Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13181 totalt)
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Dax Rush Hayabusa Turbo
Bilen är nu reggad och körklar.

Det var tänkt som en 2004 från början men blev reggad först på hösten 2006. Allting tar ju som bekant lite längre tid än planerat..


Motor / drivlina

Suzuki Hayabusa turbo konverterad (McXpress)
Turbo kkk24 från s60R
Stumsvetsat kopplingscentrum med hårdare fjädrar
Pinnbultad cylinder med 12mm bultar istället för 10mm
Ställbara kamdrev
Torrsump från Pace
Backväxel från Quaife
Diff Ford 7" 3,14 med Quaife innehåll


Chassi

Lättvikts ram i runda rör med stora bågen (RAC)
Dj Sportcars patenterade framvagn med pushrods och camber kompensation.
De-dion bak axel
Glasfiber/Aluminium kaross
Kolfiber instrument bräda, och kardantunnel
Dämpare ställbara, GAZ
Aluminium paneler i golv och sidor som är limmade med
konstruktions lim och popnit för extra vridstyvhet.
Bromsar från Hispec
Stolar från Westfield Xtr2
Bälten sabelt 6-punkt




_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Mmmmm...


kan man köpa instrumenthuset med mätare löst å vad skulle det kosta ??


Ushh.. vad jag känner att jag lirar i en annan diviton.... :0(

_________________
MackeMaehlum
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141



Acke skrev:
Mmmmm...


kan man köpa instrumenthuset med mätare löst å vad skulle det kosta ??


Ushh.. vad jag känner att jag lirar i en annan diviton.... :0(


Det är bara att gå till Suzuki o fråga

Billigt lär det inte vara...

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141



Tommie Ibert skrev:
Dax Rush Hayabusa Turbo
Motor / drivlina

Suzuki Hayabusa som är turbo konverterad av Mc Xpress.
Stumsvetsat kopplingscentrum
Pinnbultad cylinder med 12mm bultar istället för 10mm.
Ställbara kamdrev
Aero svets designad Intercooler
Torrsump från Pace
Backväxel från Quaife
Diff Ford 7" 3,14 med Quaife innehåll
Drivaxlar från Classic Conversions ford mått.


Hej Tommie!

Trevlig bil! thumbs up

Varför stumsvetsat kopplingscentrum? Ekonomisk lösning?

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Hallå,

Jag tror att mätar huset går på 8000:- eller nåt sånt hos kgk.

Anledningen till att man svetsar kopplings centrummet är för att det sitter en slir koppling där som gör att man inte kan få bakhjuls låsning vid nerväxling, men den gör också så att kopplingen låser upp vid pådrag, vilket inte är så önskvärt om man vill gå iväg hårt från stillastående.

/ Tommie

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Häftig sak vad är vikt och effekt på den?

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Vikten bör bli runt 450kg, och effekten blir ca 350hk.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Tommie Ibert skrev:
Vikten bör bli runt 450kg, och effekten blir ca 350hk.


450 kg ?!!!! J-vlar att den lär gå....

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Tommie Ibert skrev:
Vikten bör bli runt 450kg, och effekten blir ca 350hk.


Dax demobil väger runt 500kg. Hur gör du för att komma ner 50kg? Har du några bra knep

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Gripenland skrev:
Tommie Ibert skrev:
Vikten bör bli runt 450kg, och effekten blir ca 350hk.


Dax demobil väger runt 500kg. Hur gör du för att komma ner 50kg? Har du några bra knep


Deras demo bil har rätt tunga 17" fälgar (ca 10kg styck har jag för mig att integral fälgarna väger, inte helt säker.) och sen har dom toyo proxes s1 däck som väger en del dom med, mina 15" fälgar väger 4,9kg st och avon ACB10 är väl lättast på marknaden? Så jag tror det räcker för att banta 30kg ca. Och sen så bantar jag lätt 15kg till på mina alu ok och mindre skivor, fram 280x9mm och bak 253x10mm mot deras cosworth bromsar. Däremot så är nog min ram lite tyngre med min större RAC båge. Jag har för mig att jag hörde Gary säga att deras demo bil väger 480kg? så jag räknar med att min kommer väga ca 450kg ungefär. Det är sälvklart jätte svårt att bedöma nu men, jag hoppas på det. Nu har jag i och sig inte räknat med mitt torrsumps system men det kanske väger 5kg extra?

/ Tommie

Vad tror du att du kommer landa på för vikt? har du räknat nåt exakt på det? Du ska inte ha ett torrsumps system till din för 14000:- inkl moms (ord. pris 17000:-) och frakt om du bestämmer dig innan tisdag för då kan vi dela på frakten.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Tommie Ibert skrev:


Deras demo bil har rätt tunga 17" fälgar (ca 10kg styck har jag för mig att integral fälgarna väger, inte helt säker.) och sen har dom toyo proxes s1 däck som väger en del dom med, mina 15" fälgar väger 4,9kg st och avon ACB10 är väl lättast på marknaden? Så jag tror det räcker för att banta 30kg ca. Och sen så bantar jag lätt 15kg till på mina alu ok och mindre skivor, fram 280x9mm och bak 253x10mm mot deras cosworth bromsar. Däremot så är nog min ram lite tyngre med min större RAC båge. Jag har för mig att jag hörde Gary säga att deras demo bil väger 480kg? så jag räknar med att min kommer väga ca 450kg ungefär. Det är sälvklart jätte svårt att bedöma nu men, jag hoppas på det. Nu har jag i och sig inte räknat med mitt torrsumps system men det kanske väger 5kg extra?

/ Tommie

Vad tror du att du kommer landa på för vikt? har du räknat nåt exakt på det? Du ska inte ha ett torrsumps system till din för 14000:- inkl moms (ord. pris 17000:-) och frakt om du bestämmer dig innan tisdag för då kan vi dela på frakten.


Näe, jag har inte räknat exakt. Däremot försöker jag väga alla ingående komponenter så att jag har koll på var vikten hamnar. Gissningsvis hamnar jag på 450kg med full tank. Jag gör ingen större ansträngning för att minska vikten innan bilen är besiktigad och färdig för gatan. Jag har tillräckliga problem med vikt/effekt förhållandet som det är

Det jag kommit fram till hittils är att:
Dax har väldigt tunga bärarmar fram, om man jämför med andra märken thumbs up
Ramen är lätt thumbs up
Alla glasfiberkomponenter är onödigt tunga thumbs down

Jag kommer att köra utan torrsump, men tack för erbjudandet!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Ser nice ut!!! thumbs up

Sen uppskattar jag om du håller en bra netikettbalans mellan ditt privata och ditt företagande när du skriver här. Dvs ingen smygreklam men bjussa gärna på kunskap! Det viktiga är att om det finns "jäv" i någon åsikt du vill lägga fram så skriv att du är "part i målet". Dvs om du skriver om bra/dåligt när det gäller dina egna produkter eller konkurenternas produkter. Låter det krångligt? Med lite ödmjukhet och rakhet i ens kommunikation brukar det funka kanon :-)

Hängde du med på mitt lätt osammanhängande svammel? Jag är nog lite för trött i huvet för att skriva lättförståligt just nu kanske.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Självklart förstår jag vad du menar, och kommer att ta hänsyn till det innan jag postar nåt i forumet.
Mvh Tommie

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Nu har det kommit upp lite bilder på torrsumpen + lite nyare byggbilder

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Stor bild

*huuuuuuuuuuuuuuuuuvva*



det går en rysning av totalmys genom kroppen när jag ser snygga frästa aluminiumdetajer.

är jag sjuk?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Folxam skrev:
är jag sjuk?


JA! Välkommen i gänget.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Mats Friberg skrev:
Folxam skrev:
är jag sjuk?


JA! Välkommen i gänget.

Vi kanske skulle starta klubb? ALU ... Aluminium Lovers United

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Mr Dirkschneider
Blacka
Här sen Maj 2004
Inlägg: 4



Hej kul med Dax Rush i Sverige.
Undrar finns den med fästen för Fords Duratec motor?
Skulle gärna veta hur bred sittbrunnen är? Är ju nämligen lite bredarschlad?
Undrar oxå vart ni håller till?

_________________
Kari Heinonen Subaru Impreza GT 98
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Går det att köpa en fördigbyggd??

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Har varit ute och testkört den med turbo konverteringen och den går riktigt bra med bara 0,7bar i laddtryck.








_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (13181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande