Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS 2001 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök idag (163008 totalt) |
På allmän begäran...
Efter att ha avverkat flera olika banåkarbilar allt ifrån Opel Corsa A med bur och 2L 16V maskin, Skyline R32GTR och BMW E46M3 har jag äntligen fått möjlighet att skaffa en GT3:a som i mina ögon är bland de bästa och snabbaste allround bil för mina behov man kan hitta för dessa pengarna. Detta säger jag utan att ens ha kört en GT3:a någongång E46M3:an har således fått en ersättare i form av en 996 GT3 CS 2001. Bilen är ursprungligen från italien och importerad sommaren 2012, 4900mil, 2ägare med god historik. Bilen är helt original förutom ett Cargrafic avgas och 3mm spacer runt om, den saknar tyvärr 6-p bältena och främre delen på buren men den senare har jag hittat beg och bältena finns att hitta nya från 3000kr/st. Planer: * Montera främre burdel * Montera 6-p bälten * Byta t-stift som missats vid service i somras * Bättre bromsbelägg runt om + luftkylning * Nya däck (typ Kuhmo KU36, Yokohama AD08 eller motsvarande TW180) * Köra!!! Är anmäld till svenska timeattackserien i sommar i klassen Club (gatdäck minimimum TW180). Blir säkert en och annan banträff med porschekubben var det lider också. Tror ni man klarar DB-kraven med cargrafic avgassystem? Den låter ganska vasst på tomvarv Några bilder: (ursäkta dåliga bildkvaliteten, varken väder eller tid har gett tillfälle att ta ordentliga bilder ännu så ni får nöja er med lite taskigt tagna mobilbilder och gamla bilder från tidigare ägare.) Vid lastning när jag skulle hämta den och köra den till K3 Porsche center Haninge för kontroll innan köp: På väg hem från K3: Fredagsmys..... Gamla bilder: _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Wooohooo! Grattis!!!
Underbar skönsång men huuuua, jag skulle sova dåligt kring ljudfrågan. Men det måste finnas fler med samma hårdvara som din som vet hur den hamnar mot (det i år striktare hållna) 95dB-kravet. Jag är aningens orolig själv eftersom CSL'en inte har några jättemarginaler i ljudnivå heller. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Precis min plan, med Jobb, hus och familj med två små barn tar tillsammans mycket tid i anspråk, jag har därför försökt sikta på en så komplett bil som möjligt för att lägga minimal tid i garaget och istället max med banmil per tillfälle.
Thanks! Aha! hade jag ingen aning om, såg bara att det satt någon tunn svart spacer mellan fälg och nav när jag kikade in mellan ekrarna. Man lär sig något nytt var dag om dessa bilar _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Grattis till trevlig racevagn
Jag har också Cargraphic helsystem på min Gt3rs och upplever inte att det är särskilt högljudt. Har inte haft något problem under 2012 på banorna. I mitt tycke.... hade det gärna fått flöda lite friare _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Tackar! Sneglade lite på en högerstyrd 996 GT3 MK2 för 25000GBP på pistonheads men den hade rullat 185000miles (ca 30000mil!) vilket hade gjort den lika lätt att bli av med som en nasty könssjukdom ungefär. dvs om man skulle vilja byta bort den i framtiden.
Låter lovande _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Grattis till en mycket trevlig bil!
Jag kör också med ett Cargrafic system på min GT3 01 och det resulterade i svartflagg på Knutstorp Deras dB mätning har förvisso varit uppe för diskussion här vid ett antal tillfällen. Hursomhelst så låter det fantastiskt bra _________________ Björn Rittinge |
||||||
Bra bilval, grattis.
Det är sjukt mkt bil för pengarna och rätt skottsäker med en maskin som ylar på bra över 6000. Såg dina funderingar om bromsar. I normalfallet så behöver man inte uppgradera bromsar på en Porsche. Det fanns ju dock ett skäl till att man uppdaterade till 350mm på i stort sett samma bil med nästan samma effekt. Jag skulle råda dig att vänta med att uppgradera tills du kännt på bilen ordentligt. Mycket nöje! _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Hej,
Visst är en 996 GT3 CS en kanonbil, men en kanon bil med just för din, tolv år på nacken/asfalten, vilket har satt sina svarta spår. Då jag själv haft nöjet att äga just en sådan bil, så kanske mina erfarenheter kan vara av intresse?? Om vi börjar från nosen, så kan vi ju stanna till i hjulhusen, bromsarna är bra, men uppskattar lite extra kylning, tittar vi på nästa utgåva av GT3 så hade de en extra kylkanal för att hjälpa till att få ner arbetstemperaturen, alltså inta bara större skivor och ok. Man hade även satt på ett fyrkanals ABS-system. När vi nu är i hjulhuset kan vi konstatera att det sitter 5mm spacers runt om, dessa kräver en längre hjulbult, de som sitter från fabrik är med röd kona. En annan orsak för att bromsarna blev varma på dessa bilar var att man inte hade koll på att damaskerna i oken blev överhettade, förlorade spänsten och inte drog tillbaka kolvarna som de skulle. Går vi sedan vidare till koppling/växellåda, så på CS sitter ett lättare svänghjul, låter och lever om, men klart rejsigare än det som satt på icke CS. På många CS blir kopplingen trög efter en tid, förklaringen jag fick av Porsche var att många satt och åkte mycket bilköer. Detta frestade på och kopplingen började gärna kantra, så jämför gärna med någon annan. Trist om det bråkar just när du kommit igång med körningen. På -01 har du stålsynk på vissa växlar, bra, men offra gärna ett oljebyte varje år om du kör mycket bana, då kylningen av växellådsoljan inte kom förrän på nästa GT3. Kolla även hur gummibussningarna mår på växellådsbalken. Vill minnas att man rekommenderade att byta denna till den senare. När vi nu pratat lite om kylning, så flera kylslangar byttes på garanti, men trots detta har jag sett att en del börjar släppa i vulkningen vid fästena mot motorn. Kanske även ta en koll på tätheten på stötdämparna. Men nu kommer det trevligaste !! Kör, kör och kör, träning är en klart underskattad trimning _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
||||||
Idag blev det en sväng förbi Porsche för att beställa några småprylar, 997GT3 luftstyrningar till frambromsarna, några småclips och repsats till gångjärnet på locket till förvaringsfacket mellan stolarna.
Hoppas kunna hämta framdelen till buren i helgen. Lutar åt Federal 595RS-R däck runt om alt Kuhmo KU36 fram och Federal 595RS-R bak (Kuhmona finns inte i lämplig dimension bak tyvärr). Kommer lägga en beställning på belägg från Pean sweden inom kort (PF08 runt om). _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
PFC08 skall vara väldigt bra tydligen, vad kostar de? Jag fegade och köpte nya frambelägg idag, kändes inte rätt med gamla belägg på nya skivor. Blev RS29 igen.
Intressant med Federal RSR! Vet du om de fortfarande har problem med sprickor tvärs över slitbanan? Finns lite skrivet om det här på forumet. Såg att de har dem hos Oreca till vad som måste vara ett bra pris, 644 EUR. Kör jag slut på mina Yokos nu till helgen tar jag nog en uppsättning Federal, Oreca har butik inne på banområdet på Paul Ricard så det är ju smidigt. http://www.oreca-store.com/pneus-fed _________________ Mikael S |
||||||
Jag betalar ungefär 4500kr för PFC08 runt om till GT3:an. Körde PFC08 fram på min E46M3:a och var sjukt nöjd med livslängd och de bettade sjukt när de väl var inkörda och inget irriterande skrik vid gatkörning bara ett moderat whoo ljud i kupén. Klart ett av de bästa beläggen jag testat. Jag förutsätter att man kommit tillrätta med sprickorna i slitbanan på Federaldäcken, men priset är så lågt att det är värt att testa + att skulle det uppstå så får leverantören snällt ta tillbaka däcken. Jag måste som sagt köra gatdäck med som minst TW180 i min klass men jag är inte intresserad av att betala uppåt samma pengar som för ett bra R-däck för ett gatdäck, då verkar Federal RSR och Kuhmo KU36 vara bland de vettigaste till det priset jag kan finna. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Fin bil Peter, grattis till köpet.
ang bältena, är det specialla Porschebälten med tanke på 3000kr/st http://www.realcar.se/product.php?id Jag har dessa i silver _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS 2001 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök idag (163008 totalt) |