Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
18 besök idag (58765 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Matz olli skrev:
Fråga!

Skall vi satsa på 90db på en gång?

Då kan vi få ihop race helgerna tidsmässigt mycket bättre!

jag bara undrar?


OOOOOJJJ, vad vinden vänder idag

Vill du inte ha någon publik på tävlingarna


Från en annan tråd:
Matz olli skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Fastlane skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Fastlane skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Matz olli skrev:


Mer db= mer publik

Låt sbf verka för det som dess medlemmar önskar.

Så fungerar ett förbund med lite balans.

Jag önskar att de 10 miljoner sbf och rf "slösade" bort i rättegången mot sma. I stället gått till att stämma röva av gnällbänken


Så du tycker SBF skulle lägga 10 milj på att försöka öka publikmängden på dom "publikfria" tävlingar som 99.9 % av medlemarna kör. Mmmm låter ju som en strålande idè.




Och varför är de publikfria?


Gissar att lagstiftningen i Sverige ställer mycket högre krav på arrangörer vid "publika" tillställningar.


Publik ökar utgifterna men möjliggör intäkter. Publik skapar intresse från sponsorer vilket också ökar intäkter.

Synergi.


Och allt detta bara genom att bilarna låter mera, låter helt otroligt...

Hur många småserier i landet är det som tar betalt av puplik? Ööhh, nää. det var visst ingen.
Då måste man ju fråga sig varför inte. Publiken måste ju ha stömat till banorna innan den nya 95 dB regeln kom. Nähä, inte det heller.

Handen på hjärtat så handlar det nog mest om att det är skitjobbigt att behöva bygga om bilen.


Icke så.. bygga bil är det minsta problemet.
Jag har hållit på med detta ett tag så jag kommer allt ihåg när något stolpskott på sbf helt sonika och omotiverat kom på den briljanta idén att sänka från 110 dB till 100...då vart de värre med ombyggnad.

Sen dess har publiken på de tävlingar som faktiskt körs som publiktävling minskat stadigt till nästan ingenting. .

Klubbtävlingar är väl trevligt. Men det är inte det jag åsyftar. Det finns ett behov av tävlingsmomentet för att kunna få fram nya talanger och alla kan inte köra stcc, camaro eller porschecup..

Jag hoppas att det är många som följer den här tråden och jag brukar inte ha några åsikter här på rejsa men någonstans går gränsen.

25 säsonger med sbf licens och det blir bara dummare agerade för varje år.

Ett förbund skall verka för alla sina medlemmar inte bara för en handfull i elitserien.

Så nu tar jag mig ton. Vore väl fel att stilla tigande bara se på när snäppet under elitracingen faller i graven helt och det bara blir klubbracing och stcc kvar.

Sbf borde ta sitt ansvar och fokusera på annat än stcc.

Och som avrundning..... ja! jag menar på fullaste allvar att de 10 miljoner som sbf slösat bort på sma bråket borde använts till anat. ( ja. Jag vet att RF betalafe notan..)

Med vänliga hälsningar och nuförtiden en bestämd åsikt

Matz Olli



skönt att du håller koll på mig!

min personliga åsikt är att det borde vara minst 125 dB på 20meter... men det har ingen relevans då det är som det är här i landet falukorv.

i detta fall så måste vi väga in tiden och planering.. det är nog faktiskt viktigare än ljudet.

planera in perfekt rejs helg med både långlopp å sprint som även funkar publikmässigt.. är inte jätte lätt... ge oss ditt förslag..

off topic appropå ljud.. men lite kul
http://www.racingbeat.com/gallery/Car%20and%20Driver%20Jan%2081.pdf

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
UTGÅVA 8 tillgänglig i första inlägget!

ändringar

däckbredd till 900 totalt.

vikter 850-1600 kg.

plus lite stav å sak fel.

trevlig läsning.

kom nu med mer kritik under helgen är ni snälla så vi kan få till detta regelverk...

jag räknar med att maila det på söndag kväll till berörda parter. Så från måndag så börjar vi fila på tävlingsreglementet.

appropå tävlingreglementet å publik å sånt... http://www.youtube.com/watch?v=vtcbsi8itHw thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Magnus Thomé skrev:
Fastlane skrev:
Lennart skrev:
Matz olli skrev:
Fråga!

Skall vi satsa på 90db på en gång?

Då kan vi få ihop race helgerna tidsmässigt mycket bättre!

jag bara undrar?


Vill du inte ha med Wankel så ska du satsa på 90 db, i annat fall ska du satsa på 95 db, och få banägareo och kommuner att acceptera det. SBF kan säkert fixa det.


Original RX-8 ca 85dB

Jag låg på 92-93dB med min med "raka rör", bäst är väl 95dB så ser jag det som lugnt att lösa, 90 blir ju lite tråkigare inte omöjligt.

Vd 90dB tror jag det kommer bli mer problem med däck, R däck är troligtvis bara att glömma. Då blir det gatdäck ist.



Fördelen med 90dB är ju fantastiskt fina möjligheter till massa fler timmar på banan.

(plus att det är cool med race på kväll o natt thumbs up )


Jag tycker det är fel att vi på "bana" ska acceptera att bli överkörda av "miljö & hälsa" i kommuner samtidigt som c:a 100 gäller på gata.

Jag tycker vi ska ha "massa fler timmar" med 95db och några få mindre med 100db.

Visst kan Wankel klara 90db om så krävs utan att försämmra flödet genom motorn men det är mycket testande före godkännt resutat.
FS. Att Rx8:an inte har 231hk utan c:a 190 - 200 i motorn beror på att flödet genom motorn ändrades i
sista stund för att få bilen godkännd i USA och resutatet överfördes till övriga marknader.

Ropen skalla mera ljud till alla!!!!!!!!!!!!! thumbs up thumbs up
Det är klart att

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Om du Mats fixar denna omgivning så lovar jag at ställa upp!!

http://www.youtube.com/watch?v=vtcbsi8itHw

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför skulle man vilja ha en plastskiva på utsidan av dörren...?

"Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas
,
2
.
med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber max tjocklek mm"



Edit: jag kan inte läsa delar av dockumentet....då siffror och bokstäver är ihop-kluddade och ovanpå varandra.
Den gröna texten ovan är kopierad och inklistrad.....och det är detta som blir.
Något måste vara fel i TAB eller liknande..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



SevenEight skrev:
Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?


Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MaZ skrev:
SevenEight skrev:
Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?


Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. thumbs up


men sämre än en plastdörr med riktigt fönsternät monterat på rätt sätt i buren.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
MaZ skrev:
SevenEight skrev:
Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?


Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. thumbs up


Riktigt och den är ju konstruerad som det enda sidokrocks skyddet från början.

Burens syfte är ju att försöka hålla kupen så intakt som möjligt vid allvarliga olyckor.
En bra byggd/konstruerad bur håller för rejäla laster. (längre än våra kroppar)
Därav får vi komplettera med utrustning som håller huvet kvar på kroppen.

mvh matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
SevenEight skrev:
Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?


Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. thumbs up


men sämre än en plastdörr med riktigt fönsternät monterat på rätt sätt i buren.


nät är livsviktigt.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
SevenEight skrev:
Varför får man inte köra med plastdörr på förarsidan? Hur mycket säkerhet adderar originaldörren på en bil med dörrkryss?


Tillsammans med orginal "dörrram" så håller den effektivt armar, ben och huvud på rätt sida buren. thumbs up


men sämre än en plastdörr med riktigt fönsternät monterat på rätt sätt i buren.


Varför skulle man köra utan fönsternät överhuvudtaget?
Det är ju inte många kronor i kostnad för ett fönsternät.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
dröjer nog några veckor till...det är ju liksom ingen brådska...innan jag kan maila berörda parter..

det hör av sig gamla racing rävar från olika delar av landet, så jag känner att det är bäst att lyssna in lite mer.

XX MOTOR PLACERING:

Motorplacering och orientering är fri inom original motorrum.

Om original torpedvägg ändras eller ersätts får aldrig motorn flyttas närmare bilens mittpunkt i längsled än att motorblocket befinner sig minst 100 mm utanför närmaste hjulnavcentrum, sett från bilens mittpunkt.

I övrigt fritt vad gäller placering och orientering.

Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna eller motsvarande och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning. Det är teamets ansvar att det skall finnas tillgänglighet för att kunna mäta detta på ett enkelt sätt. Egna mätdon som finns tillgängliga rekomenderas I de fall då tillgänglighet enligt ovavanstånde metod är begränsad.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
så då finns utgåva 9 tillgänglig i länken på första inlägget i tråden!

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
XX. SÄKERHETSANORDNINGAR

SBF TR 5 är implementerade i sin helhet.

Undantag gäller för de punkter i detta reglemente som utgör en utökning eller ett klargörande av möjligheter.

Bilar som inte uppfyller dessa krav kommer att vägras start.
Brandsläckare får endast monteras om de ingår i ett s.k. Sprinklersystem.

Fönsternät är obligatoriskt, fastsättningen av detta skall vara utfört med säkerheten I fokus.
Arrangören kan underkänna konstruktioner som bedöms farliga.

Säkerhetsbälte skall ha varit FIA-godkänt, 6-punktbälte obligatoriskt, enligt SBF TR 5.6.1 där det bl.a. står "Dock behöver FIA's åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag."

Alternativ fastättning av nedhållare bälten I stols underede är tillåtet, då skall dessa vara fastsatta enligt samma princip som huvudbälten som lindas runt buren enligt SBF TR 5.6.1
Minimum 2mm godstjocklek och 16mm diameter på rör. Alternativt med ordinarie "öglor" fastsatta på ett säkert sätt I underredet. Arrangören kan underkänna konstruktioner som bedöms farliga.

BUR enligt SBF TR 5 med undantag för de rör som går till fjäderbenstornen fram dessa är frivilliga, ej obligatoriska.


XX. FÖRARSTOL
Förarstolen skall vara homologerad enligt FIA (8855/1992 eller 8855/1999 standard) utan modifiering.

Dock behöver FIA's åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag enligt SBF TR 5.16.

Ej I längsled justerbar stol Fastsättning enligt SBF TR 5.15. Original stolfästen rekommenderas.

Justerbart underrede är tillåtet under förutsättning att det är fastsatt med minst 4 infästningspunkter. Dessa skall motsvara SBF TR 5.15 men original stolfästen och av valfri biltillverkare original glidskenor rekommenderasstarkt.

Enbart justering I längsled är tillåtet.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
Varför skulle man vilja ha en plastskiva på utsidan av dörren...?

"Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas
,
2
.
med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber max tjocklek mm"



Edit: jag kan inte läsa delar av dockumentet....då siffror och bokstäver är ihop-kluddade och ovanpå varandra.
Den gröna texten ovan är kopierad och inklistrad.....och det är detta som blir.
Något måste vara fel i TAB eller liknande..??


Får jag något svar ?

Varför vill man ha en plastskiva på utsidan av dörren ?

Eller är det så att man menar backspegeln...?

Dörrspegel är benämningen på plåten/plasten som bildar dörrens utsida.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



För övrigt kan jag fortfarande inte läsa PDFen. Bokstäver och siffror är i oordning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11745

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
För övrigt kan jag fortfarande inte läsa PDFen. Bokstäver och siffror är i oordning.


Funkar för mig även om radbrytningar i första stycken är lite konstiga
prova Foxit reader nedan, snabbare än adobes också
http://www.foxitsoftware.com/downloads/

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1270



Matz olli skrev:
Om original torpedvägg ändras eller ersätts får aldrig motorn flyttas närmare bilens mittpunkt i längsled än att motorblocket befinner sig minst 100 mm utanför närmaste hjulnavcentrum, sett från bilens mittpunkt.
Det där blev inte tydligt. Hur ska motorblocket kunna befinna sig utanför närmaste hjulnavcentrum sett från bilens mittpunkt?

Jag antar att du menar något i stil med "någon del av motorblocket ska alltid befinna sig 100 mm utanför en cirkel med centrum i bilens mittpunkt och radie motsvarande avståndet från bilens mittpunkt till närmaste hjulnavcentrum"
Fast då måste man definiera bilens mittpunkt, och det blir mycket svårt att mäta

Bättre i stil med som det var förut;
"Motorblockets främsta del ska alltid befinna sig minst 100mm framför ett vertikalt plan genom framhjulens rotationscentrum"

Eller, om det blir diskussion om vad som är "motorblock";
"Någon del av motorblockets originalgjutgods ska alltid befinna sig minst 100mm framför ett vertikalt plan genom framhjulens rotationscentrum"
(fast då kommer någon att såga av en bit originalgjutgods och placera på lämplig plats )

_________________
Johan Lekås
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alternativet är att helt strunta i torpedväggens status om original eller ändrad och göra den fri att modifiera.

Istället skulle det kunna stå såhär:
Motorplacering för
A frontmotorbilar
B Mittmotorbilar

För A skall minst 100mm av motorblocket befinna sig framför hjulaxelcentrum mätt vertikalt i lod.
För B skall minst 100mm av motorblocket befinna sig bakom hjulaxelcentrum mätt vertikalt i lod

Definition av motorblock för
A Bilmotor
B Mc-motor

A Den del som cylindrarna/cylinderfoder befinner sig i.
Delar som är skruvade (i original) i denna del räknas inte in.

B Den del som växellåda (och/eller) vevaxel befinner sig i.
Delar som är skruvade (i original) i denna del räknas inte in.

Nåt att spinna vidare på kanske?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11745

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mät till tändstiftet närmast axeln så får man ju en "vital" del att mäta mot, alternativt mittpunkten på på cylindern.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Sätter mig ikväll och filar en gång till. ..bra inputs ...tackar

Lägger till en skiss....

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
18 besök idag (58765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande