Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964-93
4563 besök totalt
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Lite "updates" på vad som hänt sen sist... har köpt beg haakkapelitta dubbdäck o kletat på lite dekaler, även bytt olja o filter samt fixat sparco stolsunderreden till skalstolarna. har även kört ca 50 mil när det varit torra kalla vägar samt varit ute på 2 olika isbanor, en knixig där det mest var 2ans växel i samt en lite snabbare där jag kunde köra en hel del på 3an o 4an. bilen går bra men är svårkörd på lägre växlar, hårfint mellan bra sladd lr snurrning, det gäller att hålla sig under 4000 rpm. i högre fart på 3 an går det lite enklare men eftersom däcken bara har ca 4 mm mönster kvar samt många dubbar saknas bak så har man inga möjligheter att hämta hem för mycket sladd, det glider ofta på tvären tills bilen stannat lr man är i vallen, sen blir det ju en o annan snurr förstås.. iaf, efter 3 helger på isbana känner jag mig inte lika osäker längre, inbillar mig att det går lite fortare samt att jag vet hur bilen beter sig i dom flesta situationer, tror det ger lite kunskap även inför barmarkkörningen iaf när det är blött. Hursomhelst har körningen gett mersmak så nu har jag köpt hyfsade beg rallydubbdäck samt anmält mig till Orsa speedweekend, ska åka flygande km, hade ändå tänkt åka som publik o då kan jag lika gärna ta med pärlan o gasa lite




_________________
Ulf Einarsson
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Fin bil!

Jag har åkt rätt mycket isbana med både 911 3.2 och 993 och balansen blir riktigt fin i bilarna med lite riktiga däck. Ett tips är att dra ur ABS säkringen innan du åker ut. Det kommer bromsa ganska dåligt annars!

Vad kommer du köra med för fälgar till fulldubben?

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
jag har inte löst fälgproblemet än men har svarat på 2 olika annonser varav en uppsättning är till 964-90 o en är till 928, tror att dom oxå passar.. fck även tips att sandén har 4 st 16 tummare till 944 ligger så det är väl bara att invänta svar.. skulle vilja prova dom nästa helg här på hemmaplan så man inte åker upp till Orsa o det strular med nåt(har 33 mil enkel o ska köra upp med Porschen o en följebil, har ingen trailer o bara b kort)

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
tack för tipset, glömde skriva det förut, är inte helt överens med datorj_vlar, ska prova att rycka den när riktiga däcken är mont...

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



cool bil :-)

Jag såg några bilder på en 964 som körde isdäck på dom där fina röda reservhjulen,, såg riktigt bra ut plus att dom går över bromsoken

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Hjälp!! nån som vet om fälgar från en 911-85 8x16 passar på min 964, har hittat på en skrot men dom öppnar först på måndag, vet inte ens om det är originalfälgarna men jag ringer mån morgon.. misstänker dock att dom inte vet vilka modeller som dom passar eftersom det inte är en porsche skrot.. sökte på reservhjul men hittade bara 1 o det ville dom ha 2k för.. vill helst inte ge mer än 4k o dom begär 3,5k för ovannämnda fälgar.. tacksam för tips, köper egentligen vilka som helst oavsett ytskick o modell bara dom passar samt är runda, 16 tum o helst inte bredare än 8 tum....

_________________
Ulf Einarsson
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Tummen räcker om du inte har big red ok fram men ET är annorlunda före 964. Du ska fälgar som ligger runt ET50. Kan ju gå att lösa med spacers etc. Men det finns ofta den tidigare standardfälgen D90 till salu till låga priser och de passar rakt av.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Tack, ska nog försöka låna hem en fälg, är ju bara att prova på bilen så ser man ju om det passar... Kanske dyker upp nåt mera, kan inte hämta dom före torsdag eftersom jag jobbar i Sthlm i veckorna

_________________
Ulf Einarsson
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Jag åker 4st d90 6x16 framfälgar.

Funkar rakt av på 993an så det borde det göra på 964an också.

_________________
Jakob Josefsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Kolla med den här killen:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81749&start=0&postdays= . . . .

Det var ett tag sen men han kan ha fälgarna kvar.

Bakfälgarna är borrade för Alfa 5x98 men Porschedelningen är kvar, satte i alupluttar i hålen och flyttade stålsätena i bulthålen.
16" ET och bredd är jag osäker på men det borde vara 8" fram och 8,5" bak

Ingen aning om de passar, ingen aning om dom finns kvar, ingen aning om han vill sälja men ett tips i alla fall

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Tack för alla tips, fick tag i 4 st av en kille här på forumet, kanon bra...!

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Nu har det strulat till sig, som vanligt när man löst ett problem uppstår nya, märkligt... fälgproblemet är löst, olja o filter bytt, bromsarna isärtagna o uppsmörjda, blev jätteskillnad från att kräva ganska högt pedaltryck för att sedan direkt tvärbromsa så räcker det med att nudda pedalen så bromsar bilen perfekt, tänk vad lite pasta kan göra skillnad.. NU TILL PROBLEMET: startspärren slår i när jag åker, det har hänt 2-3 gånger innan, oftast i rejäla gupp, lampan blinkar till nån sekund o man känner att den dör sen hoppar den igång igen...idag körde jag en sväng på ca 4 mil efter oljebytet då hände det ca 5 ggr, varav en gång när jag skulle sladda lite halvsnyggt på 2 an men precis när det börjar släppa så tvärdör bilen, fiasko ha ha, just när bilen hade rullat till gångfart hoppar den igång igen för att sedan dö igen en minut senare på 4 an o då såg jag att lampan för startspärren lyste i ca 2 sek, VAD KAN DET VARA+ nån här som har nån idé+ om inte, kan man koppla förbi skiten utan att vara raketelingenjör lr Porschemek++ Vill verkligen åka i Orsa men vågar inte köra upp bilen om den beter sig så här.. har kollat laddningen o den är bra(14,2 v tomgång)

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1998



i början av -90 talet var det ju poppis att montera i Carguard larm i massa bilar..

Sitter det något sådant i bilen? dom brukar ha en tendens att börja krångla med just startspärrar.
I min gamla bil rev jag ur larmet och monterade en gömd switch som styrde 12V matningen på Bränslepumpen.

Jag är absolut ingen elektriker men fick ur det med hjälp av manualen..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
tyvärr inte, det är porsche original, ska prova att ta ur o kolla om det är glapp eller fukt i säkringar lr kontakter, vet att bilen stått inne i princip sen i somras då den var väldigt dammig när jag kollade på den första gången innan jag köpte den.. tror inte på fukt men det kan ju bli dålig kontakt ändå.. det händer i princip bara när det guppar kraftigt typ isrygg lr vägskada, måste ju vara nåt som är löst lr glappkontakt...

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
hallå, nu har jag skruvat o kollat samt haft isär kontakter, tagit bort säkringar o reläer samt sprutat elektronikspray.. bilen startade som vanligt o går ca en mil sen vid en isrygg så hostar bilen till o lampan för startspärren lyser i ca 2 sek, detta upprepar sig ca 10 ggr under en 6 mils tripp, ser inget mönster, gasade lite på några ställen o det studsar mycket men då händer inget men 500 m längre fram så blir det likadant, hände även en gång i en höger sväng.. har ryckt o slagit på lite olika ställen men bilen går perfekt... glappkontakt tror jag men var?? ska ringa Perry imorron o höra om han har tid, räcker om det går att koppla ur skiten, vill väldigt gärna åka Orsa men vågar fan inte om älsklingen ska fortsätta så här... om inte Perry har tid vet ni om nån annan duktig elkille som kan hjälpa mig?? bor i vingåker men kan ta den ca 20 mil om det krävs, dock inte norrland lr skåne eftersom jag ligger borta i veckorna...

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Uffe Einar
Vingåker
Här sen Nov 2012
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej o tack för all hjälp, har löst elfelet, det var dme reläet som var halvkrassligt så nu funkar bilen bra igen. Provkört ca 3 mil på knaggliga 70 vägar o lampan har inte lyst en gång trots att det studsat ordentligt.. Bara ett smolk i glädjebägaren, köpte fälgar av en här på forumet men dom har inte bussgods behagat leverera i tid så nu har tiden runnit ut för att hinna smalna av 8" fälgarna ner till 6".. nya planen är att köra med 7"framfälgarna bak sen försöka köpa/hyra/låna ett 16" reservhjul o använda mitt o det nya fram.. ALLTSÅ, vill köpa men måste passa min bil, mitt är 16 tum, rött i aluminium.. hämtas av mig snarast dock inte i skåne lr norrland men det borde ju finnas nån här i mälardalen som har ett att hyra ut iaf, ska bara åka is i Orsa så slitaget blir väl minimalt....

_________________
Ulf Einarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964-93
4563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande