Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 24 besök senaste veckan (50062 totalt) |
Onekligen rock'n'roll! Jag som var på plats kan förtydliga att det var tydligt att det finns inga intentioner att blocka någon, eller hindra funktionärer osv. Det kommer förtydligande om detta, då det lär bli en ganska het debatt i veckorna framöver. Det var ett tufft beslut som togs idag och det ska bli mycket intressant att följa vart det här tar vägen. Det som slog mig som stått utanför och tittat på hela tiden är att man hela tiden beskyller SBF för att vara absolutisterna, när STCC själva kräver i avtalet att få ensamrätter och beslutsrätt om vilka serier som ska få finnas och verka i Sverige... Varför ska ett bolag få besluta över SBF/RF frågar jag mig? Och är det inte halva grejen som Skoghag krigat om liksom, att det inte ska vara monopol? _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||||
Hmm, Banägarna går med på att driva det som STCC AB gjort förut, en Mästerskapsserie med samma klasser som STCC AB planerat (TTA, V8 Thunder, Carrera CUP, JTCC, Formel R 1600)...
Interessant vändning i så fall, SBF tar initiativet från STCC AB? |
||||||
Intressant information, då försöker de med andra ord få över förare, team och arrangörer. De är ju likställda i den frågsn så varför inte. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
MYCKET trevligt klargörande. Som sagt, det är så lätt att ondgöra sig, göra sig lustig, himla med ögonen osv om SBFs göranden. Observera att jag å ena sidan tycker det finns mycket som gjort sånt befogat. Men det är inte produktivt. Så jag försöker hålla tillbaka sådana impulser så gott det går. Sa jag så gott det går?
Mycket handlar om brist på bra kommunikation tycker jag. Då blir det lätt att det driver iväg. Med allt från Facebook till vaddensenastegrejenfördagenheter så kan man inte driva en omfattande verksamhet där många berörs (medlemmar) utan att kommunicera. Men samtidigt är A och O att kan man inte göra det rätt så ska man inte göra det alls. Och det är nog där det ligger som jag ser det. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja det var så jag uppfattade det. Om det var helt rätt uppfattat och var det landar är en annan femma. Har jag redan sagt det _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Mycket intressant tråd. En av de viktigaste frågorna i detta är, tycker i alla fall jag, "vill vi ha detta?", "Anser vi medlemmar att det ingår i SBFs uppgifter och funktioner att försöka ta strid med STCC och skapa en egen serie?"
Personligen förstår jag inte alls hur SBF resonerar i detta. Jag skulle väldigt gärna vilja göra deras motivation till att "detta är det bästa för våra medlemmar". _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Varför måste det anordnas ett SM i racing inom SBF om ingen vill göra det på egen hand? Till vilken nytta är det för medlemmarna om förbundet ska anordna detta? Fattar ingenting längre.
Man måste skrivit fel, mötet kan omöjligt ha beslutat om detta, det måste vara förbundsstyrelsen. Låter kanske bättre att det var mötet som beslutade. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||||
Lite intressant läsning om hur Radicalgänget ser på utveckligen:
http://www.radicalmotorsport.se/nyhe Bra pragmatiskt. Och glaset är i allafall halvfullt _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ PiPPi Willén |
||||||
Det är uppsagt av STCC. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jo, såg det som ett intressant dokument över svunna tider. _________________ PiPPi Willén |
||||||
Man tar sig för pannan! Man hade ju hoppats att hopslagningen av TTA och STCC skulle göra 2013 bättre än 2012. Men nu verkar det mest frågan om vem som har makten på gödselstacken. Handlar det inte bara om pengar? Att SBF krävde 1 MSEK av STCC men de ville bara betala 0,5 MSEK? Känns lite som småpengar jämfört med vad SBF måste betala i advokatkostnader i målet mot SMA.
_________________ Olle Odsell teammedlem i Flying Fellows ERCup, ordf i Lotus Car Club of Sweden, ledamot i SBF Racingutskott |
||||||
Enligt skatteverket måste en näringsverksamhet ha vinstsyfte. Vet inte om ett bolag på något vis INTE kan betraktas som näringsverksamhet. I så fall bör väl fördelarna med bolag (moms, avdragsgillt, osv) inte få tas med? Det måste finnas något sätt att komma runt det här, även DIF hockey (jag antar AIK med) är i bolagsform med uttalat icke vinstsyfte. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Varför skulle banägarna säga upp sina avtal för 2013 med Stcc??
Se även; http://racingbarcup.se/forum/ Går det att säga upp dessa avtal?? Som banägare driver man ju en anläggning som skall gå med vinst! Vad gäller racing klasser och teamföreningar så kan de ju köra sina mästerskapstävlingar hos olika arrangörer även SM-tävlingar gör så. Det är väl också fri konkurrans som gäller här, även om SBF är inblandad. Med fri konkurrans så har ju SBF-roll förändrats totalt, det innebär att de inte kan stoppa någon. Med domen i Marknadsdomstolen så kan vilket företag som helst starta en Racing serie i bolagsform. Sbf regler gäller bara licenser, tävlingsregler. (SBF kan alltså inte förbjuda någon tekniska regler så länge de klarar ram-reglerna). Icke vinstdrivande AB som sägs på mötet, är fortfarande ett bolag! Citat Kåge Schildt "- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss och om jag tittar på den samlade erfarenheten och kompetensen som var med på mötet, samt de diskussioner vi haft, känner vi oss nu trygga i vårt beslut säger förbundsordförande Kåge Schildt". Vilket skitprat av SBF ordf. Kåge Schildt, fortfarande så tänker han driva detta i bolagsform och ha en affärsverksamhet av Racing SM. Är SBF-styrelse oförstående till vad marknadsdomstolen har beslutat, det han skriver i ovanstånde citat ändrar inte att SBF driver egen affärverksamhet som ej får inskränka andra företags verksamhet i samma bransch. SBF-har inte monopol på SM-i Racing!! _________________ Peter Eriksson |
||||||
Man får ju verkligen hoppas att den halvmiljon man tvistat om bara är skälet som låter bra och inte det verkliga skälet. För den försvagade situation i svensk racing som inleddes iom TTA-ambitionen förra året och som nu tragisk nog ser ut att få en förlängning genom att inte heller SBF och STCC inte kan komma överens, kostar nog både STCC AB och SBF betydligt mer pengar i både förlorade intäkter och värde i resp, varumärken. Gäller inte bara förbundet och STCC AB utan alla i näringskedjan svensk racing på "elitnivå". SBF har ju med dagens besked iaf angett en riktning och viss bakgrund till sitt beslut. Vore intressant att veta hur Richard Pålsson tänker i sitt beslutsfattande och vad som är STCC:s mål. Vari man ser vinsten i att inlåta sig i ytterligare en konfliktfylld racingsäsong. Den publika bakgrundskunskapen är för närvarande ganska assymetrisk. Utan att ta ställning för den ena eller andra parten, undrar jag om det finns någon endaste vinnare i detta? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Det här är ju så larvigt att man börjar gråta... Ungefär som att Samsung och äppelfolket stämmer skiten av varandra hela tiden...
Tror jag ger fullständigt fan i STCC i år! Åker jag på nåt i år så blir det historiskt! /Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||||
Från pressreleasen
"- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss" Mitt svar blir: VA!?!? Av de många tusen medlemmar SBF har verkar de bara bry sig om de 100 som råkar köra de klasserna med högst prestige. Jag blir så j-a förbannad av denna debatten. Någon annan tog upp det tidigare och jag tar upp det nu. Är det inte dags att vi kontrollerar om styrelsen verkligen har majoriteten av medlemmarnas förtroende? Och om de inte har det så är det kanske dags att vi väljer en styrelse som gör det vi medlemmar vill? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Jag har inte läst in mej på hela problematiken.
Men dom svarta moln jag förnimmer...är var banägarna ställer sig. Jag har en absulut kännsla av att åtminstone en banägare alltid kommer att stå på SBFs sida. Var kommer det att leda ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Torrt konstaterande
Förra året Tta folket ogillade stcc tillräckligt för att ta strid I år ogillar SBF stcc tillräckligt för att ta strid. Har för mig att det gnällts runt stcc org under alla år? Från förare team och banarrangörer. Kan det vara så att stcc inte är helt lätta att driva affärer med? Kan det också vara så att SBF känner ansvar för racing? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Magnus, kan du inte ställa den frågan vid nästa samtal med Kåge: "Den stora majoriteten av era medlemmar är ju tävlande på en enklare amatörnivå. Hur motiverar ni att ert senaste handlande är det bästa för era medlemmar och för svensk racing?" Jag tycker SBFs styrelse verkar vara ute på någon personlig vendetta eller ha absurda hävdelsebehov, fullkomligt bortkopplade från medlemmarna och verkligheten. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 24 besök senaste veckan (50062 totalt) |