Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (29155 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
Jag har en tråd för denna bilen på early911.se, så det blir en kortare variant här.

Köpte bilen i nedanstående skick för nått år sedan. Utseendet kommer inte att ändras nämnvärt för tillfället, men bilen kommer att "uppgraderas" lite överallt.







Lite nya krängningshämmare, som bilen aldrig hade från fabriken.


Nya coilovers, fram med uppflyttade förstärkta spindlar, fullt justerbart bumpsteer.


Hela underredet renskrapat och målat, ingen underredsmassa eller ljuddämpning nånstans



Lite coola fälgar och däck, 15" i 9 och 11" bredd (ruggigt lätta), skodda med Michelin TB5 !



Givetvis lite biffigare bromsar. 928 S4 bromsar fram på 993 skivor. För att få på skivorna måste navet svarvas ned typ 3mm radiellt. Bakbromsar 930 ok på 930 skivor. Med så mycket större bromsok söbehövs också en större bromscylinder, 23mm mot original 19mm. Bromsservo finns ej på dessa bilar!





Annat som har/ska genomföras
* En bur kommer skruvar i förstås.
* Sidorutor bak lexan i "R" stil.
* Bakruta blir lexan, bakrutan höjas upp i linje med taket.
* Nytt svart innertak.
* "Lättvikts" instrumentpanel
* Lättvikts RS mattsats (2.5kg för hela)
* Lättvikts dörrsidor
* 80 liters plasttank (RS) ersätter original 63 liters plåttank.
* Byta ut de horribla backspeglarna mot kromade tidstypiska speglar.
* Baklysen ersätts med lättare R-baklysen.
* Original bältes infästning = 2xM6 per sida => svetsa in kraftigare fästen för 6-punktsbälten.
* Snygga upp och byta ut delar av kabelstammen.
* Lättare batteri
* 901 lådan byts ut mot den kraftigare 915 lådan.
* Original 2 litersmotor på 110 hk är lite tröttsamt, så en lite kraftfullare dito kommer hoppa in.
* Oljekylare monteras i spoilern fram.
* Oljerör dras från motorn till kylaren i fronten.

Det finns nog lite mer grejer jag glömt bort, samt att vissa av punkterna ovan är ganska stora och involverar en hel del annat.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



se där ja. Gott Mange thumbs up

jakten på onödig vikt fortsätter

du kör "tidstypisk" stil race, medan vi är lite mer oortodoxa av oss & kör en riktig cocktail & plockar från alla håll samt att det ska bli "bruksbil"

snåla inte på bilderna nu

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Se där ja!!! Härligt rejsig

Se till att få upp bilderna på flush-rutorna nu

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Kommer du ta motorn ifrån Targan, eller bygger du nytt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
P.P. skrev:
Kommer du ta motorn ifrån Targan, eller bygger du nytt?


Det var tanken, men så snubblade Barre på en 3.6a åt mig som jag köpte och nu ska renovera.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Aha. Hur funkar det med gammel-Elvor och större motorer? Är karosserna godkända för en massa mer effekt/vrid i.o.m. Turbon, eller hoppas man på det bästa vid besikning?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Skoj att se dig här med och jag håller med föregående talare, snåla inte med bilderna Ska bli roligt att följa

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
P.P. skrev:
Aha. Hur funkar det med gammel-Elvor och större motorer? Är karosserna godkända för en massa mer effekt/vrid i.o.m. Turbon, eller hoppas man på det bästa vid besikning?


Det sistnämnda för min del... Lite oroligt då jag måste göra en reg besiktning för buren.

Mer bilder kommer efter hand, har inga bra bilder på bakrutan ännu.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:
P.P. skrev:
Kommer du ta motorn ifrån Targan, eller bygger du nytt?


Det var tanken, men så snubblade Barre på en 3.6a åt mig som jag köpte och nu ska renovera.




ring ring.....ring ring...
-Magnus.

-tjena Mange, är du inttrresserad av en 3.6:a?

-......njaa, vadå...vart är du?

-Jag är hos Dansken & jag står här med 3st 3.6-motorer runt mig. Kan det vara intressant?

....lång tystnad.....

-hos Dansken? Är dom kompletta? Vad begärs? Årsmodell? motornummer? osv osv.....

Aldrig hört Mange bli så paff som han blev då & jag fick ränna runt som en yr höna & rabbla massa nummer....ta massa bilder, ställa massa frågor.....


Vem har lättast bil på startlinjen inkl förare? Fia har ju ett par kilo till godo mot dig där

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
barre skrev:
safe skrev:
P.P. skrev:
Kommer du ta motorn ifrån Targan, eller bygger du nytt?


Det var tanken, men så snubblade Barre på en 3.6a åt mig som jag köpte och nu ska renovera.




ring ring.....ring ring...
-Magnus.

-tjena Mange, är du inttrresserad av en 3.6:a?

-......njaa, vadå...vart är du?

-Jag är hos Dansken & jag står här med 3st 3.6-motorer runt mig. Kan det vara intressant?

....lång tystnad.....

-hos Dansken? Är dom kompletta? Vad begärs? Årsmodell? motornummer? osv osv.....

Aldrig hört Mange bli så paff som han blev då & jag fick ränna runt som en yr höna & rabbla massa nummer....ta massa bilder, ställa massa frågor.....


Vem har lättast bil på startlinjen inkl förare? Fia har ju ett par kilo till godo mot dig där



Ha, ha! Ja, ungefär så.

Fia är förstås lite lättare.... en annan har ju lite kraftigare benstomme...
Det är ju därför jag tokbantar bilen. Jag kan ju inte slanta upp 10 lök för att magiskt bli 10 kilo lättare, men på bilen kan jag det
Men snart måste jag börja banta själv också. Mindre mat är ju billigare också, när man äter ute 8 ggr + 3 hotellfrukostar i veckan är varken bra för plånbok eller magmått.

Angående bilen kör jag på devisen: Det som inte finns på bilen väger inget och kan inte gå sönder!
Då ryker 1100 gram handskfacklock, 1050 gram AC fäste, diverse dekorationslister på instrumentpanelen (ännu ovägda)...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag hade liknande fälgar på min 930! Det var Compomotive CX-nånting. Väldigt lätta men ganska omöjliga att hitta däck till. Enda som passade var Yokohama 275-40-15 som hade slutat tillverkas. Kul att du hittade däck som passar. Fälgarna var väldigt tunna vill jag minnas, man får passa sig för gatukanter och dylikt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag hade liknande fälgar på min 930! Det var Compomotive CX-nånting. Väldigt lätta men ganska omöjliga att hitta däck till. Enda som passade var Yokohama 275-40-15 som hade slutat tillverkas. Kul att du hittade däck som passar. Fälgarna var väldigt tunna vill jag minnas, man får passa sig för gatukanter och dylikt.


Sjukt lätta! Jag fick köpa nya fälgbanor till framfälgarna för att få till ET med S4 oken. Köpte från image wheels, de var tjockare, så nu väger 9"arna fram lika mycket som mina 11or bak.

Breda 15" däck är det ont om, alternativen är istort sett Michelin TB5 och TB15. Finns nog Några Avon däck och Pirelli Classic däck. Men det är alltså bara tävlingsdäck det handlar om. TB däcken är dock E-märkta så de är lagliga, lite dyra kanske....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



safe skrev:

Ha, ha! Ja, ungefär så.

Fia är förstås lite lättare.... en annan har ju lite kraftigare benstomme...
Det är ju därför jag tokbantar bilen. Jag kan ju inte slanta upp 10 lök för att magiskt bli 10 kilo lättare, men på bilen kan jag det
Men snart måste jag börja banta själv också. Mindre mat är ju billigare också, när man äter ute 8 ggr + 3 hotellfrukostar i veckan är varken bra för plånbok eller magmått.

Angående bilen kör jag på devisen: Det som inte finns på bilen väger inget och kan inte gå sönder!
Då ryker 1100 gram handskfacklock, 1050 gram AC fäste, diverse dekorationslister på instrumentpanelen (ännu ovägda)...


äter du ute så mycket vet du hur mycket mumma du kan köpa till bilen för dom pengarna?? Eller nej fasen, räkna inte på det för då blir det jobbigare för oss Men nu till våren kan du ju börja jogga till garaget

Igår när jag läste din spec längre upp fick jag en aningen frän idé... Söker nya utmaningar nu när jag nästan är klar med djävulsgjutningen
Det ser snart ut som hos Dansken här i garaget Du får vet lite mer när vi ses....eller så kanske jag håller lite på det.....så du får svettas lite

Men som vi sa över luren, sanslöst vilken viktmani man har på dessa bilar medan jag inte snålar på sånt i Audin...taklucka, full inredning, isolering...stereo ska in... thumbs up Iofs ska Fia också ha stereo i Possen

sug på den....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
barre skrev:
Men nu till våren kan du ju börja jogga till garaget

Igår när jag läste din spec längre upp fick jag en aningen frän idé... Söker nya utmaningar nu när jag nästan är klar med djävulsgjutningen
Det ser snart ut som hos Dansken här i garaget Du får vet lite mer när vi ses....eller så kanske jag håller lite på det.....så du får svettas lite


sug på den....


Jogga ligger inte i min personlighetsprofil men det skulle behövas...

Låter intressant vad det nu är du knåpat på!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Ser bra ut, Magnus !

Jag har smygläst en del på early sidan, men trevligt att se ditt projekt här på Rejsa. Skall bli intressant att se den bilen på bana i framtiden.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
Ser bra ut, Magnus !

Jag har smygläst en del på early sidan, men trevligt att se ditt projekt här på Rejsa. Skall bli intressant att se den bilen på bana i framtiden.


Tjena!
Tack, jag hoppas den kommer ut på banan i år, men jag är lite tveksam.
Har du lagt ut ditt "monster" här på rejsa?
Såg den på 944-forumet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Bra jobbat Magnus thumbs up! Äntligen fick man reda på något om denna bilen....
Tror på tesen att hoppas på det bästa hos gubbarna med dom fläckfria overallerna, been there done that. Även på reg bes.
Ska bli skoj att se när den kommer ut.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
Camarogbg skrev:
Se där ja!!! Härligt rejsig

Se till att få upp bilderna på flush-rutorna nu


Innan nån säger nått:
Ja, bilen är väldigt smutsig, men det är svårt att tvätta av den om det inte finns rutor i den.

Det blir inte helt perfekt, men det passar med resten av bilen om man säger så...
Med lite mer jobb hade man kunnar få det riktigt bra.
Plastramen inhandlades från Rosepassion.com
Lexanrutan, 3 mm reptålig Marguard, köpte jag som en 100x70cm skiva från stocksundet.se
Viktbesparingen på rutan är 6kg, 8.3 -> 2.3. Plastramen väger nog hälften av gummilisten.

Ramen limmades plus skruvades fast med plåtskruv i bilen.
Rutan limmades (Multibond 7 från Biltema) och skruvades med försänkta insexor. Här misslyckades jag lite, skulle haft mer lim/klet, missbedömde hur bra rutan skulle tryckas mot ramen med skruvarna. Man har ju många gånger gjort tvärt om och lagt dit för mycket lim som sedan ställt till med en massa oreda...
Men det löser sig nog.

På det hela taget är jag rätt nöjd, jag gillar det släta utseendet. Den som har ögonen med sig ser också en annan feature som jag gillar stenhårt, inga dropplister.







Nästa jobb blir buren, som bara är att ställa in nu i stort sett.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Så ja!!!
Måste säga att jag diggar när rutan blir lite vågig så där. Rejsigt värre
Skall du köra med samma variant på sidorutorna också?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2247


Trådstartare
Camarogbg skrev:
Så ja!!!
Måste säga att jag diggar när rutan blir lite vågig så där. Rejsigt värre
Skall du köra med samma variant på sidorutorna också?


Inte riktigt samma. Har köpt plastrutor med gälar att sätta bak, de är "glue in" men jag vet inte hur jag ska göra det så det ser OK ut....
I dörrarna får det bli glas än så länge, har funderat på lexan där också samt att strippa ur fönsterveven och bara ha en läderrem att dra upp med.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Det ser RIKTIGT BRA ut, Magnus! Snyggt jobbat!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -69
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (29155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande