Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (13181 totalt) |
Dax Rush Hayabusa Turbo
Bilen är nu reggad och körklar. Det var tänkt som en 2004 från början men blev reggad först på hösten 2006. Allting tar ju som bekant lite längre tid än planerat.. Motor / drivlina Suzuki Hayabusa turbo konverterad (McXpress) Turbo kkk24 från s60R Stumsvetsat kopplingscentrum med hårdare fjädrar Pinnbultad cylinder med 12mm bultar istället för 10mm Ställbara kamdrev Torrsump från Pace Backväxel från Quaife Diff Ford 7" 3,14 med Quaife innehåll Chassi Lättvikts ram i runda rör med stora bågen (RAC) Dj Sportcars patenterade framvagn med pushrods och camber kompensation. De-dion bak axel Glasfiber/Aluminium kaross Kolfiber instrument bräda, och kardantunnel Dämpare ställbara, GAZ Aluminium paneler i golv och sidor som är limmade med konstruktions lim och popnit för extra vridstyvhet. Bromsar från Hispec Stolar från Westfield Xtr2 Bälten sabelt 6-punkt _________________ Tommie Ibert Såld Dax rush Hayabusa |
||||
Det är bara att gå till Suzuki o fråga Billigt lär det inte vara... _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||
Hej Tommie! Trevlig bil! Varför stumsvetsat kopplingscentrum? Ekonomisk lösning? _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||
Hallå,
Jag tror att mätar huset går på 8000:- eller nåt sånt hos kgk. Anledningen till att man svetsar kopplings centrummet är för att det sitter en slir koppling där som gör att man inte kan få bakhjuls låsning vid nerväxling, men den gör också så att kopplingen låser upp vid pådrag, vilket inte är så önskvärt om man vill gå iväg hårt från stillastående. / Tommie _________________ Tommie Ibert Såld Dax rush Hayabusa |
||||
Deras demo bil har rätt tunga 17" fälgar (ca 10kg styck har jag för mig att integral fälgarna väger, inte helt säker.) och sen har dom toyo proxes s1 däck som väger en del dom med, mina 15" fälgar väger 4,9kg st och avon ACB10 är väl lättast på marknaden? Så jag tror det räcker för att banta 30kg ca. Och sen så bantar jag lätt 15kg till på mina alu ok och mindre skivor, fram 280x9mm och bak 253x10mm mot deras cosworth bromsar. Däremot så är nog min ram lite tyngre med min större RAC båge. Jag har för mig att jag hörde Gary säga att deras demo bil väger 480kg? så jag räknar med att min kommer väga ca 450kg ungefär. Det är sälvklart jätte svårt att bedöma nu men, jag hoppas på det. Nu har jag i och sig inte räknat med mitt torrsumps system men det kanske väger 5kg extra? / Tommie Vad tror du att du kommer landa på för vikt? har du räknat nåt exakt på det? Du ska inte ha ett torrsumps system till din för 14000:- inkl moms (ord. pris 17000:-) och frakt om du bestämmer dig innan tisdag för då kan vi dela på frakten. _________________ Tommie Ibert Såld Dax rush Hayabusa |
||||
Näe, jag har inte räknat exakt. Däremot försöker jag väga alla ingående komponenter så att jag har koll på var vikten hamnar. Gissningsvis hamnar jag på 450kg med full tank. Jag gör ingen större ansträngning för att minska vikten innan bilen är besiktigad och färdig för gatan. Jag har tillräckliga problem med vikt/effekt förhållandet som det är Det jag kommit fram till hittils är att: Dax har väldigt tunga bärarmar fram, om man jämför med andra märken Ramen är lätt Alla glasfiberkomponenter är onödigt tunga Jag kommer att köra utan torrsump, men tack för erbjudandet! _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Ser nice ut!!!
Sen uppskattar jag om du håller en bra netikettbalans mellan ditt privata och ditt företagande när du skriver här. Dvs ingen smygreklam men bjussa gärna på kunskap! Det viktiga är att om det finns "jäv" i någon åsikt du vill lägga fram så skriv att du är "part i målet". Dvs om du skriver om bra/dåligt när det gäller dina egna produkter eller konkurenternas produkter. Låter det krångligt? Med lite ödmjukhet och rakhet i ens kommunikation brukar det funka kanon :-) Hängde du med på mitt lätt osammanhängande svammel? Jag är nog lite för trött i huvet för att skriva lättförståligt just nu kanske. _________________ Magnus Thomé |
||||
Stor bild
*huuuuuuuuuuuuuuuuuvva* det går en rysning av totalmys genom kroppen när jag ser snygga frästa aluminiumdetajer. är jag sjuk? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Hej kul med Dax Rush i Sverige.
Undrar finns den med fästen för Fords Duratec motor? Skulle gärna veta hur bred sittbrunnen är? Är ju nämligen lite bredarschlad? Undrar oxå vart ni håller till? _________________ Kari Heinonen Subaru Impreza GT 98 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04 | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (13181 totalt) |