Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 Vinterskottet => Såld
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (36129 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Så, då var det inhandlat. Vinterskottet som ska komma familjen till godo. En Renault Clio Sport.

Vi behövde en andrabil så jag satt och funderade en stund om man inte kunde kombinera vardagskörande med lite skoj. Då garaget för tillfället är tomt på sportbil, så tänkte jag att denna kanske skulle kunna fylla den luckan. I alla fall med lite buskörning.

Nu till Clion.
Det är en normalvårdad (nåja, nästan i alla fall) -01:a med knappt 16'000 mil på mätaren. Det fina med sporten är dess 2,0l 16V motor på ca 170hk. Varvar som tusan gör den också.
Detta ex var lite uppgraderat med GAZ coil-over. Men bromsarna var dåliga då förra ägaren kört bilen sparsamt sista tiden. Inredningen är inte så farligt sliten, bortsett från ratten som ser bedrövlig ut.
Att köpa en bil i mörker har sina baksidor. Att alla skärmar inte har riktigt samma nyans kom som en överraskning. Samma sak med obefintlig radiomotagning. Kul att köra hem i två timmar med endast brus som sällskap?

Första bilden, dagen efter köpet.


Väl hemma blev det raka vägen in i garaget. Hoppas bara den inte behöver tillbringa så mycket tid där.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Grattis till en rolig bil och välkommen till Renaultmaffian. Ratten är en klassiker tyvärr, försök hitta en från en senare modell (från -02) eller sätt dit eftermarknad.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Välkommen till Clio maffian radion är också en klassiker, det brukar vara antennförstärkaren som krånglar tror det är den del antennen skruvas i. Bytes genom att lätta på innertaket, ny hittar du på skroten för kaffepengar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



Apapap där har du fel mårten de e en fas 1 då sitter antennen fram å ingen förstärkare de vanligaste e att antennkabelen har hoppat ur eller att vatten läkt in å oxiderat sönder antenn foten.. grattis till en fantastiskt rolig bil har haft två

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



Apapap där har du fel mårten de e en fas 1 då sitter antennen fram å ingen förstärkare de vanligaste e att antennkabelen har hoppat ur eller att vatten läkt in å oxiderat sönder antenn foten.. grattis till en fantastiskt rolig bil har haft två

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Grattis till en rolig bil och välkommen till Renaultmaffian. Ratten är en klassiker tyvärr, försök hitta en från en senare modell (från -02) eller sätt dit eftermarknad.

Tack så mycket.
Hade kollat på en annan bil innan jag slog till på denna. Och den hade en ännu värre ratt. Den var faktiskt riktigt äcklig.
En Sparco ratt skulle inte sitta fel. Vet du vad det ska vara för motstånd för att slippa airbag lampan?

Dignell skrev:
Välkommen till Clio maffian radion är också en klassiker, det brukar vara antennförstärkaren som krånglar tror det är den del antennen skruvas i. Bytes genom att lätta på innertaket, ny hittar du på skroten för kaffepengar.

Tack, tack.
Tydligen inte bara bilen som är en klassiker, utan också dess typfel. Tur att de inte är av allvarligare art.
Visst var det lätt att byta antenn, gick på ett par minuter. Men inte köper jag "nytt" på skroten när jag kan sponsra närmaste bildelsaffären mer någon hundring och få en ny tillbaka.

rscliosport skrev:
Apapap där har du fel mårten de e en fas 1 då sitter antennen fram å ingen förstärkare de vanligaste e att antennkabelen har hoppat ur eller att vatten läkt in å oxiderat sönder antenn foten.. grattis till en fantastiskt rolig bil har haft två

Du har rätt Emil, det är ett sönderoxiderat fäste som är boven. Superlätt att byta då kablaget på insidan var helt oskadat.
Tack för hyllningen till bilval. Med så aktiva läsare måste det vara en bra bil.


Här kommer bilder på antennbytet.
Gammal obefintlig antenn.


Ny bra antenn. (Har dock inte slagit på radion ännu.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
Apapap där har du fel mårten de e en fas 1 då sitter antennen fram å ingen förstärkare de vanligaste e att antennkabelen har hoppat ur eller att vatten läkt in å oxiderat sönder antenn foten.. grattis till en fantastiskt rolig bil har haft två


Hade på känn att det kunde skilja så jag garderade mig med att skriva tror Men det gör man ju som sagt i kyrkan osv

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



[quote="Daniel Engström"]
Fredrik Hård skrev:
Grattis till en rolig bil och välkommen till Renaultmaffian. Ratten är en klassiker tyvärr, försök hitta en från en senare modell (från -02) eller sätt dit eftermarknad.

Tack så mycket.
Hade kollat på en annan bil innan jag slog till på denna. Och den hade en ännu värre ratt. Den var faktiskt riktigt äcklig.
En Sparco ratt skulle inte sitta fel. Vet du vad det ska vara för motstånd för att slippa airbag lampan?

3,3 ohm. Det finns en del nyttiga guider på Cliosport.net. Planerar du att köpa lite delar från England så kan det löna sig att bli medlem där då många handlare ger rabatt åt medlemmar.
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?630252-GUIDE-Complete-Guide-to-SERV-Airbag-Light-removal-Aftermarket-Seats-Wheel Just denna guide är nog till en fas2, på din är det endast en kontakt.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Hm, jag har inte reggat mig på Clionsport.net märkte jag. Får ta och göra det någon kväll. Blir bara så himla många sidor man ska vara reggad på, och komma ihåg alla alias och lösen. Suck.

Nu till senaste meckningen.
Bakbromsarna var dåliga vid köpet, det visste jag. Men att det knappt tog alls var jag kanske inte beredd på. Klossarna hade rostat fast i oket! Så det fick bli stora släggan för att få loss dom. Lika bra att göra det ordentligt tänkte jag och skruvade isär allt. Gjutjärnsbygeln blästrades, grundades och lackades. Kolvhuset i alu fick en ordentlig omgång i tvätten innan kolvar monterades med nya packningar och damasker. Allt monterades sedan med Loctite och kopparpasta. Naturligtvis blev det nya klossar också. Provar EBC för att se hur de är. Bromsvätska är bytt i hela systemet. Blev ATE Racing Blue då jag kört med dett tidigare och aldrig haft problem med överhättning.








Då skivorna var kass var det klart att jag skulle ha nya såna också. Så himla smidigt att lager och ABS-krans redan satt monterat som en enhet. Var bara centrummuttern att lossa. Snabbaste skiv och lagerbytet jag varit med om. Skönt att veta att lagerna är helt nya.
Men när jag slog med släggan för att få bort gamla skivan lät det konstigt. Vid närmare inspektion visade det sig att skivan spruckit rakt av!!! Tur att klossarna hade rostat fast, annars hade skivan gått i två delar när jag bromsat till ordentligt.




Skönt att allt är nytt och fräscht när man monterar ihop det.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Stiligt! Bak är enkelt på dessa. Instämmer med dina synpunkter på sidor och lösenord, det blir lite att hålla ordning på med åren...

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Men neej. Vad fan är det där.

På väg till jobbet häromdan började den misstända och gick som en påse nötter.

Väl hemma bar det direkt ut till garaget för felsökning.
Men hur mycket måste man plocka ner för att kolla stiften? Halva motorn känndes det som!


Jaha, tändspolen hade lämnat in för 3:ans cylinder. Klassiskt Cliofel kommer alla vana Renault ägare att säga. Hur som helst, Mekonomen hade en hemma till rimligt pris.
Nu sitter den på plats och återigen varvar hon 7000rpm.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Att det tränger ner vatten i tändstiftsbrunnarna tex efter en motortvätt är en klassiker och leder till misständningar, paj kabel har jag aldrig hört talas om.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Dignell skrev:
Att det tränger ner vatten i tändstiftsbrunnarna tex efter en motortvätt är en klassiker och leder till misständningar, paj kabel har jag aldrig hört talas om.

Så du tror med andra ord att jag bytt tändspole i onödan? Att det bara var fukt i tändstiftsbrunnen som försvann när jag skruvade ur. Jag är tveksam. Kabelfel trodde inte jag heller. Men jag skruvade ur stiftet för att se om det var blött av bensin, vilket det var.
Hur som helst kan fukt haft med saken att göra. Och som sagt, nu går hon fint igen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Många snackar om att ha välfyllda hjulhus.
Men vad menas med det, egentligen?

Jo, självklart är det så fullt i hjulhuset att man knappt kan vrida på ratten förens hjulet tar i.
Har man en sänkt bil på vintern får men lätt välfyllda hjulhus.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Att bara fräsa runt i en 170hk vinterbil är inte så roligt. Eller, jo det är det när man varje dag kan dra till 7'000rpm på påfarten till motorvägen.

Tanken är i alla fall att vinterskottet ska få blomma ut lite nu när vår och sommar (förhoppningsvis) är på gång. Några barnkörningar är målet. Kanske också slalom om jag hittar något lämpligt tillfälle.


Sagt och gjort. Beställning las på lite bra-att-ha saker från K-Tech Racing. Och häromdagen dök ett paket upp.



Remmar kommer att behöva bytas. Inte för att de gått så långt sen sist, utan för att det var fem år sen och tidsgränsen uppnåtts. Tråkigt jobb, men det måste göras.

Roligare blir att montera oljekylen. Ett bolt-on kitt som förhoppningsvis inte kräver att jag monterar ner hela bilen. Ett tio raders kyl brukar vara lagom till våra bilar. Oljefilteradaptern har termostat så att all olja inte måste gå igenom kylen innan man fått upp tempen ordentligt.

Kopplingen tog jag hem bara för att ha en om/när den som sitter på nu rasar. Jag har ingen aning om den är bytt tidigare, men bilen har rullat drygt 16'000mil och jag har inte tänkt att köra lika försiktigt som tidigare ägare antagligen gjort.
Erfarenheten säger att bankörning sliter koppling.

Nu ska jag bara hitta tiden att göra jobbet. Men än är det ett tag innan sommarhjulen hittar in i hjulhusen. Eller?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Skulle absolut avråda att byta kamremmen utan att ha tillgång till rätt special verktyg, men du kanske har tillgång till dessa?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Nix pix. Har inga specialverktyg.

Är det verktyget att låsa kammarna med som du syftar på? Det måste ju gå att göra på andra sätt också, eller?
Sen läste jag att man kan låsa veven också.

Har du någon bra gör-det -själv sida, eller några bra tipps, får du gärna dela med dig.
Jag ska läsa på lite och ta ställning till vad som blir bäst att göra.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Daniel Engström skrev:
Nix pix. Har inga specialverktyg.

Är det verktyget att låsa kammarna med som du syftar på? Det måste ju gå att göra på andra sätt också, eller?
Sen läste jag att man kan låsa veven också.

Har du någon bra gör-det -själv sida, eller några bra tipps, får du gärna dela med dig.
Jag ska läsa på lite och ta ställning till vad som blir bäst att göra.


Ja det är verktyget för att låsa kammarna, det går inte med vad skit som helst det måste vara riktigt stadigt annars kommer det flexa och bli fel. Samma sak gäller vevlåsningen skruvmejsel modellen är bara att glömma. Jag ska inte måla fan på väggen men jag har sett ett stort antal rasade motorer i UK bara för att folk har slarvat, till och med bilfirmor som misslyckas pga att de tagit genvägar.

Jag tror du har en rätt bra beskrivning kring hur man gör i min tråd. Jag kan också maila dig en svårbegriplig manual om det underlättar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postor . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Dignell skrev:
Daniel Engström skrev:
Nix pix. Har inga specialverktyg.

Är det verktyget att låsa kammarna med som du syftar på? Det måste ju gå att göra på andra sätt också, eller?
Sen läste jag att man kan låsa veven också.

Har du någon bra gör-det -själv sida, eller några bra tipps, får du gärna dela med dig.
Jag ska läsa på lite och ta ställning till vad som blir bäst att göra.


Ja det är verktyget för att låsa kammarna, det går inte med vad skit som helst det måste vara riktigt stadigt annars kommer det flexa och bli fel. Samma sak gäller vevlåsningen skruvmejsel modellen är bara att glömma. Jag ska inte måla fan på väggen men jag har sett ett stort antal rasade motorer i UK bara för att folk har slarvat, till och med bilfirmor som misslyckas pga att de tagit genvägar.

Jag tror du har en rätt bra beskrivning kring hur man gör i min tråd. Jag kan också maila dig en svårbegriplig manual om det underlättar

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postor . . . .

Satt uppe (nästan) hela natten igår, plus en bra stund idag, och letat mera info. Mycket intressangt att läsa dina sidor om rembytet (även om jag inte orkat igenom hela tråden).
Hade inte koll på att man behöver plocka ner hela fronten. Kommer i och för sig lägligt då jag ska få dit oljekylen samtidigt.

Det har även fått mig att inse att verktyg är nödvändigt. Du skrev att du ev hyr ut dina. Du kan PM:a eller maila info. Annars tänker jag köpa dessa: http://www.bennetts.com/renault-engine-timing-tools/laser-tools-3388-e . . . .
Sen är jag såklart intresserad av svårbegripliga manualer.

Min mail är: daniel.engstrom@semcon.com

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tand
Katrineholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 56



Kul med lite nya delar

men varför måste dom krångla till det så där, men den blir nog bra när det är klart.

_________________
Tommy Andersson

The speed was alright, but the corner was to tight.

PCSR 8C

1:a 2012 PCSR Klass 8C
1:a 2011 PCSR klass 8B
1:a 2010 PCSR klass 8B
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag äntligen fått mitt verktyg för att kunna låsa kamaxlarna vid rembyte.

Bennets som jag handlade av var snabba på att skicka. Full cred till dom. Men TNT som skulle köra ut paketet har lite att jobba på. De lämnade ut paketet till någon annan på fel adress, som skrev på och glatt tog emot paketet. De fick sen jobba i nästan en vecka innan jag fick mina saker dit jag velat.

Men nu är det glömt, för det finns i garaget och det är det viktigaste just nu.

Det som saknas innan kamremsbytet kan göras är två små packningspluggar och TID!! Var köper man sånt???


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 Vinterskottet => Såld
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (36129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande