Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MK3 -89 Del 2
1 besök senaste veckan (3586 totalt)
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Då var det dags för projekttråd nr 2 om mitt supra projekt.
Den största anledningen till en ny tråd är att bild host'en har lagt ner så den förra tråden är full av
ej fungerande bildlänkar.

En annan anledning är att flera steg av mina planer är genomförda och det är dags för nya och värre planer

Införmations blocken nedan är samma som i förra tråden.

-:|Info om bilen|:-
Det är en Toyota Supra av årsmodell 1989. Den har 7MGTE motorn som är en rak sexa på 3l med 24 ventiler och
en Toyota CT-26 turbo.
Jag köpte den egentligen för att använda motor, drivlina och hjulupphängning i ett annat tilltänkt projekt,
men jag blev kär i supran när jag körde den till garaget och skicket var inte så dåligt som jag trodde.
Jag är ägare #17 (!!!!!!) :o men den har varit avställd i många år och har blivit kör i snitt 1000mil/ägare.
Några skavanker finns ju, men det får man nog räkna med.
Hittade en hel del kvitton i bilen där det går att läsa att den har varit inne för reparation av rost i
skärmkanter bak, topplockspackningen har blivit bytt (ett fel från toyota på dessa, fel spec. på topplocks
bultarna) och bromsrören har blivit bytta.

Den här supran blir det 3e projektet i ordningen och lustigt nog så har det en ny bil var 3e år.

-:|om mig och mina erfarenheter|:-
Jag har alltså hunnit samla på mig lite erfarenhet under åren.
Den första bilen räddade jag från skroten och det var starten på mitt bil intresse.
Den är inte trimmad något, men den är väldigt rolig att köra med sina 95 framhjuls hästar.
Det är en mazda 626 coupé från 1984 men en 2l 8v motor med förgasare.

Den andra är också en 626, fast generationen efter och då med 5dr istället.
Den har blivit turbo konverterad, använder MS2 PCB v3.0, eget extraktor grenrör.
Väghållningen har blivit uppgraderad med några extra stag, poly bussningar, grövre krängningshämmare och
den har koni sport dämpare med H&R fjädrar. Denna kommer jag att köra med, medan supran står på
pallbockar. Den kommer också att få en tråd här på rejsa.

Jag studerar på KTH och går mitt 5e år totalt, men mitt andra år på maskinteknik. Jag har alltså börjat om
med en utbildning som passar mitt största intresse bättre. Under läsåret 2007-2008 var jag medlem
i KTH Racing där vi designar, konstruerar och tillverkar en formel student bil. Jag var då ansvarig för
motorstyrningen men det var ingen dans på några rosor då vi hade valt VEMS v3.3.
För det här läsåret är jag ansvarig för motor och elektronik grupperna, får se hur det går.

-:|Mina mål med supran|:-
Nu är alltså målet att kunna ta mina tidigare erfarenheter och göra något vettigt av supran.
Den kommer att gå på gatan och banan. Den får vara lite stötig osv. på gatan för det är ändå på banan den
kommer att få släppas lös på riktigt.
Då någon motor plockas isär är tanken att mäta upp allt så att jag kan sätta ihop en GT-POWER modell av den.
Hjulupphängningarna ska också mätas upp för att se hur dom rör sig vid körning.
Alla simuleringar görs för att optimera bilen så mycket som möjligt efter mina behov.



Kostnader och pallbockstid är alltid en evig balansgång och därför har jag försökt att dela upp
alla uppgraderingar i steg. Nu saknas det säkert en massa delar, men dom hittar nog snart sina platser i
listorna.

-:|Planer - Det som blev avklarat|:-


    Kaross Steg 1
  • Ta bort alla asfaltsmattor
  • Kapa bort och svetsa igen den rost som finns
  • Intermittens svetsa större delen av karossen (20mm svets, 30mm paus...)

    Kaross Steg 2
  • Svetsa om bakskärmarna

    Exteriört
  • Ta bort antennen och lägga igen hålet
  • Polera/lacka om de delar som behöver det för att få till en lack som ser hyffsad ut

    Interiört
  • Montera mätare för att hålla bättre koll på motorn

    Bromsar Steg 1
  • Renovera samtliga broms ok
  • Stålomspunna bromsslangar

    Chassie Steg 1
  • Byta ut alla bussningar mot polyrethan bussningar
  • Montera solida alu. bussningar i bakvagns bryggan
  • Förstärka bakvagns bryggan
  • Blästra/slipa och lacka om hjulupphängning bak
  • Blästra/slipa och lacka om hjulupphängning fram
  • Montera BC coilovers

    Motor och drivlina Steg 1
  • Enkel service (stift, slangar, remmar, kablar, filter och vätskor...)
  • Byta ut samtliga bränslerör
  • Bygga om till termostat styrt oljesystem med bl.a. större oljekylare
  • byta ventilkåpspackningar
  • Bygga nytt avgassystem från turbo, 3"
  • Bygga nya tryckrör, 2,5"

    Motor och drivlina Steg 2
  • Installera Megasquirt 3 + MS3X
  • Sekvensiell tändning
  • Sekvensiellt bränsle
  • EGT
  • Montera en Innovate LC-1 bredbandslambda

    Motor och drivlina Steg 3
  • Renovera och uppgradera motorn
  • Montera stålomspunnen kopplingsslang

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:Motor - 2012:-
Topp: Planat, omfrästa ventilsäten, egen portat och tagit bort vassa kanter
Ventilfjädrar: Brian Crower
Ventiler: Original
Kammar: Brian Crower steg 2
Block: Org. förstärkt, borrat (83,5mm), planat, slipat bort gjutskägg
Kolvar: Arias 83,5mm
Stakar: Eagle
Vev: Rengjord och polerad
Oljepump: Driftmotion uppgraderad
Lager: Clevit77
Turbo: Original CT-26
Tändspolar: 1ZZ-FE COP

-:Motor - kommande:-
Turbo: KKK K-27
Insug: Egensnickrat front matat
Svängningsdämpare: ATi superdamper

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Reserverat för länkar

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Reserverat för sammanfattningsbilder

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Reserverat för nuvarande planer

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Reserverat för övrigt

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
En liten status uppdatering.
Den 21/1 slog jag nyckelbenet ur led och skadade ledbanden enl. grad 3 av tre möjliga. Så axeln är opererad med ett "tight rope" ingrepp. Nästa vecka har det gått sex veckor sedan operation och då får jag börja belasta axeln igen!

Jag har haft armen i en slynga nästan hela tiden så jag har förlorat en hel del muskelmassa, men lite meck ska jag nog kunna klara av samt uppdatera tråden som jag började med.

Under tiden kanske ni kan tipsa om spridare?
Jag lutar ganska mycket åt ID1000 spridare som passar rakt i. Det är alltså 11mm mot fuelrail utan utrymme att förstora. Innerdiametern är tillräcklig för att det inte ska begränsa.
Att bygga ett nytt fuelrail är dock inget problem om det skulle krisa.

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MK3 -89 Del 2
1 besök senaste veckan (3586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande