Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330 BMW Cup #1 -serievinnare 2013! (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (51771 totalt) |
Nytt år, ny säsong, nya förutsättningar och ny biltråd
Nu börjar det komma fler och fler E46:or som byggs om till snabba gatbilar och tävlingsbilar och därmed ökar också mitt intresse att ha en egen biltråd. Kan jag hjälpa till så gör jag det Korta fakta: Byggd 2009 på ett fint gatbilsexemplar från 2001 som gått 7000 mil Totalt isärskruvad, genomgången och hopsatt Lättad, förstärkt och lackad under/inne och folierad utanpå ALLT är genomgånget, renoverat till nytt eller bytt till nytt, från minsta skruv. Kaross: Lexanrutor Finess bur Skärmbreddad bak & valsad fram Team Dynamics S2000 fälgar 17*9 Kuhmo 225/17 R däck Glasfiber huv Lättad baklucka/höger dörr Egenbyggt elsystem EMERALD motorstyrning Race Technology DASH med DL1 logger Fast transponder 1120kg startklar utan förare 30l tank från E30 Bromsar: XYZ special 4 kolvs runt om med flytande skivor Bromsreducering i kupén Bromskyl Drivlina: M54B30 motor (3 liter) totalrenoverad BMW 330 5vx låda, totalt genomgången Race svänghjul, 184mm tryckplatta och lamell från Helix Mobimech bakaxel byggt på 188 huset med eget recept på utväxling, förspänning och rampvinklar Kortare växellänkage S50 grenrör med egenbyggt 3" avgassystem Apple Racing dämpare och Ferrita racekatt Oljekyl Setrab med AN anslutningar + slang Väghållning: INTRAX 2vägs coilovers Alla bussningar bytta till ledlager Camberstag bak Ombyggda kränghämmare, ställbara med droplinks fram/bak + lite övrigt fix & trix för att bättre på rollcentra, tyngpunkt och cornerweight Just nu är bilen byggd för klass Modifierad i BMW Cup, 2009 & 2010 kördes den i klass Standard. Tanken i år är att köra hel säsong i klass modifierad och bättra på 2012 års placering ett snäpp. Det var ett år med inkörning av både bil och förare som bjöd på en del problem och utmaningar. Men tills denna säsong så skall jag förhoppningsvis ha rättat till det som inte funka fullt ut förra året. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag vet,, och vår gamla blir inte ensam om att vara matt.. _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Tanken var först att "bara" se över bilen lite snabbt inför 2013 års säsong, men tyvärr så spårar det ut som vanligt .....vilket som vanligt medför att tiden räcker inte till
Allt nere för översyn och nya ledlager överallt. Bakaxeln är hos Peder för översyn och uppgradering av ny specifikation. Tyvärr visade det sig att leverantören som många köper lameller av fått en dålig batch under 2012 vilket innebär att friktionsmaterialet separerar och allt blir skit. Mina var på väg redan efter 8h drift och många andra bakaxlar riskerar samma öde tyvärr. Men ni hoppas vi på bra lameller Översyn och lite tillfix XYZ bromsarna funkade riktigt bra under 2012, nu med nya belägg och en uppgraderad skiva. Tack Kinnby! Äntligen en bussning som verkar funka! Jag har haft problem med glapp under hela 2012, men denna konstruktion ser tilltalande ut. Dämparna tillbaks från Holland med ny specifikation på retur/komp och anpassade efter ny fjäderhårdhet. Efter 4:e säsongen så bör jag träffa mer och mer rätt... -skall bli spännande att prova! En E46 med original "kjolpaket" är inte speciellt vacker, nu kom äntligen lådan med lite fräckare saker. Får se om det passar bara. _________________ Patrik Skoog |
||||
Mycket bilder på godis
Eftersom jag är en av de som bygger gat-e46 så uppskattar jag en tråd som denna Bussningen du la upp bild på, den med smörjnippel (har en fetisch för smörjnipplar), vad är det för material inne i den? Ser ut som något halvmjukt gummi? _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Hej, kul att du uppskattar tråden. Om du har några frågor och tror att jag kan svara så bara fråga på! Bussningen är av aluminum, delrin och polyuretan. Riktigt smart då det annars är svårt att få till det på E46 konstiga bärarmstappar. Smörjnipplar är riktigt fint _________________ Patrik Skoog |
||||
Ja, riktigt fin lösning
Där lär väl komma en del frågor när jag börjar riva ordentligt i larmsystemet samt bland alla bussningar _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Min diff led av samma problem.. Bara att hålla tummarna denna gång! _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Trevligt och se att denna bil fått en ny tråd! Lika trevlig, som det var tråkigt att den gamla försvann Den var nämligen en favorit Ser fram emot att följa bilen denna säsong. Lycka till och i väntan på den nya looken bjuder jag på en bild jag tog på Knutstorp i somras. Hoppas det uppskattas, annars får du säga till.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Äntligen står bilen på egna "ben"
Dålig bild på nyrenoverad bakvagn. Nya ledlager, skruvar, bultar och lite färg. Väntar på diffen som ligger klar hos Peder i Göteborg. Sen skall kardan och avgassystemet på. Nya fronten och bakpartiet på, saknar sidokjolar som beställs idag. Tid bokad hos vonne.se för foliering, längtar att få bilen klar! Städade verkstan också, det var länge sedan och välbehövligt! _________________ Patrik Skoog |
||||
...vilket fick Herr Skoog att lägga sig på alla fyra och slicka upp resterna. Därav det blanka golvet!
Bombargin slarvar man inte med hur som helst! Om nu bling-paketet till största delen är monterat, är det då inte läge att posta en bild på bilen? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Äntligen hittade "Peder" diffen hem igen!
Totalt genomgången med en spec som i alla fall jag tror på Skall bli intressant om jag märker skillnad. Tack Samson för transport hjälpen, blir nog skyldig dig en flaska blått! _________________ Patrik Skoog |
||||
Detta låter ju inte så kul, hur visar sig symptomen, mycket lamellpulver i oljan? ja det blir till att hålla tummarna, min är byggd hösten 2011 så stor risk med andra ord. Annars ser det ut att vara puts o studs som gamle fänrik Berell skulle sagt _________________ Magnus Lidholm |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330 BMW Cup #1 -serievinnare 2013! (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (51771 totalt) |