Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '02 - ombygges til V10
9151 besök totalt
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Efter at have kort et par år i den danske Special Saloon Car klasse, bygger vi nu bilen radikalt om. De store forskelle er jo den nye M5 e60 motor, og den sekventielle Drenth gearkasse. Udover dette er der mange andre småting som bliver ændret.
Den gamle S54 motor er i ovrigt til salg. Som en mere eller mindre komplet pakke alt efter onske.

Men her er billederne.

Motorerne hjemme efter en lang tur til Tyskland.



Den gamle S54 er fjernet. Den er som nævnt længere oppe stadig til salg.



V10'eren på vej i. Dette er dog reservemotoren, ikke den vi skal kore med.



På plads i motorrummet. Der er ikke meget plads nogen steder...



Den nye Drenth 6 trins gearkasse.



Udstodningsmanifolderne klar til at blive bygget om.



Her er ombygningen i gang. De er dog ikke færdige endnu. Bla. skal de svejses færdigt, og der skal monteres lambda-sonder og temperaturfolere.



Og provemonteret i bilen. De kan lige nojagtig være der, men der er ikke mange milimetre til vanger osv.



Motorophæng og gearkasseophæng. Det ene motorophæng mangler dog en forstærkning.





Så er vi kommet i gang med udstodningen. Her er det x-roret.



Og som det ser ud med spjælde og indsugningskasser på plads.



Planen er at holde det hele lobende opdateret her.

Sporg endelig los eller kom med kommentarer.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vilket super bygge, underbart

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Ska bli kul att följa! Även hur det kommer gå på banorna med den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Mera!!!

_________________
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
johanz skrev:
Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan


Håber jo bare at det også bliver min nye favoritmotor... Jeg savner allerede S54'eren lidt.

Planen er at vi skal kore med Pectel. Jeg kender ikke lige andre boxe der kan styre V10'eren. Hvad skal du kore med på din?

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Meca skrev:
johanz skrev:
Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan


Håber jo bare at det også bliver min nye favoritmotor... Jeg savner allerede S54'eren lidt.

Planen er at vi skal kore med Pectel. Jeg kender ikke lige andre boxe der kan styre V10'eren. Hvad skal du kore med på din?

Mads



Hej.
Pectel är ett riktigt fint styrsystem, går väl att komplettera med Vanosstyrning och E-trottel om man vill har jag för mig? Men det är inte det billigaste systemet precis

Jag körde DTA S100 på min M3 E30 V10, väldigt robust och prisvärt, dock utan möjlighet till Vanoskontroll. E-gas funkar om man endast använder en trottelmotor.

Det lutar åt DTA även på nya motorn, men för även diskussion om ett annat system, dock inte lika prisvärt som DTA men med liknande möjligheter som Pectel.

Ett komplett Pectel kostar väl ca 5000 Euro (inkl vanos och E-gas)?, ett DTA S100 ligger på ca 1100 Euro i Sverige.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Så er der sket lidt igen.

Kardanen er blevet lavet. Det forreste stykke er fra en e92 M3, resten er e46 M3. På det forste billede kan man se den bosning jeg drejede, til at styre enderne sammen. På det andet billede er den svejset sammen, og klar til afbalancering.





Så er beslaget til gearstangen blevet lavet, og gearstangen er monteret.





Gearskiftet er lavet og på plads.



Og så er jeg ved at bygge koleren om. Der skal svejses et par ekstra studser på og lidt andet.



Og så har jeg fået nogle PM, om jeg ikke kunne ligge et billede op med S54'eren. Den er i ovrigt stadig til salg.



Men sporg endelig los eller kom med kommentarer.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
johanz skrev:
Meca skrev:
johanz skrev:
Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan


Håber jo bare at det også bliver min nye favoritmotor... Jeg savner allerede S54'eren lidt.

Planen er at vi skal kore med Pectel. Jeg kender ikke lige andre boxe der kan styre V10'eren. Hvad skal du kore med på din?

Mads



Hej.
Pectel är ett riktigt fint styrsystem, går väl att komplettera med Vanosstyrning och E-trottel om man vill har jag för mig? Men det är inte det billigaste systemet precis

Jag körde DTA S100 på min M3 E30 V10, väldigt robust och prisvärt, dock utan möjlighet till Vanoskontroll. E-gas funkar om man endast använder en trottelmotor.

Det lutar åt DTA även på nya motorn, men för även diskussion om ett annat system, dock inte lika prisvärt som DTA men med liknande möjligheter som Pectel.

Ett komplett Pectel kostar väl ca 5000 Euro (inkl vanos och E-gas)?, ett DTA S100 ligger på ca 1100 Euro i Sverige.

Med vänlig hälsning, Johan


Med Pectel kan vi kore med Vanos og e-gas. Det er absolut ikke det billigste system, men der er så også nogle andre fordele, bla. kan man skifte mellem forskellige programmeringer, fx. regn- og torvejr, og der er super traction control.

Det ligger lidt over 5000 euro med de funktioner vi skal bruge.

Hvad gjorde/gor du forresten for at lose problemet med oliepinden, eller manglen på samme?

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Meca skrev:
johanz skrev:
Meca skrev:
johanz skrev:
Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan


Håber jo bare at det også bliver min nye favoritmotor... Jeg savner allerede S54'eren lidt.

Planen er at vi skal kore med Pectel. Jeg kender ikke lige andre boxe der kan styre V10'eren. Hvad skal du kore med på din?

Mads



Hej.
Pectel är ett riktigt fint styrsystem, går väl att komplettera med Vanosstyrning och E-trottel om man vill har jag för mig? Men det är inte det billigaste systemet precis

Jag körde DTA S100 på min M3 E30 V10, väldigt robust och prisvärt, dock utan möjlighet till Vanoskontroll. E-gas funkar om man endast använder en trottelmotor.

Det lutar åt DTA även på nya motorn, men för även diskussion om ett annat system, dock inte lika prisvärt som DTA men med liknande möjligheter som Pectel.

Ett komplett Pectel kostar väl ca 5000 Euro (inkl vanos och E-gas)?, ett DTA S100 ligger på ca 1100 Euro i Sverige.

Med vänlig hälsning, Johan


Med Pectel kan vi kore med Vanos og e-gas. Det er absolut ikke det billigste system, men der er så også nogle andre fordele, bla. kan man skifte mellem forskellige programmeringer, fx. regn- og torvejr, og der er super traction control.

Det ligger lidt over 5000 euro med de funktioner vi skal bruge.

Hvad gjorde/gor du forresten for at lose problemet med oliepinden, eller manglen på samme?

Mads


Ja då är Pectel säkert det bästa valet thumbs up

Vad menar du med "lose problemet med oliepinden, eller manglen på samme" förstår inte

/Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
johanz skrev:
Meca skrev:
johanz skrev:
Meca skrev:
johanz skrev:
Trevligt,

Ytterligare ett projekt med min favoritmotor thumbs up thumbs up

Vad skall ni använda för styrsystem?

Med vänlig hälsning, Johan


Håber jo bare at det også bliver min nye favoritmotor... Jeg savner allerede S54'eren lidt.

Planen er at vi skal kore med Pectel. Jeg kender ikke lige andre boxe der kan styre V10'eren. Hvad skal du kore med på din?

Mads



Hej.
Pectel är ett riktigt fint styrsystem, går väl att komplettera med Vanosstyrning och E-trottel om man vill har jag för mig? Men det är inte det billigaste systemet precis

Jag körde DTA S100 på min M3 E30 V10, väldigt robust och prisvärt, dock utan möjlighet till Vanoskontroll. E-gas funkar om man endast använder en trottelmotor.

Det lutar åt DTA även på nya motorn, men för även diskussion om ett annat system, dock inte lika prisvärt som DTA men med liknande möjligheter som Pectel.

Ett komplett Pectel kostar väl ca 5000 Euro (inkl vanos och E-gas)?, ett DTA S100 ligger på ca 1100 Euro i Sverige.

Med vänlig hälsning, Johan


Med Pectel kan vi kore med Vanos og e-gas. Det er absolut ikke det billigste system, men der er så også nogle andre fordele, bla. kan man skifte mellem forskellige programmeringer, fx. regn- og torvejr, og der er super traction control.

Det ligger lidt over 5000 euro med de funktioner vi skal bruge.

Hvad gjorde/gor du forresten for at lose problemet med oliepinden, eller manglen på samme?

Mads


Ja då är Pectel säkert det bästa valet thumbs up

Vad menar du med "lose problemet med oliepinden, eller manglen på samme" förstår inte

/Johan


Synes desværre lidt det er den eneste mulighed. Det storste minus er jo prisen...

Mente om du har brugt originalt bundkar. Og hvad du så har gjort for at kunne kontrollere olieniveau, da der jo ingen oliepind er i denne motor.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Synes desværre lidt det er den eneste mulighed. Det storste minus er jo prisen...

Mente om du har brugt originalt bundkar. Og hvad du så har gjort for at kunne kontrollere olieniveau, da der jo ingen oliepind er i denne motor.

Mads[/quote]

Aha, du menade sumpen och oljestickan.
På förra motorn fick jag minska tråget för att kunna behålla styrväxeln på original position.
Oljestickan/röret kommer från en M60 motor (V8 4.0). Blir samma lösning på Lotusen.
Se bilder på gamla bygget, tyvärr en monstersvets nere vid tråget då jag hade svårt att få det tätt pga porer med olja i. På nya har jag inte byggt detta ännu men då ska det inte bli en så klumpig svets hoppas jag.




/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Är man skadad om man tycker en bild på växel-spak och -länkage är häftigt


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Jäkligt ballt projekt!

Snyggt byggt också!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Det er nu ved at være længe siden jeg har opdateret her. Men der er sket en masse. Og der er masser af billeder.
Desværre var der ikke nok plads til at få en tandstang til at sidde som jeg ville have den til, så derfor blev det nodvendigt at bygge motoren om til at kore med torsump. Dette loste et par problemer, men gav samtidig en helt række nye udfordringer. Men det går da fremad.

Oliekoler og oliefilter er på plads.



Det færdige forror.



De bagerste potter er på vej på plads.





Det midterste udstodningsophæng.



Afgangsrorene er færdige.



Det nye torsumpsbundkar monteret.



Motoren er klar til at blive lagt i. Med den nye oliepumpe og coatede udstodningsmanifolder.



Og med det ombyggede ledningsnet.



Kobling og svinghjul monteret.



Beslag til olietanken, og olietanken monteret i bagagerummet.





Sporg endelig los eller kom med kommentarer.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Meca skrev:

Det færdige forror.



Det nye torsumpsbundkar monteret.




Härligt bygge thumbs up

Hur långt är det främre röret samt vilken rördimension har det?
Oljetråget från Daily engineering hur tjockt är det?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vad händer här? Blev den körd i sommar? Hade varit kul med en film...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Har totalt misset denne vogn!!

Utroligt fedt projekt!!

men JA!! Hvordan er det gået med projektet?!?

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '02 - ombygges til V10
9151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande