Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
30 besök senaste veckan (22458 totalt)
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2971

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ice skrev:
Det finns två typer av inlägg som jag skulle vilja slippa, i den här och alla andra trådar, och det är:
1. Jag åker med de här grejerna, därför är de bäst!
2. Hur har du mage att klaga på något som är gjort i Sverige!

or ?


Blir det på fredag då jag å mina klätterkamrater skall ut - bara å hänga på, fast det blir ju inte så mycket -snack direkt

Vad gäller ditt ställningstagande: Jag har aldrig sagt att det ena är bättre än det andra - jag vill bara FÖRSTÅ varför du så kategoriskt avfärdar en viss tillverkare och på vilka grunder.

Fast visst jag kan erkänna att jag skulle ta x igen utan att blinka, om jag har råd vill säga.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bamsefar skrev:
...jag vill bara FÖRSTÅ varför du så kategoriskt avfärdar en viss tillverkare och på vilka grunder.

Jag är Racerförare! För en Racerförare finnse det ETT fabrikat som är bäst; de grejerna går att använda.
Det fabrikat som är näst bäst, må det så vara med endast 0.2 sec/varv, är SKRÄP.

Bamsefar skrev:

Fast visst jag kan erkänna att jag skulle ta x igen utan att blinka, om jag har råd vill säga.

Föregående mening förstod jag inte.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ice skrev:

Jag är Racerförare!
Var ska du tävla någonstans i år då?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Varför använder du då KONI?????? :wave:

/ Jonas

Ps. Sorry Magnus. Kunde inte låta bli. För bra upplägg. Ds.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:

Jag är Racerförare!
Var ska du tävla någonstans i år då?


CAR Corsa (om de vill ha mig), Modsport eller varför inte SLC Sprint?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jonas Jarlmark skrev:
Varför använder du då KONI??????

/ Jonas

Ps. Sorry Magnus. Kunde inte låta bli. För bra upplägg. Ds.

Favorit i repris:

ice skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Ja KONI är ju bra grejjer. NOT...

Vad är det för fel på KONI (2812)?

Jag väntar med spänning på svaret.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare



Höj nivån på diskussionen eller låt bli o skriva

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kanske nåt positivt:
Vi funderar faktiskt på konisar till Volvon: www.stotdamparverkstad.se/documents/coil%20over.htm
Men inte så mycket för att vi tror att de är så himla bra utan mest för att de inte är svindyra samt nära tillgängliga. Å andra sidan är vi inte riktigt racerförare på bästanivån heller, så det går förhoppningsvis att leva med.

Å andra sidan tycker jag att negativa, underbyggda, åsikter om dämpare är nästan ännu viktigare än positiva, så man inte ofrivilligt hamnar i nåt potthål.

Nu vet jag inte vad det här hade med var man kan köpa Öhlins-dämpare och -tjänster att göra... Men stötdämparverkstan säljer och mekar även Öhlins. Har dock inte den blekaste aning om de är bra eller billiga på det.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En till positiv(förhoppningsvis - beror förstås på svaret...) :
Ice (eller nån annan): Vilka har vunnit med konidämpare de senaste åren? (så att man kan känna samröre med nån )

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ja, då kommer en lite saklig nivåhöjning. Sorry igen.

Naturligtvis är konis 2812 på det stora hela förträfflig stötdämpare som har få övermän, det är trots allt en top-end dämpare. Den är relativt vettigt utförd och har bra ytfinish (åtminstonde de jag sett) och vettig arbetsprincip.

Det finns ett par saker jag vänder mig emot på koni. Dels är det deras fippliga justering där man får göra omtag hela tiden, lätt att tappa räkningen. De har dessutom ganska stora steg (bara 8 klick från min till max) och de saknar bleed-ventil för de riktigt låga farterna, dvs mellan 0 och 0,025 m/s. Det var allt. Får man dem billigt ska man naturligtvis köpa dem eftersom de då hamnar i en annan prisbild.

Men, efter vad jag vet om din bil så kommer de fungera utmärkt och definitivt göra ett bra jobb, speciellt om du kan få upp styvheten bak litegrann.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jonas: Det vore ytterst intressant att höra dina åsikter om den gula Koni-modell (med returjusterratt på toppen) jag använder och som är rätt vanlig till många bilar.

Är det generellt sett vettigt att ha justeringsmöjlighet av bara returdämpningen eller är det bättre att ha både kompression och retur i samma som Leda-dämparna?

Pajkastningen innan till trots: Har du specifik kritik att rikta mot Konis dämpare eller faller de på olika delar under 90/10 syndromet?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Micke, se delvis ovan.

Koni gula med ratt har jag bara lite erfarenhet av. Det negativa är att de är för styva vid låga dämpar farter och de försämras ganska snabbt med antal mil. MEN... Vad jag vet (för att jag inte letat) så finns det inte många andra ställbara dämpare med det priset, möjligen med undantag av enklaste Leda-dämparen.

För de flesta så är ju inte verkligheten i Öhlins-nivå, CSN och en del arbetsgivare har dålig uppfattning om vad race-prylar kostar...

Justering av returdämpningen behövs mest för att anpassa dämparen till olika fjädrar, och kör man gula koni så kanske man inte har en uppsjö att byta mellan, så det är en klar fördel att kunna justera totaldämpningen som tex. med Leda.

Däremot skulle jag inte rekommendera någon som ska köra bana att köpa de enklaste Leda-dämparna. De är inte trycksatta (kavitation i 190) och de har dessutom gummiupphängning. Uppgraderade med gasövertryck och uniballs så ger de 24 klicken på de stora ratten ett bra spann och en relativt långlivad och modifierbar dämpare. Grundkurvan är sisådär, inte katastrof, men heller inte super. Det går i allafall hitta en dämpgrad som passar.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Gula Koni ligger ju nere runt fem tusen för en komplett sats till ganska många bilar (även om det hamnar högre för vissa bilar).

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Magnus Thomé skrev:
Gula Koni ligger ju nere runt fem tusen för en komplett sats till ganska många bilar (även om det hamnar högre för vissa bilar).


4400 inkl frakt o allt till min kärra. thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



ice skrev:
Vad är det för fel på KONI (2812)?


Felet på 2812 är att de inte är några 2822, och felet på 2822 är att jag inte har råd med dem så jag får kanske nöja mig med 2812

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



ojoj...nu blev det mycket här som jag inte förstår

En liten fråga från en som är inte initierad i sånt här:

Är Bilstein Club Sport något att ha (om man ser på "ickeklickbara" dämpare)?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



beepbeep skrev:
ojoj...nu blev det mycket här som jag inte förstår

En liten fråga från en som är inte initierad i sånt här:

Är Bilstein Club Sport något att ha (om man ser på "ickeklickbara" dämpare)?


Vet inte om jag supit till det men tror det är H&R som har club-sport dämparna, ställbara i höjd, hårdhet och retur. Bilsteins motsvarighet är PSS9. Bilstein PSS och H&R PCS är ställbara i bara höjd.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Jag har icke justerbara Bilstein på M3'an (okej, höjd justerbart fram men det har ju inte så mycket med själva dämparna o göra ). De har gått 11 tusen mil.

Efter sådär 8000 mil började en läcka in lite vatten i huset (de står med stången neråt) pga slitage på skrapringen (eller vad det heter) och att skyddsbälgarna var spruckna. Pelle fixade upp så det blev tätt o sen har jag rullat på vidare.

Kan man bli annat än imponerad? Jag blir det iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Här är ett lyckat giftemål mellan Öhlins och Porsche.





Tror Stötdämparexperten varit inblandade.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Goran:

Ja. Med standard eller snäppet hårdare torsionsstavar funkar Bilstein ClubSport/Rennen eller vad de nu egentligen heter utmärkt på en 911. De kostar dessutom bara runt 7000:-. Ska man använda hårdare fjädrar än detta bör man överväga att gå på andra dämpare.

PSS9 och det som i porschekretsar kallas Bilstein ClubSport är inte samma sak.

/ Jonas Jarlmark
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869



veckans OT-tråd?




Vi kan fortsätta på det spåret!

När man 'shimsar om' sin stötdämpare... Vad exakt gör man då?
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
30 besök senaste veckan (22458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande