Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MK3 -89 Del 2 | 1 besök senaste veckan (3586 totalt) |
Då var det dags för projekttråd nr 2 om mitt supra projekt.
Den största anledningen till en ny tråd är att bild host'en har lagt ner så den förra tråden är full av ej fungerande bildlänkar. En annan anledning är att flera steg av mina planer är genomförda och det är dags för nya och värre planer Införmations blocken nedan är samma som i förra tråden. -:|Info om bilen|:- Det är en Toyota Supra av årsmodell 1989. Den har 7MGTE motorn som är en rak sexa på 3l med 24 ventiler och en Toyota CT-26 turbo. Jag köpte den egentligen för att använda motor, drivlina och hjulupphängning i ett annat tilltänkt projekt, men jag blev kär i supran när jag körde den till garaget och skicket var inte så dåligt som jag trodde. Jag är ägare #17 (!!!!!!) :o men den har varit avställd i många år och har blivit kör i snitt 1000mil/ägare. Några skavanker finns ju, men det får man nog räkna med. Hittade en hel del kvitton i bilen där det går att läsa att den har varit inne för reparation av rost i skärmkanter bak, topplockspackningen har blivit bytt (ett fel från toyota på dessa, fel spec. på topplocks bultarna) och bromsrören har blivit bytta. Den här supran blir det 3e projektet i ordningen och lustigt nog så har det en ny bil var 3e år. -:|om mig och mina erfarenheter|:- Jag har alltså hunnit samla på mig lite erfarenhet under åren. Den första bilen räddade jag från skroten och det var starten på mitt bil intresse. Den är inte trimmad något, men den är väldigt rolig att köra med sina 95 framhjuls hästar. Det är en mazda 626 coupé från 1984 men en 2l 8v motor med förgasare. Den andra är också en 626, fast generationen efter och då med 5dr istället. Den har blivit turbo konverterad, använder MS2 PCB v3.0, eget extraktor grenrör. Väghållningen har blivit uppgraderad med några extra stag, poly bussningar, grövre krängningshämmare och den har koni sport dämpare med H&R fjädrar. Denna kommer jag att köra med, medan supran står på pallbockar. Den kommer också att få en tråd här på rejsa. Jag studerar på KTH och går mitt 5e år totalt, men mitt andra år på maskinteknik. Jag har alltså börjat om med en utbildning som passar mitt största intresse bättre. Under läsåret 2007-2008 var jag medlem i KTH Racing där vi designar, konstruerar och tillverkar en formel student bil. Jag var då ansvarig för motorstyrningen men det var ingen dans på några rosor då vi hade valt VEMS v3.3. För det här läsåret är jag ansvarig för motor och elektronik grupperna, får se hur det går. -:|Mina mål med supran|:- Nu är alltså målet att kunna ta mina tidigare erfarenheter och göra något vettigt av supran. Den kommer att gå på gatan och banan. Den får vara lite stötig osv. på gatan för det är ändå på banan den kommer att få släppas lös på riktigt. Då någon motor plockas isär är tanken att mäta upp allt så att jag kan sätta ihop en GT-POWER modell av den. Hjulupphängningarna ska också mätas upp för att se hur dom rör sig vid körning. Alla simuleringar görs för att optimera bilen så mycket som möjligt efter mina behov. Kostnader och pallbockstid är alltid en evig balansgång och därför har jag försökt att dela upp alla uppgraderingar i steg. Nu saknas det säkert en massa delar, men dom hittar nog snart sina platser i listorna. -:|Planer - Det som blev avklarat|:-
Kaross Steg 1 _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:Motor - 2012:-
Topp: Planat, omfrästa ventilsäten, egen portat och tagit bort vassa kanter Ventilfjädrar: Brian Crower Ventiler: Original Kammar: Brian Crower steg 2 Block: Org. förstärkt, borrat (83,5mm), planat, slipat bort gjutskägg Kolvar: Arias 83,5mm Stakar: Eagle Vev: Rengjord och polerad Oljepump: Driftmotion uppgraderad Lager: Clevit77 Turbo: Original CT-26 Tändspolar: 1ZZ-FE COP -:Motor - kommande:- Turbo: KKK K-27 Insug: Egensnickrat front matat Svängningsdämpare: ATi superdamper _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
En liten status uppdatering.
Den 21/1 slog jag nyckelbenet ur led och skadade ledbanden enl. grad 3 av tre möjliga. Så axeln är opererad med ett "tight rope" ingrepp. Nästa vecka har det gått sex veckor sedan operation och då får jag börja belasta axeln igen! Jag har haft armen i en slynga nästan hela tiden så jag har förlorat en hel del muskelmassa, men lite meck ska jag nog kunna klara av samt uppdatera tråden som jag började med. Under tiden kanske ni kan tipsa om spridare? Jag lutar ganska mycket åt ID1000 spridare som passar rakt i. Det är alltså 11mm mot fuelrail utan utrymme att förstora. Innerdiametern är tillräcklig för att det inte ska begränsa. Att bygga ett nytt fuelrail är dock inget problem om det skulle krisa. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MK3 -89 Del 2 | 1 besök senaste veckan (3586 totalt) |