Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DRIFTING i Sverige !!! 2004
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6511 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
hej på er alla.

Som ni kanske vet så gillar jag drifting. thumbs up

Jag vill berätta att tidningen BILSPORT arrangerar Sveriges första riktiga Drift-test på Action meet i Augusti på Mantorp Park...

Jag hade ett långt samtal med SBF's ordförande thumbs up thumbs up thumbs up på GBG mässan ang: drifting &
SBF då gav sitt muntliga godkännande till denna sport i sverige. - Vidare kontakt med SBF inom kort med en presentation av sporten & filmvisning & överläggning ang: säkerheten kring Drifting.

Jag har tänk mig att alla som vill veta mera om drifting i sverige reggar sig på - www.driftingdragons.tk forum så att vi alla kan lära känna varandra bättre & på så sätt få igång detta snabbare.

Själv kommer jag att arrangera minst 1-3 tillfällen i södra sverige i år.

Kanal5's MOTORJOURNALEN ringde i förrgår & berättade att deras filmande av Svensk Drifting i helgen var MKT lyckat & att det kommer att sändas på måndag nästa vecka - med Thed Björk bakom ratten på en 4wd Cossie - MIssa inte detta. Thed ringde mig även efteråt & berättade att han skulle kolla in en Skyline som han ville köpa för att drifta med.

Så kom igen nu REJSA-folk - hör av er så vi får detta att funka för de som vill det.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Tillägg:

trevligt med ett sådan gensvar på såpass kort tid.

jag arbetar för fullt med att få fram lite enkla regler & annat som kanbehövas.
exempelvis så tyckte jag att den bilden som Magnus lade upp på en "ban-skiss" för drifting var
mkt bra att börja med som bansträckning - liknande asså.

jag personligen anser INTE att det är bra att börja detta i Sverige på Mantorps pariser-kurva då jag
tycker att det kommer att gå för FORT där för att vara första gången.

heller lägger jag då upp en bana på den inre parkeringen - då där - "OM" det går "fel" under körningen - det enda som kan hända är att bilen får MINDRE SKADOR av konerna istället för att kanske placera den i ett staket längs banan.

Magnus kom annars med idén att köra Pariser-kurvan BAKLÄNGES - då det lär gå saktare.

jag hoppas vidare på ett möte med BILSPORT ang detta på Mantop in om kort.

Annars så är reglementet i förenklad form på väg över atlanten "AS WE SPEAK" - SÅ ATT SÄGA.

MINA EGNA ÅSIKTER ÄR ATT HA ENDAST 2 KLASSINDELNINGAR -

det skall vara fritt att byta klas om man vill det utan problem.

KLASS 1 - förare som vill TESTA denna motorsport form
&
KLASS 2 - förare med kännedom om drifting & störtbåge/bur monterad.


Bilar som EJ är skattade, besiktigade, försäkrade, anser jag skall få köra.....
Då det endast kör en bil i taget på slingan & att det gör att MERA folk kommer att komma till körningen.

Jag menar -- Folkracebilar/rallybilar/andra - varför inte ?

men bilar som är UPPENBARA S K R o T H Ö G A R kommer vi ej att släppa up på slingan alls.

det är ju trots allt en säkerhets grejj när det kommer bilar som läcker ifrån sig både det ena & det andra
vara sig det är öl eller bromsvätska.

vidare så vill JAG att det gäller samma säkerhets regler som på alla BILSPORT's/klubb körningar...

riktig hjälm (MC/moped) handskar, rejäla skor & långärmad/långbyxor (av EJ flambart material)

-----------------------------------------------------------------

Vänligen/
.............Kristian Hesselmark

0736-67 70 18

mail: kristian.hesselmark@swipnet.se


Svenska DRIFTING sidor:

www.driftingdragons.tk
www.dragoncars.org
www.m-d-s.se

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Jag vill pröva lite

om frågan om däck löser sig så kommer jag ner till Action meet

( man måste ju inte alltid köra i banans idealspår Dom säger ju att omväxling förnöjer )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Vi får väl se. Som sagt; omväxling förnöjer. Undra om man kommer hinna med både drifting och konbana på Action Meet eller om de lägger ner konbanan till fördel för driftingen?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Vi får väl se. Som sagt; omväxling förnöjer. Undra om man kommer hinna med både drifting och konbana på Action Meet eller om de lägger ner konbanan till fördel för driftingen?


Claes - det är jag som kommer att hålla i driftingen på Action Meet.. & själv så hoppas jag att BS tar sitt förnuft te fånga & behåller konbanan & låter oss köra drifting på inre stora parkeringen.

MVH/
.........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



KristianAE86 skrev:
Claes Haglund skrev:
Vi får väl se. Som sagt; omväxling förnöjer. Undra om man kommer hinna med både drifting och konbana på Action Meet eller om de lägger ner konbanan till fördel för driftingen?


Claes - det är jag som kommer att hålla i driftingen på Action Meet.. & själv så hoppas jag att BS tar sitt förnuft te fånga & behåller konbanan & låter oss köra drifting på inre stora parkeringen.

MVH/
.........K


Det låter kanon! Se gärna till att man kan varva konbanekörningen med driftingen så man inte behöver välja. Vore kanonkul!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Drifting i USA:



thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



hur lyckat är det på en skala att ge sig in i det hela med en E30 318is utan diffbroms?
Äsch... jag borde inte ens fråga, kommer sluta med att jag kvaddar bilen
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andrew - låna mig bilen så skall jag visa dig att det går utmärkt **L
.. bara lite mera ATTACK som krävs

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
.. bara lite mera ATTACK som krävs


Just det jag är rädd för
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



KristianAE86 skrev:
Andrew - låna mig bilen så skall jag visa dig att det går utmärkt **L
.. bara lite mera ATTACK som krävs
Jag tycker det verkar som om han attackerar omgivningen rätt bra redan nu.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
har en DVD från Norge där en Urgammal (?) Mercedes 200E UTAN diffbroms driftar BRETT & långt på Rudskogen

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Lennart Mäkinen skrev:
KristianAE86 skrev:
Andrew - låna mig bilen så skall jag visa dig att det går utmärkt **L
.. bara lite mera ATTACK som krävs
Jag tycker det verkar som om han attackerar omgivningen rätt bra redan nu.


Slag under bältet
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
har en DVD från Norge där en Urgammal (?) Mercedes 200E UTAN diffbroms driftar BRETT & långt på Rudskogen

K


Jo, men de bilarna har väll lite mer bottenvrid.
Jag måste komma upp redigt i varv innan jag kan slita loss däcken från asfalten...
Sen har jag visserligen inte provat att köra in i svängar alldeless för fort (med ett undantag, och det var inte avsiktligt) och försöka ställa upp bilen inför svängen...
Jag antar att jag är en såndära wannabee som alltid kommer att nöja sig med att sladda efter apex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Köp sämre o smalare däck

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Magnus Thomé skrev:
Köp sämre o smalare däck

Jo, jag har märkt att det är märkbart lättare att få runt ändan med vinterdäcken på.
Faktum är att det är löjligt lätt med lite fukt på vägen, fråga mig inte hur jag råkar veta
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Andrew Petrykowski skrev:
KristianAE86 skrev:
har en DVD från Norge där en Urgammal (?) Mercedes 200E UTAN diffbroms driftar BRETT & långt på Rudskogen

K


Jo, men de bilarna har väll lite mer bottenvrid.
Jag måste komma upp redigt i varv innan jag kan slita loss däcken från asfalten...
Sen har jag visserligen inte provat att köra in i svängar alldeless för fort (med ett undantag, och det var inte avsiktligt) och försöka ställa upp bilen inför svängen...
Jag antar att jag är en såndära wannabee som alltid kommer att nöja sig med att sladda efter apex


Har inte seriösa bredsladdbilar en setup för att just sladda? DVS mjuk fram med odentligt med camber och hårt bak för att minska fästet.

Här ser jag en klar fördel med instälbart chassi

_________________
/Anders C
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
hur lyckat är det på en skala att ge sig in i det hela med en E30 318is utan diffbroms?
Äsch... jag borde inte ens fråga, kommer sluta med att jag kvaddar bilen


Det går utmärkt att drifta med en 318is om man nu vill det.
Finns en duktig driftare här i Linköping även om han aldrig kommer att erkänna det

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Carlsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
KristianAE86 skrev:
har en DVD från Norge där en Urgammal (?) Mercedes 200E UTAN diffbroms driftar BRETT & långt på Rudskogen

K


Jo, men de bilarna har väll lite mer bottenvrid.
Jag måste komma upp redigt i varv innan jag kan slita loss däcken från asfalten...
Sen har jag visserligen inte provat att köra in i svängar alldeless för fort (med ett undantag, och det var inte avsiktligt) och försöka ställa upp bilen inför svängen...
Jag antar att jag är en såndära wannabee som alltid kommer att nöja sig med att sladda efter apex


Har inte seriösa bredsladdbilar en setup för att just sladda? DVS mjuk fram med odentligt med camber och hårt bak för att minska fästet.

Här ser jag en klar fördel med instälbart chassi


Jo, jag har visserligen camber så det räcker och blir över i bakkant med tanke åp hur sänkt bilen är
Men tråkigt nog så har jag dämpare runtom som har haft sina bästa år, så det är jättemjukt och gungigt över hela bilen
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



KristianAE86 skrev:
/../ Jag har tänk mig att alla som vill veta mera om drifting i sverige reggar sig på - www.driftingdragons.tk forum /../

det är en fördel om länken på sidan faktiskt pekar till ett forum istället för en bild :




(edit) behöver ni hjälp med hemsidan så kontakta mig kanske jag kan hjälpa till ... (edit)

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
länken går till en sida.. * *
bara det att den ligger nere för tillfället som jag fick reda på sent igårkväll.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



KristianAE86 skrev:
Jag har tänk mig att alla som vill veta mera om drifting i sverige reggar sig på - www.driftingdragons.tk forum så att vi alla kan lära känna varandra bättre & på så sätt få igång detta snabbare.


De är juh bilrasister för böveln, bara japanska bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
DRIFTING i Sverige !!! 2004
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (6511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande