Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GT/E -75
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (24796 totalt)
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Då var det dags att börja skriva lite här om vad jag sysslar med på lediga stunder (eller när jag lyckas smita undan familjen eller "jobbar över"). Allt började förra sommaren när jag som vanlige satt och sökte lite på Blocket.se efter något roligt projekt. Där plötsligt denna gamla kadetten dök upp på skärmen. Eftersom jag just då hade fyllt år var min sambo ganska lätt övertalig så jag bestämde mig att köra och kolla dagen därpå (Innan hon skulle ångrasig). Så klockan 3.00 dagen därpå begav jag mig dom knappa 50mil och ganska snabbt efter jag kommit fram så bestämde jag mig att jag inte ville köra hem tomhänt, så jag gav ett rimligt bud och jag fick lassa upp bilen och börja köra hemåt.

Nog om detta, bilen i sej är väll inte i så vackert skick men ändå värd att rädda. Bilen är inregistrerad med bur och trimmad motor någon slags gammal vagnsbok finns från -90. Men det finns inget om yrkesmässig trafik "rallybil" vilket gjorde mig glad, jag som vill ha den gatlegal. Det som är gjort med bilen är boxade bärarmar, rensad från inredning, sitter någon gammal skruvad bur. Bilen har varit med om en liten motor brand och motorn som låg i bilen var i mycket dålig kondition.

Det som var tanken med bilen i första skedet är att bygga en motor och börja köra sen utveckla bilen efterhand. Givetvis fixat lite små grejor såsom två stolar med tillhörande bälte, mocka ratt, snapp off, och lite mätare, och en uppsättning sänk fjädrar.

Såhär ser bilen ut i skrivande stund.






_________________
Patrik Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370



Vad är motorplanerna?
En sån där har alltid funnits i min önskelista över "bilar man borde ha haft", men jag har aldrig kommit dit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



K20

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Motorn som jag håller på att bygga blir en cih på två liter med hemma portad topp med 45-40 ventiler, kamaxeln blir en SMR3 från Ståhlmotor. Toppen ska förses med en stödgördel mekaniska lyftare och original vipparmar. Sen blir det Keihin FCR 40mm förgasare och extraktorgrenrör. Målet med motorn blir 140-150hk.

Toppen ovanifrån


Insugs kanaler


Avgas kanaler


Förgasarna

_________________
Patrik Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



thumbs up

Helrätt med trimmad CIH, det är stabila maskiner. Ska du köra på 2 liters block eller nåt större?
2,4 liters veven passar i ett 2 liters block, man kan få slipa ur lite för att vevstakarna ska gå fritt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Om jag kommer över en 2,4 maskin till bra prislapp så är det mycket intressant, även en vassare kam kommer nog att sökas i en senare period

_________________
Patrik Johansson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul bygge, det borde inte vara så knepigt att nå 200 hk med de grejerna du har.
Kickmaier har plockat väldigt mycket effekt ur CIH spisarna.

Rätt lambda och tändning tillsammans med de bitarna du har så kommer det bli kalas!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Karl V skrev:
Kul bygge, det borde inte vara så knepigt att nå 200 hk med de grejerna du har.
Kickmaier har plockat väldigt mycket effekt ur CIH spisarna.

Rätt lambda och tändning tillsammans med de bitarna du har så kommer det bli kalas!


Jo jag hoppas givetvis på mer effekt men håller man målen lågt till en början är det lättare att nå dem.

_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Idag stannade jag förbi garaget när jag körde hem från jobbet, mätte lite och monterad den ena stolen. Det blev ganska tajt stolarna hade gärna fått vara smalare. Var tvungen att placera stolar ganska högt på grund av detta.





_________________
Patrik Johansson
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



En Kadett C coupé med klädd bur är INTE rymlig, inte ens med original Recaro

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Idag lyckades jag klämma in den sista stolen och dragit fast bältena.



Började även mäta lite på ett insug, tanken är att bygga det så tajt som möjligt så att förgasarna hamnar nära toppen.




_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Då var det dags att uppdatera lite efter ett litet uppehåll. Det som jag har inriktat mig på är toppen, slipat in ventiler och byggt ett insug till förgasarna. Så nu är det mestadels bara monterings jobb kvar innan jag kan göra ett försök till prov start. Jag har även fixat lite med oljekylare och vattenkylare, monterat en el fläkt och demonterat den gamla.

Monterade även dit M8 pinnbultar i 10:9 kvalite.


Insug svetsat i rostfritt stål.


Test montering


Test montering

_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Blev lite knasigt med bilderna så gör ett nytt försök, så hoppa jag det syns lite bättre.

Monterade även dit M8 pinnbultar i 10:9 kvalite.


Insug svetsat i rostfritt stål.


Test montering.


Test montering.


Monterat grenrör och förgasare.

_________________
Patrik Johansson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Härligt bygge, Även jag skulle vilja ha en Kadett c ngn dag. Underbara bilar.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Nu var det dags att uppdatera en gång till, lite mer grejor monterade plus att jag har gjort ett försök till prov start med gott resultat. nu är det bara lite slangklämmar till kylsystemet samt montage av kopplings wire, innan jag äntligen kan ta mig min första färd.


_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Var ute på en liten premier tur i förrgår, mycket rolig upplevelse. Även om det innebar mycket mer jobb. Gick för fett på lågfart och för snålt på bott gas bytte till större hög fart munstycke och sänkte nålen. Skulle prov köra och då slutade tändningen att fungera, det visade sig vara brytarna som hade givit upp. Så idag har jag varit och investerat i nya. Så i morgon blir det att ställa in tändningen och ut och testa lite.

Provade också lite hur bilen skulle passa med breddning.


Tillhörande irmscher frontspoiler.


Bilen ska för övrigt höjas cirka 60 millimeter för att kunna bli körbar.

_________________
Patrik Johansson
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Hej Palle,

Det ser ju bra ut med Irmscher grupp2 breddare och frontspoiler.
Vad ska du köra med för hjul?

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Kul att du fått igång den!
Den skulle göra sig riktigt fint i helvit med breddarna och frontspoilern, kanske även GT/E läppen på bakluckan?
Förslag på fälgar är kanske lite tråkigt, men klassiska kryssekerfälgar eller nåt sånt är alltid rätt på en Kadett C.

Jag har ett brytarlöst tändsystem som heter Ignitor som sitter i en Boschfördelare. Det är en magnetring som sitter på fördelaraxeln och sen sitter det en givare där brytarna normalt sitter.
Kopplas in med två kablar direkt på tändspolen, en till ansl 15 och en till ansl 1.
Det är till salu för en billig peng om du är sugen, kan ju vara skönt att slippa justera brytarspetsar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Bon Scott skrev:
Hej Palle,

Det ser ju bra ut med Irmscher grupp2 breddare och frontspoiler.
Vad ska du köra med för hjul?


Hej Stefan, jo dom passar jätte bra.
Det blir troligen dom 13" BBS fälgarna på bild ett och två i första inlägget fast med yokohama a048 205/60 R13 till en början.
Får nog ha 25-30mm specers för att det ska passa fint till skärmkanterna, sen hoppas jag på att får tag i några bredare fälgar med lite djup i.

_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Kul att du fått igång den!
Den skulle göra sig riktigt fint i helvit med breddarna och frontspoilern, kanske även GT/E läppen på bakluckan?
Förslag på fälgar är kanske lite tråkigt, men klassiska kryssekerfälgar eller nåt sånt är alltid rätt på en Kadett C.

Jag har ett brytarlöst tändsystem som heter Ignitor som sitter i en Boschfördelare. Det är en magnetring som sitter på fördelaraxeln och sen sitter det en givare där brytarna normalt sitter.
Kopplas in med två kablar direkt på tändspolen, en till ansl 15 och en till ansl 1.
Det är till salu för en billig peng om du är sugen, kan ju vara skönt att slippa justera brytarspetsar.


Ja jo den hade nog passat i vitt alla gånger, men jag vill lacka tillbaka den i gul och svart i vinter, det är ju trots allt en GT/E från allra första början. Sen har den blivit misshandlad på dom flesta ställena tyvärr.

Det där brytarlösa systemet är helt klart intressant.
Hur många grader backar den tändningen och går det ställa egen tänd kurva efter kammen?
Om inte vid vilket varv har den slagit ut/backat max?
Och är det vakuum till den?
Går det köra högeffektspole direkt på eller måste men köra över ett förkopplingsmotstånd?
Sist men inte minst vad kostar detta lilla fina paket?

_________________
Patrik Johansson
Citera
Palle
Lenhovda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Då har det blivit dags för en litet status uppdatering.
Det har tyvärr inte hänt så speciellt mycket i garaget den senaste tiden p.g.a tidsbrist.
Det som har hänt är montering av ny Facet Redtop bränslepump samt Malpassi 85mm Filterking Bränsletrycksregulator.

Har även monterat ett luftfilter av modell Alpha performance.




Återstående som är kvar innan besiktningen är vevhusventilationen samt montage av spolarvätskabehållare.

_________________
Patrik Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GT/E -75
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (24796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande