med asconor. Jag har problem med min koppling med. Jag har byggt till hydraulisk. Med grejer från saab. Slaget på slavcylindern är nånstans mellan 8-10mm. Vet du hur mycket din trycker med dina grejer. Mitt lager ligger nästan mot tryckplattan. Men den kopplar knappt ur helt. Har mätt på en saab också som står i garaget, typ samma slag som på min.
/Stefan
_________________ Stefan Söderström
|
|